הפטרת כי תצא
המנהג הנפוץ
- ההפטרה - "רׇנִּי עֲקָרָה" (ישעיהו נ״ד:א׳-י׳)1 – נמצאת בכמה קטעי גניזה2 והרוב הגדול של חומשים בכתב יד וכמעט בכל החומשים בדפוס.
- סיבת בחירת ההפטרה – ההפטרה היא ההפטרה החמישית של נחמה, מקורה בפסיקתא דרב כהנא כ׳ ואינה קשורה לפרשת השבוע.
וריאציה של המנהג הנפוץ
- מנהג אלג'ירס3 – קוראים עד ישעיהו נ״ד:ח׳ ומדלגים ומוסיפים ישעיהו נ״ד:י״א – ישעיהו נ״ה:ה׳.
- קטעי גניזה,4 חומש ספרדי אחד בכתב יד – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ה:ה׳.
- מהדורת הרב קאפח לרמב"ם סדר תפילות ז' – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ד:ח׳.
מנהגים אחרים
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד5, – "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם" (ישעיהו נ״א:י״ב-כ״ג - ישעיהו נ״ב:א׳-י״ב) סדר שונה של הפטרות של נחמה.
- מנהג חלק מקהילות הסהרה6, חומש אשכנזי אחד בכתב יד7 – "עֲנִיָּה סֹעֲרָה" (ישעיהו נ״ד:י״א-י״ז – ישעיהו נ״ה:א׳-ה׳) סדר שונה של הפטרות של נחמה.
- רמב"ם סדר תפילות ז' לפי רוב הדפוסים,8 חומש פרובונסלי אחד בכתב יד9 – "קוּמִי אוֹרִי" (ישעיהו ס׳) סדר שונה של הפטרות של נחמה.
- מנהג איטליה10, קטעים בגניזה11 – "וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת מַחֲנֵיהֶם לַמִּלְחָמָה" (שמואל א י״ז:א׳-ל״ז) היא ההפטרה לפרשת כי תצא. לפי מנהג איטליה רק מפטירים הפטרות של נחמה בג' השבתות אחרי צום תשעה באב.
- סיבת בחירת ההפטרה – כנראה בגלל הפסוק הראשון של הפרשה דברים כ״א:י׳, וגם פסוק דברים כ״ג:י׳.
- וריאציות שונות של הפטרה זו
- רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳12 – ההפטרה מסתיימת בשמואל א י״ח:י״ד.13
- קטע אחד בגניזה14 – ההפטרה מסתיימת בשמואל א י״ז:מ׳
- קטע אחד בגניזה15 – קוראים עד שמואל א י״ז:נ״ד ומדלגים ומוסיפים שמואל א י״ח:י״ד
- קטע אחד בגניזה16 – ההפטרה מסתיימת בשמואל א י״ח:ט״ז