הפטרת שמות
מנהג אשכנז וחלק מקהילות מרוקו1
- ההפטרה2 – "הַבָּאִים יַשְׁרֵשׁ יַעֲקֹב" (ישעיהו כ״ז:ו׳-י״ג – ישעיהו כ״ח:א׳-י״ג) ומדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ט:כ״ב-כ״ג הפטרה זאת נמצא בקטע אחד בגניזה.3 וריאציה זאת של ההפטרה מופיעה בבמספר ניכר של חומשי אשכנז בכתב יד, בסדר חיבור ברכות4 והובאה כהפטרת אשכנז בכמעט כל החומשים בדפוס.
- סיבת בחירת ההפטרה – כנראה שהמקור הוא ממדרש אגדה (בובר) שמות א׳:א׳5 ויש קשר מילולי בין הפסוק הראשון בהפטרה והפסוק הראשון בפרשה.6 אצל האשכנזים היא הפטרה אלטרניטיבית כדי לא לקרוא בהפטרה המקורית, "הוֹדַע אֶת יְרוּשָׁלַ͏ִם אֶת תּוֹעֲבֹתֶיהָ" (יחזקאל ט״ז:ב׳)
- וריאציות שונות של הפטרה זו –
- עץ חיים,7 אבודרהם8 כמה חומשי – ספרי הפטרות אשכנז בכתב יד,9 חומש אשכנזי אחד בדפוס10 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו כ״ח:ט״ז בלי דילוגים
- כתב יד גינזבורג-מוסקבה של המחזור ויטרי11 – קוראים עד ישעיהו כ״ח:ט״ז ומדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ח:כ״ו
- כמה חומשי – ספרי הפטרות אשכנז בכתב יד12 – קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג, ומדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ח:ט״ז ושוב מדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ח:כ״ו
- כמה חומשי אשכנז - צרפת בכתב יד13 – קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג ומדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ח:כ״ו
- ספר האשכול,14 ר׳ יוסף אבן כספי ישעיהו כ״ז:ה׳,15 כמה חומשי אשכנז בכתב יד16 – ההפטרה מתחילה בישעיהו כ״ז:ה׳. קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג ומדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ח:ט״ז
- כמה חומשי אשכנז בכתב יד17 – קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג – ומדלגים ומוסיפים ישעיהוכ״ח:ט״ז
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד18 – ההפטרה מתחילה בישעיהו כ״ז:ה׳ ומסתיימת בישעיהו כ״ח:י״ג בלי דילוגים.
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד19 – קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג ומדלגים ומוסיפים ישעיהו ל׳:י״ח
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד20 – קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג, ומדלגים וקוראים ישעיהו כ״ט:כ״ב-כ״ג, ומדלגים למפרע וקוראים ישעיהו כ״ח:ט״ז
- מנהג הרומניוטים,21 כמה חומשי – ספרי הפטרות אשכנז בכתב יד22 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו כ״ח:א׳-י״ג בלי דילוגים
- כמה חומש אשכנז אחד בכתב יד23 – ההפטרה מתחילה בישעיהו כ״ז:ה׳ קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג ומדלגים ומוסיפים ישעיהו ל׳:י״ח
- ספר הפטרות אשכנזי אחד בכתב יד24 – ההפטרה מתחילה בישעיהו כ״ז:ה׳ קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג ומדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ח:כ״ו
- חומש אשכנזי אחד בכתב יד25 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו כ״ח:ט׳ בלי דילוגים
- כמה חומשי פרבונס בכתב יד26 – ההפטרה מתחילה בישעיהו כ״ז:ה׳ ומסתיימת בישעיהו כ״ח:ט׳ ומדלגים ומוסיפים ישעיהו ל׳:י״ח
- חומש פרבונסלי אחד בכתב יד27 – ההפטרה מתחילה בישעיהו כ״ז:ה׳ ומסתיימת בישעיהו כ״ח:ט׳ בלי דילוגים.
- חומש אשכנזי - צרפתי בכתב יד28 – ההפטרה מתחילה בישעיהו כ״ז:ה׳ קוראים עד ישעיהו כ״ח:י״ג מדלגים ומוסיפים ישעיהו כ״ח:ט״ז ומדלגים עוד ומוסיפים ישעיהו ל׳:י״ח
מנהג חלק גדול מהספרדים29 ומנהג איטליה30 ושערשוב31
- ההפטרה – "דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ" (ירמיהו א׳ – ירמיהו ב׳:א׳-ג׳) הוא המצא בכמה קטעי גניזה, ברוב החומשים הספרדים בכתב יד, ברשימת ר' שמואל הנגיד ההובא בספר אשכול,32 באבודרהם, וצוין בכמעט כל החומשים בדפוס כהפטרת ספרד ובכמה חומשים בדפוס גם כוריאציה איטלקית. והוא המנהג של הרבה הספרדים ומנהג איטליה היום.
- סיבת בחירת ההפטרה – הקריאה מה' לרמיהו להתנבא ולמלאות תפקידו המיוחד הוא דומה להתגלות הק למשה בסנה בפרשתינו. היא עוד הפטרה אלטרניטיבית כדי לא לקרוא בהפטרה המקורית, "הוֹדַע אֶת יְרוּשָׁלַ͏ִם אֶת תּוֹעֲבֹתֶיהָ"
- וריאציה אחרת של הפטרה זו
- כל החומשים איטלקים בכתב יד, ורוב החומשים בדפוס שציינו מנהג איטליה, קטע גניזה33 - ההפטרה מסתיימת בירמיהו א׳:י״ט
מנהג אלג'יר,34 בוכרה,35 גראדייא,36 פרס, תוניס,37 ותימן
- ההפטרה – "הוֹדַע אֶת יְרוּשָׁלַ͏ִם" (יחזקאל ט״ז:א׳-י״ד) נמצאת ברוב קטעי גניזה, בפיוטי רבי יהודיה בירבי בנימין,פיוטי ר' שמואל השלישי, סידור ר' שלמה בר נתן,38 ברמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳, בסדר חיבור ברכות39 באבודרהם40 כמה חומשי ספרד בכתב יד,41 כמה חומשים בדפוס במשך הדורות.42
- סיבת בחרית ההפטרה – מתייחסת לתחילת ימיו של בני ישראל ושעבוד מצרים כעין הפרשה.
- וריאציות שונות של מנהג זה
- מנהג בגדד,43 ג'רבא,44 לוב,45 פאס,46 ותאפילאלת47 כמה חומשים בדפוס48 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל ט״ז:י״ג
- ספר השולחן של ר' חייא תלמיד הרשב"א49 – מדלגים ומוסיפים יחזקאל ט״ז:ס׳ ואח"כ מדלגים ומוסיפים יחזקאל ט״ז:ס״ב
- פיוט אמת של ר' שמואל השלישי50 – קוראים עד יחזקאל ט״ז:ט״ו ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ט״ז:ס׳
- חומש ספרדי אחד בכתב יד51– קוראים עד יחזקאל ט״ז:י״ט ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ט״ז:נ״ט-ס״ג