Difference between revisions of "Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 21: Line 21:
  
 
<h2 name="שעבוד">שעבוד: ה' והמצרים</h2>
 
<h2 name="שעבוד">שעבוד: ה' והמצרים</h2>
<p>While at the Covenant of Pieces Hashem presents the slavery as a foregone conclusion, שמות א' describes how Paroh and the Egyptians enslaved the Israelites without mentioning any Divine role. Both of these also need to be reconciled with <a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a> which implies that Hashem actively caused the bondage.</p>
+
<p>אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א', מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים ל<a href="Tehillim105" data-aht="source">תהלים ק״ה</a>&#160;משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Could the Egyptians or Paroh have employed free choice and decided not to subjugate the Israelites?<fn>It also merits considering whether the Israelites could have done anything to avoid being enslaved.</fn></li>
+
<li>האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?<fn>או לחילופין, האם בני ישראל יכלו לעשות משהו בכדי למנוע את השתעבדותם?</fn></li>
<li>If Hashem impacted the Egyptians' decisions, how could He hold them accountable for their involuntary actions?</li>
+
<li>בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם בהלכות מעשיהם הלא רצוניים?&#160;</li>
<li>Why did Hashem cause, or at the very least stand idly by, while His chosen nation suffered? Did the Israelites deserve to be enslaved?</li>
+
<li>מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם הגיע לבני ישראל להשתעבד?</li>
<li>Why are we so grateful for Hashem's redemption of the Children of Israel, if He was also responsible for causing the exile and bondage?<fn>See the similar but slightly different question asked by the <multilink><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳</a><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳, מעשי מצרים א׳</a><a href="R. Eliezer Ashkenazi (Ma'asei Hashem)" data-aht="parshan">אודות ר' אליעזר אשכנזי</a></multilink>: "ראוי לנו לחקור מה זאת החזקת הטובה אשר חוייבנו לו ית' על הוצאתו אותנו משם, והוא המלך במשפט יעמיד ארץ למה לא יציל עשוק מיד עושקו והמוכה מיד מכהו אחרי היותו חף בלי פשע".</fn></li>
+
<li>מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים, שהרי ה' הוא האחראי גם לשיעבודינו למכתחילה?<fn>ראו שאלה דומה אך מוצגת באופן שונה על ידי ששואל&#160;<multilink><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳</a><a href="MaaseiHashem1" data-aht="source">מעשי ה׳, מעשי מצרים א׳</a><a href="R. Eliezer Ashkenazi (Ma'asei Hashem)" data-aht="parshan">אודות ר' אליעזר אשכנזי</a></multilink>: "ראוי לנו לחקור מה זאת החזקת הטובה אשר חוייבנו לו ית' על הוצאתו אותנו משם, והוא המלך במשפט יעמיד ארץ למה לא יציל עשוק מיד עושקו והמוכה מיד מכהו אחרי היותו חף בלי פשע".</fn></li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For analysis of these issues, see <a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a> and <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
+
<p>לניתוח הסוגיות הללו, ראו&#160;<a href="Divine Plans and Egyptian Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים</a>&#160;ו<a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרת שעבוד מצרים</a>.</p>
  
 
<h2 name="Delayed Redemption">Delayed Redemption: Hashem and Paroh</h2>
 
<h2 name="Delayed Redemption">Delayed Redemption: Hashem and Paroh</h2>

Version as of 01:29, 16 July 2019

גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?

הקדמה

מאות שנים לפני יציאת מצרים, ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:

(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.

מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).1 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.2

על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,3 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים כאלו ואחרים?4 מה היו המניעים של כל אחד מן השותפים ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?

גלות: ה' ובני ישראל

מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי לה' ידע מראש על הגלות, וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש ידע זה. שאלות רבות עולות מכך:

  • האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?5
  • מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם לעבור למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
  • מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?

לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.

שעבוד: ה' והמצרים

אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א', מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים לתהלים ק״ה משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.

  • האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?6
  • בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם בהלכות מעשיהם הלא רצוניים? 
  • מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם הגיע לבני ישראל להשתעבד?
  • מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים, שהרי ה' הוא האחראי גם לשיעבודינו למכתחילה?7

לניתוח הסוגיות הללו, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים ומטרת שעבוד מצרים.

Delayed Redemption: Hashem and Paroh

Even after Hashem commissions Moshe to take the Israelites out of Egypt, a long time passes until the Exodus actually occurs.8 This delay is caused by the hardening of Paroh's heart which Hashem, not only predicts already in שמות ג׳:י״ט, but actually causes according to שמות ד׳:כ״א and many other verses.

  • Was Paroh's fate determined and sealed with Hashem's proclamation, or could he still have exercised free choice and immediately released the Israelites?
  • If Paroh's flouting of God's word was a preordained conclusion, why was he punished and what was the point of making Moshe repeatedly go through the motions of trying to persuade Paroh to release the Israelites?
  • Why would Hashem force the Israelites to endure additional and even harsher slavery if He had already decided to redeem them?

For further discussion, see הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, and מטרת המכות.