הפטרת ראה
המנהג הנפוץ
- ההפטרה – " עֲנִיָּה סֹעֲרָה" (ישעיהו נ״ד:י״א-י״ז – ישעיהו נ״ה:א׳-ה׳) מופיעה בכמה קטעי גניזה1 וברוב הגדול של חומשים בכתב יד ובדפוס.
- סיבת בחירת ההפטרה – ההפטרה השלישית של נחמה2. מקורה בפסיקתא דרב כהנא י״ח ואינה קשורה לפרשת השבוע.
וריאציות של המנהג הנפוץ
- סידור רש״י ת״ד, ספר המחכים3 ספר השולחן4– ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ו:ה׳.
- קטע אחד בגניזה,5 כמה חומשי אשכנז–צרפת6 וחומש ספרדי אחד7 בכתב יד – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ה:י״ג.
- חומש אחד בכתב יד8 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ו:ז׳
- מנהג ארץ ישראל הקדמון לשבת עניה סערה9 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ד:י״ז
מנהגים אחרים
- אבודרהם,10 כמה חומשים וספרי הפטרות ספרדים בכתב יד11 וחומש אחד בדפוס12– "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֹז" (ישעיהו נ״א:ט׳-כ״ג – ישעיהו נ״ב:א׳-י׳) הפטרת נחמה אלטרנטיבית.
- חומש פרבונסלי אחד בכתב יד13 – "אָנֹכִי אָנֹכִי" (ישעיהו נ״א:י״ב-כ״ג – ישעיהו נ״ב:א׳-י״ב) סדר אחר של שבעת ההפטרות של נחמה הנפוצות.
- וריאציה אחרת של מנהג זה
- חומש פרובונסלי אחד בכתב יד14 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ב:י׳
- מנהג חלק מקהילות הסהרה,15 כמה חומשי אשכנז בכתב יד16 – " רׇנִּי עֲקָרָה" (ישעיהו נ״ד:א׳-י׳) סדר אחר של שבעת ההפטרות של נחמה הנפוצות.
- רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳,17 סידור ר' שלמה ברבי נתן,18 קטעי גניזה19
- ההפטרה – "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם י״י וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד" (ירמיהו כ״ג:ה׳-כ״ד) שהיא כנראה היתה ההפטרה הנפוצה לפרשת ראה.
- סיבת בחירת ההפטרה – מתייחסת כמו בפרשה, לנביאי עבודה זרה.20
- קטע אחד בגניזה21
- ההפטרה –"וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַהִיא בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה" (ירמיהו כ״ח – ירמיהו כ״ט:א׳-י״ב)
- סיבת בחירת ההפטרה – – נבואת השקר של חנניה בן עזור דבר סרה (ירמיהו כ״ח:ט״ז). ביטוי דומה מצאנו לפרשה לגבי הנביאים שאומרים לעבוד אלהים אחרים (דברים י״ג:ו׳*