הפטרת מטות
כשקוראים פרשת מטות בנפרד מפרשת מסעי, היא חלה תמיד בשבת שלאחר צום י"ז בתמוז.
המנהג הנפוץ
- ההפטרה1 – "דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ" (ירמיהו א׳ – ירמיהו ב׳:א׳-ג׳).
- סיבת בחירת ההפטרה – תחילת נבואות הפורענות. מקור ההפטרה בפסיקתא דרב כהנא ואין קשר לפרשת השבוע.
וריאציות אחרות של המנהג הנפוץ
- מנהג פרס2 – ההפטרה מסתיימת שלושה פסוקים קודם בירמיהו א׳:י״ט.
- מנהג ארץ ישראל הקדמון לשבת דִּבְרֵי3 – ההפטרה מסתיימת בירמיהו א׳:ו׳
מנהגים אחרים4
- סידור רבי שלמה בר נתן – יש נוהגים להפטיר ב"דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ" ואחרים נוהגים להפטיר ב"חֲזוֹן יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ" (ישעיהו א'), הפטרת פורענות אלטרנטיבית.
- קטע בגניזה – "מַשָּׂא גֵּיא חִזָּיוֹן" (ישעיהו כ״ב:א׳-כ״ד), הפטרת פורענות אלטרנטיבית.
- מנהג איטליה5
- ההפטרה – "וַיִּתֵּן מֹשֶׁה לְמַטֵּה בְנֵי רְאוּבֵן" (יהושע י״ג:ט״ו-ל״ג)6 שהיא ההפטרה לפרשת מטות. למנהג איטליה לא מפטירים הפטרה של פורענות קודם "שבת חזון".
- סיבת בחירת ההפטרה – היא ממש מעין סוף הפרשה המספרת על נחלתם של בני גד ובני ראובן וחצי שבט המנשה בעבר הירדן המזרחי.
- וריאציות של מנהג זה
- רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳7 – מסיימים ביהושע י״ד:ה׳.
- קטע בגניזה8 – מסיימים ביהושע י״ג:כ״ב.
- קטע בגניזה9 – מסיימים ביהושע י״ד:ב׳.