Difference between revisions of "Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?</h1>
 
<h1>גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?</h1>
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p>מאות שנים לפני יציאת מצרים, ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. ב<a href="Bereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו</a>&#160;כתוב:</p>
+
<p>מאות שנים לפני יציאת מצרים,<fn>לדיון מפורט בכמה שנים היו בין ברית בין הבתרים ויציאת מצרים, ראו <a href="Duration of the Egyptian Exile" data-aht="page">אורך גלות מצרים</a>.</fn> ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. ב<a href="Bereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו</a>&#160;כתוב:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.</p>
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית&#160;בפעולותיהם של שני גורמים נוספים&#160;– בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).<fn>לא ברור מהברית באופן מפורש כי המצרים יהיו העם שישעבד את בני ישראל. לפי כמה מן הפרשנים, ה' לא קבע מראש לאיזה עם מתייחסת הברית. ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>.</fn> לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.<fn>ברמה החזותית, ניתן לדמיין כי מדובר במערכת יחסים משולשת כשה' עומד בראשה, ובני ישראל והמצרים בשתי הפינות התחתונות. בכל שלב בהתפתחות האירועים, השאלה המנחה הינה איזה מן השותפים קובע את התגלגלות האירועים.</fn></p>
+
<p>מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית&#160;בפעולותיהם של שני גורמים נוספים&#160;– בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).<fn>דברי ה' בברית בין הבתרים לא גזרו באופן מפורש כי המצרים יהיו העם שישעבד את בני ישראל. לפי כמה מן הפרשנים, ה' לא קבע מראש איזה עם ישעבדו את בני ישראל. ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>.</fn> לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.<fn>ברמה החזותית, ניתן לדמיין כי מדובר במערכת יחסים משולשת כשה' ניצב בראש המשולש, ובני ישראל והמצרים נמצאים בשתי הפינות התחתונות. בכל שלב בהתפתחות האירועים, השאלה המנחה הינה איזה מן השותפים קובע את התגלגלות האירועים.</fn></p>
<p>על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,<fn>לכל שלב, ישנם פסוקים מהם משתמע כי לה' היה ידע מוקדם, ואחרים מהם ניתן להסיק כי הוא התערב בעולם באופן פעיל.</fn> או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים כאלו ואחרים?<fn>במידה רבה, הסוגיות הנוגעות לבני ישראל ולמצרים הינם שני צדדים של אותו המטבע. בשביל בני ישראל, השאלה היא מדוע הם נענשים דרך האירועים הללו, בעוד בשביל המצרים, השאלה היא מדוע הם נענשים על המעשים הללו?</fn>&#160;מה היו המניעים של כל אחד מן השותפים ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?</p>
+
<p>על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,<fn>לכל שלב, ישנם פסוקים מהם משתמע כי לה' היה מידע מוקדם ושהוא התערב בעולם באופן פעיל.</fn> או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים השונים?<fn>במידה רבה, הסוגיות הנוגעות לבני ישראל ולמצרים הינם שני צדדים של אותו המטבע. בשביל בני ישראל, השאלה היא מדוע הם נענשים דרך האירועים הללו, בעוד בשביל המצרים, השאלה היא מדוע הם נענשים על המעשים הללו?</fn>&#160;מה היו המניעים של כל אחד מן המשתתפים בתהליך ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?</p>
  
<h2 name="גלות">גלות: ה' ובני ישראל</h2>
+
<h2>גלות: ה' ובני ישראל</h2>
<p>מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו ב<a href="Bereshit45-5" data-aht="source">בראשית מ״ה:ה׳-ח׳</a>&#160;משתמע כי לה' ידע מראש על הגלות, וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש ידע זה. שאלות רבות עולות מכך:</p>
+
<p>מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו ב<a href="Bereshit45-5" data-aht="source">בראשית מ״ה:ה׳-ח׳</a>&#160;משתמע כי ה' ידע מראש על הגלות וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש מידע זה. שאלות רבות עולות מכך:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?<fn>לדיון כללי בשאלת היחס שבין ידע א-לוהי לבין בחירה אנושית, ראו&#160;<a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn></li>
+
<li>האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?<fn>לדיון כללי בשאלת היחס שבין ידיעת א-לוהית לבין בחירה אנושית, ראו&#160;<a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn></li>
<li>מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם לעבור למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?</li>
+
<li>מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם להגר למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?</li>
 
<li>מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?</li>
 
<li>מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<p>לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
 
<p>לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
  
<h2 name="שעבוד">שעבוד: ה' והמצרים</h2>
+
<h2>שעבוד: ה' והמצרים</h2>
<p>אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א', מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים ל<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a>&#160;משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.</p>
+
<p>אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א' מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים ל<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a>&#160;משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?<fn>או לחילופין, האם בני ישראל יכלו לעשות משהו בכדי למנוע את השתעבדותם?</fn></li>
+
<li>האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?<fn>שאלה נוספת הראויה למחשבה היא: האם בני ישראל יכלו לעשות משהו בכדי למנוע את השתעבדותם?</fn></li>
<li>בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם בהלכות מעשיהם הלא רצוניים?&#160;</li>
+
<li>בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם על מעשים שנכפו עליהם שלא ברצונם?&#160;</li>
<li>מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם הגיע לבני ישראל להשתעבד?</li>
+
<li>מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם היה מגיע לבני ישראל להשתעבד?</li>
<li>מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים, שהרי ה' הוא האחראי גם לשיעבודינו למכתחילה?<fn>ראו שאלה דומה אך מוצגת באופן שונה על ידי ששואל&#160;<multilink><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳</a><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳, מעשי מצרים א׳</a><a href="R. Eliezer Ashkenazi (Ma'asei Hashem)" data-aht="parshan">אודות ר' אליעזר אשכנזי</a></multilink>: "ראוי לנו לחקור מה זאת החזקת הטובה אשר חוייבנו לו ית' על הוצאתו אותנו משם, והוא המלך במשפט יעמיד ארץ למה לא יציל עשוק מיד עושקו והמוכה מיד מכהו אחרי היותו חף בלי פשע".</fn></li>
+
<li>מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים? הרי ה' הוא האחראי גם על שיעבודנו מלכתחילה?<fn>ראו שאלה דומה אך מוצגת באופן שונה על ידי בעל <multilink><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳</a><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳, מעשי מצרים א׳</a><a href="R. Eliezer Ashkenazi (Ma'asei Hashem)" data-aht="parshan">אודות ר' אליעזר אשכנזי</a></multilink>: "ראוי לנו לחקור מה זאת החזקת הטובה אשר חוייבנו לו ית' על הוצאתו אותנו משם, והוא המלך במשפט יעמיד ארץ למה לא יציל עשוק מיד עושקו והמוכה מיד מכהו אחרי היותו חף בלי פשע".</fn></li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<p>לניתוח הסוגיות הללו, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
 
<p>לניתוח הסוגיות הללו, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
  
 
<h2 name="עיכוב הגאולה">עיכוב הגאולה: ה' ופרעה</h2>
 
<h2 name="עיכוב הגאולה">עיכוב הגאולה: ה' ופרעה</h2>
<p>זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה ממש.<fn>ראו&#160;<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>&#160;ו<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ה'-ז'</a>&#160;להתייחסות מפורטת לזמנים.</fn> עיכוב זה מתרחש בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה&#160;ה' לא רק צופה מראש ב<a href="Shemot3-19" data-aht="source">שמות ג׳:י״ט</a>, אלא גורם לה באופן ישיר ב<a href="Shemot4-21" data-aht="source">שמות ד׳:כ״א</a>&#160;ופסוקים נוספים רבים.</p>
+
<p>זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה עצמה.<fn>ראו&#160;<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>&#160;ו<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ה'-ז'</a>&#160;להתייחסות מפורטת לזמנים.</fn> עיכוב זה בא בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה&#160;ה' לא רק צופה מראש ב<a href="Shemot3-19" data-aht="source">שמות ג׳:י״ט</a>, אלא גורם לה באופן ישיר ב<a href="Shemot4-21" data-aht="source">שמות ד׳:כ״א</a>&#160;ופסוקים נוספים רבים.</p>
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?</li>
 
<li>האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?</li>
<li>אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל היה קבוע מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצדו של משה?&#160;</li>
+
<li>אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל נגזר מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצידו של משה?&#160;</li>
<li>מדוע ה' הכריח את בני ישראל לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם, אם כבר החליט לשחרר אותם?</li>
+
<li>אם ה' כבר החליט לשחרר את בני ישראל, מדוע הוא הכריח אותם לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<p>לדיון מורחב בנושא, ראו&#160;<a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>, <a href="SHE$">השהיית גאולת מצרים</a>, ו<a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">מטרת המכות</a>.</p>
 
<p>לדיון מורחב בנושא, ראו&#160;<a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>, <a href="SHE$">השהיית גאולת מצרים</a>, ו<a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">מטרת המכות</a>.</p>
Line 71: Line 71:
 
<p>At first glance, these verses would seem to support the notion that Hashem was responsible for all of the events in Egypt from beginning to end.  Upon closer examination, though, these verses differentiate between the exile and slavery stages on one hand, and the redemption on the other.  Only the latter mentions Hashem's direct involvement, while the former describes merely the roles of Avraham's descendants and an unidentified foreign nation.  A similar distinction is true of the recounting of the actual events in Sefer Shemot.  While Shemot 3–15 outline in great detail Hashem's active intervention to redeem the Israelites, Shemot 1–2 are pointedly silent about His role in facilitating the exile and bondage.<fn>This stands in stark contrast to many other Biblical punishments regarding which Tanakh emphasizes that it was God who was responsible.</fn></p>
 
<p>At first glance, these verses would seem to support the notion that Hashem was responsible for all of the events in Egypt from beginning to end.  Upon closer examination, though, these verses differentiate between the exile and slavery stages on one hand, and the redemption on the other.  Only the latter mentions Hashem's direct involvement, while the former describes merely the roles of Avraham's descendants and an unidentified foreign nation.  A similar distinction is true of the recounting of the actual events in Sefer Shemot.  While Shemot 3–15 outline in great detail Hashem's active intervention to redeem the Israelites, Shemot 1–2 are pointedly silent about His role in facilitating the exile and bondage.<fn>This stands in stark contrast to many other Biblical punishments regarding which Tanakh emphasizes that it was God who was responsible.</fn></p>
 
<p>Two additional verses shed light on this issue.  In Bereshit 45:8, Yosef assures his brothers that it was God who directed the course of events which sent him (and them) to Egypt:<fn>This verse may be the backdrop for the Haggadah Shel Pesach's exegesis "וירד מצרימה – אנוס על פי הדיבור".</fn></p>  
 
<p>Two additional verses shed light on this issue.  In Bereshit 45:8, Yosef assures his brothers that it was God who directed the course of events which sent him (and them) to Egypt:<fn>This verse may be the backdrop for the Haggadah Shel Pesach's exegesis "וירד מצרימה – אנוס על פי הדיבור".</fn></p>  
<q dir="rtl">וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.<fn>Yosef repeats this theme in Bereshit 50:20 "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב".  See also <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:17-22</a> which portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></q>
+
<q dir="rtl">וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ-לֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.<fn>Yosef repeats this theme in Bereshit 50:20 "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱ-לֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב".  See also <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:17-22</a> which portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></q>
 
<p>Similarly, <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:25</a> appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them:</p>
 
<p>Similarly, <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:25</a> appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them:</p>
 
<q dir="rtl">הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</q>
 
<q dir="rtl">הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</q>

Latest revision as of 22:04, 21 October 2019

גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?

הקדמה

מאות שנים לפני יציאת מצרים,1 ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.

מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).2 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.3

על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,4 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים השונים?5 מה היו המניעים של כל אחד מן המשתתפים בתהליך ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?

גלות: ה' ובני ישראל

מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי ה' ידע מראש על הגלות וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש מידע זה. שאלות רבות עולות מכך:

  • האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?6
  • מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם להגר למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
  • מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?

לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.

שעבוד: ה' והמצרים

אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א' מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים לתהלים ק״ה משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.

  • האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?7
  • בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם על מעשים שנכפו עליהם שלא ברצונם? 
  • מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם היה מגיע לבני ישראל להשתעבד?
  • מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים? הרי ה' הוא האחראי גם על שיעבודנו מלכתחילה?8

לניתוח הסוגיות הללו, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים ומטרת שעבוד מצרים.

עיכוב הגאולה: ה' ופרעה

זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה עצמה.9 עיכוב זה בא בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה ה' לא רק צופה מראש בשמות ג׳:י״ט, אלא גורם לה באופן ישיר בשמות ד׳:כ״א ופסוקים נוספים רבים.

  • האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?
  • אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל נגזר מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצידו של משה? 
  • אם ה' כבר החליט לשחרר את בני ישראל, מדוע הוא הכריח אותם לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם?

לדיון מורחב בנושא, ראו הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, ומטרת המכות.