Difference between revisions of "Eliyahu's Death/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(4 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>מותו של אליהו</h1>
 
<h1>מותו של אליהו</h1>
 
<h2>היעלמותו של אליהו</h2>
 
<h2>היעלמותו של אליהו</h2>
<p><a href="MelakhimII2-1-18" data-aht="source">מלכים ב' ב'</a>&#160;describes how Eliyahu is carried to the heavens in a whirlwind amidst fiery horses and chariots:</p>
+
<p>ב<a href="MelakhimII2-1-18" data-aht="source">מלכים ב' ב'</a>&#160;מתואר כיצד אליהו נישא לשמיים בסערה בין סוסים ומרכבות של אש:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(א) וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת י״י אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..</p>
 
<p>(א) וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת י״י אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..</p>
 
<p>(יא) וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם.</p>
 
<p>(יא) וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>The depiction is both wondrous and mysterious, clearly indicating that Eliyahu did not die a natural death.&#160; In fact, it makes one wonder whether Eliyahu died at all.</p>
+
<p>התיאור מופלא ומסתורי כאחד, ומעיד בבירור שאליהו לא מת מוות טבעי. למעשה, תיאור זה משאיר אותנו לתהות האם אליהו אכן מת בכלל.</p>
<p><br/>Other references to Eliyahu's departure throughout the chapter reinforce this question. Both Eliyahu ובני הנביאים consistently state that Eliyahu is to be taken, but not that he is to die:</p>
+
<p>התייחסויות אחרות להיעלמותו של אליהו לאורך הפרק מחזקות שאלה זו. אליהו עצמו וכן&#160;בני הנביאים מציינים בעקביות שאליהו הולך להילקח, ולאו דווקא למות:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(ג) וַיֵּצְאוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בֵּית אֵל אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י <b>לֹקֵחַ</b> אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ.&#160;</p>
 
<p>(ג) וַיֵּצְאוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בֵּית אֵל אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י <b>לֹקֵחַ</b> אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ.&#160;</p>
Line 16: Line 16:
 
<p>(י) וַיֹּאמֶר הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי <b>לֻקָּח</b> מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה.</p>
 
<p>(י) וַיֹּאמֶר הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי <b>לֻקָּח</b> מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>האם השורש "לקח" simply euphemistic language for death, or are the people suggesting that Eliyahu was meant to be taken by Hashem while still alive?<fn>אותו פועל מופיע כשמדובר על חנוך ב<a href="Bereshit5-24" data-aht="source">בראשית ה':כ"ד</a> ("כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים").&#160;גם שם לא נאמר במפורש שהוא מת, רק שהוא "אֵינֶנּוּ".</fn> The fact that the prophets search for Eliyahu after the incident further implies that they, too, were unsure of his fate. Thus, the reader is left to wonder: did Eliyahu die or is he still living? If the former, how is the supernatural scene of his death to be understood? If the latter, where does Eliyahu currently reside? Why, of all prophets, was he chosen to defy mortality?</p>
+
<p>האם השורש&#160;"לקח" מהווה פשוט ביטוי אופימיסטי למוות, או שהאנשים אומרים שאליהו עומד להילקח באופן כלשהו על ידי ה' בעודו בחיים?<fn>אותו פועל מופיע כשמדובר על חנוך ב<a href="Bereshit5-24" data-aht="source">בראשית ה':כ"ד</a> ("כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים").&#160;גם שם לא נאמר במפורש שהוא מת, רק שהוא "אֵינֶנּוּ".</fn> העובדה שהנביאים מחפשים את אליהו לאחר המקרה מעידה שגם הם לא היו בטוחים מה עלה בגורלו. אם כן, לקורא נותר לתהות: האם אליהו נפטר או שמא הוא עדיין חי? אם הוא אכן נפטר, מה פשר סצנת מותו העל-טבעית? ואם הוא עודנו חי, היכן הוא שוכן כיום? ומדוע, מבין כל הנביאים, הוא זה שנבחר להעיז פנים כנגד המוות?</p>
  
 
<h2>מכתב לאחר המוות?</h2>
 
<h2>מכתב לאחר המוות?</h2>
<p>Eliyahu is mentioned twice in Tanakh after his disappearance in the storm. ב<a href="DivreiHaYamimII21-12" data-aht="source">דברי הימים ב' כ"א</a>, אנו שומעים על מכתב שהוא שלח למלך יהורם:</p>
+
<p>אליהו מוזכר פעמיים בתנ"ך לאחר עלייתו בסערה השמיימה. ב<a href="DivreiHaYamimII21-12" data-aht="source">דברי הימים ב' כ"א</a>, אנו קוראים על מכתב שהוא שלח למלך יהורם:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>וַיָּבֹא אֵלָיו מִכְתָּב מֵאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר כֹּה אָמַר י"י אֱ-לֹהֵי דָּוִיד אָבִיךָ תַּחַת אֲשֶׁר לֹא הָלַכְתָּ בְּדַרְכֵי יְהוֹשָׁפָט אָבִיךָ וּבְדַרְכֵי אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה.&#160;</p>
 
<p>וַיָּבֹא אֵלָיו מִכְתָּב מֵאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר כֹּה אָמַר י"י אֱ-לֹהֵי דָּוִיד אָבִיךָ תַּחַת אֲשֶׁר לֹא הָלַכְתָּ בְּדַרְכֵי יְהוֹשָׁפָט אָבִיךָ וּבְדַרְכֵי אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה.&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
<p>As Elisha appears to succeed Eliyahu as prophet already during the reign of Yehoram's father, Yehoshafat,<fn>אליהו נלקח בפרק ב', ואילו יהושפט ממשיך למלוך בפרק ג'.</fn> it seems that this letter was received after Eliyahu was taken by Hashem. If he had died, though, how could he write such a letter? Is this, then, evidence that he is still alive?<fn>פינחס הוא מקרה דומה של מישהו שמופיע שוב לאחר שהוא לכאורה מת. פינחס ממלא תפקיד בסיפור הפילגש בגבעה&#160;ב<a href="Shofetim20-26-30" data-aht="source">שופטים כ׳:כ״ח</a> שממיקומו בתנ"ך נראה שהתרחש כמה דורות לאחר תקופת המדבר שבמהלכו כבר מילא פינחס תפקיד משמעותי. מעניין שכמה מדרשים מזהים את פנחס ואליהו כאותו אדם.</fn>&#160;&#160;</p>
+
<p>מכיוון שאלישע ירש ככל הנראה את אליהו כנביא כבר בתקופת אביו של יהורם, יהושפט,<fn>אליהו נלקח בפרק ב', ואילו יהושפט ממשיך למלוך בפרק ג'.</fn> ניתן להסיק כי מכתב זה התקבל לאחר שנלקח אליהו על ידי ה'. אבל אם אליהו נפטר, כיצד יכול היה לכתוב מכתב כזה? האם זוהי עדות לכך שהוא עדיין חי?<fn>פינחס הוא מקרה דומה של מישהו שמופיע שוב לאחר שהוא לכאורה מת. פינחס ממלא תפקיד בסיפור הפילגש בגבעה&#160;ב<a href="Shofetim20-26-30" data-aht="source">שופטים כ׳:כ״ח</a> שממיקומו בתנ"ך נראה שהתרחש כמה דורות לאחר תקופת המדבר שבמהלכו כבר מילא פינחס תפקיד משמעותי. מעניין שכמה מדרשים מזהים את פנחס ואליהו כאותו אדם.</fn></p>
  
 
<h2>מבשר יום ה'</h2>
 
<h2>מבשר יום ה'</h2>
Line 30: Line 30:
 
<p>(כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם י"י הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. (כד) וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.</p>
 
<p>(כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם י"י הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. (כד) וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>Is Eliyahu being resurrected in order to fulfill his duties, or does also this verse imply that Eliyahu never died?</p>
+
<p>האם אליהו יקום לתחייה כדי למלא את תפקידו, או שמא גם מפסוק זה עולה כי אליהו בעצם מעולם לא מת?</p>
  
 
<h2>אגדה חיה</h2>
 
<h2>אגדה חיה</h2>
While the Biblical text is ambiguous regarding Eliyahu's fate, Rabbinic lore comes out emphatically on the side of a living Eliyahu who has a continuous presence on earth.&#160; In countless aggadot, Eliyahu speaks and learns with the sages,<fn>לכמה דוגמאות, ראו: <multilink><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">בבלי חגיגה ט"ו:</a><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">חגיגה ט״ו:</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>.</fn> aids the unfortunate, and brings miracles to help those in need.<fn>ראו לדוגמא: <multilink><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">אסתר רבה י':ט'</a><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">י':ט'</a><a href="Esther Rabbah" data-aht="parshan">אודות אסתר רבה</a></multilink>.</fn>&#160; Sometimes he chastises,<fn>ראו לדוגמא,&#160;<multilink><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">ירושלמי תרומות ח':ד'</a><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">תרומות ח׳:ד׳</a><a href="Yerushalmi Terumot" data-aht="parshan">אודות ירושלמי תרומות</a></multilink> ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Bavli Ketubot" data-aht="parshan">אודות בבלי כתובות</a></multilink>.</fn> while at other times he tallies the merits of the nation.<fn>ראו <multilink><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ויקרא רבה ל"ד:ח'</a><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ל"ד:ח'</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>.</fn>&#160; He is said to come to every circumcision,<fn>ראו <multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer47" data-aht="source">מ״ז</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn> and is eagerly awaited on the night of the Pesach Seder. Interestingly, though the idea of Eliyahu's longevity might be rooted in the text, the aggadic depiction of Eliyahu as a kindly, savior figure intent on protecting Israel, would appear to be at odds with the Biblical portrait of a zealous, vengeful prosecutor.&#160; What facilitated this Rabbinic transformation of Eliyahu's character?&#160; Is it a natural outgrowth of portraying him as still living, or are the two motifs unconnected?
+
<p>בעוד שהטקסט המקראי דו-משמעי ביחס לגורלו של אליהו, המסורת בדברי חז"ל נוקטת עמדה נחרצת וטוענת שאליהו נותר חי באופן רציף עד עצם היום הזה. באינספור אגדות, אליהו מדבר ולומד עם חכמים,<fn>לכמה דוגמאות, ראו: <multilink><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="BavliBerakhot3a" data-aht="source">בבלי ברכות ג'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, <multilink><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="BavliYevamot63a" data-aht="source">בבלי יבמות ס"ג.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">בבלי חגיגה ט"ו:</a><a href="BavliChagigah15b" data-aht="source">חגיגה ט״ו:</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>.</fn> מסייע לאומללים, ומביא ניסים שיעזרו לנזקקים.<fn>ראו לדוגמא: <multilink><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="BavliTaanit21a" data-aht="source">בבלי תענית כ"א.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="BavliNedarim50a" data-aht="source">בבלי נדרים נ'.</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">אודות הבבלי</a></multilink>, ו<multilink><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">אסתר רבה י':ט'</a><a href="EstherRabbah10-9" data-aht="source">י':ט'</a><a href="Esther Rabbah" data-aht="parshan">אודות אסתר רבה</a></multilink>.</fn>&#160;לפעמים הוא מעניש,<fn>ראו לדוגמא,&#160;<multilink><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">ירושלמי תרומות ח':ד'</a><a href="YerushalmiTerumot8-4" data-aht="source">תרומות ח׳:ד׳</a><a href="Yerushalmi Terumot" data-aht="parshan">אודות ירושלמי תרומות</a></multilink> ו<multilink><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">בבלי כתובות ק"ו.</a><a href="BavliKetubot105b-106a" data-aht="source">כתובות קה:-ק״ו.</a><a href="Bavli Ketubot" data-aht="parshan">אודות בבלי כתובות</a></multilink>.</fn> בעוד שבפעמים אחרות&#160;הוא מונה את הזכויות של העם.<fn>ראו <multilink><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ויקרא רבה ל"ד:ח'</a><a href="VayikraRabbah34-8" data-aht="source">ל"ד:ח'</a><a href="Vayikra Rabbah" data-aht="parshan">אודות ויקרא רבה</a></multilink>.</fn>&#160;יש אומרים שהוא מגיע לכל ברית מילה,<fn>ראו <multilink><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer29" data-aht="source">כ"ט</a><a href="PirkeiDeRabbiEliezer47" data-aht="source">מ״ז</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>.</fn> ורבים מחכים לו בקוצר רוח בליל הסדר. מעניין&#160;שבעוד שרעיון הישארותו בחיים של אליהו הוא בעל שורשים בטקסט, התיאור האגדי של אליהו בתפקיד עושה חסד ומושיע אשר מטרתו להגן על ישראל, נראה שאינו עולה בקנה אחד עם הדיוקן המקראי של תובע קנאי ונקמני. מה איפשר את השינוי הזה במדרשי חז"ל בדמותו של אליהו? האם מדובר בהתפתחות טבעית של דמותו בת האלמוות, או שמא שני המוטיבים אינם קשורים זה לזה?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:59, 8 December 2019

מותו של אליהו

הקדמה

היעלמותו של אליהו

במלכים ב' ב' מתואר כיצד אליהו נישא לשמיים בסערה בין סוסים ומרכבות של אש:

(א) וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת י״י אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..

(יא) וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם.

התיאור מופלא ומסתורי כאחד, ומעיד בבירור שאליהו לא מת מוות טבעי. למעשה, תיאור זה משאיר אותנו לתהות האם אליהו אכן מת בכלל.

התייחסויות אחרות להיעלמותו של אליהו לאורך הפרק מחזקות שאלה זו. אליהו עצמו וכן בני הנביאים מציינים בעקביות שאליהו הולך להילקח, ולאו דווקא למות:

(ג) וַיֵּצְאוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בֵּית אֵל אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ. 

(ה) וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִיחוֹ אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם י״י לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ.

(י) וַיֹּאמֶר הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה.

האם השורש "לקח" מהווה פשוט ביטוי אופימיסטי למוות, או שהאנשים אומרים שאליהו עומד להילקח באופן כלשהו על ידי ה' בעודו בחיים?1 העובדה שהנביאים מחפשים את אליהו לאחר המקרה מעידה שגם הם לא היו בטוחים מה עלה בגורלו. אם כן, לקורא נותר לתהות: האם אליהו נפטר או שמא הוא עדיין חי? אם הוא אכן נפטר, מה פשר סצנת מותו העל-טבעית? ואם הוא עודנו חי, היכן הוא שוכן כיום? ומדוע, מבין כל הנביאים, הוא זה שנבחר להעיז פנים כנגד המוות?

מכתב לאחר המוות?

אליהו מוזכר פעמיים בתנ"ך לאחר עלייתו בסערה השמיימה. בדברי הימים ב' כ"א, אנו קוראים על מכתב שהוא שלח למלך יהורם:

וַיָּבֹא אֵלָיו מִכְתָּב מֵאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר כֹּה אָמַר י"י אֱ-לֹהֵי דָּוִיד אָבִיךָ תַּחַת אֲשֶׁר לֹא הָלַכְתָּ בְּדַרְכֵי יְהוֹשָׁפָט אָבִיךָ וּבְדַרְכֵי אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה. 

מכיוון שאלישע ירש ככל הנראה את אליהו כנביא כבר בתקופת אביו של יהורם, יהושפט,2 ניתן להסיק כי מכתב זה התקבל לאחר שנלקח אליהו על ידי ה'. אבל אם אליהו נפטר, כיצד יכול היה לכתוב מכתב כזה? האם זוהי עדות לכך שהוא עדיין חי?3

מבשר יום ה'

בסוף ספר מלאכי, אליהו מופיע פעם נוספת. בפסוקים אלו, ה' מצהיר שהוא ישלח את אליהו "לִפְנֵי בּוֹא יוֹם י"י הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא" כדי שהוא יוכל להחזיר את העם בתשובה:

(כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם י"י הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. (כד) וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.

האם אליהו יקום לתחייה כדי למלא את תפקידו, או שמא גם מפסוק זה עולה כי אליהו בעצם מעולם לא מת?

אגדה חיה

בעוד שהטקסט המקראי דו-משמעי ביחס לגורלו של אליהו, המסורת בדברי חז"ל נוקטת עמדה נחרצת וטוענת שאליהו נותר חי באופן רציף עד עצם היום הזה. באינספור אגדות, אליהו מדבר ולומד עם חכמים,4 מסייע לאומללים, ומביא ניסים שיעזרו לנזקקים.5 לפעמים הוא מעניש,6 בעוד שבפעמים אחרות הוא מונה את הזכויות של העם.7 יש אומרים שהוא מגיע לכל ברית מילה,8 ורבים מחכים לו בקוצר רוח בליל הסדר. מעניין שבעוד שרעיון הישארותו בחיים של אליהו הוא בעל שורשים בטקסט, התיאור האגדי של אליהו בתפקיד עושה חסד ומושיע אשר מטרתו להגן על ישראל, נראה שאינו עולה בקנה אחד עם הדיוקן המקראי של תובע קנאי ונקמני. מה איפשר את השינוי הזה במדרשי חז"ל בדמותו של אליהו? האם מדובר בהתפתחות טבעית של דמותו בת האלמוות, או שמא שני המוטיבים אינם קשורים זה לזה?