הפטרת בחוקותי
המנהג הנפוץ
- ההפטרה – "י״י עֻזִּי וּמָעֻזִּי" (ירמיהו ט״ז:י״ט – ירמיהו י״ז:י״ד) היא ההפטרה בכמה קטעי גניזה,1 בכ"י גינזבורג מוסקבה של המחזור ויטרי, בעץ חיים של הרב יעקב חזן, בספר השולחן,2 באבודרהם, וברוב החומשים האשכנזים והספרדים בכתב יד ורוב החומשים בדפוס.
- סיבת בחירת ההפטרה – הפסוקים "..אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם .." (ירמיהו י״ז:ה׳) ו"בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּי״י) ירמיהו י״ז:ז׳ הם מעין הברכות והקללות בפרשה.
- וריאציות אחרות של המנהג הנפוץ
- מנהג אחד בספר השלחן,3 כמה חומשי אשכנז בכתב יד,4 – ההפטרה מסתיימת בירמיהו י״ז:כ״ה
- קטע גניזה אפשרי,5 חומש ספרדי אחד בכתב יד – ההפטרה מסתיימת בירמיהו י״ז:כ״ו
- חומש אחד בכתב יד6 – קוראים עד ירמיהו י״ז:י״ח ומדלגים ומוסיפים ירמיהו כ״ג:ה׳-ו׳
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד7– ההפטרה מסיימת בירמיהו י״ז:י״ג
- כמה חומשי אשכנז בכתב יד8 – קוראים עד ירמיהו י״ז:כ׳ ומדלגים ומוסיפים ירמיהו י״ז:כ״ה
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד9 – קוראים עד ירמיהו י״ז:י״ט ומדלגים ומוסיפים ירמיהו י״ז:כ״ה
- קטע גניזה אפשרית10 – ההפטרה מסתיימת בירמיהו י״ז:כ״ה
מנהגים אחרים
- קטעי גניזה,11 רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳ ,סידור ר' שלמה בר נתן,12 פיוט ר' יוסף אבן אביתור,13 סדר חיבור ברכות,14 כמה חומשי ספרד בכתב יד', ,– "הִנָּבֵא עַל רוֹעֵי יִשְׂרָאֵל" (יחזקאל ל״ד:א׳ – יחזקאל ל״ד:כ״ז)
- וריאציות אחרת של מנהג זה
- מנהג איטליה, בוכארה,15 יוצרות ר' שלמה סולימן אלסנג'ארי16 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל ל״ד:ט״ו
- מנהג פוזן הקדום17 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל ל״ד:ל״א
- קטע גניזה18 – ההפטרה מתחילה ביחזקאל ל״ג:ל״ג ומסתיימת ביחזקאל ל״ד:ל״א
- קטע גניזה19 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל ל״ד:י״ז
- קטע גניזה20 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל ל״ד:כ׳
- יוצרות ר' שמואל השלישי21 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל ל״ד:כ״ו
- מנהג הרומוניוטים22 – "אִם תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם" (ישעיהו א׳:י״ט – ישעיהו ב׳:י״ז)
- מספר ניכר של חומשי אשכנז בכתב יד23 – "וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ" (ירמיהו ל״ב:ו׳ – ירמיהו ל״ב:כ״ב)