Difference between revisions of "Did Moshe Need Yitro's Advice/2/he"
Yovel.Levy (talk | contribs) m |
m |
||
Line 5: | Line 5: | ||
<div class="overview"> | <div class="overview"> | ||
<h2>סקירה</h2> | <h2>סקירה</h2> | ||
− | <p>העקידת יצחק מציין שבהבנת סיפור זה, הקורא נקלע בין הפטיש לסדן. אם עצתו של יתרו הייתה פתרון נכון וראוי למצב הבעייתי, אז משה נראה טיפשי בכך שלא פתר את הבעיה בעצמו. מצד שני, אם עצתו של יתרו הייתה לא מועילה או בלתי נדרשת, אז מדוע משה יישם אותה בכלל? ישנן שלוש גישות בסיסיות בהבנת התהליך המחשבתי של יתרו ומשה, והן מציירות ציורים שונים של שתי הדמויות הראשיות והיחסים ביניהן.</p></div> | + | <p>בעל העקידת יצחק מציין שבהבנת סיפור זה, הקורא נקלע בין הפטיש לסדן. אם עצתו של יתרו הייתה פתרון נכון וראוי למצב הבעייתי, אז משה נראה טיפשי בכך שלא פתר את הבעיה בעצמו. מצד שני, אם עצתו של יתרו הייתה לא מועילה או בלתי נדרשת, אז מדוע משה יישם אותה בכלל? ישנן שלוש גישות בסיסיות בהבנת התהליך המחשבתי של יתרו ומשה, והן מציירות ציורים שונים של שתי הדמויות הראשיות והיחסים ביניהן.</p></div> |
<approaches> | <approaches> | ||
Line 21: | Line 21: | ||
משה ויתרו שניהם צדקו | משה ויתרו שניהם צדקו | ||
<p>משה הוציא את המירב מהסיטואציה הקשה, אך יתרו יעץ לו נכונה שיש צורך שהקב"ה יתקן את הסיבות שיצרו את הבעיה, על ידי מתן קוד של החוק האזרחי.</p> | <p>משה הוציא את המירב מהסיטואציה הקשה, אך יתרו יעץ לו נכונה שיש צורך שהקב"ה יתקן את הסיבות שיצרו את הבעיה, על ידי מתן קוד של החוק האזרחי.</p> | ||
− | <p>ר' יצחק עראמה | + | <p>ר' יצחק עראמה בפירושו עקידת יצחק, דוגל בגישת ביניים זו בניסיון לצייר גם את משה וגם את יתרו באור הטוב ביותר האפשרי.</p> |
<mekorot><multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">מ"ג</a><a href="ר' יצחק עראמה" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקידת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">מ"ג</a><a href="ר' יצחק עראמה" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink></mekorot> | ||
<point><b>מודע משה לא מינה שופטים מוקדם יותר?</b> העקידת יצחק מסביר שעד לזמנה של עצת יתרו, העם קיבל רק מספר חוקים בסיסיים במרה. לכן, עד שהעם קיבל את רוב המשפט האזרחי בפרשת משפטים, משה נדרש לפסוק בכל דין, מאחר שגם משה וגם העם לא בטחו באף אחד אחר שישפוט באופן הוגן. לפיכך, אין למצוא כל פגם במנהיגותו של משה, כיוון שהוא עשה את הכי טוב שהיה אפשר עם האמצעים שהקב"ה העניק לו.</point> | <point><b>מודע משה לא מינה שופטים מוקדם יותר?</b> העקידת יצחק מסביר שעד לזמנה של עצת יתרו, העם קיבל רק מספר חוקים בסיסיים במרה. לכן, עד שהעם קיבל את רוב המשפט האזרחי בפרשת משפטים, משה נדרש לפסוק בכל דין, מאחר שגם משה וגם העם לא בטחו באף אחד אחר שישפוט באופן הוגן. לפיכך, אין למצוא כל פגם במנהיגותו של משה, כיוון שהוא עשה את הכי טוב שהיה אפשר עם האמצעים שהקב"ה העניק לו.</point> | ||
Line 29: | Line 29: | ||
<point><b>נקודות מבט על משה ויתרו</b> – העקידת יצחק מתאר את משה ויתרו כמנהיגים מוכשרים בעלי כשרון ניהולי ותבונה. לפיו, יתרו היה אדם חכם<fn>ראו <a href="Yitro" data-aht="page">דמותו של יתרו</a> לעוד על תיאורו של עקידת יצחק את יתרו.</fn> ששמעו לעצתו ביסודיות, והוא משבח את משה על כך שיישם את העצה כלשונה, בציטוטו את הפסוק ממשלי י"ב:ט"ו "וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם".</point> | <point><b>נקודות מבט על משה ויתרו</b> – העקידת יצחק מתאר את משה ויתרו כמנהיגים מוכשרים בעלי כשרון ניהולי ותבונה. לפיו, יתרו היה אדם חכם<fn>ראו <a href="Yitro" data-aht="page">דמותו של יתרו</a> לעוד על תיאורו של עקידת יצחק את יתרו.</fn> ששמעו לעצתו ביסודיות, והוא משבח את משה על כך שיישם את העצה כלשונה, בציטוטו את הפסוק ממשלי י"ב:ט"ו "וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם".</point> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category | + | <category>עצת יתרו הייתה מיותרת |
− | + | <p>המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה מיותרת או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,<fn>ביטוי קיצוני לעמדה זו מופיע ב<a href="PhiloDrunkennessX-36" data-aht="source">פילון על השכרות י':ל"ו-ל"ז</a>. בחיבורו, פילון מציג תיאור שלילי ביותר של יתרו (ראו <a href="Yitro" data-aht="page">כאן</a>) ומרחיק לכת עד כדי האמירה לפיה יתרו ביהירותו 'הציע חוקים המנוגדים לאלה של הטבע'. אולם, קשה למצוא ביסוס מהפסוקים לנאומו הארוך נגד יתרו, ובנוסף פילון בעצמו משבח את הצעת יתרו ב<a href="PhiloLawsIV-XXXIII-173" data-aht="source">חוקים המיוחדים ד':ל"ג:קע"ג-קע"ה</a>.</fn> אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה קשור במישרין לעצת יתרו (ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>) אלא התקיים בשלב הרבה יותר מאוחר.</p> | |
− | <p>המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה | ||
<opinion name="תורים היו חריגים"> | <opinion name="תורים היו חריגים"> | ||
תורים ארוכים היו חריגים | תורים ארוכים היו חריגים | ||
− | <p>התור הארוך לשיפוט היה תקרית חד פעמית שהתרחשה ביום הביקור של יתרו, בעוד שבאופן כללי לא היה צורך בשופטים נוספים | + | <p>התור הארוך לשיפוט היה תקרית חד פעמית שהתרחשה ביום הביקור של יתרו, בעוד שבאופן כללי לא היה צורך בשופטים נוספים.</p> |
<subopinion name="משה רחוק"> | <subopinion name="משה רחוק"> | ||
משה היה רחוק | משה היה רחוק | ||
− | <p>לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#YitroGaveAdviceLater" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. אם משה בילה את ארבעת החודשים האחרונים על הר סיני, אפשר להבין בקלות מדוע הצטבר עומס של תיקים בהעדרו.</p> | + | <p>לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה כשהיה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו <a href="Chronology – Shemot 18/2#YitroGaveAdviceLater" data-aht="page">כרונולוגיה</a>. אם משה בילה את ארבעת החודשים האחרונים על הר סיני, אפשר להבין בקלות מדוע הצטבר עומס של תיקים בהעדרו.</p> |
<mekorot><multilink><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל, </a><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">יתרו עמלק ב'</a><a href="מכילתא דרבי ישמעאל שמות" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink><multilink><a href="Rashi18-13" data-aht="source">רש"י</a><a href="Rashi18-13" data-aht="source">שמות י"ח:י"ג</a><a href="ר' שלמה יצחקי" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">מכילתא דרבי ישמעאל, </a><a href="MekhiltaAmalek2" data-aht="source">יתרו עמלק ב'</a><a href="מכילתא דרבי ישמעאל שמות" data-aht="parshan">אודות מכילתא דרבי ישמעאל שמות</a></multilink><multilink><a href="Rashi18-13" data-aht="source">רש"י</a><a href="Rashi18-13" data-aht="source">שמות י"ח:י"ג</a><a href="ר' שלמה יצחקי" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink></mekorot> | ||
</subopinion> | </subopinion> | ||
Line 47: | Line 46: | ||
<subopinion name="שלל מלחמה"> | <subopinion name="שלל מלחמה"> | ||
עושר שנרכש לאחרונה | עושר שנרכש לאחרונה | ||
− | <p>ר' מדן מציע חלופה המבוססת על ההנחה לפיה רוב סיפורו של יתרו מופיע בסדר כרונולוגי – ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>, ושיתרו הגיע וצפה במשה זמן קצר אחרי המלחמה בעמלק. לפיו, חלוקת השלל מהלחמה בעמלק גרמה לסכסוכים רבים והייתה אחראית לעומס התיקים שהיה על משה לשפוט בהם ביום המסוים הזה.<fn>השוו ללקח טוב ושכל טוב י"ח:י"ג המייחסים את עומס העבודה לויכוחים הנוגעים לשלל מהצבא המצרי, וחזקוני המציין (י"ח:י"ג) שאין בכך היגיון כרונולוגי.</fn> ר' מדן טוען שזמן קצר לאחר מכן | + | <p>ר' מדן מציע חלופה המבוססת על ההנחה לפיה רוב סיפורו של יתרו מופיע בסדר כרונולוגי – ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה</a>, ושיתרו הגיע וצפה במשה זמן קצר אחרי המלחמה בעמלק. לפיו, חלוקת השלל מהלחמה בעמלק גרמה לסכסוכים רבים והייתה אחראית לעומס התיקים שהיה על משה לשפוט בהם ביום המסוים הזה.<fn>השוו ללקח טוב ושכל טוב י"ח:י"ג המייחסים את עומס העבודה לויכוחים הנוגעים לשלל מהצבא המצרי, וחזקוני המציין (י"ח:י"ג) שאין בכך היגיון כרונולוגי.</fn> ר' מדן טוען שזמן קצר לאחר מכן המצב נרגע ובזמן שהאומה חנתה בהר סיני התמעט הצורך בשופטים נוספים. רק בשנה השנייה, כשהעם חידשו את מסעם, כמות התלונות שוב עלתה ומשה שוב נזקק לעזרה – השוו <multilink><a href="HoilDevarim1-9" data-aht="source">הדעה המצוטטת בהואיל משה</a><a href="HoilDevarim1-9" data-aht="source">Hoil Moshe Devarim 1:9</a><a href="R. Moshe Yitzchak Ashkenazi (Hoil Moshe)" data-aht="parshan">About Hoil Moshe</a></multilink> וראו <a href="Appointing Moshe's Assistants" data-aht="page">מינוי העוזרים של משה</a>.</p> |
<mekorot>ר' יעקב מדן<fn>ב<a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega17_medan.pdf">מאמרו</a>, "איפה ואיפה – עיון בפרשיות נדודי ישראל במדבר",מגדים י"ז (1992) :79-80.</fn></mekorot> | <mekorot>ר' יעקב מדן<fn>ב<a href="http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega17_medan.pdf">מאמרו</a>, "איפה ואיפה – עיון בפרשיות נדודי ישראל במדבר",מגדים י"ז (1992) :79-80.</fn></mekorot> | ||
</subopinion> | </subopinion> | ||
<subopinion name="מחסור במים"> | <subopinion name="מחסור במים"> | ||
משבר מים לאחרונה | משבר מים לאחרונה | ||
− | <p>ר' מדן מציע אפשרות נוספת לפיה לוח הזמנים העמוס של משה נבע מהצורך בהקצאת המים שהאומה קיבלה לאחרונה.<fn>זוהי הרחבה להצעה שהוא מפתח (ע"מ 62-64) שלמרות הנסיות של המן והמים, האספקה לא הייתה בלתי מוגבלת – ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">Life in the Wilderness</a>.</fn> לפי הסבר זה, תלונות האנשים והצורך בשופטים נוספים התעוררו רק כשהם החלו לנוע ולא במהלך השנה שחנו בהר סיני.</p> | + | <p>ר' מדן מציע אפשרות נוספת לפיה לוח הזמנים העמוס של משה נבע מהצורך בהקצאת המים שהאומה קיבלה לאחרונה.<fn>זוהי הרחבה להצעה שהוא מפתח (ע"מ 62-64) שלמרות הנסיות של המן והמים, האספקה לא הייתה בלתי מוגבלת – ראו <a href="Realia:Life in the Wilderness" data-aht="page">Life in the Wilderness</a>.</fn> לפי הסבר זה, תלונות האנשים והצורך בשופטים נוספים התעוררו רק כשהם החלו לנוע, ולא במהלך השנה שחנו בהר סיני.</p> |
<mekorot>ר' מדן<fn>בהערת שוליים 67 באותו מאמר.</fn></mekorot> | <mekorot>ר' מדן<fn>בהערת שוליים 67 באותו מאמר.</fn></mekorot> | ||
</subopinion> | </subopinion> | ||
Line 69: | Line 68: | ||
<subopinion name="כבישת הלבבות"> | <subopinion name="כבישת הלבבות"> | ||
משה היה צריך לבנות תמיכה | משה היה צריך לבנות תמיכה | ||
− | <p>בתחילה, משה היה צריך לשפוט את העם בעצמו וכך לזכות | + | <p>בתחילה, משה היה צריך לשפוט את העם בעצמו וכך לזכות באהדתם כדי שיקבלו את התורה ואת ציוויה.</p> |
<mekorot><multilink><a href="Shadal18-24" data-aht="source">שד"ל</a><a href="Shadal18-24" data-aht="source">י"ח:כ"ד</a><a href="ר' שמואל דוד לוצאטו" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="Shadal18-24" data-aht="source">שד"ל</a><a href="Shadal18-24" data-aht="source">י"ח:כ"ד</a><a href="ר' שמואל דוד לוצאטו" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a></multilink></mekorot> | ||
<point><b>מדוע ה' לא ציווה את משה?</b> שד"ל מסביר כך מדוע ה' עוד לא ציווה על משה למנות שופטים.</point> | <point><b>מדוע ה' לא ציווה את משה?</b> שד"ל מסביר כך מדוע ה' עוד לא ציווה על משה למנות שופטים.</point> |
Version as of 11:59, 9 June 2019
האם משה היה זקוק לעצת יתרו?
גישות פרשניות
סקירה
בעל העקידת יצחק מציין שבהבנת סיפור זה, הקורא נקלע בין הפטיש לסדן. אם עצתו של יתרו הייתה פתרון נכון וראוי למצב הבעייתי, אז משה נראה טיפשי בכך שלא פתר את הבעיה בעצמו. מצד שני, אם עצתו של יתרו הייתה לא מועילה או בלתי נדרשת, אז מדוע משה יישם אותה בכלל? ישנן שלוש גישות בסיסיות בהבנת התהליך המחשבתי של יתרו ומשה, והן מציירות ציורים שונים של שתי הדמויות הראשיות והיחסים ביניהן.
משה הזדקק לעזרה
משה הזדקק לעזרה בתיקון המערכת שלו, ויתרו היה מסוגל לספק לו תובנה ופרספקטיבה של גורם חיצוני.
משה ויתרו שניהם צדקו
משה הוציא את המירב מהסיטואציה הקשה, אך יתרו יעץ לו נכונה שיש צורך שהקב"ה יתקן את הסיבות שיצרו את הבעיה, על ידי מתן קוד של החוק האזרחי.
ר' יצחק עראמה בפירושו עקידת יצחק, דוגל בגישת ביניים זו בניסיון לצייר גם את משה וגם את יתרו באור הטוב ביותר האפשרי.
כרונולוגיה של שמות.18 אולם, הוא אינו מסביר למה יתרו נתן את עצתו כבר לפני עשרת הדברות, בידיעה שאינה יכולה להיות מיושמת עדיין, ובהתחשב בסבירות שמשה היה מגיע למסקנה זו בעצמו כשהזמן היה בשל לכך.
עצת יתרו הייתה מיותרת
המערכת של משה הייתה האפשרות הטובה ביותר לאותו זמן, ועצתו של יתרו הייתה מיותרת או לא מועילה. ישנן גרסאות שונות לאפשרות זו,20 אך כולן מסכימות שמינוי השופטים שהתרחש לבסוף, לא היה קשור במישרין לעצת יתרו (ראו כרונולוגיה) אלא התקיים בשלב הרבה יותר מאוחר.
תורים ארוכים היו חריגים
התור הארוך לשיפוט היה תקרית חד פעמית שהתרחשה ביום הביקור של יתרו, בעוד שבאופן כללי לא היה צורך בשופטים נוספים.
משה היה רחוק
לפי מכילתא דרבי ישמעאל ורש"י, יתרו צפה במשה כשהיה שופט את העם ביום שלאחר יום הכיפורים (כאשר הוא ירד מהר סיני עם הלוחות השניים) – ראו כרונולוגיה. אם משה בילה את ארבעת החודשים האחרונים על הר סיני, אפשר להבין בקלות מדוע הצטבר עומס של תיקים בהעדרו.
משה לקח חופש ביום הקודם לביקורו של יתרו
חזקוני, בהסברו מדוע התורה מציינת ש"הדבר קרה למחרת" מצביע על כך שביום הגעת יתרו, משה היה עסוק עם יתרו ולא שפט את העם. דבר זה מסביר מדוע היה עליו לעבוד מסביב לשעון למחרת היום.21
עושר שנרכש לאחרונה
ר' מדן מציע חלופה המבוססת על ההנחה לפיה רוב סיפורו של יתרו מופיע בסדר כרונולוגי – ראו כרונולוגיה, ושיתרו הגיע וצפה במשה זמן קצר אחרי המלחמה בעמלק. לפיו, חלוקת השלל מהלחמה בעמלק גרמה לסכסוכים רבים והייתה אחראית לעומס התיקים שהיה על משה לשפוט בהם ביום המסוים הזה.22 ר' מדן טוען שזמן קצר לאחר מכן המצב נרגע ובזמן שהאומה חנתה בהר סיני התמעט הצורך בשופטים נוספים. רק בשנה השנייה, כשהעם חידשו את מסעם, כמות התלונות שוב עלתה ומשה שוב נזקק לעזרה – השוו הדעה המצוטטת בהואיל משה וראו מינוי העוזרים של משה.
משבר מים לאחרונה
היו תנאים מוקדמים נוספים
היה צורך מתמשך בשופטים נוספים לסייע למשה, אך היו שלבי הכנה נוספים שהיה צריך לבצע לפני שהיה אפשר למנות אותם.
האומה הייתה צריכה קודם כל לקבל את החוקים
משה היה צריך לבנות תמיכה
בתחילה, משה היה צריך לשפוט את העם בעצמו וכך לזכות באהדתם כדי שיקבלו את התורה ואת ציוויה.