Difference between revisions of "Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 20: Line 20:
 
<p>לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
 
<p>לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
  
<h2 name="Slavery">Slavery: Hashem and the Egyptians</h2>
+
<h2 name="שעבוד">שעבוד: ה' והמצרים</h2>
 
<p>While at the Covenant of Pieces Hashem presents the slavery as a foregone conclusion, שמות א' describes how Paroh and the Egyptians enslaved the Israelites without mentioning any Divine role. Both of these also need to be reconciled with <a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a> which implies that Hashem actively caused the bondage.</p>
 
<p>While at the Covenant of Pieces Hashem presents the slavery as a foregone conclusion, שמות א' describes how Paroh and the Egyptians enslaved the Israelites without mentioning any Divine role. Both of these also need to be reconciled with <a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a> which implies that Hashem actively caused the bondage.</p>
 
<ul>
 
<ul>

Version as of 02:17, 16 July 2019

גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?

הקדמה

מאות שנים לפני יציאת מצרים, ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.

מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).1 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.2

על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,3 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים כאלו ואחרים?4 מה היו המניעים של כל אחד מן השותפים ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?

גלות: ה' ובני ישראל

מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי לה' ידע מראש על הגלות, וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש ידע זה. שאלות רבות עולות מכך:

  • האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?5
  • מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם לעבור למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
  • מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?

לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.

שעבוד: ה' והמצרים

While at the Covenant of Pieces Hashem presents the slavery as a foregone conclusion, שמות א' describes how Paroh and the Egyptians enslaved the Israelites without mentioning any Divine role. Both of these also need to be reconciled with תהלים ק״ה which implies that Hashem actively caused the bondage.

  • Could the Egyptians or Paroh have employed free choice and decided not to subjugate the Israelites?6
  • If Hashem impacted the Egyptians' decisions, how could He hold them accountable for their involuntary actions?
  • Why did Hashem cause, or at the very least stand idly by, while His chosen nation suffered? Did the Israelites deserve to be enslaved?
  • Why are we so grateful for Hashem's redemption of the Children of Israel, if He was also responsible for causing the exile and bondage?7

For analysis of these issues, see תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים and מטרת שעבוד מצרים.

Delayed Redemption: Hashem and Paroh

Even after Hashem commissions Moshe to take the Israelites out of Egypt, a long time passes until the Exodus actually occurs.8 This delay is caused by the hardening of Paroh's heart which Hashem, not only predicts already in שמות ג׳:י״ט, but actually causes according to שמות ד׳:כ״א and many other verses.

  • Was Paroh's fate determined and sealed with Hashem's proclamation, or could he still have exercised free choice and immediately released the Israelites?
  • If Paroh's flouting of God's word was a preordained conclusion, why was he punished and what was the point of making Moshe repeatedly go through the motions of trying to persuade Paroh to release the Israelites?
  • Why would Hashem force the Israelites to endure additional and even harsher slavery if He had already decided to redeem them?

For further discussion, see הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, and מטרת המכות.