הפטרת בראשית
המנהג הנפוץ
- ההפטרה – " כֹּה אָמַר הָאֵל י״י בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם" (ישעיהו מ״ב:ה׳).
- מנהג רוב האשכנזים היום, אבודרהם1 – ישעיהו מ״ב:ה׳-כ״ה – ישעיהו מ״ג:א׳-י׳. כך הוא בכל החומשים הספרדים ומעט מאוד חומשים אשכנזים בכתב יד,2 וקטע גניזה אחד3. היא הודפסה כהפטרה אשכנזית בהרבה חומשים שנדפסו לאחר שנת תפ"ט.
- מנהג הספרדים היום, מנהגי פרנקפורט,4 מגנצא,5 פוזנא,6 וחב"ד,7 מחזור ויטרי, עץ חיים – ישעיהו מ״ב:ה׳-כ״ה. כך הוא ברוב החומשים האשכנזים בכתב יד. אבל בהרבה מן החומשים שנדפסו לאחר שנת תפ"ט היא ההפטרה לספרדים.
- סיבת בחירת ההפטרה – הפסוק הראשון מתייחס למעשה בראשית
- וריאציות של המנהג הנפוץ
- מנהג איטליה, בוכארה,8 תימן, רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳, פיוט ר' שלמה סולימאן אלסנג'ארי,9 רוב קטעי גניזה10 פיוט ר' יהודה בירבי בנימין11 סדר חיבור ברכות12 – ישעיהו מ״ב:א׳-ט״ז
- מנהג הספרדים באמסטרדם – קוראים עד ישעיהו מ״ב:כ״א, מדלגים ומוסיפים ישעיהו ס״א:י׳ ושוב מדלגים ומוסיפים ישעיהו ס״ב:ה׳.
- מנהג פאס13 – קוראים עד ישעיהו מ״ב:י״ג ומדלגים ומוסיפים ישעיהו מ״ב:כ״א
- פיוט ר' יוסף אביתור14 – ישעיהו מ״ב:א׳-י״ג
- כמה חומשים אשכנזים בכתב יד15 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו מ״ג:א׳
- כמה חומשים אשכנזים בכתב יד,16 קטע אחד בגניזה17 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו מ״ג:ז׳
- קטע אחד בגניזה18 – ישעיהו מ״ב:ה׳-ט״ז
מנהגים אחרים
- מנהג הרומניוטים,19 פיוט ר' שמואל השלישי',20 – " כִּי הִנְנִי בוֹרֵא שָׁמַיִם חֲדָשִׁים וָאָרֶץ חֲדָשָׁה" (ישעיהו ס״ה:י״ז-כ״ה – ישעיהו ס״ו:א׳-י״א) המילים בפסוק הראשון דומים לפרשתינו.