הפטרת בשלח
המנהגים הנפוצים
- ההפטרה – היא סביב מלחמת דבורה וברק עם סיסרא ושירת דבורה
- מנהג אשכנז ורוב הקהילות במרוקו1 – ההפטרה מתחילה בשופטים ד׳:ד׳ ומסתיימת בשופטים ה׳:ל״א. זאת אומרת שכוללת גם המלחמה וגם השירה. כך הוא בכ"י גינזבורג מוסקבה של מחזור ויטרי,2 בעץ חיים,3 באבודרהם, בספר האשכול4, סדר חיבור ברכות,5 ובקטע אחד בגניזה.6 הוא הובא בכמעט בכל החומשים האשכנזים והספרדים בכתב יד, בכמה חומשי ספרד בדפוס, וצוין כמנהג האשכנזי בכל החומשים המייחסים לכך.
- מנהג ספרד היום7 – ההפטרה מתחילה בשופטים ה׳:א׳ ומסתיימת בשופטים ה׳:ל״א. זאת אומרת היא כוללת רק השירה. כך המנהג הספרדי צוין בכמעט כל החומשים הנדפסים. הוא נמצא בספר השלחן,8 סדר חיבור כרכות, בפיוטים של ר' שמואל השלישי9 ור' יהודה בירבי בנימין,10 וקטע אחד בגניזה.11
- סיבת בחירת ההפטרה –– גם המלחמה וגם השירה הם בודאי דומים למה שאירעה בפרשה.
- וריאציות אחרות של הפטרה זו
- מנהג ג'רבא,12 לוב,13 פאס,14 תימן, בוכארה,15 רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳, יוצרות ר' יוסף אבן אביתור,16 כמה חומשים בכתב יד,17 רוב קטעי גניזה18 – ההפטרה מתחילה ב"וַיַּכְנַע אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא" (שופטים ד׳:כ״ג) ומסתיימת בשופטים ה׳:ל״א
- מנהג איטליה – ההפטרה מתחילה בשופטים ד׳:ד׳ ומסתיימת בשופטים ה׳:ג׳
- קטע אחד בגניזה19 – ההפטרה מתחילה ב"וַתִּכָּנַע מוֹאָב בַּיּוֹם הַהוּא" (שופטים ג׳:ל׳) ומסתיימת בשופטים ה׳:ל״א
מנהג אחר
- מנהג הרומניוטים20 – "וַיָּשֶׂם מַאֲפֵל בֵּינֵיכֶם וּבֵין הַמִּצְרִים" (יהושע כ״ד:ז׳-כ״ו)
- וריאציה אחרת
- קטע גניזה21 – ההפטרה מסתיימת ביהושע כ״ד:כ״ח.