Difference between revisions of "Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Created page with "<aht-xml> <page type="Summary"> <h1>גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?</h1> <div><b><center><span class="highlighted-notice">This topic has not yet undergone edi...")
 
 
(13 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Summary">
 
<page type="Summary">
 
<h1>גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?</h1>
 
<h1>גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?</h1>
<div><b><center><span class="highlighted-notice">This topic has not yet undergone editorial review</span></center></b></div>
+
<h2>הקדמה</h2>
<h2></h2>
+
<p>מאות שנים לפני יציאת מצרים,<fn>לדיון מפורט בכמה שנים היו בין ברית בין הבתרים ויציאת מצרים, ראו <a href="Duration of the Egyptian Exile" data-aht="page">אורך גלות מצרים</a>.</fn> ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. ב<a href="Bereshit15-13" data-aht="source">בראשית ט״ו</a>&#160;כתוב:</p>
 +
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 +
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.</p>
 +
</q>
 +
<p>מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית&#160;בפעולותיהם של שני גורמים נוספים&#160;– בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).<fn>דברי ה' בברית בין הבתרים לא גזרו באופן מפורש כי המצרים יהיו העם שישעבד את בני ישראל. לפי כמה מן הפרשנים, ה' לא קבע מראש איזה עם ישעבדו את בני ישראל. ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>.</fn> לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.<fn>ברמה החזותית, ניתן לדמיין כי מדובר במערכת יחסים משולשת כשה' ניצב בראש המשולש, ובני ישראל והמצרים נמצאים בשתי הפינות התחתונות. בכל שלב בהתפתחות האירועים, השאלה המנחה הינה איזה מן השותפים קובע את התגלגלות האירועים.</fn></p>
 +
<p>על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,<fn>לכל שלב, ישנם פסוקים מהם משתמע כי לה' היה מידע מוקדם ושהוא התערב בעולם באופן פעיל.</fn> או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים השונים?<fn>במידה רבה, הסוגיות הנוגעות לבני ישראל ולמצרים הינם שני צדדים של אותו המטבע. בשביל בני ישראל, השאלה היא מדוע הם נענשים דרך האירועים הללו, בעוד בשביל המצרים, השאלה היא מדוע הם נענשים על המעשים הללו?</fn>&#160;מה היו המניעים של כל אחד מן המשתתפים בתהליך ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?</p>
 +
 
 +
<h2>גלות: ה' ובני ישראל</h2>
 +
<p>מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו ב<a href="Bereshit45-5" data-aht="source">בראשית מ״ה:ה׳-ח׳</a>&#160;משתמע כי ה' ידע מראש על הגלות וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש מידע זה. שאלות רבות עולות מכך:</p>
 +
<ul>
 +
<li>האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?<fn>לדיון כללי בשאלת היחס שבין ידיעת א-לוהית לבין בחירה אנושית, ראו&#160;<a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn></li>
 +
<li>מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם להגר למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?</li>
 +
<li>מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?</li>
 +
</ul>
 +
<p>לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
 +
 
 +
<h2>שעבוד: ה' והמצרים</h2>
 +
<p>אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א' מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים ל<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a>&#160;משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.</p>
 +
<ul>
 +
<li>האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?<fn>שאלה נוספת הראויה למחשבה היא: האם בני ישראל יכלו לעשות משהו בכדי למנוע את השתעבדותם?</fn></li>
 +
<li>בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם על מעשים שנכפו עליהם שלא ברצונם?&#160;</li>
 +
<li>מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם היה מגיע לבני ישראל להשתעבד?</li>
 +
<li>מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים? הרי ה' הוא האחראי גם על שיעבודנו מלכתחילה?<fn>ראו שאלה דומה אך מוצגת באופן שונה על ידי בעל <multilink><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳</a><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳, מעשי מצרים א׳</a><a href="R. Eliezer Ashkenazi (Ma'asei Hashem)" data-aht="parshan">אודות ר' אליעזר אשכנזי</a></multilink>: "ראוי לנו לחקור מה זאת החזקת הטובה אשר חוייבנו לו ית' על הוצאתו אותנו משם, והוא המלך במשפט יעמיד ארץ למה לא יציל עשוק מיד עושקו והמוכה מיד מכהו אחרי היותו חף בלי פשע".</fn></li>
 +
</ul>
 +
<p>לניתוח הסוגיות הללו, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
 +
 
 +
<h2 name="עיכוב הגאולה">עיכוב הגאולה: ה' ופרעה</h2>
 +
<p>זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה עצמה.<fn>ראו&#160;<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>&#160;ו<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ה'-ז'</a>&#160;להתייחסות מפורטת לזמנים.</fn> עיכוב זה בא בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה&#160;ה' לא רק צופה מראש ב<a href="Shemot3-19" data-aht="source">שמות ג׳:י״ט</a>, אלא גורם לה באופן ישיר ב<a href="Shemot4-21" data-aht="source">שמות ד׳:כ״א</a>&#160;ופסוקים נוספים רבים.</p>
 +
<ul>
 +
<li>האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?</li>
 +
<li>אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל נגזר מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצידו של משה?&#160;</li>
 +
<li>אם ה' כבר החליט לשחרר את בני ישראל, מדוע הוא הכריח אותם לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם?</li>
 +
</ul>
 +
<p>לדיון מורחב בנושא, ראו&#160;<a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>, <a href="SHE$">השהיית גאולת מצרים</a>, ו<a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">מטרת המכות</a>.</p>
 +
<!--
 +
<h2>The Israelite Perspective</h2>
 +
<p>Hashem's involvement in predicting and producing the exile and slavery raises a number of issues:</p>
 +
<ul>
 +
<li>How does this Divine foreknowledge/intervention relate to the doctrine of free will?  Could the actions of Avraham and his descendants have prevented or shortened the exile, or was the Divine decree indeed immutable?</li>
 +
<li>What was the need for and the purpose of the exile and bondage?  Did the Israelites do anything to deserve to be exiled and enslaved, or did Hashem have a different reason for the decree?  Were the Israelites simply God's pawns with which to checkmate Paroh in front of the nations of the world?  Was there a distinction between the reasons for the exile and the bondage?</li>
 +
<li>Even if God's words at the Covenant of Pieces were simply predictions, why did God stand by idly by while His chosen nation suffered?</li>
 +
</ul>
 +
<p>For further analysis, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">Free Will</a> and <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">Purposes of the Egyptian Bondage</a>.</p>
 +
 
 +
 
 +
<h2>The Egyptian Perspective</h2>
 +
<p>The flip side of the coin relates to the effects that this same Divine involvement had on the Egyptians.  In addition to the verse from Tehillim cited above regarding the roots of the oppression, there are numerous verses in Shemot which describe how Hashem hardened Paroh's heart, preventing him from freeing the Israelites.  We are thus left with several difficult questions:<fn>The questions from the Egyptian perspective focus on the slavery and redemption stages, while the questions from the Israelite perspective focus on the exile and slavery stages.</fn></p>
 +
<ul>
 +
<li>Could the Egyptians or Paroh have employed free choice and decided not to subjugate the Israelites?</li>
 +
<li>If Hashem influenced their decisions, and especially if He actively hardened their hearts, how could He hold them accountable for their involuntary actions?</li>
 +
<li>In sum, what was the point of forcing the Egyptians to punish the Israelites, just so the Egyptians, in turn, could be punished themselves?</li>
 +
</ul>
 +
<p>For further analysis, see <a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">Divine Plans and Egyptian Free Choice</a>, <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">Hardened Hearts</a>, and <a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">Purpose of the Plagues</a>.</p>
 +
 
 +
 
 +
<h2>Introduction</h2>
 +
<p>The battle of wills between Hashem and Paroh dominates the landscape of the first third of Sefer Shemot, and Paroh and the Egyptians are punished severely for their defiance of God's will.  However, Paroh and his nation were not acting in a vacuum.  Centuries before them, Hashem himself had already designed the plans for the enslavement of the Israelites, as it constituted a central part of His master plan for the history of the world.  Moreover, Hashem's knowledge and guiding hand appear at critical junctures of the bondage.  This raises the issue of the complex interplay between predestination and free will.  Did Paroh and the Egyptians have freedom of choice, and how can this be squared with the Divine decrees and foreknowledge?  Did Hashem intervene to suspend free will at any point of the process, and if so why did the Egyptians deserve punishment?  The categories below will attempt to unpack and organize the various pieces of this puzzle.</p>
 +
 
 +
<p>Hashem's active role in taking the Israelites out of Egypt is emphasized explicitly and repeatedly throughout the Torah and Nakh.<fn>For the separate question of whether Hashem used natural means, see <a href="The Plagues – Natural or Supernatural" data-aht="page">The Plagues – Natural or Supernatural</a>.</fn>  As such, the Exodus established the foundation for the belief in a Divine providence which punishes the wicked and rewards the righteous.  It is far more questionable, though, whether Hashem was similarly responsible for bringing about the earlier stages of the Israelites' exile and enslavement in Egypt.  Did the Divine hand guide the Israelites to Egypt and cause the Egyptians to enslave them, or was this merely a natural course of events which transpired without any special heavenly input?</p>
 +
 
 +
 
 +
<h2 name="Divine Intervention?">Divine Intervention or Human Choice?</h2>
 +
<p>The various stages of the Egyptian Exile were foretold to Avraham already at the Covenant of the Pieces in Bereshit 15:14:</p>
 +
<q dir="rtl">(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.
 +
<div>(יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל.</div></q>
 +
<p>At first glance, these verses would seem to support the notion that Hashem was responsible for all of the events in Egypt from beginning to end.  Upon closer examination, though, these verses differentiate between the exile and slavery stages on one hand, and the redemption on the other.  Only the latter mentions Hashem's direct involvement, while the former describes merely the roles of Avraham's descendants and an unidentified foreign nation.  A similar distinction is true of the recounting of the actual events in Sefer Shemot.  While Shemot 3–15 outline in great detail Hashem's active intervention to redeem the Israelites, Shemot 1–2 are pointedly silent about His role in facilitating the exile and bondage.<fn>This stands in stark contrast to many other Biblical punishments regarding which Tanakh emphasizes that it was God who was responsible.</fn></p>
 +
<p>Two additional verses shed light on this issue.  In Bereshit 45:8, Yosef assures his brothers that it was God who directed the course of events which sent him (and them) to Egypt:<fn>This verse may be the backdrop for the Haggadah Shel Pesach's exegesis "וירד מצרימה – אנוס על פי הדיבור".</fn></p>
 +
<q dir="rtl">וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ-לֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.<fn>Yosef repeats this theme in Bereshit 50:20 "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱ-לֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב".  See also <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:17-22</a> which portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></q>
 +
<p>Similarly, <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:25</a> appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them:</p>
 +
<q dir="rtl">הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</q>
 +
<p>Although some exegetes attempt to reinterpret these verses – see <a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">Divine Plans and Egyptian Free Choice</a>,<fn>See also Abarbanel's position discussed in <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">Purposes of the Egyptian Bondage</a>.</fn> at face value the verses seem to imply that Hashem was actively involved in designing the course of the Egyptian Exile from beginning to end.<fn>See the note above that this seems to be the general thrust of <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105</a>.</fn>  This has significant exegetical and theological ramifications from the perspectives of both the oppressed and the oppressing nations – the Israelites and the Egyptians.</p>
 +
 
 +
<h2 name="Divine Decree">Divine Decree of Bondage</h2>
 +
<p>The first prediction of the slavery occurs in <a href="Bereshit15-13" data-aht="source">Bereshit 15</a> at the Covenant of the Pieces when Hashem tells Avraham that his descendants will be enslaved and oppressed.  In light of this, <multilink><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">Maimonides</a><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">Hilkhot Teshuvah 6:5</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">About Rambam</a></multilink> formulates the following question as to why the Egyptians were punished:</p>
 +
<q dir="rtl">והלא כתוב בתורה ועבדום וענו אותם, הרי גזר על המצריים לעשות רע... ולמה נפרע מהן?</q>
 +
<p>Various solutions have been proposed to address this question:</p>
 +
<ul>
 +
<li>Hashem only foretold the future but did not compel the Egyptians to act in any particular way – <multilink><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">Ran</a><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">Bereshit 15:14</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">About R. Nissim Gerondi</a></multilink>.<fn><multilink><a href="AbarbanelHaggadah" data-aht="source">Abarbanel</a><a href="AbarbanelHaggadah" data-aht="source">Zevach Pesach s.v. "Baruch Shomer" Approach #3</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About R. Yitzchak Abarbanel</a></multilink> adopts a similar approach regarding the parallel question from the Israelite perspective.</fn></li>
 +
<li>The decree was only general and the identity of the oppressing nation was not specified – <multilink><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">Ran</a><a href="RanBereshit15-14" data-aht="source">Bereshit 15:14</a><a href="R. Nissim Gerondi (Ran)" data-aht="parshan">About R. Nissim Gerondi</a></multilink>.</li>
 +
<li>The decree was only on a nation and not any particular individual – <multilink><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">Rambam</a><a href="RambamTeshuvah6-5" data-aht="source">Hilkhot Teshuvah 6:5</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">About Rambam</a></multilink>.</li>
 +
<li>The decree was only to enslave and oppress while the Egyptians went much too far and even attempted to exterminate – <multilink><a href="RaavadTeshuvah6-5" data-aht="source">Raavad</a><a href="RaavadTeshuvah6-5" data-aht="source">Hilkhot Teshuvah 6:5</a><a href="R. Avraham b. David (Raavad)" data-aht="parshan">About Raavad</a></multilink>'s second answer, <multilink><a href="RambanBereshit15-14" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanBereshit15-14" data-aht="source">Bereshit 15:14</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About Ramban</a></multilink>'s first approach.</li>
 +
<li>The Egyptians were punished because their intention was not to fulfill the Divine decree – <multilink><a href="RambanBereshit15-14" data-aht="source">Ramban</a><a href="RambanBereshit15-14" data-aht="source">Bereshit 15:14</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About Ramban</a></multilink>'s second approach answer.</li>
 +
<li>The Egyptians were not punished for enslaving the Israelites, but only for not freeing them immediately upon receiving Hashem's instructions – <multilink><a href="RaavadTeshuvah6-5" data-aht="source">Raavad</a><a href="RaavadTeshuvah6-5" data-aht="source">Hilkhot Teshuvah 6:5</a><a href="R. Avraham b. David (Raavad)" data-aht="parshan">About Raavad</a></multilink>'s first answer.</li>
 +
</ul>
 +
<p>For similar cases and further discussion, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">Free Will</a>.</p>
 +
 
 +
<h2 name="Divine Intervention">Divine Intervention to Initiate the Slavery</h2>
 +
<p>Hashem's involvement may not have been limited to merely preordaining the slavery.  <a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:25</a> appears to imply that Hashem manipulated the Egyptians and caused them to hate the Israelites and plot against them:<fn><a href="Tehillim105" data-aht="source">Tehillim 105:17-22</a> also portrays Hashem as having pulled the strings which led to the Israelites' descent to Egypt.</fn></p>
 +
<q dir="rtl">הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו.</q>
 +
<p>But if Hashem caused the slavery, why should the Egyptians have to pay the price?  This question motivated many commentators to reinterpret this verse:</p>
 +
<ul>
 +
<li>The Egyptians changed their own hearts, and "הָפַךְ" should be read as נהפך – <multilink><a href="RasagShemot1-10" data-aht="source">R. Saadia</a><a href="RasagShemot1-10" data-aht="source">Commentary Shemot 1:10</a><a href="R. Saadia Gaon" data-aht="parshan">About R. Saadia</a></multilink>, <multilink><a href="RadakTehillim105-25" data-aht="source">Radak</a><a href="RadakTehillim105-25" data-aht="source">Tehillim 105:25, 2nd answer</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About Radak</a></multilink></li>
 +
<li>Hashem made the original decree centuries before but did not impact on the Egyptians' heart – <multilink><a href="RadakTehillim105-25" data-aht="source">Radak</a><a href="RadakTehillim105-25" data-aht="source">Tehillim 105:25, 1st answer</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">About Radak</a></multilink>.</li>
 +
<li>The Egyptians changed their own hearts, but the action is attributed to Hashem because He is the ultimate source of everything in the world – <multilink><a href="MeiriTehillim105-25" data-aht="source">Meiri</a><a href="MeiriTehillim105-25" data-aht="source">Tehillim 105:25</a><a href="R. Menachem HaMeiri" data-aht="parshan">About the Meiri</a></multilink>.</li>
 +
</ul>
 +
<p>For similar cases and further discussion, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">Free Will</a>, <a href="New King or Dynasty" data-aht="page">New King or Dynasty?</a>, and <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">Hardened Hearts</a>.</p>
 +
 
 +
<h2 name="Divine Foreknowledge">Divine Foreknowledge of Paroh's Obstinacy</h2>
 +
<p>In Shemot 3:19-20, before Moshe encounters Paroh, Hashem states that Paroh will refuse to listen and will need to endure many plagues before letting the people go.</p>
 +
<q dir="rtl">(יט) וַאֲנִי יָדַעְתִּי כִּי לֹא יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַהֲלֹךְ וְלֹא בְּיָד חֲזָקָה.<br/>
 +
(כ) וְשָׁלַחְתִּי אֶת יָדִי וְהִכֵּיתִי אֶת מִצְרַיִם בְּכֹל נִפְלְאֹתַי אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה בְּקִרְבּוֹ וְאַחֲרֵי כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם.</q>
 +
<p>Can this Divine knowledge and pronouncement be squared with the doctrine of free will?  Was Paroh's fate determined and sealed with Hashem's proclamation, or could he still have exercised free choice and immediately released the Israelites?  See <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">Free Will</a>.</p>
 +
 
 +
<h2 name="Hardened Heart">Hashem Hardens Paroh's Heart</h2>
 +
<p>Shemot 4:21 goes a step further:</p>
 +
<q dir="rtl">וַיֹּאמֶר ה׳ אֶל מֹשֶׁה בְּלֶכְתְּךָ לָשׁוּב מִצְרַיְמָה רְאֵה כָּל הַמֹּפְתִים אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְיָדֶךָ וַעֲשִׂיתָם לִפְנֵי פַרְעֹה וַאֲנִי אֲחַזֵּק אֶת לִבּוֹ וְלֹא יְשַׁלַּח אֶת הָעָם.</q>
 +
<p>Here, we see not only Divine knowledge, but Hashem's active intervention in strengthening Paroh's heart in order to prevent him from releasing the people.  Variations of this theme are then repeated so many times in subsequent chapters that it becomes almost a mantra.  Is it possible to reconcile this with the principle of free choice?<fn>A similar question exists regarding verses which indicate that Hashem prevented a person from sinning or caused him to perform a virtuous deed.  For more, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">Free Will</a>.</fn>  Or, alternatively, was there a justification for Hashem's suspending Paroh's ability to control his own actions?  For a full analysis, see <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">Hardened Hearts</a>.</p>
 +
 
 +
<h2 name="">What Was the Point?</h2>
 +
<p>Hashem commands Moshe to expend significant efforts in engaging Paroh in dialogue both before and during the Plagues.  This is a responsibility for which Moshe felt inadequate and which he shoulders only very reluctantly with Aharon's aid.  But if Paroh's flouting of God's word was a preordained conclusion, what was the point of making Moshe go through the motions time and time again?  For an analysis of the various approaches to this issue and related ones, see <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">Hardened Hearts</a>.</p>
 +
 
 +
-->
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 23:04, 21 October 2019

גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?

הקדמה

מאות שנים לפני יציאת מצרים,1 ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.

מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).2 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.3

על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,4 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים השונים?5 מה היו המניעים של כל אחד מן המשתתפים בתהליך ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?

גלות: ה' ובני ישראל

מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי ה' ידע מראש על הגלות וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש מידע זה. שאלות רבות עולות מכך:

  • האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?6
  • מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם להגר למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
  • מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?

לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.

שעבוד: ה' והמצרים

אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א' מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים לתהלים ק״ה משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.

  • האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?7
  • בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם על מעשים שנכפו עליהם שלא ברצונם? 
  • מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם היה מגיע לבני ישראל להשתעבד?
  • מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים? הרי ה' הוא האחראי גם על שיעבודנו מלכתחילה?8

לניתוח הסוגיות הללו, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים ומטרת שעבוד מצרים.

עיכוב הגאולה: ה' ופרעה

זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה עצמה.9 עיכוב זה בא בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה ה' לא רק צופה מראש בשמות ג׳:י״ט, אלא גורם לה באופן ישיר בשמות ד׳:כ״א ופסוקים נוספים רבים.

  • האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?
  • אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל נגזר מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצידו של משה? 
  • אם ה' כבר החליט לשחרר את בני ישראל, מדוע הוא הכריח אותם לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם?

לדיון מורחב בנושא, ראו הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, ומטרת המכות.