Difference between revisions of "Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 33: Line 33:
 
<p>זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה ממש.<fn>ראו&#160;<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>&#160;ו<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ה'-ז'</a>&#160;להתייחסות מפורטת לזמנים.</fn> עיכוב זה מתרחש בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה&#160;ה' לא רק צופה מראש ב<a href="Shemot3-19" data-aht="source">שמות ג׳:י״ט</a>, אלא גורם לה באופן ישיר ב<a href="Shemot4-21" data-aht="source">שמות ד׳:כ״א</a>&#160;ופסוקים נוספים רבים.</p>
 
<p>זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה ממש.<fn>ראו&#160;<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ב'-ד'</a>&#160;ו<a href="Chronology of Shemot" data-aht="page">כרונולוגיה של שמות ה'-ז'</a>&#160;להתייחסות מפורטת לזמנים.</fn> עיכוב זה מתרחש בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה&#160;ה' לא רק צופה מראש ב<a href="Shemot3-19" data-aht="source">שמות ג׳:י״ט</a>, אלא גורם לה באופן ישיר ב<a href="Shemot4-21" data-aht="source">שמות ד׳:כ״א</a>&#160;ופסוקים נוספים רבים.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Was Paroh's fate determined and sealed with Hashem's proclamation, or could he still have exercised free choice and immediately released the Israelites?</li>
+
<li>האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?</li>
<li>If Paroh's flouting of God's word was a preordained conclusion, why was he punished and what was the point of making Moshe repeatedly go through the motions of trying to persuade Paroh to release the Israelites?</li>
+
<li>אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל היה קבוע מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצדו של משה?&#160;</li>
<li>Why would Hashem force the Israelites to endure additional and even harsher slavery if He had already decided to redeem them?</li>
+
<li>מדוע ה' הכריח את בני ישראל לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם, אם כבר החליט לשחרר אותם?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For further discussion, see <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>, <a href="SHE$">השהיית גאולת מצרים</a>, and <a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">מטרת המכות</a>.</p>
+
<p>לדיון מורחב בנושא, ראו&#160;<a href="Hardened Hearts" data-aht="page">הקשיית לבבות</a>, <a href="SHE$">השהיית גאולת מצרים</a>, ו<a href="Purpose of the Plagues" data-aht="page">מטרת המכות</a>.</p>
 
<!--
 
<!--
 
<h2>The Israelite Perspective</h2>
 
<h2>The Israelite Perspective</h2>

Version as of 02:43, 16 July 2019

גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?

הקדמה

מאות שנים לפני יציאת מצרים, ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.

מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).1 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.2

על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,3 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים כאלו ואחרים?4 מה היו המניעים של כל אחד מן השותפים ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?

גלות: ה' ובני ישראל

מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי לה' ידע מראש על הגלות, וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש ידע זה. שאלות רבות עולות מכך:

  • האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?5
  • מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם לעבור למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
  • מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?

לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.

שעבוד: ה' והמצרים

אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א', מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים לתהלים ק״ה משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.

  • האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?6
  • בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם בהלכות מעשיהם הלא רצוניים? 
  • מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם הגיע לבני ישראל להשתעבד?
  • מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים, שהרי ה' הוא האחראי גם לשיעבודינו למכתחילה?7

לניתוח הסוגיות הללו, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים ומטרת שעבוד מצרים.

עיכוב הגאולה: ה' ופרעה

זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה ממש.8 עיכוב זה מתרחש בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה ה' לא רק צופה מראש בשמות ג׳:י״ט, אלא גורם לה באופן ישיר בשמות ד׳:כ״א ופסוקים נוספים רבים.

  • האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?
  • אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל היה קבוע מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצדו של משה? 
  • מדוע ה' הכריח את בני ישראל לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם, אם כבר החליט לשחרר אותם?

לדיון מורחב בנושא, ראו הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, ומטרת המכות.