Difference between revisions of "Did Moshe Need Yitro's Advice/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
||
Line 12: | Line 12: | ||
<mekorot><multilink><a href="IbnEzraBemidbar10-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="#fn1" class="ahtNonEditable">1</a><a href="#fn1" class="ahtNonEditable">1</a><a class="ahtNonEditable" href="#fn1">1</a><a href="#fn1" class="ahtNonEditable">1</a><a href="IbnEzraBemidbar10-31" data-aht="source">במדבר י':ל"א </a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink><fn>אבן עזרא מצטט דעה זו בשם אחרים. בעוד שדעה זו איננה מבקרת את משה, היא טוענת שליתרו הייתה תובנה שנעלמה ממשה, ושזו הייתה אחת מהסיבות בגללן משה ביקש מיתרו להישאר עם העם.</fn>, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ב</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ו</a><a href="ר' לוי בן גרשום" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink><fn>תועלות י"ד, הקטע המכיל את הניסוח החריף ביותר אינו מופיע במהדורת ונציה של פרשנות רלב"ג, אך מופיע במהדורות המפורטות המאוחרות יותר. ראו <a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">רלב״ג</a> שזוהי תוספת מאוחרת יותר של רלב"ג לפירושו. רלב"ג הוא הפרשן הראשון שמתייחס לנושא שלנו באופן ישיר, ופירושו משפיע על פרשנים ספרדים מאוחרים יותר. התקפתו של אברבנאל (ראו למטה) היא כנראה ישירות נגד דעה זו של רלב"ג. לעוד על מערכת היחסים ביניהם, ראו <a href="abarbanel and ralbag" data-aht="page">אברבנאל ורלב"ג</a>.</fn>, <multilink><a href="Kaspi" data-aht="source">אבן כספי</a><a href="Kaspi" data-aht="source">טירת כסף ה' (עמ' 140)</a><a href="ר' יוסף אבן כספי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink>, <multilink><a href="Tzeror18-24" data-aht="source">צרור המור</a><a href="Tzeror18-24" data-aht="source">שמות י"ח:כ"ד</a><a href="ר' אברהם סבע" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink>, <multilink><a href="RHirsch18-24" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RHirsch18-24" data-aht="source">שמות י"ח:כ"ד</a><a href="ר' שמשון רפאל הירש" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>.</mekorot> | <mekorot><multilink><a href="IbnEzraBemidbar10-31" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="#fn1" class="ahtNonEditable">1</a><a href="#fn1" class="ahtNonEditable">1</a><a class="ahtNonEditable" href="#fn1">1</a><a href="#fn1" class="ahtNonEditable">1</a><a href="IbnEzraBemidbar10-31" data-aht="source">במדבר י':ל"א </a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink><fn>אבן עזרא מצטט דעה זו בשם אחרים. בעוד שדעה זו איננה מבקרת את משה, היא טוענת שליתרו הייתה תובנה שנעלמה ממשה, ושזו הייתה אחת מהסיבות בגללן משה ביקש מיתרו להישאר עם העם.</fn>, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ב</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ו</a><a href="ר' לוי בן גרשום" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink><fn>תועלות י"ד, הקטע המכיל את הניסוח החריף ביותר אינו מופיע במהדורת ונציה של פרשנות רלב"ג, אך מופיע במהדורות המפורטות המאוחרות יותר. ראו <a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">רלב״ג</a> שזוהי תוספת מאוחרת יותר של רלב"ג לפירושו. רלב"ג הוא הפרשן הראשון שמתייחס לנושא שלנו באופן ישיר, ופירושו משפיע על פרשנים ספרדים מאוחרים יותר. התקפתו של אברבנאל (ראו למטה) היא כנראה ישירות נגד דעה זו של רלב"ג. לעוד על מערכת היחסים ביניהם, ראו <a href="abarbanel and ralbag" data-aht="page">אברבנאל ורלב"ג</a>.</fn>, <multilink><a href="Kaspi" data-aht="source">אבן כספי</a><a href="Kaspi" data-aht="source">טירת כסף ה' (עמ' 140)</a><a href="ר' יוסף אבן כספי" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף אבן כספי</a></multilink>, <multilink><a href="Tzeror18-24" data-aht="source">צרור המור</a><a href="Tzeror18-24" data-aht="source">שמות י"ח:כ"ד</a><a href="ר' אברהם סבע" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם סבע</a></multilink>, <multilink><a href="RHirsch18-24" data-aht="source">רש"ר הירש</a><a href="RHirsch18-24" data-aht="source">שמות י"ח:כ"ד</a><a href="ר' שמשון רפאל הירש" data-aht="parshan">אודות ר' שמשון רפאל הירש</a></multilink>.</mekorot> | ||
<point><b>ביקורת על מנהיגות מגדל השנהב של משה</b> – רלב"ג מסביר שרוחניות הגדולה של משה וקרבתו לה' גרמו לו לטעויות בשיפוט ביחס לעניינים ארציים, ולכן הזדקק ליתרו שינחה אותו בהקמת מערכת משפטית יעילה.<fn>אבן כספי וצרור המור מבהירים גם הם שיתרו היה מסוגל לספק תובנה שמשה לא הגיע אליה בעצמו, אך ניסוחם הרבה פחות חד מזה של רלב"ג.</fn> ראו <a href="Moshe" data-aht="page">דמותו של משה</a> לדיון כללי יותר על מנהיגותו של משה ופגמי מנהיגות אפשריים.<fn>רלב"ג, לאורך כל פירושו, עקבי בהכרת פגמיו של משה ויחוסם לרוחניותו הגדולה. ראו  <br/><a href="Moshe's Speech Impediment" data-aht="page">Moshe's Speech Impediment</a> ו<a href="Moshe" data-aht="page">Moshe's Character</a> לדיון על פרשנות רלב"ג על מום הדיבור של משה וגילויים אקראיים של כעס.</fn> רלב"ג מרכך את ביקורתו בשבח גדול לחכמתו של משה ולשלמות אישיותו, ומציג את נכונותו להקשיב לעצה ולתקן את מעשיו כדוגמא זוהרת לדבר שצריך לקחת כמודל לחיקוי. אולם, עמדתו עוררה את הכעס של <a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a> החולק בתוקף על טענתו של רלב"ג (וקורא לה "שקר"). אברבנאל טוען שלמשה הייתה יכולת ניהולית מעולה, וציין כי לא יתכן שה' לא הדריך את משה לפי ידע בסיסי ושכל ישר.<fn>ראו <a href="2#Abarbanel" data-aht="subpage">למטה</a> לניתוח עמדתו האישית של אברבנאל.</fn> מסקרן, שרש"ר הירש מבקר את יכולתו המשפטית והניהולית של משה בחדות רבה יותר אפילו מזו של רלב"ג.<fn>מניע פולמוסי נראה בבירור בהערותיו של רש"ר הירש.</fn></point> | <point><b>ביקורת על מנהיגות מגדל השנהב של משה</b> – רלב"ג מסביר שרוחניות הגדולה של משה וקרבתו לה' גרמו לו לטעויות בשיפוט ביחס לעניינים ארציים, ולכן הזדקק ליתרו שינחה אותו בהקמת מערכת משפטית יעילה.<fn>אבן כספי וצרור המור מבהירים גם הם שיתרו היה מסוגל לספק תובנה שמשה לא הגיע אליה בעצמו, אך ניסוחם הרבה פחות חד מזה של רלב"ג.</fn> ראו <a href="Moshe" data-aht="page">דמותו של משה</a> לדיון כללי יותר על מנהיגותו של משה ופגמי מנהיגות אפשריים.<fn>רלב"ג, לאורך כל פירושו, עקבי בהכרת פגמיו של משה ויחוסם לרוחניותו הגדולה. ראו  <br/><a href="Moshe's Speech Impediment" data-aht="page">Moshe's Speech Impediment</a> ו<a href="Moshe" data-aht="page">Moshe's Character</a> לדיון על פרשנות רלב"ג על מום הדיבור של משה וגילויים אקראיים של כעס.</fn> רלב"ג מרכך את ביקורתו בשבח גדול לחכמתו של משה ולשלמות אישיותו, ומציג את נכונותו להקשיב לעצה ולתקן את מעשיו כדוגמא זוהרת לדבר שצריך לקחת כמודל לחיקוי. אולם, עמדתו עוררה את הכעס של <a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a> החולק בתוקף על טענתו של רלב"ג (וקורא לה "שקר"). אברבנאל טוען שלמשה הייתה יכולת ניהולית מעולה, וציין כי לא יתכן שה' לא הדריך את משה לפי ידע בסיסי ושכל ישר.<fn>ראו <a href="2#Abarbanel" data-aht="subpage">למטה</a> לניתוח עמדתו האישית של אברבנאל.</fn> מסקרן, שרש"ר הירש מבקר את יכולתו המשפטית והניהולית של משה בחדות רבה יותר אפילו מזו של רלב"ג.<fn>מניע פולמוסי נראה בבירור בהערותיו של רש"ר הירש.</fn></point> | ||
− | <point><b>כרונולוגיה</b> – בעוד שמפרשים רבים מסבירים שיתרו ביקר בשנה הראשונה במדבר, רלב"ג טוען שיתרו הגיע והציע את עצתו רק בשנה השנייה- ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#AfterTabernacle" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות י"ח</a>. בנקודת זמן זו, כבר | + | <point><b>כרונולוגיה</b> – בעוד שמפרשים רבים מסבירים שיתרו ביקר בשנה הראשונה במדבר, רלב"ג טוען שיתרו הגיע והציע את עצתו רק בשנה השנייה- ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#AfterTabernacle" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות י"ח</a>. בנקודת זמן זו, כבר ניתן המשפט האזרחי ולמשה היו הזדמנויות רבות לכונן מערכת משפטית. לפי רלב"ג, דבר זה מדגיש את חסרונותיו הניהוליים של משה ומבליט את העובדה שהוא לא חשב על עצת יתרו בעצמו.<fn>תיארוך שמות י"ח בתחילת השנה השנייה גם יוצר קרבה לסיפור בבמדבר י"א בו משה נראה באופן דומה מוצף וחסר יכולת, וצריך שה' יסייע לו על ידי מינוי עוזרים.</fn></point> |
<point><b>השראתו של משה</b> – בפירושו צרור המור, ר' אברהם סבע לא מתמקד בחסרון ניהולי אפשרי של משה, אלא בהשראה האלוהית של יתרו שאפשרה לו לראות את מה שמשה פספס- ראו <a href="Yitro – Religious Identity" data-aht="page">זהותו הדתית של יתרו</a>. הוא מסביר שיתרו זכה בהשראה זו בזכות מעשהו הטוב בבואו לברך את ילדי ישראל.</point> | <point><b>השראתו של משה</b> – בפירושו צרור המור, ר' אברהם סבע לא מתמקד בחסרון ניהולי אפשרי של משה, אלא בהשראה האלוהית של יתרו שאפשרה לו לראות את מה שמשה פספס- ראו <a href="Yitro – Religious Identity" data-aht="page">זהותו הדתית של יתרו</a>. הוא מסביר שיתרו זכה בהשראה זו בזכות מעשהו הטוב בבואו לברך את ילדי ישראל.</point> | ||
<point><b>למה ה' לא ציווה את משה</b> – רלב"ג לא מסביר למה ה' עבד דרך תיווכו של יתרו ולא יעץ למשה למנות שופטים בשלב מוקדם יותר. ראו <a href="Commentators:R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="page">פרשנות רלב"ג</a> על שימוש ה' באדם ובטבע. צרור המור מציע שה' חיכה לייעץ למשה בנושא זה כדי שיתרו יקבל קרדיט על ההצעה והאומה כולה תבין מדוע משה התחתן עם ביתו.<fn>ראו <a href="Moshe's Family Life" data-aht="page">כאן</a> ביחס לנישואי משה עם ציפורה. הרעיון של נתינת קרדיט ליתרו מבוסס בחלקו על <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">ספרי במדבר ע"ח</a> המסביר שמשה כבר צווה על מינוי השופטים בהר סיני, אבל הביצוע חמק ממנו, כדי שיתרו יקבל את הקרדיט. נראה שהספרי ממקם לפחות את חלקו השני של פרק י"ח אחרי עשרת הדיברות- ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. ראו גם ר' סעדיה שמות י"ח:כ"ג. </fn> ראו גם <a href="OrHaChayyim18-21" data-aht="source">אור החיים</a> המציע שה' רצה להראות שיש הרבה חכמה בין הגויים, ושהוא לא בחר את ילדי ישראל בגלל האינטליגנציה שלהם.</point> | <point><b>למה ה' לא ציווה את משה</b> – רלב"ג לא מסביר למה ה' עבד דרך תיווכו של יתרו ולא יעץ למשה למנות שופטים בשלב מוקדם יותר. ראו <a href="Commentators:R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="page">פרשנות רלב"ג</a> על שימוש ה' באדם ובטבע. צרור המור מציע שה' חיכה לייעץ למשה בנושא זה כדי שיתרו יקבל קרדיט על ההצעה והאומה כולה תבין מדוע משה התחתן עם ביתו.<fn>ראו <a href="Moshe's Family Life" data-aht="page">כאן</a> ביחס לנישואי משה עם ציפורה. הרעיון של נתינת קרדיט ליתרו מבוסס בחלקו על <a href="SifreBemidbar78" data-aht="source">ספרי במדבר ע"ח</a> המסביר שמשה כבר צווה על מינוי השופטים בהר סיני, אבל הביצוע חמק ממנו, כדי שיתרו יקבל את הקרדיט. נראה שהספרי ממקם לפחות את חלקו השני של פרק י"ח אחרי עשרת הדיברות- ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. ראו גם ר' סעדיה שמות י"ח:כ"ג. </fn> ראו גם <a href="OrHaChayyim18-21" data-aht="source">אור החיים</a> המציע שה' רצה להראות שיש הרבה חכמה בין הגויים, ושהוא לא בחר את ילדי ישראל בגלל האינטליגנציה שלהם.</point> | ||
Line 23: | Line 23: | ||
<p>ר' יצחק עראמה בספרו עקידת יצחק, משרטט שביל ביניים זה בניסיון לצייר את משה ויתרו באור האפשרי הטוב ביותר.</p> | <p>ר' יצחק עראמה בספרו עקידת יצחק, משרטט שביל ביניים זה בניסיון לצייר את משה ויתרו באור האפשרי הטוב ביותר.</p> | ||
<mekorot><multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">מ"ג</a><a href="ר' יצחק עראמה" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">מ"ג</a><a href="ר' יצחק עראמה" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink></mekorot> | ||
− | <point><b>מודע משה לא מינה שופטים מוקדם יותר?</b> העקידת יצחק מסביר שעד לזמנה של עצת יתרו, העם קיבל רק מספר חוקים בסיסיים במרה. לכן, עד שהעם קיבל את רוב | + | <point><b>מודע משה לא מינה שופטים מוקדם יותר?</b> העקידת יצחק מסביר שעד לזמנה של עצת יתרו, העם קיבל רק מספר חוקים בסיסיים במרה. לכן, עד שהעם קיבל את רוב המשפט האזרחי בפרשת משפטים, משה נדרש לפסוק כל סכסוך, מאחר שגם משה וגם העם לא בטחו באף אחד אחר שישפוט באופן הוגן. לפיכך, אין למצוא כל פגם במנהיגותו של משה, כיוון שהוא עשה את הכי טוב שהיה אפשר עם האמצעים שהקב"ה העניק לו.</point> |
<point><b>אם משה פעל נכון, מה הייתה הצעת יתרו?</b> לפי ר' יצחק עראמה, יתרו (כמו משה) הבין שלא תיתכן מערכת משפט המתפקדת היטב ללא הימצאות קוד משפט אזרחי,<fn>השוו לעמדתו של אברבנאל למטה שליתרו לא היה מושג שחוקים עתידים להינתן, והמליץ שהשופטים יפסקו לפי האינטואיציה האישית שלהם, כמו במערכת המדיינית.</fn> ולכן הוא ניסה לגשת לשורשי הבעיה על ידי הצעתו לפיה האומה תקבל קוד משפט אזרחי שמיימי.<fn>ראו <a href="Structure – Sefer Shemot" data-aht="page">מבנה ספר שמות</a> לאפשרות שפרק י"ח מהווה פתיחה ליחידת הברית של הספר.</fn> לפיכך הוא מבין שמילותיו של יתרו "וְצִוְּךָ אֱלֹהִים" בי"ח:כ"ג מתייחסות למצב ההכרחי בו הקב"ה נותן למשה את החוקים<fn>ראו <a href="Literary Devices – Shemot 18/0#LeadWords" data-aht="page">ניתוח ספרותי</a> לפירושיהם השונים של מכילתא דרבי ישמעאל, רש"י ואברבנאל על מילים אלה.<br/><br/></fn> (ולא כמתייחסות לציווי ה' למשה על מינוי שופטים).<fn>הקושי בגישתו של עקידת יצחק הוא שההיבט המרכזי ביותר בעצת יתרו מוזכר רק כחלק מהסיכום שבסוף דברי יתרו, במקום להיות מוצהר מלכתחילה כבסיס הכרחי שעליו תלויה כל הצעתו. [מילותיו המוקדמות של יתרו בפסוק כ' על העברת משה את החוקים לעם לא מהוות תקדים אלא רק משקפות את מה שמשה כבר אמר בפסוק ט"ו (ולכן ר' עראמה לא מצביע עליהן כתמיכה לתיאוריה שלו).]</fn> לפי העקידת יצחק, יתרו גם היה מודע להתגלות הממשמשת ובאה, ולכן ציפורה ובניה באו כדי להשתתף בחוויה- ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות י"ח</a>.</point> | <point><b>אם משה פעל נכון, מה הייתה הצעת יתרו?</b> לפי ר' יצחק עראמה, יתרו (כמו משה) הבין שלא תיתכן מערכת משפט המתפקדת היטב ללא הימצאות קוד משפט אזרחי,<fn>השוו לעמדתו של אברבנאל למטה שליתרו לא היה מושג שחוקים עתידים להינתן, והמליץ שהשופטים יפסקו לפי האינטואיציה האישית שלהם, כמו במערכת המדיינית.</fn> ולכן הוא ניסה לגשת לשורשי הבעיה על ידי הצעתו לפיה האומה תקבל קוד משפט אזרחי שמיימי.<fn>ראו <a href="Structure – Sefer Shemot" data-aht="page">מבנה ספר שמות</a> לאפשרות שפרק י"ח מהווה פתיחה ליחידת הברית של הספר.</fn> לפיכך הוא מבין שמילותיו של יתרו "וְצִוְּךָ אֱלֹהִים" בי"ח:כ"ג מתייחסות למצב ההכרחי בו הקב"ה נותן למשה את החוקים<fn>ראו <a href="Literary Devices – Shemot 18/0#LeadWords" data-aht="page">ניתוח ספרותי</a> לפירושיהם השונים של מכילתא דרבי ישמעאל, רש"י ואברבנאל על מילים אלה.<br/><br/></fn> (ולא כמתייחסות לציווי ה' למשה על מינוי שופטים).<fn>הקושי בגישתו של עקידת יצחק הוא שההיבט המרכזי ביותר בעצת יתרו מוזכר רק כחלק מהסיכום שבסוף דברי יתרו, במקום להיות מוצהר מלכתחילה כבסיס הכרחי שעליו תלויה כל הצעתו. [מילותיו המוקדמות של יתרו בפסוק כ' על העברת משה את החוקים לעם לא מהוות תקדים אלא רק משקפות את מה שמשה כבר אמר בפסוק ט"ו (ולכן ר' עראמה לא מצביע עליהן כתמיכה לתיאוריה שלו).]</fn> לפי העקידת יצחק, יתרו גם היה מודע להתגלות הממשמשת ובאה, ולכן ציפורה ובניה באו כדי להשתתף בחוויה- ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות י"ח</a>.</point> | ||
<point><b>חוק אזרחי שמיימי: המושג המהפכני של יתרו</b> – העקידת יצחק מציע שעד לעצתו של יתרו, משה לא הבין שה' מתכנן להוריש קוד שמיימי של חוקים אזרחיים, ושיתרו היה הראשון להגות מושג זה ולהבין את כדאיותו.<fn>ר' עראמה כותב: "ובא יתרו והעיר על צרכה, וגם רוח המקום נוחה הימנו, כדי שירגישו תועלת החלק הזה מהמשפטים היותו א-להי, נוסף על שאר התועלות שיזכרו בפרשת משפטים (שער מ"ו) ב"ה." בפרק מ"ו הוא מרחיב באריכות על נושא זה. השוו למדרש ב<a href="PesiktaDRK" data-aht="source">פסיקתא דרב כהנא י"ב:י"א</a> העשוי לשמש תגובה לאפשרות המנוסחת מאוחר יותר על ידי העקידת יצחק. עמדה קיצונית יותר מועלית על ידי <multilink><a href="RHirschensohn" data-aht="source">ר' חיים הירשנזון</a><a href="RHirschensohn" data-aht="source">Seder LaMikra pp.133-134</a><a href="R. Chaim Hirschensohn" data-aht="parshan">About R. Chaim Hirschensohn</a></multilink> בחיבורו <i>סדר למקרא </i>(ירושלים, 1932): 131-137. הוא מציע שקוד החוק האזרחי הנמצא בשמות כ"א-כ"ב (פרשת משפטים) היה כולו חלק מהצעת יתרו.</fn> למרות שבהצצה ראשונה גישה זו עלולה להיות קשה לעיכול, למען האמת, התורה הייתה הקובץ הראשון ששילב הוראות פולחניות עם חקיקה אזרחית; קודים אחרים של המזרח הקדום על המשפט האזרחי נוסדו על ידי המלך והיו נפרדים מנושאים של פולחן דתי. לכן, העקידת יצחק מציע שמשה חשב מלכתחילה שבנושאים אזרחיים, האומה תנהיג את עצמה כמו כל האומות האחרות, כלומר תהיה הפרדה בין הדת למדינה.<fn>נראה שהעקידת יצחק שוקל גם אפשרות שמשה חשב שלא יהיה קוד לחוק האזרחי כלל, וגם אפשרות שיהיה קוד למשפט האזרחי, אלא שהוא יחוקק על ידי אנשים. אפילו ביחס לחוקים הפולחניים, אפשר לשקול את האפשרות לפיה משה לא ידע עדיין על תכנונו של הקב"ה להציג לאומה גם סדרה של חוקים אזרחיים. עד לנקודה זו, משה שמע רק שהאומה עתידה לעבוד את ה' בהר סיני, ויתכן שהבין שה' גם ידבר אליהם רק בשמות י"ט:ט'.</fn> מודע לחידוש שבדבריו,<fn>במילותיו שלו: "והנה אם יקשה לבך על זה, תאמר איך יתכן שעל פי עצתו של יתרו נתנו הדינים לישראל, והלא התורה כלה כהוייתה קדמה לעולם תתקע"ד דורות".</fn> ר' עראמה מסכם בהשוואה למקרים אחרים בהם חוקי התורה ניתנו כתוצאה מנסיבות חדשות,<fn>כמו ירושת הבנות (במדבר כ"ז) ופסח שני (במדבר ט'), והמקרים של המקלל (ויקרא כ"ד) והמקושש (במדבר ט"ו). לדיון נוסף, ראו <a href="Moshe" data-aht="page">משה</a>.</fn> היכן שנראה שמשה לא היה מודע קודם לכן בצורך לחוקק חוקים אלה.<fn>ראו את ניסוחו של העקידת יצחק: "וכבר היה משה בלתי חושש לחסרונה, כמו שלא היה מקפיד על הדינים ההם, עד שבא לו הצורך אליהם, ובא יתרו והעירה על צרכה".</fn></point> | <point><b>חוק אזרחי שמיימי: המושג המהפכני של יתרו</b> – העקידת יצחק מציע שעד לעצתו של יתרו, משה לא הבין שה' מתכנן להוריש קוד שמיימי של חוקים אזרחיים, ושיתרו היה הראשון להגות מושג זה ולהבין את כדאיותו.<fn>ר' עראמה כותב: "ובא יתרו והעיר על צרכה, וגם רוח המקום נוחה הימנו, כדי שירגישו תועלת החלק הזה מהמשפטים היותו א-להי, נוסף על שאר התועלות שיזכרו בפרשת משפטים (שער מ"ו) ב"ה." בפרק מ"ו הוא מרחיב באריכות על נושא זה. השוו למדרש ב<a href="PesiktaDRK" data-aht="source">פסיקתא דרב כהנא י"ב:י"א</a> העשוי לשמש תגובה לאפשרות המנוסחת מאוחר יותר על ידי העקידת יצחק. עמדה קיצונית יותר מועלית על ידי <multilink><a href="RHirschensohn" data-aht="source">ר' חיים הירשנזון</a><a href="RHirschensohn" data-aht="source">Seder LaMikra pp.133-134</a><a href="R. Chaim Hirschensohn" data-aht="parshan">About R. Chaim Hirschensohn</a></multilink> בחיבורו <i>סדר למקרא </i>(ירושלים, 1932): 131-137. הוא מציע שקוד החוק האזרחי הנמצא בשמות כ"א-כ"ב (פרשת משפטים) היה כולו חלק מהצעת יתרו.</fn> למרות שבהצצה ראשונה גישה זו עלולה להיות קשה לעיכול, למען האמת, התורה הייתה הקובץ הראשון ששילב הוראות פולחניות עם חקיקה אזרחית; קודים אחרים של המזרח הקדום על המשפט האזרחי נוסדו על ידי המלך והיו נפרדים מנושאים של פולחן דתי. לכן, העקידת יצחק מציע שמשה חשב מלכתחילה שבנושאים אזרחיים, האומה תנהיג את עצמה כמו כל האומות האחרות, כלומר תהיה הפרדה בין הדת למדינה.<fn>נראה שהעקידת יצחק שוקל גם אפשרות שמשה חשב שלא יהיה קוד לחוק האזרחי כלל, וגם אפשרות שיהיה קוד למשפט האזרחי, אלא שהוא יחוקק על ידי אנשים. אפילו ביחס לחוקים הפולחניים, אפשר לשקול את האפשרות לפיה משה לא ידע עדיין על תכנונו של הקב"ה להציג לאומה גם סדרה של חוקים אזרחיים. עד לנקודה זו, משה שמע רק שהאומה עתידה לעבוד את ה' בהר סיני, ויתכן שהבין שה' גם ידבר אליהם רק בשמות י"ט:ט'.</fn> מודע לחידוש שבדבריו,<fn>במילותיו שלו: "והנה אם יקשה לבך על זה, תאמר איך יתכן שעל פי עצתו של יתרו נתנו הדינים לישראל, והלא התורה כלה כהוייתה קדמה לעולם תתקע"ד דורות".</fn> ר' עראמה מסכם בהשוואה למקרים אחרים בהם חוקי התורה ניתנו כתוצאה מנסיבות חדשות,<fn>כמו ירושת הבנות (במדבר כ"ז) ופסח שני (במדבר ט'), והמקרים של המקלל (ויקרא כ"ד) והמקושש (במדבר ט"ו). לדיון נוסף, ראו <a href="Moshe" data-aht="page">משה</a>.</fn> היכן שנראה שמשה לא היה מודע קודם לכן בצורך לחוקק חוקים אלה.<fn>ראו את ניסוחו של העקידת יצחק: "וכבר היה משה בלתי חושש לחסרונה, כמו שלא היה מקפיד על הדינים ההם, עד שבא לו הצורך אליהם, ובא יתרו והעירה על צרכה".</fn></point> | ||
Line 37: | Line 37: | ||
<subopinion name="משה רחוק"> | <subopinion name="משה רחוק"> | ||
משה היה רחוק | משה היה רחוק | ||
− | <p>לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#YitroGaveAdviceLater" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. אם משה בילה את ארבעת החודשים האחרונים על הר סיני, אפשר להבין בקלות מדוע הצטבר עומס של תיקים בהעדרו. | + | <p>לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#YitroGaveAdviceLater" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. אם משה בילה את ארבעת החודשים האחרונים על הר סיני, אפשר להבין בקלות מדוע הצטבר עומס של תיקים בהעדרו.</p> |
<mekorot><multilink><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל, </a><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">Yitro Amalek 2</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael" data-aht="parshan">About Mekhilta DeRabbi Yishmael</a></multilink><multilink><a href="Rashi18-13" data-aht="source">רש"י</a><a href="Rashi18-13" data-aht="source">Shemot 18:13</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About Rashi</a></multilink></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל, </a><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">Yitro Amalek 2</a><a href="Mekhilta DeRabbi Yishmael" data-aht="parshan">About Mekhilta DeRabbi Yishmael</a></multilink><multilink><a href="Rashi18-13" data-aht="source">רש"י</a><a href="Rashi18-13" data-aht="source">Shemot 18:13</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">About Rashi</a></multilink></mekorot> | ||
</subopinion> | </subopinion> | ||
Line 59: | Line 59: | ||
היו תנאים מוקדמים נוספים | היו תנאים מוקדמים נוספים | ||
<p>היה צורך מתמשך בשופטים נוספים לסייע למשה, אך היו שלבי הכנה נוספים שהיה צריך לבצע לפני שהיה אפשר למנות אותם.</p> | <p>היה צורך מתמשך בשופטים נוספים לסייע למשה, אך היו שלבי הכנה נוספים שהיה צריך לבצע לפני שהיה אפשר למנות אותם.</p> | ||
− | <subopinion name=" | + | <subopinion name="קבלת החוקים"> |
− | + | האומה הייתה צריכה קודם כל לקבל את החוקים | |
− | <mekorot><multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source"> | + | <mekorot><multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">Shemot 18</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About Abarbanel</a></multilink><fn>ראו <a href="Moshe's Duties and Yitro's Advice/2#TwoofFiveRoles" data-aht="page">Moshe's Duties and Yitro's Advice</a> לדיון על הצעתו החלופית של אברבנאל בפרשנותו לדברים א'. שם הוא מציע שהצורך בשופטים נוספים הגיע רק בשנה השנייה כשהעם היה מוכן לכבוש ולהתיישב בארץ ישראל.</fn></mekorot> |
− | <point><b> | + | <point><b>מדוע משה לא מינה כבר שופטים?</b> לפי אברבנאל, משה כבר חשב בעצמו על עצת יתרו ותכנן ליישם אותה ברגע שתהיה אפשרית. הוא מסביר שלמרות שמשה כבר קיבל את המשפט האזרחי במרה, רק בפרשת משפטים הוא צווה להעביר את החוקים לאומה. לכן בינתיים משה לא יכול היה להפקיד תיקים משפטיים בידי אחרים.<fn>אברבנאל לא מסביר מדוע משה לא לימד את המשפט האזרחי כבר במרה, וכך יכול היה להתחמק מעומס העבודה הבלתי מוגבל. </fn> הסברו של אברבנאל לשאלה מדוע משה לא מינה כבר שופטים כמעט זהה להסברו של העקידת יצחק למעלה.<fn>הם גם מסכימים על הצורך לחלק את שמות י"ח לשתי תקופות זמן נפרדות – ראו למטה. ישנן הרבה מקבילות זהות בהשוואה בין פירושיהם, ולא במקרה. ראו <a href="Commentators:R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="page">עקידת יצחק ואברבנאל</a> בנוגע למערכת היחסים בין שני פרשנים אלה.</fn> אולם, יש הבדל משמעותי בהערכותיהם לגבי תכנונו של משה ועצתו של יתרו.</point> |
<point><b>What was Yitro thinking?</b> While the Akeidat Yitzchak assumes that Yitro knew about the upcoming revelation and conditioned the appointment of judges on the nation's first receiving the laws, Abarbanel disagrees and thinks that Yitro knew nothing of the imminent revelation or the giving of a law code<fn>Abarbanel adds that Moshe did not share this information with Yitro. In contrast, according to the Akeidat Yitzchak, Moshe was unaware that Hashem planned to give a civil law code, while Yitro assumed that this would happen.</fn> and erroneously thought that Moshe was planning to continue indefinitely as the sole judge.<fn>Cf. Akeidat Yitzchak who suggests that this may have in fact been Moshe's plan until Yitro gave his advice.</fn> According to Abarbanel's understanding, Yitro recommended that Moshe appoint judges immediately (without the nation first receiving any of the laws), who would then render verdicts based on their own common sense.<fn>In other words, according to the Akeidat Yitzchak the essence of Yitro's advice was that there was a need for a code of law (to enable an effective judicial system), while according to Abarbanel it was to appoint judges (even without a legal code).</fn> Consequently, Abarbanel concludes that Yitro's advice was both ill-timed ("ויתרו אכלה פגה העצה הזאת") and reflective of a Midianite model of justice rather than a Divine one.</point> | <point><b>What was Yitro thinking?</b> While the Akeidat Yitzchak assumes that Yitro knew about the upcoming revelation and conditioned the appointment of judges on the nation's first receiving the laws, Abarbanel disagrees and thinks that Yitro knew nothing of the imminent revelation or the giving of a law code<fn>Abarbanel adds that Moshe did not share this information with Yitro. In contrast, according to the Akeidat Yitzchak, Moshe was unaware that Hashem planned to give a civil law code, while Yitro assumed that this would happen.</fn> and erroneously thought that Moshe was planning to continue indefinitely as the sole judge.<fn>Cf. Akeidat Yitzchak who suggests that this may have in fact been Moshe's plan until Yitro gave his advice.</fn> According to Abarbanel's understanding, Yitro recommended that Moshe appoint judges immediately (without the nation first receiving any of the laws), who would then render verdicts based on their own common sense.<fn>In other words, according to the Akeidat Yitzchak the essence of Yitro's advice was that there was a need for a code of law (to enable an effective judicial system), while according to Abarbanel it was to appoint judges (even without a legal code).</fn> Consequently, Abarbanel concludes that Yitro's advice was both ill-timed ("ויתרו אכלה פגה העצה הזאת") and reflective of a Midianite model of justice rather than a Divine one.</point> | ||
<point><b>Chronology</b> – Like the Akeidat Yitzchak, Abarbanel needs to claim that Yitro gave his advice before the Decalogue but that Moshe selected judges only in the second year once the nation had received the laws – see <a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">Chronology of Shemot 18</a>.<fn>See the discussion there as to why Moshe waited until the second year.</fn></point> | <point><b>Chronology</b> – Like the Akeidat Yitzchak, Abarbanel needs to claim that Yitro gave his advice before the Decalogue but that Moshe selected judges only in the second year once the nation had received the laws – see <a href="Chronology – Shemot 18/2#ImplementedLater" data-aht="page">Chronology of Shemot 18</a>.<fn>See the discussion there as to why Moshe waited until the second year.</fn></point> |
Version as of 02:50, 6 June 2019
האם משה היה זקוק לעצת יתרו?
גישות פרשניות
סקירה
העקידת יצחק מציין שבהבנת סיפור זה, הקורא נקלע בין הפטיש לסדן. אם עצתו של יתרו הייתה פתרון נכון וראוי למצב הבעייתי, אז משה נראה טיפשי על כך שלא פתר את הבעיה בעצמו. מצד שני, אם עצתו של יתרו הייתה לא מועילה או בלתי נדרשת, אז למה משה יישם אותה בכלל? ישנן שלוש גישות בסיסיות בהבנת התהליך המחשבתי של יתרו ומשה, והן מציירות ציורים שונים של שתי הדמויות הראשיות והיחסים ביניהן.
משה הזדקק לעזרה
משה הזדקק לעזרה בתיקון המערכת שלו, ויתרו היה מסוגל לספק לו תובנה ופרספקטיבה של גורם חיצוני.
משה ויתרו שניהם צדקו
משה הוציא את המירב מהסיטואציה הקשה, אך יתרו יעץ לו נכונה שיש צורך שהקב"ה יתקן את הסיבות שיצרו את הבעיה, על ידי מתן קוד של החוק האזרחי.
ר' יצחק עראמה בספרו עקידת יצחק, משרטט שביל ביניים זה בניסיון לצייר את משה ויתרו באור האפשרי הטוב ביותר.
כרונולוגיה של שמות.18 אולם, הוא אינו מסביר למה יתרו נתן את עצתו כבר לפני עשרת הדברות, בידיעה שאינה יכולה להיות מיושמת עדיין, ובהתחשב בסבירות שמשה היה מגיע למסקנה זו בעצמו כשהזמן היה בשל לכך.
עצתו של יתרו לא הייתה הכרחית
המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה בלתי הכרחית או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,20 אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה מקושר ישירות לעצת יתרו (ראו כרונולוגיה) אלא התקיים בשלב מאוחר הרבה יותר.
תורים ארוכים היו חריגים
התור הארוך לשיפוט היה תקרית חד פעמית שהתרחשה ביום הביקור של יתרו, בעוד שבאופן כללי לא היה צורך בשופטים נוספים בזמן זה.
משה היה רחוק
לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו כרונולוגיה. אם משה בילה את ארבעת החודשים האחרונים על הר סיני, אפשר להבין בקלות מדוע הצטבר עומס של תיקים בהעדרו.
משה לקח חופש ביום הקודם לביקורו של יתרו
חזקוני, בהסברו מדוע התורה מציינת ש"הדבר קרה למחרת" מצביע על כך שביום הגעת יתרו, משה היה עסוק עם יתרו ולא שפט את העם. דבר זה מסביר מדוע היה עליו לעבוד מסביב לשעון למחרת היום.21
עושר שנרכש לאחרונה
ר' מדן מציע חלופה המבוססת על ההנחה לפיה רוב סיפורו של יתרו מופיע בסדר כרונולוגי – ראו כרונולוגיה, ושיתרו הגיע וצפה במשה זמן קצר אחרי המלחמה בעמלק. לפיו, חלוקת השלל מהלחמה בעמלק גרמה לסכסוכים רבים והייתה אחראית לעומס התיקים שהיה על משה לשפוט בהם ביום המסוים הזה.22 ר' מדן טוען שזמן קצר לאחר מכן הדברים נרגעו ובזמן שהאומה חנתה בהר סיני היה צורך מועט בשופטים נוספים. היה זה רק בשנה השנייה, כשהעם חידשו את מסעם שתלונות עלו שוב ומשה נזקק לעזרה – השוו הדעה המצוטטת בהואיל משה וראו מערכת היחסים של שמות י"ח– במדבר י"א – דברים א'.
משבר מים לאחרונה
היו תנאים מוקדמים נוספים
היה צורך מתמשך בשופטים נוספים לסייע למשה, אך היו שלבי הכנה נוספים שהיה צריך לבצע לפני שהיה אפשר למנות אותם.
האומה הייתה צריכה קודם כל לקבל את החוקים
Moshe needed to build support
Initially, Moshe needed to judge the people himself in order to win over their hearts so that they would accept the Torah and its commandments.