Difference between revisions of "Did Moshe Need Yitro's Advice/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 25: Line 25:
 
<point><b>מודע משה לא מינה שופטים מוקדם יותר?</b> העקידת יצחק מסביר שעד לזמנה של עצת יתרו, העם קיבל רק מספר חוקים בסיסיים במרה. לכן, עד שהעם קיבל את רוב החוקים האזרחיים בפרשת משפטים, משה נדרש לפסוק כל סכסוך, מאחר שגם משה וגם העם לא בטחו באף אחד אחר שישפוט באופן הוגן. לפיכך, אין למצוא כל פגם במנהיגותו של משה, כיוון שהוא עשה את הכי טוב שהיה אפשר עם האמצעים שהקב"ה העניק לו.</point>
 
<point><b>מודע משה לא מינה שופטים מוקדם יותר?</b> העקידת יצחק מסביר שעד לזמנה של עצת יתרו, העם קיבל רק מספר חוקים בסיסיים במרה. לכן, עד שהעם קיבל את רוב החוקים האזרחיים בפרשת משפטים, משה נדרש לפסוק כל סכסוך, מאחר שגם משה וגם העם לא בטחו באף אחד אחר שישפוט באופן הוגן. לפיכך, אין למצוא כל פגם במנהיגותו של משה, כיוון שהוא עשה את הכי טוב שהיה אפשר עם האמצעים שהקב"ה העניק לו.</point>
 
<point><b>אם משה פעל נכון, מה הייתה הצעת יתרו?</b> לפי ר' יצחק עראמה, יתרו (כמו משה) הבין שלא תיתכן מערכת משפט המתפקדת היטב ללא הימצאות קוד משפט אזרחי,<fn>השוו לעמדתו של אברבנאל למטה שליתרו לא היה מושג שחוקים עתידים להינתן, והמליץ שהשופטים יפסקו לפי האינטואיציה האישית שלהם, כמו במערכת המדיינית.</fn>&#160;ולכן הוא ניסה לגשת לשורשי הבעיה על ידי הצעתו לפיה האומה תקבל קוד משפט אזרחי שמיימי.<fn>ראו&#160;<a href="Structure – Sefer Shemot" data-aht="page">מבנה ספר שמות</a>&#160;לאפשרות שפרק י"ח מהווה פתיחה ליחידת הברית של הספר.</fn>&#160;לפיכך הוא מבין שמילותיו של יתרו&#160;"וְצִוְּךָ אֱלֹהִים" בי"ח:כ"ג מתייחסות למצב ההכרחי בו הקב"ה נותן למשה את החוקים<fn>ראו&#160;<a href="Literary Devices – Shemot 18/0#LeadWords" data-aht="page">ניתוח ספרותי</a>&#160;לפירושיהם השונים של מכילתא דרבי ישמעאל, רש"י ואברבנאל על מילים אלה.<br/><br/></fn>&#160;(ולא כמתייחסות לציווי ה' למשה על מינוי שופטים).<fn>הקושי בגישתו של עקידת יצחק הוא שההיבט המרכזי ביותר בעצת יתרו מוזכר רק כחלק מהסיכום שבסוף דברי יתרו,&#160;במקום להיות מוצהר מלכתחילה כבסיס הכרחי שעליו תלויה כל הצעתו. [מילותיו המוקדמות של יתרו בפסוק כ' על העברת משה את החוקים לעם לא&#160;מהוות תקדים אלא רק משקפות את מה שמשה כבר אמר בפסוק ט"ו (ולכן ר' עראמה לא מצביע עליהן כתמיכה לתיאוריה שלו).]</fn>&#160;לפי העקידת יצחק, יתרו גם היה מודע להתגלות הממשמשת ובאה, ולכן ציפורה ובניה באו כדי להשתתף בחוויה- ראו&#160;<a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות י"ח</a>.</point>
 
<point><b>אם משה פעל נכון, מה הייתה הצעת יתרו?</b> לפי ר' יצחק עראמה, יתרו (כמו משה) הבין שלא תיתכן מערכת משפט המתפקדת היטב ללא הימצאות קוד משפט אזרחי,<fn>השוו לעמדתו של אברבנאל למטה שליתרו לא היה מושג שחוקים עתידים להינתן, והמליץ שהשופטים יפסקו לפי האינטואיציה האישית שלהם, כמו במערכת המדיינית.</fn>&#160;ולכן הוא ניסה לגשת לשורשי הבעיה על ידי הצעתו לפיה האומה תקבל קוד משפט אזרחי שמיימי.<fn>ראו&#160;<a href="Structure – Sefer Shemot" data-aht="page">מבנה ספר שמות</a>&#160;לאפשרות שפרק י"ח מהווה פתיחה ליחידת הברית של הספר.</fn>&#160;לפיכך הוא מבין שמילותיו של יתרו&#160;"וְצִוְּךָ אֱלֹהִים" בי"ח:כ"ג מתייחסות למצב ההכרחי בו הקב"ה נותן למשה את החוקים<fn>ראו&#160;<a href="Literary Devices – Shemot 18/0#LeadWords" data-aht="page">ניתוח ספרותי</a>&#160;לפירושיהם השונים של מכילתא דרבי ישמעאל, רש"י ואברבנאל על מילים אלה.<br/><br/></fn>&#160;(ולא כמתייחסות לציווי ה' למשה על מינוי שופטים).<fn>הקושי בגישתו של עקידת יצחק הוא שההיבט המרכזי ביותר בעצת יתרו מוזכר רק כחלק מהסיכום שבסוף דברי יתרו,&#160;במקום להיות מוצהר מלכתחילה כבסיס הכרחי שעליו תלויה כל הצעתו. [מילותיו המוקדמות של יתרו בפסוק כ' על העברת משה את החוקים לעם לא&#160;מהוות תקדים אלא רק משקפות את מה שמשה כבר אמר בפסוק ט"ו (ולכן ר' עראמה לא מצביע עליהן כתמיכה לתיאוריה שלו).]</fn>&#160;לפי העקידת יצחק, יתרו גם היה מודע להתגלות הממשמשת ובאה, ולכן ציפורה ובניה באו כדי להשתתף בחוויה- ראו&#160;<a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות י"ח</a>.</point>
<point><b>חוק אזרחי שמיימי: המושג המהפכני של יתרו&#160;</b> – העקידת יצחק מציע שעד לעצתו של יתרו, משה לא הבין שה' מתכנן להוריש קוד שמיימי של חוקים אזרחיים, ושיתרו היה הראשון להגות מושג זה ולהבין את כדאיותו.<fn>ר' עראמה כותב:&#160;"ובא יתרו והעיר על צרכה, וגם רוח המקום נוחה הימנו, כדי שירגישו תועלת החלק הזה מהמשפטים היותו א-להי, נוסף על שאר התועלות שיזכרו בפרשת משפטים (שער מ"ו) ב"ה." בפרק מ"ו הוא מרחיב באריכות על נושא זה. השוו למדרש ב<a href="PesiktaDRK" data-aht="source">פסיקתא דרב כהנא י"ב:י"א</a>&#160;העשוי לשמש תגובה לאפשרות המנוסחת מאוחר יותר על ידי העקידת יצחק. עמדה קיצונית יותר מועלית על ידי&#160;<multilink><a href="RHirschensohn" data-aht="source">ר' חיים הירשנזון</a><a href="RHirschensohn" data-aht="source">Seder LaMikra pp.133-134</a><a href="R. Chaim Hirschensohn" data-aht="parshan">About R. Chaim Hirschensohn</a></multilink>&#160;בחיבורו&#160;<i>סדר למקרא&#160;</i>(ירושלים, 1932): 131-137. הוא מציע שקוד החוק האזרחי הנמצא בשמות כ"א-כ"ב (פרשת משפטים) היה כולו חלק מהצעת יתרו.</fn>&#160;למרות שבהצצה ראשונה גישה זו עלולה להיות קשה לעיכול, למען האמת, התורה הייתה הקובץ הראשון ששילב הוראות פולחניות עם חקיקה אזרחית; קודים אחרים של המזרח הקדום על המשפט האזרחי נוסדו על ידי המלך והיו נפרדים מנושאים של פולחן דתי. לכן, העקידת יצחק מציע שמשה חשב מלכתחילה שבנושאים אזרחיים, האומה תנהיג את עצמה כמו כל האומות האחרות, כלומר תהיה הפרדה בין הדת למדינה.<fn>נראה שהעקידת יצחק שוקל גם אפשרות שמשה חשב שלא יהיה קוד לחוק האזרחי כלל, וגם אפשרות שיהיה קוד למשפט האזרחי, אלא שהוא יחוקק על ידי אנשים. אפילו ביחס לחוקים הפולחניים, אפשר לשקול את האפשרות לפיה משה לא ידע עדיין על תכנונו של הקב"ה להציג לאומה גם סדרה של חוקים אזרחיים. עד לנקודה זו, משה שמע רק שהאומה עתידה לעבוד את ה' בהר סיני, ויתכן שהבין שה' גם ידבר אליהם רק בשמות י"ט:ט'.</fn>&#160;מודע לחידוש שבדבריו,<fn>במילותיו שלו: "והנה אם יקשה לבך על זה, תאמר איך יתכן שעל פי עצתו של יתרו נתנו הדינים לישראל, והלא התורה כלה כהוייתה קדמה לעולם תתקע"ד דורות".</fn>&#160;ר' עראמה מסכם בהשוואה למקרים אחרים בהם חוקי התורה ניתנו כתוצאה מנסיבות חדשות,<fn>כמו ירושת הבנות (במדבר כ"ז) ופסח שני (במדבר ט'), והמקרים של המקלל (ויקרא כ"ד) והמקושש (במדבר ט"ו). לדיון נוסף, ראו&#160;<a href="Moshe" data-aht="page">משה</a>.</fn>&#160;היכן שנראה שמשה לא היה מודע קודם לכן בצורך לחוקק חוקים אלה.<fn>ראו את ניסוחו של העקידת יצחק: "וכבר היה משה בלתי חושש לחסרונה, כמו שלא היה מקפיד על הדינים ההם, עד שבא לו הצורך אליהם, ובא יתרו והעירה על צרכה".</fn></point>
+
<point><b>חוק אזרחי שמיימי: המושג המהפכני של יתרו</b> – העקידת יצחק מציע שעד לעצתו של יתרו, משה לא הבין שה' מתכנן להוריש קוד שמיימי של חוקים אזרחיים, ושיתרו היה הראשון להגות מושג זה ולהבין את כדאיותו.<fn>ר' עראמה כותב:&#160;"ובא יתרו והעיר על צרכה, וגם רוח המקום נוחה הימנו, כדי שירגישו תועלת החלק הזה מהמשפטים היותו א-להי, נוסף על שאר התועלות שיזכרו בפרשת משפטים (שער מ"ו) ב"ה." בפרק מ"ו הוא מרחיב באריכות על נושא זה. השוו למדרש ב<a href="PesiktaDRK" data-aht="source">פסיקתא דרב כהנא י"ב:י"א</a>&#160;העשוי לשמש תגובה לאפשרות המנוסחת מאוחר יותר על ידי העקידת יצחק. עמדה קיצונית יותר מועלית על ידי&#160;<multilink><a href="RHirschensohn" data-aht="source">ר' חיים הירשנזון</a><a href="RHirschensohn" data-aht="source">Seder LaMikra pp.133-134</a><a href="R. Chaim Hirschensohn" data-aht="parshan">About R. Chaim Hirschensohn</a></multilink>&#160;בחיבורו&#160;<i>סדר למקרא&#160;</i>(ירושלים, 1932): 131-137. הוא מציע שקוד החוק האזרחי הנמצא בשמות כ"א-כ"ב (פרשת משפטים) היה כולו חלק מהצעת יתרו.</fn>&#160;למרות שבהצצה ראשונה גישה זו עלולה להיות קשה לעיכול, למען האמת, התורה הייתה הקובץ הראשון ששילב הוראות פולחניות עם חקיקה אזרחית; קודים אחרים של המזרח הקדום על המשפט האזרחי נוסדו על ידי המלך והיו נפרדים מנושאים של פולחן דתי. לכן, העקידת יצחק מציע שמשה חשב מלכתחילה שבנושאים אזרחיים, האומה תנהיג את עצמה כמו כל האומות האחרות, כלומר תהיה הפרדה בין הדת למדינה.<fn>נראה שהעקידת יצחק שוקל גם אפשרות שמשה חשב שלא יהיה קוד לחוק האזרחי כלל, וגם אפשרות שיהיה קוד למשפט האזרחי, אלא שהוא יחוקק על ידי אנשים. אפילו ביחס לחוקים הפולחניים, אפשר לשקול את האפשרות לפיה משה לא ידע עדיין על תכנונו של הקב"ה להציג לאומה גם סדרה של חוקים אזרחיים. עד לנקודה זו, משה שמע רק שהאומה עתידה לעבוד את ה' בהר סיני, ויתכן שהבין שה' גם ידבר אליהם רק בשמות י"ט:ט'.</fn>&#160;מודע לחידוש שבדבריו,<fn>במילותיו שלו: "והנה אם יקשה לבך על זה, תאמר איך יתכן שעל פי עצתו של יתרו נתנו הדינים לישראל, והלא התורה כלה כהוייתה קדמה לעולם תתקע"ד דורות".</fn>&#160;ר' עראמה מסכם בהשוואה למקרים אחרים בהם חוקי התורה ניתנו כתוצאה מנסיבות חדשות,<fn>כמו ירושת הבנות (במדבר כ"ז) ופסח שני (במדבר ט'), והמקרים של המקלל (ויקרא כ"ד) והמקושש (במדבר ט"ו). לדיון נוסף, ראו&#160;<a href="Moshe" data-aht="page">משה</a>.</fn>&#160;היכן שנראה שמשה לא היה מודע קודם לכן בצורך לחוקק חוקים אלה.<fn>ראו את ניסוחו של העקידת יצחק: "וכבר היה משה בלתי חושש לחסרונה, כמו שלא היה מקפיד על הדינים ההם, עד שבא לו הצורך אליהם, ובא יתרו והעירה על צרכה".</fn></point>
 
<point><b>כרונולוגיה</b> – כדי להבין גם את משה וגם את יתרו, עקידת יצחק צריך להניח שיתרו נתן את עצתו לפני עשרת הדיברות אך היא יושמה רק בשנה השנייה לאחר שהעם קיבל את החוקים- ראו<br/><a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות</a>.<fn>ראו את הדיון שם בנוגע לעמדתו של ר' עראמה לפיה משה חיכה עם מינוי השופטים עד לשנה השנייה, המוטיבציות, הקשיים והאלטרנטיבות הנובעות מעמדה זו.</fn>&#160;אולם, הוא אינו מסביר למה יתרו נתן את עצתו כבר לפני עשרת הדברות, בידיעה שאינה יכולה להיות מיושמת עדיין, ובהתחשב בסבירות שמשה היה מגיע למסקנה זו בעצמו כשהזמן היה בשל לכך.</point>
 
<point><b>כרונולוגיה</b> – כדי להבין גם את משה וגם את יתרו, עקידת יצחק צריך להניח שיתרו נתן את עצתו לפני עשרת הדיברות אך היא יושמה רק בשנה השנייה לאחר שהעם קיבל את החוקים- ראו<br/><a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות</a>.<fn>ראו את הדיון שם בנוגע לעמדתו של ר' עראמה לפיה משה חיכה עם מינוי השופטים עד לשנה השנייה, המוטיבציות, הקשיים והאלטרנטיבות הנובעות מעמדה זו.</fn>&#160;אולם, הוא אינו מסביר למה יתרו נתן את עצתו כבר לפני עשרת הדברות, בידיעה שאינה יכולה להיות מיושמת עדיין, ובהתחשב בסבירות שמשה היה מגיע למסקנה זו בעצמו כשהזמן היה בשל לכך.</point>
 
<point><b>נקודות מבט על משה ויתרו</b> – העקידת יצחק מתאר את משה ויתרו כמנהיגים מוכשרים בעלי&#160;כשרון ניהולי ותבונה. לפיו, יתרו היה אדם חכם<fn>ראו&#160;<a href="Yitro" data-aht="page">דמותו של יתרו</a>&#160;לעוד על תיאורו של עקידת יצחק את יתרו.</fn>&#160;ששמעו לעצתו ביסודיות, והוא משבח את משה על כך שיישם את העצה כלשונה, בציטוטו את הפסוק ממשלי י"ב:ט"ו "וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם".</point>
 
<point><b>נקודות מבט על משה ויתרו</b> – העקידת יצחק מתאר את משה ויתרו כמנהיגים מוכשרים בעלי&#160;כשרון ניהולי ותבונה. לפיו, יתרו היה אדם חכם<fn>ראו&#160;<a href="Yitro" data-aht="page">דמותו של יתרו</a>&#160;לעוד על תיאורו של עקידת יצחק את יתרו.</fn>&#160;ששמעו לעצתו ביסודיות, והוא משבח את משה על כך שיישם את העצה כלשונה, בציטוטו את הפסוק ממשלי י"ב:ט"ו "וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם".</point>
Line 32: Line 32:
 
עצתו של יתרו לא הייתה הכרחית
 
עצתו של יתרו לא הייתה הכרחית
 
<p>המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה בלתי הכרחית או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,<fn>ביטוי קיצוני לעמדה זו מופיע ב<a href="PhiloDrunkennessX-36" data-aht="source">פילון על השכרות י':ל"ו-ל"ז</a>. בחיבורו, פילון מציג תיאור שלילי ביותר של יתרו (ראו&#160;<a href="Yitro" data-aht="page">כאן</a>) ומרחיק לכת עד כדי האמירה לפיה יתרו ביהירותו 'הציע חוקים המנוגדים לאלה של הטבע'. אולם, קשה למצוא ביסוס מהפסוקים לנאומו הארוך נגד יתרו, ובנוסף פילון בעצמו משבח את הצעת יתרו ב<a href="PhiloLawsIV-XXXIII-173" data-aht="source">חוקים המיוחדים ד':ל"ג:קע"ג-קע"ה</a>.</fn>&#160;אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה מקושר ישירות לעצת יתרו (ראו&#160;<a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>) אלא התקיים בשלב מאוחר הרבה יותר.</p>
 
<p>המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה בלתי הכרחית או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,<fn>ביטוי קיצוני לעמדה זו מופיע ב<a href="PhiloDrunkennessX-36" data-aht="source">פילון על השכרות י':ל"ו-ל"ז</a>. בחיבורו, פילון מציג תיאור שלילי ביותר של יתרו (ראו&#160;<a href="Yitro" data-aht="page">כאן</a>) ומרחיק לכת עד כדי האמירה לפיה יתרו ביהירותו 'הציע חוקים המנוגדים לאלה של הטבע'. אולם, קשה למצוא ביסוס מהפסוקים לנאומו הארוך נגד יתרו, ובנוסף פילון בעצמו משבח את הצעת יתרו ב<a href="PhiloLawsIV-XXXIII-173" data-aht="source">חוקים המיוחדים ד':ל"ג:קע"ג-קע"ה</a>.</fn>&#160;אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה מקושר ישירות לעצת יתרו (ראו&#160;<a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>) אלא התקיים בשלב מאוחר הרבה יותר.</p>
<opinion name="Lines Were Anomaly">
+
<opinion name="תורים היו חריגים">
Long lines were an anomaly
+
תורים ארוכים היו חריגים
<p>The long line for judgment was a one-time aberration <span class="unbold">on the day of Yitro's visit, while in general there was no need for additional judges at this time.</span></p>
+
<p>התור הארוך לשיפוט היה תקרית חד פעמית שהתרחשה ביום הביקור של יתרו, בעוד שבאופן כללי לא היה צורך בשופטים נוספים בזמן זה.</p>
<subopinion name="Moshe Away">
+
<subopinion name="משה רחוק">
Moshe had been away
+
משה היה רחוק
<p>According to the Mekhilta DeRabbi Yishmael and Rashi, Yitro observed Moshe judging the people on the day after Yom HaKippurim (when he descended from Mount Sinai with the second tablets) – see <a href="Chronology – Shemot 18/2#YitroGaveAdviceLater" data-aht="page">Chronology</a>. If Moshe had spent the last four months on Mount Sinai, one can readily understand why a huge backlog of cases had accumulated in his absence.</p>
+
<p>לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו&#160;<a href="Chronology – Shemot 18/2#YitroGaveAdviceLater" data-aht="page">כרונולוגיה</a>.&#160;<br/> If Moshe had spent the last four months on Mount Sinai, one can readily understand why a huge backlog of cases had accumulated in his absence.</p>
<mekorot><multilink><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">Mekhilta DeRabbi Yishmael</a><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">Yitro Amalek 2</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael" data-aht="parshan">About Mekhilta DeRabbi Yishmael</a></multilink>, <multilink><a href="Rashi18-13" data-aht="source">Rashi</a><a href="Rashi18-13" data-aht="source">Shemot 18:13</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About Rashi</a></multilink></mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל, </a><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">Yitro Amalek 2</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael" data-aht="parshan">About Mekhilta DeRabbi Yishmael</a></multilink><multilink><a href="Rashi18-13" data-aht="source">רש"י</a><a href="Rashi18-13" data-aht="source">Shemot 18:13</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About Rashi</a></multilink></mekorot>
 
</subopinion>
 
</subopinion>
<subopinion name="Yitro's Visit">
+
<subopinion name="ביקור יתרו">
Moshe had taken the previous day off when Yitro visited
+
משה לקח חופש ביום הקודם לביקורו של יתרו&#160;
<p>Chizkuni, in explaining why the Torah notes that "it happened on the next day" posits that on the day of Yitro's arrival Moshe was busy with Yitro and had not judged the people. This might explain why he needed to work overtime on the following day.<fn>Cf. <a href="Saadia18-13" data-aht="source">R. Saadia in his Commentary to Shemot 18:13</a> who says that Moshe only judged the people on certain assigned days, and thus did not judge them on the day Yitro came.</fn></p>
+
<p>חזקוני, בהסברו מדוע התורה מציינת ש"הדבר קרה למחרת" מצביע על כך שביום הגעת יתרו, משה היה עסוק עם יתרו ולא שפט את העם. דבר זה מסביר מדוע היה עליו לעבוד מסביב לשעון למחרת היום.<fn>השוו&#160;<a href="Saadia18-13" data-aht="source">ר' סעדיה בפירושו לשמות י"ח:י"ג</a>&#160;הטוען שמשה שפט את העם רק בימים מסוימים שהוקצו לכך, ולכן לא שפט אותם ביום שיתרו הגיע.</fn></p>
<mekorot><multilink><a href="Chizkuni18-13" data-aht="source">Chizkuni</a><a href="Chizkuni18-13" data-aht="source">18:13</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About Chizkuni</a></multilink></mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="Chizkuni18-13" data-aht="source">חזקוני</a><a href="Chizkuni18-13" data-aht="source">18:13</a><a href="R. Chizkiyah b. Manoach (Chizkuni)" data-aht="parshan">About Chizkuni</a></multilink></mekorot>
 
</subopinion>
 
</subopinion>
 
<subopinion name="War Spoils">
 
<subopinion name="War Spoils">
 
Newly acquired wealth
 
Newly acquired wealth
<p>R. Medan offers an alternative predicated on the assumption that most of the Yitro story appears in chronological order see <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">Chronology</a>, and that Yitro arrived and observed Moshe shortly after the battle with Amalek. According to him, the division of the spoils with Amalek caused significant strife and was responsible for Moshe's heavy caseload on that particular day.<fn>Cf. Lekach Tov and Sekhel Tov 18:13 who attribute the workload to disputes regarding the spoils from the Egyptian army, and Chizkuni's note (18:13) that this would not make chronological sense.</fn> R. Medan posits that shortly thereafter things settled down and while the nation was encamped at Mount Sinai there was little need for additional judges. It was only in the second year, when the nation resumed their journey that complaints spiked once again and Moshe needed assistance compare <multilink><a href="HoilDevarim1-9" data-aht="source">opinion cited in Hoil Moshe</a><a href="HoilDevarim1-9" data-aht="source">Hoil Moshe Devarim 1:9</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">About Hoil Moshe</a></multilink> and see <a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">Relationship of Shemot 18 Bemidbar 11 – Devarim 1</a>.</p>
+
<p>ר' מדן מציע חלופה המבוססת על ההנחה לפיה רוב סיפורו של יתרו מופיע בסדר כרונולוגי&#160;ראו&#160;<a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>, ושיתרו הגיע וצפה במשה זמן קצר אחרי המלחמה בעמלק. לפיו, חלוקת השלל מהלחמה בעמלק גרמה לסכסוכים רבים והייתה אחראית לעומס התיקים שהיה על משה לשפוט בהם ביום המסוים הזה.<fn>השוו ללקח טוב ושכל טוב י"ח:י"ג המייחסים את עומס העבודה לויכוחים הנוגעים לשלל מהצבא המצרי, וחזקוני המציין (י"ח:י"ג) שאין בכך היגיון כרונולוגי.</fn>&#160;ר' מדן טוען שזמן קצר לאחר מכן הדברים נרגעו ובזמן שהאומה חנתה בהר סיני היה צורך מועט בשופטים נוספים. היה זה רק בשנה השנייה, כשהעם חידשו את מסעם שתלונות עלו שוב ומשה נזקק לעזרה&#160;השוו&#160;<multilink><a href="HoilDevarim1-9" data-aht="source">הדעה המצוטטת בהואיל משה</a><a href="HoilDevarim1-9" data-aht="source">Hoil Moshe Devarim 1:9</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">About Hoil Moshe</a></multilink>&#160;וראו&#160;<a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מערכת היחסים של שמות י"ח– במדבר י"א דברים א'</a>.</p>
<mekorot>R. Yaacov Medan<fn>In his <a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega17_medan.pdf">article</a>, "איפה ואיפה – עיון בפרשיות נדודי ישראל במדבר", Megadim 17 (1992): 79-80.</fn></mekorot>
+
<mekorot>ר' יעקב מדן<fn>ב<a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega17_medan.pdf">מאמרו</a>, "איפה ואיפה – עיון בפרשיות נדודי ישראל במדבר",מגדים י"ז (1992) :79-80.</fn></mekorot>
 
</subopinion>
 
</subopinion>
<subopinion name="Water Shortage">
+
<subopinion name="מחסור במים">
Recent water shortage
+
משבר מים לאחרונה
<p>R. Medan offers an additional possibility that Moshe's busy schedule resulted from the need to allocate the water which the nation had just received.<fn>This is an extension of the suggestion he develops (pp. 62-64) that despite the miraculous nature of the manna and water, supplies were not unlimited see <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">Life in the Wilderness</a>.</fn> According to this explanation, the people's complaints and the need for more judges arose only while they were in transit and not during the year they were at Mount Sinai.</p>
+
<p>ר' מדן מציע אפשרות נוספת לפיה לוח הזמנים העמוס של משה נבע מהצורך בהקצאת המים שהאומה קיבלה&#160;לאחרונה.<fn>זוהי הרחבה להצעה שהוא מפתח (ע"מ 62-64) שלמרות הנסיות של המן והמים, האספקה לא הייתה בלתי מוגבלת&#160;ראו&#160;<a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">Life in the Wilderness</a>.</fn>&#160;לפי הסבר זה, תלונות האנשים והצורך בשופטים נוספים התעוררו רק כשהם החלו לנוע ולא במהלך השנה שחנו בהר סיני.</p>
<mekorot>R. Medan<fn>In footnote 67 of the same article.</fn></mekorot>
+
<mekorot>ר' מדן<fn>בהערת שוליים 67 באותו מאמר.</fn></mekorot>
 
</subopinion>
 
</subopinion>
 
</opinion>
 
</opinion>
<opinion name="Prerequisites">
+
<opinion name="תנאים מוקדמים">
There were additional prerequisites
+
היו תנאים מוקדמים נוספים<br/>
<p>There was a consistent need for additional judges to assist Moshe, but additional preparatory steps needed to be taken before they could be appointed:</p>
+
<p>היה צורך מתמשך בשופטים נוספים לסייע למשה, אך היו שלבי הכנה נוספים שהיה צריך לבצע לפני שהיה אפשר למנות אותם.</p>
 
<subopinion name="Receive Laws">
 
<subopinion name="Receive Laws">
 
The nation needed to first receive the laws
 
The nation needed to first receive the laws

Version as of 12:20, 5 June 2019

האם משה היה זקוק לעצת יתרו?

גישות פרשניות

סקירה

העקידת יצחק מציין שבהבנת סיפור זה, הקורא נקלע בין הפטיש לסדן. אם עצתו של יתרו הייתה פתרון נכון וראוי למצב הבעייתי, אז משה נראה טיפשי על כך שלא פתר את הבעיה בעצמו. מצד שני, אם עצתו של יתרו הייתה לא מועילה או בלתי נדרשת, אז למה משה יישם אותה בכלל? ישנן שלוש גישות בסיסיות בהבנת התהליך המחשבתי של יתרו ומשה, והן מציירות ציורים שונים של שתי הדמויות הראשיות והיחסים ביניהן.

משה הזדקק לעזרה

משה הזדקק לעזרה בתיקון המערכת שלו, ויתרו היה מסוגל לספק לו תובנה ופרספקטיבה של גורם חיצוני.

ביקורת על מנהיגות מגדל השנהב של משה – רלב"ג מסביר שרוחניות הגדולה של משה וקרבתו לה' גרמו לו לטעויות בשיפוט ביחס לעניינים ארציים, ולכן הזדקק ליתרו שינחה אותו בהקמת מערכת משפטית יעילה.3 ראו דמותו של משה לדיון כללי יותר על מנהיגותו של משה ופגמי מנהיגות אפשריים.4 רלב"ג מרכך את ביקורתו בשבח גדול לחכמתו של משה ולשלמות אישיותו, ומציג את נכונותו להקשיב לעצה ולתקן את מעשיו כדוגמא זוהרת לדבר שצריך לקחת כמודל לחיקוי. אולם, עמדתו עוררה את הכעס של אברבנאל החולק בתוקף על טענתו של רלב"ג (וקורא לה "שקר"). אברבנאל טוען שלמשה הייתה יכולת ניהולית מעולה, וציין כי לא יתכן שה' לא הדריך את משה לפי ידע בסיסי ושכל ישר.5 מסקרן, שרש"ר הירש מבקר את יכולתו המשפטית והניהולית של משה בחדות רבה יותר אפילו מזו של רלב"ג.6
כרונולוגיה – בעוד שמפרשים רבים מסבירים שיתרו ביקר בשנה הראשונה במדבר, רלב"ג טוען שיתרו הגיע והציע את עצתו רק בשנה השנייה- ראו כרונולוגיה של שמות י"ח. בנקודת זמן זו, כבר ניתנו חוקים אזרחיים ולמשה היו הזדמנויות רבות לכונן מערכת משפטית. לפי רלב"ג, דבר זה מדגיש את חסרונותיו הניהוליים של משה ומבליט את העובדה שהוא לא חשב על עצת יתרו בעצמו.7
השראתו של משה – בפירושו צרור המור, ר' אברהם סבע לא מתמקד בחסרון ניהולי אפשרי של משה, אלא בהשראה האלוהית של יתרו שאפשרה לו לראות את מה שמשה פספס- ראו זהותו הדתית של יתרו. הוא מסביר שיתרו זכה בהשראה זו בזכות מעשהו הטוב בבואו לברך את ילדי ישראל.
למה ה' לא ציווה את משה – רלב"ג לא מסביר למה ה' עבד דרך תיווכו של יתרו ולא יעץ למשה למנות שופטים בשלב מוקדם יותר. ראו פרשנות רלב"ג על שימוש ה' באדם ובטבע. צרור המור מציע שה' חיכה לייעץ למשה בנושא זה כדי שיתרו יקבל קרדיט על ההצעה והאומה כולה תבין מדוע משה התחתן עם ביתו.8 ראו גם אור החיים המציע שה' רצה להראות שיש הרבה חכמה בין הגויים, ושהוא לא בחר את ילדי ישראל בגלל האינטליגנציה שלהם.
אידיאל ומציאות – בשיחה פרטית, פרופ' אוריאל שמעון הציע שהמערכת של משה הייתה מודל לעולם אידאלי, אבל תוכניתו של יתרו תוכננה כדי להתאים למציאות בה הדרישות היו גדולות מדי ביחס לזמן שעמד ברשות משה.
יתרו היועץר' איתן מאייר מציג גרסה של גישה זו ומשתמש ב"מטאפורה עסקית" המציירת את משה כמנכ"ל של ארגון ללא מטרות רווח למען ילדי ישראל, בו יתרו משמש כיועץ חיצוני. לפיו, יתרו הוא גורם חיצוני המביא נקודת מבט חדשה לגורמים המעורבים בדבר שהתרגלו לסטטוס קוו.

משה ויתרו שניהם צדקו

משה הוציא את המירב מהסיטואציה הקשה, אך יתרו יעץ לו נכונה שיש צורך שהקב"ה יתקן את הסיבות שיצרו את הבעיה, על ידי מתן קוד של החוק האזרחי.

ר' יצחק עראמה בספרו עקידת יצחק, משרטט שביל ביניים זה בניסיון לצייר את משה ויתרו באור האפשרי הטוב ביותר.

מודע משה לא מינה שופטים מוקדם יותר? העקידת יצחק מסביר שעד לזמנה של עצת יתרו, העם קיבל רק מספר חוקים בסיסיים במרה. לכן, עד שהעם קיבל את רוב החוקים האזרחיים בפרשת משפטים, משה נדרש לפסוק כל סכסוך, מאחר שגם משה וגם העם לא בטחו באף אחד אחר שישפוט באופן הוגן. לפיכך, אין למצוא כל פגם במנהיגותו של משה, כיוון שהוא עשה את הכי טוב שהיה אפשר עם האמצעים שהקב"ה העניק לו.
אם משה פעל נכון, מה הייתה הצעת יתרו? לפי ר' יצחק עראמה, יתרו (כמו משה) הבין שלא תיתכן מערכת משפט המתפקדת היטב ללא הימצאות קוד משפט אזרחי,9 ולכן הוא ניסה לגשת לשורשי הבעיה על ידי הצעתו לפיה האומה תקבל קוד משפט אזרחי שמיימי.10 לפיכך הוא מבין שמילותיו של יתרו "וְצִוְּךָ אֱלֹהִים" בי"ח:כ"ג מתייחסות למצב ההכרחי בו הקב"ה נותן למשה את החוקים11 (ולא כמתייחסות לציווי ה' למשה על מינוי שופטים).12 לפי העקידת יצחק, יתרו גם היה מודע להתגלות הממשמשת ובאה, ולכן ציפורה ובניה באו כדי להשתתף בחוויה- ראו כרונולוגיה של שמות י"ח.
חוק אזרחי שמיימי: המושג המהפכני של יתרו – העקידת יצחק מציע שעד לעצתו של יתרו, משה לא הבין שה' מתכנן להוריש קוד שמיימי של חוקים אזרחיים, ושיתרו היה הראשון להגות מושג זה ולהבין את כדאיותו.13 למרות שבהצצה ראשונה גישה זו עלולה להיות קשה לעיכול, למען האמת, התורה הייתה הקובץ הראשון ששילב הוראות פולחניות עם חקיקה אזרחית; קודים אחרים של המזרח הקדום על המשפט האזרחי נוסדו על ידי המלך והיו נפרדים מנושאים של פולחן דתי. לכן, העקידת יצחק מציע שמשה חשב מלכתחילה שבנושאים אזרחיים, האומה תנהיג את עצמה כמו כל האומות האחרות, כלומר תהיה הפרדה בין הדת למדינה.14 מודע לחידוש שבדבריו,15 ר' עראמה מסכם בהשוואה למקרים אחרים בהם חוקי התורה ניתנו כתוצאה מנסיבות חדשות,16 היכן שנראה שמשה לא היה מודע קודם לכן בצורך לחוקק חוקים אלה.17
כרונולוגיה – כדי להבין גם את משה וגם את יתרו, עקידת יצחק צריך להניח שיתרו נתן את עצתו לפני עשרת הדיברות אך היא יושמה רק בשנה השנייה לאחר שהעם קיבל את החוקים- ראו
כרונולוגיה של שמות.18 אולם, הוא אינו מסביר למה יתרו נתן את עצתו כבר לפני עשרת הדברות, בידיעה שאינה יכולה להיות מיושמת עדיין, ובהתחשב בסבירות שמשה היה מגיע למסקנה זו בעצמו כשהזמן היה בשל לכך.
נקודות מבט על משה ויתרו – העקידת יצחק מתאר את משה ויתרו כמנהיגים מוכשרים בעלי כשרון ניהולי ותבונה. לפיו, יתרו היה אדם חכם19 ששמעו לעצתו ביסודיות, והוא משבח את משה על כך שיישם את העצה כלשונה, בציטוטו את הפסוק ממשלי י"ב:ט"ו "וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם".

עצתו של יתרו לא הייתה הכרחית

המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה בלתי הכרחית או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,20 אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה מקושר ישירות לעצת יתרו (ראו כרונולוגיה) אלא התקיים בשלב מאוחר הרבה יותר.

תורים ארוכים היו חריגים

התור הארוך לשיפוט היה תקרית חד פעמית שהתרחשה ביום הביקור של יתרו, בעוד שבאופן כללי לא היה צורך בשופטים נוספים בזמן זה.

משה היה רחוק

לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו כרונולוגיה
If Moshe had spent the last four months on Mount Sinai, one can readily understand why a huge backlog of cases had accumulated in his absence.

משה לקח חופש ביום הקודם לביקורו של יתרו 

חזקוני, בהסברו מדוע התורה מציינת ש"הדבר קרה למחרת" מצביע על כך שביום הגעת יתרו, משה היה עסוק עם יתרו ולא שפט את העם. דבר זה מסביר מדוע היה עליו לעבוד מסביב לשעון למחרת היום.21

Newly acquired wealth

ר' מדן מציע חלופה המבוססת על ההנחה לפיה רוב סיפורו של יתרו מופיע בסדר כרונולוגי – ראו כרונולוגיה, ושיתרו הגיע וצפה במשה זמן קצר אחרי המלחמה בעמלק. לפיו, חלוקת השלל מהלחמה בעמלק גרמה לסכסוכים רבים והייתה אחראית לעומס התיקים שהיה על משה לשפוט בהם ביום המסוים הזה.22 ר' מדן טוען שזמן קצר לאחר מכן הדברים נרגעו ובזמן שהאומה חנתה בהר סיני היה צורך מועט בשופטים נוספים. היה זה רק בשנה השנייה, כשהעם חידשו את מסעם שתלונות עלו שוב ומשה נזקק לעזרה – השוו הדעה המצוטטת בהואיל משהHoil Moshe Devarim 1:9About Hoil Moshe וראו מערכת היחסים של שמות י"ח– במדבר י"א – דברים א'.

מקורות:ר' יעקב מדן23
משבר מים לאחרונה

ר' מדן מציע אפשרות נוספת לפיה לוח הזמנים העמוס של משה נבע מהצורך בהקצאת המים שהאומה קיבלה לאחרונה.24 לפי הסבר זה, תלונות האנשים והצורך בשופטים נוספים התעוררו רק כשהם החלו לנוע ולא במהלך השנה שחנו בהר סיני.

מקורות:ר' מדן25

היו תנאים מוקדמים נוספים


היה צורך מתמשך בשופטים נוספים לסייע למשה, אך היו שלבי הכנה נוספים שהיה צריך לבצע לפני שהיה אפשר למנות אותם.

The nation needed to first receive the laws
Why had Moshe not already appointed judges – According to Abarbanel, Moshe had already thought of Yitro's suggestion by himself and was planning to implement it as soon as it would be viable. He explains that although Moshe himself had received the Torah's civil laws already at Mara, it was not until Parashat Mishpatim that he was instructed to transmit the laws to the people. Thus in the meantime Moshe could not yet entrust cases to other judges.27 Abarbanel's explanation of why Moshe had not already selected judges is thus almost identical to the Akeidat Yitzchak above.28 They differ significantly, however, in their assessment of what Moshe was planning and what Yitro was suggesting.
What was Yitro thinking? While the Akeidat Yitzchak assumes that Yitro knew about the upcoming revelation and conditioned the appointment of judges on the nation's first receiving the laws, Abarbanel disagrees and thinks that Yitro knew nothing of the imminent revelation or the giving of a law code29 and erroneously thought that Moshe was planning to continue indefinitely as the sole judge.30 According to Abarbanel's understanding, Yitro recommended that Moshe appoint judges immediately (without the nation first receiving any of the laws), who would then render verdicts based on their own common sense.31 Consequently, Abarbanel concludes that Yitro's advice was both ill-timed ("ויתרו אכלה פגה העצה הזאת") and reflective of a Midianite model of justice rather than a Divine one.
Chronology – Like the Akeidat Yitzchak, Abarbanel needs to claim that Yitro gave his advice before the Decalogue but that Moshe selected judges only in the second year once the nation had received the laws – see Chronology of Shemot 18.32
Perspectives on Moshe and Yitro – It is likely that Abarbanel's position reflects his instinctive recoil (see above) from the suggestion of Ralbag that Moshe's administrative skills were lacking and that he was in need of Yitro's advice.33  In response, Abarbanel tries to demonstrate not only Moshe's wisdom but also the flaws in Yitro's advice. Thus, Abarbanel emphasizes that Moshe's ultimate implementation was not a result of Yitro's suggestion,34 that it differed from Yitro's advice in several critical respects, and that Moshe by himself had already thought of whatever positive aspects Yitro's plan contained.35 Abarbanel adds that for these reasons Moshe does not even credit Yitro for the suggestion in his retelling of the story in Devarim 1.36 This is all in stark contrast to the Akeidat Yitzchak (see above) who portrays Yitro and his advice in a very positive light.37
Moshe needed to build support

Initially, Moshe needed to judge the people himself in order to win over their hearts so that they would accept the Torah and its commandments.

Why Hashem didn't command Moshe – Shadal thus explains why Hashem had not yet commanded Moshe to appoint judges.
Implementation – It is unclear according to Shadal here how long a period was necessary until Moshe could begin to delegate, but according to one possibility in Shadal 18:1 Moshe implemented the advice before the Decalogue. See Chronology of Shemot 18.