Exile and Enslavement – Divinely Designed/0/he
גלות ושעבוד – גזירת הקב"ה?
הקדמה
מאות שנים לפני יציאת מצרים,1 ה' גילה לאברהם שצאצאיו יוגלו למצרים וישועבדו במדינה זרה למשך מאות שנים. בבראשית ט״ו כתוב:
(יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.
מימוש התוכנית הא-לוהית הזו מותנית בפעולותיהם של שני גורמים נוספים – בני ישראל ועם עתידי שזהותו תתגלה בהמשך (כלומר, המצרים).2 לפני שה' יכל לגאול את בני ישראל, הם היו צריכים להיות מוגלים מן הארץ, וכן להיות משועבדים על ידי עם אחר.3
על מנת להבין את הדינמיקה של התהליך כולו, יש לבחון קודם כל את שלביו הרבים ולנסות לבסס באיזו מידה ה', בני ישראל, והמצרים שיחקו תפקיד מכריע בהגשמת התוכנית. האם ה' שלט בתהליך כולו,4 או שבני ישראל והמצרים מימשו את רצונם החופשי בשלבים כאלו ואחרים?5 מה היו המניעים של כל אחד מן השותפים ומהן ההשלכות התיאולוגיות של מערכת היחסים בין שלושתם בסוגיות הללו?
גלות: ה' ובני ישראל
מברית בין הבתרים וכן מדבריו של יוסף לאחיו בבראשית מ״ה:ה׳-ח׳ משתמע כי ה' ידע מראש על הגלות, וכן התערב באופן ישיר באירועי העולם על מנת לממש יידע זה. שאלות רבות עולות מכך:
- האם נבואתו של ה' לאברהם מבטלת את הרצון החופשי האנושי?6
- מדוע ה' גזר שבני ישראל יוגלו, והאם הוא הכריח אותם לעבור למצרים? האם צאצאיו של אברהם יכלו לבחור שלא לעזוב את ארץ ישראל?
- מדוע בני ישראל נשארו במצרים גם לאחר תום הרעב בארץ ישראל?
לדיון מורחב בשאלות הללו ועוד רבות נוספות, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל ומטרת שעבוד מצרים.
שעבוד: ה' והמצרים
אף שבברית בין הבתרים, ה' מציג את שעבודם של בני ישראל כמסקנה מתבקשת מהשתלשלות האירועים העתידית, בשמות א', מתואר כיצד פרעה והמצרים שיעבדו את בני ישראל ללא שום התייחסות לתפקיד ישיר של ה'. יתר על כן, שני אלו נדמים כסותרים לתהלים ק״ה משם משתמע כי ה' גרם לשיעבוד באופן ישיר.
- האם המצרים או פרעה יכלו לבחור לא לשעבד את בני ישראל?7
- בהנחה וה' השפיע על בחירותיהם של המצרים, כיצד ניתן להאשים אותם על מעשים שנכפו עליהם שלא ברצונם?
- מדוע ה' גרם לעמו הנבחר לסבול, באופן עקיף או ישיר? האם הגיע לבני ישראל להשתעבד?
- מדוע אנחנו כה אסירי תודה לה' על כך שגאל אותנו ממצרים? הרי ה' הוא האחראי גם על שיעבודינו מלכתחילה?8
לניתוח הסוגיות הללו, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של המצרים ומטרת שעבוד מצרים.
עיכוב הגאולה: ה' ופרעה
זמן רב עובר מהרגע בו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, עד להתרחשותה של היציאה ממש.9 עיכוב זה בא בעקבות הקשחת לב פרעה, אותה ה' לא רק צופה מראש בשמות ג׳:י״ט, אלא גורם לה באופן ישיר בשמות ד׳:כ״א ופסוקים נוספים רבים.
- האם גורלו של פרעה נקבע ונחתם ברגע הצהרתו של ה', או שהוא יכול היה עוד לשנות את גורלו ולבחור לשחרר את בני ישראל מיד?
- אם סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל נגזר מראש, מדוע הוא נענש, ומה הייתה מטרת נסיונות השכנוע החוזרים מצידו של משה?
- מדוע ה' הכריח את בני ישראל לסבול שיעבוד מוארך וקשה עוד יותר מקודם, אם כבר החליט לשחרר אותם?
לדיון מורחב בנושא, ראו הקשיית לבבות, השהיית גאולת מצרים, ומטרת המכות.