הפטרת כי תבא

המנהג הנפוץ

  • ההפטרה –  "קוּמִי אוֹרִי" (ישעיהו ס׳)  נמצאת בכמה קטעי גניזה,1  ברוב החומשים בכתב יד ובכמעט כל החומשים בדפוס. 
  • סיבת בחירת ההפטרה –  היא ההפטרה הששית של נחמה. מקורה בפסיקתא דרב כהנא כ״א ואינה קשורה לפרשת השבוע.
  • וריאציה אחרת של המנהג הנפוץ
    • מנהג ארץ ישראל הקדמון לשבת קומי אורי2 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו ס׳:ט׳

מנהגים אחרים

  • רמב"ם סדר תפלות ז' ברוב הדפוסים3 – "רׇנִּי עֲקָרָה" (ישעיהו נ״ד:א׳-י׳)
  • חומש פרובונסלי אחד בכתב יד4 – "שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ" (ישעיהו ס״א:י׳ – ישעיהו ס״ג:ט׳). סדר שונה של הפטרות נחמה
  • מנהג איטליה,5  קטעים בגניזה6 – "אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ" (יהושע ח׳:ל׳-ל״ה - יהושע ט׳)  היא ההפטרה לפרשת כי תבוא.  לפי מנהג איטליה רק מפטירים הפטרות של נחמה בג' השבתות אחרי צום תשעה באב. 
  • סיבת בחירת ההפטרה –  התחלת ההפטרה היא על בנין המזבח בהר עיבל וקריאת ברכה וקללה על ידי יהושע, שעיקרי הציווי על זה בפרשה. 
  • וריאציות להפטרה זו - קטעים בגניזה,7  רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳8 – ההפטרה מסתיימת ביהושע י׳:י״ד.
×