הפטרת פינחס
הפטרת פינחס כשהיא חלה לפני צום י"ז בתמוז
המנהג הנפוץ
- ההפטרה – "וְיַד ה' הָיְתָה אֶל אֵלִיָּהוּ" (מלכים א י״ח:מ״ו – מלכים א י״ט:כ"א).
- סיבת בחירת ההפטרה – גם פינחס וגם אליהו היו קנאים לה'. דברי אליהו: "קַנֹּא קִנֵּאתִי לה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת"(מלכים א י״ט:י׳ ומלכים א י״ט:י״ד) מקבילים לתאור מעשה פינחס: "בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם" (במדבר כ״ה:י״א).
וריאציות אחרות של המנהג הנפוץ
- חומש לייראיה1 – ההפטרה מסתיימת במלכים א י״ט:ט״ז.
- חומש ספרדי אחד בכתב יד2 – ההפטרה מסתיימת במלכים א י״ט:י״ד
מנהגים אחרים
- מנהג חלק מהרומניוטים3 וחלק הספרדים4 – להפטיר "בְּרִיתִי הָיְתָה אִתּוֹ הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם" (מלאכי ב׳:ה׳ -מלאכי ג׳:ח׳).
- סיבת בחירת ההפטרה – בגלל ההקבלה לברית השלום של פינחס (במדבר כ״ה:י״ב).
הפטרת פינחס כשהיא חלה אחרי צום י"ז תמוז
המנהג הנפוץ
- ההפטרה – "דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ" (ירמיהו א׳ – ירמיהו ב׳:א׳-ג׳).
- סיבת בחירת ההפטרה – תחילת נבואות הפורענות.5 מקור ההפטרה בפסיקתא דרב כהנא י״ג ואינה קשורה לפרשת השבוע.
וריאציות אחרות של המנהג הנפוץ
- מנהג תימן הקדום וחלק התימנים היום,6 פרס7 – ההפטרה מסתיימת שלושה פסוקים קודם בירמיהו א׳:י״ט.
- מנהג ארץ ישראל הקדמון לשבת דִּבְרֵי8 – ההפטרה מסתיימת בירמיהו א׳:ו׳
מנהגים אחרים