Difference between revisions of "Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 8: Line 8:
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.</p>
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>The realization of this Divine master plan required the choreographed cooperation of two additional parties the Children of Israel and the unidentified foreign nation to be named later (i.e. the Egyptians).<fn>The Covenant does not specify that the Egyptians will be the nation to enslave the Israelites. According to some commentators, Hashem did not predetermine who the nation would be. See <a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>.</fn> Before Hashem could redeem the Israelites, they first needed to go into exile, and another nation had to enslave them.<fn>Visually, one might picture this as a triangular relationship with Hashem seated at the top of the triangle and the Israelites and Egyptians at the two bottom corners. At each stage of the process, the question is which of the players is deciding the course of action.</fn></p>
+
<p>מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית&#160;בפעולותיהם של שני גורמים נוספים&#160;בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).<fn>לא ברור מהברית באופן מפורש כי המצרים יהיו העם שישעבד את בני ישראל. לפי כמה מן הפרשנים, ה' לא קבע מראש לאיזה עם מתייחסת הברית. ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>.</fn> לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.<fn>ברמה החזותית, ניתן לדמיין כי מדובר במערכת יחסים משולשת כשה' עומד בראשה, ובני ישראל והמצרים בשתי הפינות התחתונות. בכל שלב בהתפתחות האירועים, השאלה המנחה הינה איזה מן השותפים קובע את התגלגלות האירועים.</fn></p>
<p>To comprehend the dynamics of this entire process, one must first examine each of its multiple stages and try to establish to what extent each of Hashem, the Israelites, or the Egyptians played decisive roles in their implementation. Did Hashem control the entire process<fn>For each stage, there are verses which imply both Divine foreknowledge and active intervention.</fn> or did the Israelites and Egyptians exercise their own free wills at different stages?<fn>To a great extent, the issues for the Israelites and Egyptians are flip sides of the same coin. For the Israelites, the question is why were they punished with these events, while for the Egyptians the question is why were they punished for these actions.</fn> One can then proceed to analyze the motivations of each of the various participants and to address the theological ramifications of the interplay between all of these issues.</p>
+
<p>על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,<fn>לכל שלב, ישנם פסוקים מהם משתמע כי לה' היה ידע מוקדם, ואחרים מהם ניתן להסיק כי הוא התערב בעולם באופן פעיל.</fn> או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים כאלו ואחרים?<fn>במידה רבה, הסוגיות הנוגעות לבני ישראל ולמצרים הינם שני צדדים של אותו המטבע. בשביל בני ישראל, השאלה היא מדוע הם נענשים דרך האירועים הללו, בעוד בשביל המצרים, השאלה היא מדוע הם נענשים על המעשים הללו?</fn>&#160;מה היו המניעים של כל אחד מן השותפים ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?</p>
  
<h2 name="Exile">Exile: Hashem and the Israelites</h2>
+
<h2 name="גלות">גלות: ה' ובני ישראל</h2>
<p>The Covenant of Pieces and Yosef's words to his brothers in <a href="Bereshit45-5" data-aht="source">בראשית מ״ה:ה׳-ח׳</a> imply Divine foreknowledge of the exile and Hashem's active intervention to make it happen. This raises several issues:</p>
+
<p>מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו ב<a href="Bereshit45-5" data-aht="source">בראשית מ״ה:ה׳-ח׳</a>&#160;משתמע כי לה' ידע מראש על הגלות, וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש ידע זה. שאלות רבות עולות מכך:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Did God's prophecy to Avraham suspend human free choice?<fn>For a general discussion of the relationship between Divine foreknowledge and human choice, see <a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn></li>
+
<li>האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?<fn>לדיון כללי בשאלת היחס שבין ידע א-לוהי לבין בחירה אנושית, ראו&#160;<a href="Philosophy:Free Will" data-aht="page">בחירה חופשית</a>.</fn></li>
<li>Why did Hashem decree the exile, and did He force the Israelites to emigrate to Egypt? Could Avraham's descendants have chosen not to leave Israel?</li>
+
<li>מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם לעבור למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?</li>
<li>Why did the Israelites continue to remain in Egypt even after the famine was over?</li>
+
<li>מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For discussion of these questions, see <a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a> and <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
+
<p>לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
  
 
<h2 name="Slavery">Slavery: Hashem and the Egyptians</h2>
 
<h2 name="Slavery">Slavery: Hashem and the Egyptians</h2>

Version as of 02:16, 16 July 2019

גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?

הקדמה

מאות שנים לפני יציאת מצרים, ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.

מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).1 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.2

על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,3 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים כאלו ואחרים?4 מה היו המניעים של כל אחד מן השותפים ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?

גלות: ה' ובני ישראל

מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי לה' ידע מראש על הגלות, וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש ידע זה. שאלות רבות עולות מכך:

  • האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?5
  • מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם לעבור למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
  • מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?

לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.

Slavery: Hashem and the Egyptians

While at the Covenant of Pieces Hashem presents the slavery as a foregone conclusion, שמות א' describes how Paroh and the Egyptians enslaved the Israelites without mentioning any Divine role. Both of these also need to be reconciled with תהלים ק״ה which implies that Hashem actively caused the bondage.

  • Could the Egyptians or Paroh have employed free choice and decided not to subjugate the Israelites?6
  • If Hashem impacted the Egyptians' decisions, how could He hold them accountable for their involuntary actions?
  • Why did Hashem cause, or at the very least stand idly by, while His chosen nation suffered? Did the Israelites deserve to be enslaved?
  • Why are we so grateful for Hashem's redemption of the Children of Israel, if He was also responsible for causing the exile and bondage?7

For analysis of these issues, see תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים and מטרת שעבוד מצרים.

Delayed Redemption: Hashem and Paroh

Even after Hashem commissions Moshe to take the Israelites out of Egypt, a long time passes until the Exodus actually occurs.8 This delay is caused by the hardening of Paroh's heart which Hashem, not only predicts already in שמות ג׳:י״ט, but actually causes according to שמות ד׳:כ״א and many other verses.

  • Was Paroh's fate determined and sealed with Hashem's proclamation, or could he still have exercised free choice and immediately released the Israelites?
  • If Paroh's flouting of God's word was a preordained conclusion, why was he punished and what was the point of making Moshe repeatedly go through the motions of trying to persuade Paroh to release the Israelites?
  • Why would Hashem force the Israelites to endure additional and even harsher slavery if He had already decided to redeem them?

For further discussion, see הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, and מטרת המכות.