הפטרת קדושים
הפטרת הלדרוש
- ההפטרה – " הֲלִדְרֹשׁ אֹתִי אַתֶּם בָּאִים" (יחזקאל כ׳:ב׳ – יחזקאל כ׳:כ׳ היא ההפטרה בקטע אחד בגניזה,1 באבודרהם, בסדר חיבור ברכות,2 ברוב חומשים ספרדים3 ובכמה חומשים אשכנזים4 בכתב יד, והיא ההפטרה הספרדית ברוב החומשים בדפוס ומנהג חסידיות חב"ד5 וסטאלין-קארלין6
- סיבת בחירת ההפטרה – תוכחה על הרבה חטאים שהוזכרו בפרשה
- וריאציות אחרות של מנהג זה
- רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳,מנהג תימן (בלדי) קטע אחד בגניזה7– ההפטרה מתחילה ביחזקאל כ׳:א׳ ומסתיינת ביחזקאל כ׳:ט״ו
- מנהג איטליה, מנהג אחד בתימן (שאמי),8 מנהג אחד בבוכארה,9 קטעי גניזה10 – ההפטרה מתחילה ביחזקאל כ׳:א׳
- חומש ספרדי אחד בכתב יד11 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל כ׳:י״ד
- פיוט ר' יוסף אבן אביתור12 – הפטרה מתחילה ביחזקאל כ׳:א׳ ומסתיימת ביחזקאל כ׳:י״ד
- קטע גניזה אפשרית13 – ההפטרה מתחילה יחזקאל כ׳:א׳ קוראים עד יחזקאל כ׳:ט״ו ומדלגים ומוסיפים יחזקאל כ׳:מ׳-מ״א.
הפטרת התשפוט
- ההפטרה – " הֲתִשְׁפֹּט הֲתִשְׁפֹּט אֶת עִיר הַדָּמִים" (יחזקאל כ״ב:א׳ – יחזקאל כ״ב:ט״ז). היא ההפטרה בקטע גניזה אפשרית,14 עץ חיים, במרדכי,15 בספר המנהגים של מהר"א טירנא,16 בהרבה חומשי אשכנז וכמה חומשי ספרד17 וחומש בוכארי אחד18 בכתב יד, בלבוש,19 בדרכי משה אורח חיים תכ״ח:ה׳ והובאה כהפטרה לפרשה זו בהרבה חומשים בדפוס לאשכנזים20 ובחלק הובאה שהיא גם ההפטרה לחלק מן הספרדים. מנהג פרנקפורט,21 פוזנא,22 ובית כנסת הגדול בברלין,23 לוח עזרת תורה,24 מנהג לוב כשאחרי וקדושים מחוברות25.
- סיבת בחירת ההפטרה – תוכחה על הרבה חטאים שהוזכרו בפרשה
- וריאציות אחרות של מנהג זה
- כמה חומשי - ספרי הפטרות אשכנז בכתב יד26– קוראים עד יחזקאל כ״ב:כ״ב ומדלגים ומוסיפים יחזקאל כ״ה:י״ג-י״ד
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד,27 וכמה חומשים בדפוס28– ההפטרה מסתיימת ביחזקאל כ״ב:י״ט
הפטרת הלוא כבני כושיים
- ההפטרה – "הֲלוֹא כִבְנֵי כֻשִׁיִּים" (עמוס ט׳:ז׳-ט״ז) היא הובאה כהפטרה לפרשה זו בספר הפרדס, בכתב יד גינזבורג-מוסקבה של המחזור ויטרי, ר' ישראל איסלין בעל התרומת הדשן,29 ובהרבה חומשי אשכנז ובחומש ספרדי אחד30 בכתב יד והרבה חומשים בדפוס, קהל עדת ישראל ברלין31 לוח ארץ ישראל, 32 כנסת ישראל בבריטניה,33 ביאלא,34 אשכנזים בטריאסטי,35 בעכאאפהען.36
- סיבת בחירת ההפטרה –הפטרה של תוכחה כעין הפרשה שמזהירה על העריות
מנהגים אחרים
- מנהג הרומוניוטים37 – "וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלַ͏ִם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ" (ישעיהו ד׳:ג׳ – ישעיהו ה׳:י״ז)
- מנהג אחד בספר האשכול38 כמה חומשי ספרד39 וחומש צרפתי-פרבונסלי אחד40 בכתב יד – "הוֹדַע אֶת יְרוּשָׁלַ͏ִם" (יחזקאל ט״ז:א׳ – יחזקאל ט״ז:כ״ג, ומדלגים ומוספים יחזקאל כ״ט:כ״א)
- קטע אחד בגניזה41 – "וְלָקַחְתִּי אָנִי מִצַּמֶּרֶת הָאֶרֶז" (יחזקאל י״ז:כ״ב – יחזקאל י״ח:ל״ב)
- מנהג אחד בספר האשכול,42 קטע אחד בגניזה43– " בֵּית יִשְׂרָאֵל יֹשְׁבִים עַל אַדְמָתָם"44 (יחזקאל ל״ו:ט״ז ....)