Difference between revisions of "Eliyahu's Death/1/he"
m |
|||
Line 5: | Line 5: | ||
<h2>היעלמותו של אליהו</h2> | <h2>היעלמותו של אליהו</h2> | ||
<p>ב<a href="MelakhimII2-1-18" data-aht="source">מלכים ב' ב'</a> מתואר כיצד אליהו נישא לשמיים בסערה בין סוסים ומרכבות עשויים אש:</p> | <p>ב<a href="MelakhimII2-1-18" data-aht="source">מלכים ב' ב'</a> מתואר כיצד אליהו נישא לשמיים בסערה בין סוסים ומרכבות עשויים אש:</p> | ||
− | |||
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>(א) וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת י״י אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..</p> | <p>(א) וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת י״י אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..</p> | ||
<p>(יא) וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם.</p> | <p>(יא) וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם.</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p | + | <p>התיאור מופלא ומסתורי כאחד, ומעיד בבירור שאליהו לא מת מוות טבעי. למעשה, תיאור זה משאיר אותנו לתהות האם אליהו אכן מת בכלל.</p> |
− | + | <p><br/>התייחסויות אחרות להיעלמותו של אליהו לאורך הפרק מחזקות שאלה זו. אליהו עצמו וכן בני הנביאים מציינים בעקביות שאליהו הולך להילקח, ולאו דווקא למות:</p> | |
− | |||
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>(ג) וַיֵּצְאוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בֵּית אֵל אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י <b>לֹקֵחַ</b> אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ. </p> | <p>(ג) וַיֵּצְאוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בֵּית אֵל אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י <b>לֹקֵחַ</b> אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ. </p> | ||
Line 18: | Line 16: | ||
<p>(י) וַיֹּאמֶר הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי <b>לֻקָּח</b> מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה.</p> | <p>(י) וַיֹּאמֶר הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי <b>לֻקָּח</b> מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה.</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p>האם השורש "לקח" מהווה פשוט ביטוי אופטימיסטי יותר למוות, או שהאנשים אומרים שאליהו עומד להילקח באופן כלשהו על ידי ה' בעודו בחיים?<fn>אותו פועל מופיע כשמדובר על חנוך ב<a href="Bereshit5-24" data-aht="source">בראשית ה':כ"ד</a> ("כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים"). גם שם לא נאמר במפורש שהוא מת, רק שהוא "אֵינֶנּוּ".</fn> העובדה שהנביאים מחפשים את אליהו לאחר המקרה מעידה שגם הם לא היו בטוחים מה עלה גורלו. אם כן, | + | <p>האם השורש "לקח" מהווה פשוט ביטוי אופטימיסטי יותר למוות, או שהאנשים אומרים שאליהו עומד להילקח באופן כלשהו על ידי ה' בעודו בחיים?<fn>אותו פועל מופיע כשמדובר על חנוך ב<a href="Bereshit5-24" data-aht="source">בראשית ה':כ"ד</a> ("כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים"). גם שם לא נאמר במפורש שהוא מת, רק שהוא "אֵינֶנּוּ".</fn> העובדה שהנביאים מחפשים את אליהו לאחר המקרה מעידה שגם הם לא היו בטוחים מה עלה גורלו. אם כן, לקורא נותר לתהות: האם אליהו נפטר או שמא הוא עדיין חי? אם הוא אכן נפטר, מה פשר סצנת מותו העל-טבעית? ואם הוא עודנו חי, היכן הוא שוכן כיום? ומדוע, מבין כל הנביאים, הוא זה שנבחר להעז פנים כנגד המוות?</p> |
− | |||
<h2>מכתב לאחר המוות?</h2> | <h2>מכתב לאחר המוות?</h2> | ||
− | <p>אליהו מוזכר פעמיים בתנ"ך לאחר עלייתו בסערה השמיימה. ב<a href="DivreiHaYamimII21-12" data-aht="source">דברי הימים ב' כ"א</a>, אנו | + | <p>אליהו מוזכר פעמיים בתנ"ך לאחר עלייתו בסערה השמיימה. ב<a href="DivreiHaYamimII21-12" data-aht="source">דברי הימים ב' כ"א</a>, אנו קוראים על מכתב שהוא שלח למלך יהורם:</p> |
<q class="" lang="he" dir="rtl"> | <q class="" lang="he" dir="rtl"> | ||
<p>וַיָּבֹא אֵלָיו מִכְתָּב מֵאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר כֹּה אָמַר י"י אֱ-לֹהֵי דָּוִיד אָבִיךָ תַּחַת אֲשֶׁר לֹא הָלַכְתָּ בְּדַרְכֵי יְהוֹשָׁפָט אָבִיךָ וּבְדַרְכֵי אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה. </p> | <p>וַיָּבֹא אֵלָיו מִכְתָּב מֵאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר כֹּה אָמַר י"י אֱ-לֹהֵי דָּוִיד אָבִיךָ תַּחַת אֲשֶׁר לֹא הָלַכְתָּ בְּדַרְכֵי יְהוֹשָׁפָט אָבִיךָ וּבְדַרְכֵי אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה. </p> | ||
</q> | </q> | ||
<p>מכיוון שאלישע ירש ככל הנראה את אליהו כנביא כבר בתקופת אביו של יהורם, יהושפט,<fn>אליהו נלקח בפרק ב', ואילו יהושפט ממשיך למלוך בפרק ג'.</fn> ניתן להסיק כי מכתב זה התקבל לאחר שנלקח אליהו על ידי ה'. אבל אם אליהו נפטר, כיצד יכול היה לכתוב מכתב כזה? האם זוהי עדות לכך שהוא עדיין חי?<fn>פינחס הוא מקרה דומה של מישהו שמופיע שוב לאחר שהוא לכאורה מת. פינחס ממלא תפקיד בסיפור הפילגש בגבעה ב<a href="Shofetim20-26-30" data-aht="source">שופטים כ׳:כ״ח</a> שממיקומו בתנ"ך נראה שהתרחש כמה דורות לאחר תקופת המדבר שבמהלכו כבר מילא פינחס תפקיד משמעותי. מעניין שכמה מדרשים מזהים את פנחס ואליהו כאותו אדם.</fn></p> | <p>מכיוון שאלישע ירש ככל הנראה את אליהו כנביא כבר בתקופת אביו של יהורם, יהושפט,<fn>אליהו נלקח בפרק ב', ואילו יהושפט ממשיך למלוך בפרק ג'.</fn> ניתן להסיק כי מכתב זה התקבל לאחר שנלקח אליהו על ידי ה'. אבל אם אליהו נפטר, כיצד יכול היה לכתוב מכתב כזה? האם זוהי עדות לכך שהוא עדיין חי?<fn>פינחס הוא מקרה דומה של מישהו שמופיע שוב לאחר שהוא לכאורה מת. פינחס ממלא תפקיד בסיפור הפילגש בגבעה ב<a href="Shofetim20-26-30" data-aht="source">שופטים כ׳:כ״ח</a> שממיקומו בתנ"ך נראה שהתרחש כמה דורות לאחר תקופת המדבר שבמהלכו כבר מילא פינחס תפקיד משמעותי. מעניין שכמה מדרשים מזהים את פנחס ואליהו כאותו אדם.</fn></p> | ||
− | |||
<h2>מבשר יום ה'</h2> | <h2>מבשר יום ה'</h2> | ||
Line 35: | Line 31: | ||
</q> | </q> | ||
<p>האם אליהו יקום לתחייה כדי למלא את תפקידו, או שמא גם מפסוק זה עולה כי אליהו בעצם לא מת מעולם?</p> | <p>האם אליהו יקום לתחייה כדי למלא את תפקידו, או שמא גם מפסוק זה עולה כי אליהו בעצם לא מת מעולם?</p> | ||
− | |||
<h2>אגדה חיה</h2> | <h2>אגדה חיה</h2> | ||
− | <p>בעוד שהטקסט המקראי דו-משמעי ביחס לגורלו של אליהו, המסורת הרבנית נוקטת עמדה נחרצת וטוענת שאליהו נותר חי באופן רציף עד עצם היום הזה. באינספור אגדות, אליהו מדבר ולומד עם חכמים,<fn>לכמה דוגמאות, ראו: <multilink><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">בבלי חגיגה ט"ו:</a><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">חגיגה ט״ו:</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>.</fn> מסייע לאומללים ומביא ניסים שיעזרו לנזקקים.<fn>ראו לדוגמא: <multilink><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">אסתר רבה י':ט'</a><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">י':ט'</a><a href="Esther Rabbah" data-aht="parshan">אודות אסתר רבה</a></multilink>.</fn> לפעמים הוא מעניש,<fn>ראו לדוגמא, <multilink><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">ירושלמי תרומות ח':ד'</a><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">תרומות ח׳:ד׳</a><a href="Yerushalmi Terumot" data-aht="parshan">אודות ירושלמי תרומות</a></multilink> ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Bavli Ketubot" data-aht="parshan">אודות בבלי כתובות</a></multilink>.</fn> בעוד שבפעמים אחרות הוא מתווך לקב"ה את המעלות של העם.<fn>ראו <multilink><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ויקרא רבה ל"ד:ח'</a><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ל"ד:ח'</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>.</fn> יש אומרים שהוא מגיע לכל ברית מילה,<fn>ראו <multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer47" data-aht="source">מ״ז</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn> ומחכים לו רבים בקוצר רוח בליל הסדר. מעניין | + | <p>בעוד שהטקסט המקראי דו-משמעי ביחס לגורלו של אליהו, המסורת הרבנית נוקטת עמדה נחרצת וטוענת שאליהו נותר חי באופן רציף עד עצם היום הזה. באינספור אגדות, אליהו מדבר ולומד עם חכמים,<fn>לכמה דוגמאות, ראו: <multilink><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">בבלי חגיגה ט"ו:</a><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">חגיגה ט״ו:</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>.</fn> מסייע לאומללים ומביא ניסים שיעזרו לנזקקים.<fn>ראו לדוגמא: <multilink><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">אסתר רבה י':ט'</a><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">י':ט'</a><a href="Esther Rabbah" data-aht="parshan">אודות אסתר רבה</a></multilink>.</fn> לפעמים הוא מעניש,<fn>ראו לדוגמא, <multilink><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">ירושלמי תרומות ח':ד'</a><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">תרומות ח׳:ד׳</a><a href="Yerushalmi Terumot" data-aht="parshan">אודות ירושלמי תרומות</a></multilink> ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Bavli Ketubot" data-aht="parshan">אודות בבלי כתובות</a></multilink>.</fn> בעוד שבפעמים אחרות הוא מתווך לקב"ה את המעלות של העם.<fn>ראו <multilink><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ויקרא רבה ל"ד:ח'</a><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ל"ד:ח'</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>.</fn> יש אומרים שהוא מגיע לכל ברית מילה,<fn>ראו <multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer47" data-aht="source">מ״ז</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn> ומחכים לו רבים בקוצר רוח בליל הסדר. מעניין שבעוד שרעיון הישארותו בחיים של אליהו הוא בעל שורשים בטקסט, התיאור האגדי של אליהו בתפקיד עושה חסד ומושיע אשר מטרתו להגן על ישראל, נראה שאינו עולה בקנה אחד עם הדיוקן המקראי של תובע קנאי ונקמני. מה אפשר את השינוי הרבני הזה בדמותו של אליהו? האם מדובר בפיתוח טבעי של דמותו בת האלמוות, או שמא שני המוטיבים אינם קשורים זה לזה?</p> |
− | |||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 10:31, 12 November 2019
מותו של אליהו
הקדמה
היעלמותו של אליהו
במלכים ב' ב' מתואר כיצד אליהו נישא לשמיים בסערה בין סוסים ומרכבות עשויים אש:
(א) וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת י״י אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..
(יא) וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם.
התיאור מופלא ומסתורי כאחד, ומעיד בבירור שאליהו לא מת מוות טבעי. למעשה, תיאור זה משאיר אותנו לתהות האם אליהו אכן מת בכלל.
התייחסויות אחרות להיעלמותו של אליהו לאורך הפרק מחזקות שאלה זו. אליהו עצמו וכן בני הנביאים מציינים בעקביות שאליהו הולך להילקח, ולאו דווקא למות:
(ג) וַיֵּצְאוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בֵּית אֵל אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ.
(ה) וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִיחוֹ אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ.
(י) וַיֹּאמֶר הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה.
האם השורש "לקח" מהווה פשוט ביטוי אופטימיסטי יותר למוות, או שהאנשים אומרים שאליהו עומד להילקח באופן כלשהו על ידי ה' בעודו בחיים?1 העובדה שהנביאים מחפשים את אליהו לאחר המקרה מעידה שגם הם לא היו בטוחים מה עלה גורלו. אם כן, לקורא נותר לתהות: האם אליהו נפטר או שמא הוא עדיין חי? אם הוא אכן נפטר, מה פשר סצנת מותו העל-טבעית? ואם הוא עודנו חי, היכן הוא שוכן כיום? ומדוע, מבין כל הנביאים, הוא זה שנבחר להעז פנים כנגד המוות?
מכתב לאחר המוות?
אליהו מוזכר פעמיים בתנ"ך לאחר עלייתו בסערה השמיימה. בדברי הימים ב' כ"א, אנו קוראים על מכתב שהוא שלח למלך יהורם:
וַיָּבֹא אֵלָיו מִכְתָּב מֵאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר כֹּה אָמַר י"י אֱ-לֹהֵי דָּוִיד אָבִיךָ תַּחַת אֲשֶׁר לֹא הָלַכְתָּ בְּדַרְכֵי יְהוֹשָׁפָט אָבִיךָ וּבְדַרְכֵי אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה.
מכיוון שאלישע ירש ככל הנראה את אליהו כנביא כבר בתקופת אביו של יהורם, יהושפט,2 ניתן להסיק כי מכתב זה התקבל לאחר שנלקח אליהו על ידי ה'. אבל אם אליהו נפטר, כיצד יכול היה לכתוב מכתב כזה? האם זוהי עדות לכך שהוא עדיין חי?3
מבשר יום ה'
בסוף ספר מלאכי, אליהו מופיע פעם נוספת. בפסוקים אלו, ה' מצהיר שהוא ישלח את אליהו "לִפְנֵי בּוֹא יוֹם י"י הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא" כדי שהוא יוכל להחזיר את העם בתשובה:
(כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם י"י הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. (כד) וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.
האם אליהו יקום לתחייה כדי למלא את תפקידו, או שמא גם מפסוק זה עולה כי אליהו בעצם לא מת מעולם?
אגדה חיה
בעוד שהטקסט המקראי דו-משמעי ביחס לגורלו של אליהו, המסורת הרבנית נוקטת עמדה נחרצת וטוענת שאליהו נותר חי באופן רציף עד עצם היום הזה. באינספור אגדות, אליהו מדבר ולומד עם חכמים,4 מסייע לאומללים ומביא ניסים שיעזרו לנזקקים.5 לפעמים הוא מעניש,6 בעוד שבפעמים אחרות הוא מתווך לקב"ה את המעלות של העם.7 יש אומרים שהוא מגיע לכל ברית מילה,8 ומחכים לו רבים בקוצר רוח בליל הסדר. מעניין שבעוד שרעיון הישארותו בחיים של אליהו הוא בעל שורשים בטקסט, התיאור האגדי של אליהו בתפקיד עושה חסד ומושיע אשר מטרתו להגן על ישראל, נראה שאינו עולה בקנה אחד עם הדיוקן המקראי של תובע קנאי ונקמני. מה אפשר את השינוי הרבני הזה בדמותו של אליהו? האם מדובר בפיתוח טבעי של דמותו בת האלמוות, או שמא שני המוטיבים אינם קשורים זה לזה?