Difference between revisions of "Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(11 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Summary">
 
<page type="Summary">
 
<h1>גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?</h1>
 
<h1>גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?</h1>
<h2>Introduction</h2>
+
<h2>הקדמה</h2>
<p>Centuries before the Exodus,<fn>For discussion of exactly how long, see <a href="Duration of the Egyptian Exile" data-aht="page">אורך גלות מצרים</a>.</fn> Hashem revealed to Avraham that his descendants would be exiled and enslaved in a foreign country for hundreds of years.&#160;<a href="Bereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו</a> reads:</p>
+
<p>מאות שנים לפני יציאת מצרים,<fn>לדיון מפורט בכמה שנים היו בין ברית בין הבתרים ויציאת מצרים, ראו <a href="Duration of the Egyptian Exile" data-aht="page">אורך גלות מצרים</a>.</fn> ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. ב<a href="Bereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו</a>&#160;כתוב:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.</p>
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>The realization of this Divine master plan required the choreographed cooperation of two additional parties the Children of Israel and the unidentified foreign nation to be named later (i.e. the Egyptians).<fn>The Covenant does not specify that the Egyptians will be the nation to enslave the Israelites. According to some commentators, Hashem did not predetermine who the nation would be. See <a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>.</fn> Before Hashem could redeem the Israelites, they first needed to go into exile, and another nation had to enslave them.<fn>Visually, one might picture this as a triangular relationship with Hashem seated at the top of the triangle and the Israelites and Egyptians at the two bottom corners. At each stage of the process, the question is which of the players is deciding the course of action.</fn></p>
+
<p>מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית&#160;בפעולותיהם של שני גורמים נוספים&#160;בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).<fn>דברי ה' בברית בין הבתרים לא גזרו באופן מפורש כי המצרים יהיו העם שישעבד את בני ישראל. לפי כמה מן הפרשנים, ה' לא קבע מראש איזה עם ישעבדו את בני ישראל. ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>.</fn> לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.<fn>ברמה החזותית, ניתן לדמיין כי מדובר במערכת יחסים משולשת כשה' ניצב בראש המשולש, ובני ישראל והמצרים נמצאים בשתי הפינות התחתונות. בכל שלב בהתפתחות האירועים, השאלה המנחה הינה איזה מן השותפים קובע את התגלגלות האירועים.</fn></p>
<p>To comprehend the dynamics of this entire process, one must first examine each of its multiple stages and try to establish to what extent each of Hashem, the Israelites, or the Egyptians played decisive roles in their implementation. Did Hashem control the entire process<fn>For each stage, there are verses which imply both Divine foreknowledge and active intervention.</fn> or did the Israelites and Egyptians exercise their own free wills at different stages?<fn>To a great extent, the issues for the Israelites and Egyptians are flip sides of the same coin. For the Israelites, the question is why were they punished with these events, while for the Egyptians the question is why were they punished for these actions.</fn> One can then proceed to analyze the motivations of each of the various participants and to address the theological ramifications of the interplay between all of these issues.</p>
+
<p>על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,<fn>לכל שלב, ישנם פסוקים מהם משתמע כי לה' היה מידע מוקדם ושהוא התערב בעולם באופן פעיל.</fn> או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים השונים?<fn>במידה רבה, הסוגיות הנוגעות לבני ישראל ולמצרים הינם שני צדדים של אותו המטבע. בשביל בני ישראל, השאלה היא מדוע הם נענשים דרך האירועים הללו, בעוד בשביל המצרים, השאלה היא מדוע הם נענשים על המעשים הללו?</fn>&#160;מה היו המניעים של כל אחד מן המשתתפים בתהליך ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?</p>
  
<h2 name="Exile">Exile: Hashem and the Israelites</h2>
+
<h2>גלות: ה' ובני ישראל</h2>
<p>The Covenant of Pieces and Yosef's words to his brothers in <a href="Bereshit45-5" data-aht="source">בראשית מ״ה:ה׳-ח׳</a> imply Divine foreknowledge of the exile and Hashem's active intervention to make it happen. This raises several issues:</p>
+
<p>מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו ב<a href="Bereshit45-5" data-aht="source">בראשית מ״ה:ה׳-ח׳</a>&#160;משתמע כי ה' ידע מראש על הגלות וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש מידע זה. שאלות רבות עולות מכך:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Did God's prophecy to Avraham suspend human free choice?<fn>For a general discussion of the relationship between Divine foreknowledge and human choice, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn></li>
+
<li>האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?<fn>לדיון כללי בשאלת היחס שבין ידיעת א-לוהית לבין בחירה אנושית, ראו&#160;<a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn></li>
<li>Why did Hashem decree the exile, and did He force the Israelites to emigrate to Egypt? Could Avraham's descendants have chosen not to leave Israel?</li>
+
<li>מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם להגר למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?</li>
<li>Why did the Israelites continue to remain in Egypt even after the famine was over?</li>
+
<li>מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For discussion of these questions, see <a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a> and <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
+
<p>לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
  
<h2 name="Slavery">Slavery: Hashem and the Egyptians</h2>
+
<h2>שעבוד: ה' והמצרים</h2>
<p>While at the Covenant of Pieces Hashem presents the slavery as a foregone conclusion, שמות א' describes how Paroh and the Egyptians enslaved the Israelites without mentioning any Divine role. Both of these also need to be reconciled with <a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a> which implies that Hashem actively caused the bondage.</p>
+
<p>אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א' מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים ל<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a>&#160;משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Could the Egyptians or Paroh have employed free choice and decided not to subjugate the Israelites?<fn>It also merits considering whether the Israelites could have done anything to avoid being enslaved.</fn></li>
+
<li>האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?<fn>שאלה נוספת הראויה למחשבה היא: האם בני ישראל יכלו לעשות משהו בכדי למנוע את השתעבדותם?</fn></li>
<li>If Hashem impacted the Egyptians' decisions, how could He hold them accountable for their involuntary actions?</li>
+
<li>בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם על מעשים שנכפו עליהם שלא ברצונם?&#160;</li>
<li>Why did Hashem cause, or at the very least stand idly by, while His chosen nation suffered? Did the Israelites deserve to be enslaved?</li>
+
<li>מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם היה מגיע לבני ישראל להשתעבד?</li>
<li>Why are we so grateful for Hashem's redemption of the Children of Israel, if He was also responsible for causing the exile and bondage?<fn>See the similar but slightly different question asked by the <multilink><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳</a><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳, מעשי מצרים א׳</a><a href="R. Eliezer Ashkenazi (Ma'asei Hashem)" data-aht="parshan">אודות ר' אליעזר אשכנזי</a></multilink>: "ראוי לנו לחקור מה זאת החזקת הטובה אשר חוייבנו לו ית' על הוצאתו אותנו משם, והוא המלך במשפט יעמיד ארץ למה לא יציל עשוק מיד עושקו והמוכה מיד מכהו אחרי היותו חף בלי פשע".</fn></li>
+
<li>מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים? הרי ה' הוא האחראי גם על שיעבודנו מלכתחילה?<fn>ראו שאלה דומה אך מוצגת באופן שונה על ידי בעל <multilink><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳</a><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳, מעשי מצרים א׳</a><a href="R. Eliezer Ashkenazi (Ma'asei Hashem)" data-aht="parshan">אודות ר' אליעזר אשכנזי</a></multilink>: "ראוי לנו לחקור מה זאת החזקת הטובה אשר חוייבנו לו ית' על הוצאתו אותנו משם, והוא המלך במשפט יעמיד ארץ למה לא יציל עשוק מיד עושקו והמוכה מיד מכהו אחרי היותו חף בלי פשע".</fn></li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For analysis of these issues, see <a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a> and <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
+
<p>לניתוח הסוגיות הללו, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
  
<h2 name="Delayed Redemption">Delayed Redemption: Hashem and Paroh</h2>
+
<h2 name="עיכוב הגאולה">עיכוב הגאולה: ה' ופרעה</h2>
<p>Even after Hashem commissions Moshe to take the Israelites out of Egypt, a long time passes until the Exodus actually occurs.<fn>See <a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a> and <a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ה'-ז'</a> for the question of how long.</fn> This delay is caused by the hardening of Paroh's heart which Hashem, not only predicts already in <a href="Shemot3-19" data-aht="source">שמות ג׳:י״ט</a>, but actually causes according to <a href="Shemot4-21" data-aht="source">שמות ד׳:כ״א</a> and many other verses.</p>
+
<p>זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה עצמה.<fn>ראו&#160;<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>&#160;ו<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ה'-ז'</a>&#160;להתייחסות מפורטת לזמנים.</fn> עיכוב זה בא בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה&#160;ה' לא רק צופה מראש ב<a href="Shemot3-19" data-aht="source">שמות ג׳:י״ט</a>, אלא גורם לה באופן ישיר ב<a href="Shemot4-21" data-aht="source">שמות ד׳:כ״א</a>&#160;ופסוקים נוספים רבים.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Was Paroh's fate determined and sealed with Hashem's proclamation, or could he still have exercised free choice and immediately released the Israelites?</li>
+
<li>האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?</li>
<li>If Paroh's flouting of God's word was a preordained conclusion, why was he punished and what was the point of making Moshe repeatedly go through the motions of trying to persuade Paroh to release the Israelites?</li>
+
<li>אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל נגזר מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצידו של משה?&#160;</li>
<li>Why would Hashem force the Israelites to endure additional and even harsher slavery if He had already decided to redeem them?</li>
+
<li>אם ה' כבר החליט לשחרר את בני ישראל, מדוע הוא הכריח אותם לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For further discussion, see <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>, <a href="SHE$">השהיית גאולת מצרים</a>, and <a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">מטרת המכות</a>.</p>
+
<p>לדיון מורחב בנושא, ראו&#160;<a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>, <a href="SHE$">השהיית גאולת מצרים</a>, ו<a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">מטרת המכות</a>.</p>
 
<!--
 
<!--
 
<h2>The Israelite Perspective</h2>
 
<h2>The Israelite Perspective</h2>
Line 71: Line 71:
 
<p>At first glance, these verses would seem to support the notion that Hashem was responsible for all of the events in Egypt from beginning to end.  Upon closer examination, though, these verses differentiate between the exile and slavery stages on one hand, and the redemption on the other.  Only the latter mentions Hashem's direct involvement, while the former describes merely the roles of Avraham's descendants and an unidentified foreign nation.  A similar distinction is true of the recounting of the actual events in Sefer Shemot.  While Shemot 3–15 outline in great detail Hashem's active intervention to redeem the Israelites, Shemot 1–2 are pointedly silent about His role in facilitating the exile and bondage.<fn>This stands in stark contrast to many other Biblical punishments regarding which Tanakh emphasizes that it was God who was responsible.</fn></p>
 
<p>At first glance, these verses would seem to support the notion that Hashem was responsible for all of the events in Egypt from beginning to end.  Upon closer examination, though, these verses differentiate between the exile and slavery stages on one hand, and the redemption on the other.  Only the latter mentions Hashem's direct involvement, while the former describes merely the roles of Avraham's descendants and an unidentified foreign nation.  A similar distinction is true of the recounting of the actual events in Sefer Shemot.  While Shemot 3–15 outline in great detail Hashem's active intervention to redeem the Israelites, Shemot 1–2 are pointedly silent about His role in facilitating the exile and bondage.<fn>This stands in stark contrast to many other Biblical punishments regarding which Tanakh emphasizes that it was God who was responsible.</fn></p>
 
<p>Two additional verses shed light on this issue.  In Bereshit 45:8, Yosef assures his brothers that it was God who directed the course of events which sent him (and them) to Egypt:<fn>This verse may be the backdrop for the Haggadah Shel Pesach's exegesis "וירד מצרימה – אנוס על פי הדיבור".</fn></p>  
 
<p>Two additional verses shed light on this issue.  In Bereshit 45:8, Yosef assures his brothers that it was God who directed the course of events which sent him (and them) to Egypt:<fn>This verse may be the backdrop for the Haggadah Shel Pesach's exegesis "וירד מצרימה – אנוס על פי הדיבור".</fn></p>  
<q dir="rtl">וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.<fn>Yosef repeats this theme in Bereshit 50:20 "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב".  See also <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:17-22</a> which portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></q>
+
<q dir="rtl">וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ-לֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.<fn>Yosef repeats this theme in Bereshit 50:20 "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱ-לֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב".  See also <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:17-22</a> which portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></q>
 
<p>Similarly, <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:25</a> appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them:</p>
 
<p>Similarly, <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:25</a> appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them:</p>
 
<q dir="rtl">הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</q>
 
<q dir="rtl">הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</q>

Latest revision as of 22:04, 21 October 2019

גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?

הקדמה

מאות שנים לפני יציאת מצרים,1 ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.

מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).2 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.3

על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,4 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים השונים?5 מה היו המניעים של כל אחד מן המשתתפים בתהליך ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?

גלות: ה' ובני ישראל

מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי ה' ידע מראש על הגלות וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש מידע זה. שאלות רבות עולות מכך:

  • האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?6
  • מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם להגר למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
  • מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?

לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.

שעבוד: ה' והמצרים

אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א' מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים לתהלים ק״ה משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.

  • האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?7
  • בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם על מעשים שנכפו עליהם שלא ברצונם? 
  • מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם היה מגיע לבני ישראל להשתעבד?
  • מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים? הרי ה' הוא האחראי גם על שיעבודנו מלכתחילה?8

לניתוח הסוגיות הללו, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים ומטרת שעבוד מצרים.

עיכוב הגאולה: ה' ופרעה

זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה עצמה.9 עיכוב זה בא בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה ה' לא רק צופה מראש בשמות ג׳:י״ט, אלא גורם לה באופן ישיר בשמות ד׳:כ״א ופסוקים נוספים רבים.

  • האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?
  • אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל נגזר מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצידו של משה? 
  • אם ה' כבר החליט לשחרר את בני ישראל, מדוע הוא הכריח אותם לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם?

לדיון מורחב בנושא, ראו הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, ומטרת המכות.