הפטרת שופטים
המנהג הנפוץ
- ההפטרה - קטע בגניזה,1 רוב חומשי אשכנז וספרד בכתב יד ובדפוס – "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם" (ישעיהו נ״א:י״ב-כ״ג - ישעיהו נ״ב:א׳-י״ב).
- סיבת בחירת ההפטרה – היא ההפטרה הרביעית של נחמה. מקורה בפסיקתא דרב כהנא י״ט ואינה קשורה לפרשת השבוע.
וריאציות של המנהג הנפוץ
- קטעים בגניזה,2 כמה חומשי אשכנז3 ועוד חומש אחד בכתב יד4 וחומש אשכנזי אחד בדפוס5 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ב:י׳.
- ספר הפטרות בוכארי אחד בכתב יד6 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ב:ג׳
- חומש בוכארי אחד בכתב יד7 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ב:ו׳.
- חומש אחד בכתב יד8 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ב:ז׳.
- מהדורת הרב קאפח לרמב"ם סדר התפילות ז'9 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״ב:ב׳.
- מנהג ארץ ישראל הקדמון לשבת אנכי אנכי10 – ההפטרה מסתיימת בישעיהו נ״א:ט״ז
מנהגים אחרים
- חומש אשכנזי אחד11 וחומש ספרדי אחד12 בכתב יד – "עֲנִיָּה סֹעֲרָה" (ישעיהו נ״ד:י״א-י״ז- ישעיהו נ״ה:א׳-ה׳) סדרים שונים לשבע הפטרות של נחמה.
- וריאציה אחרת של מנהג זה
- חומש פרובונסלי אחד בכתב יד13 – ההפטרה מתחילה בישעיהו נ״ד:א׳
- מנהג איטליה,14 קטעי גניזה,15 רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳16 סדר חיבור ברכות17– "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל" (שמואל א ח׳) היא ההפטרה לפרשת שופטים. לפי מנהג איטליה רק מפטירים הפטרות של נחמה בג' השבתות אחרי צום תשעה באב.
- סיבת בחירת ההפטרה – עוסק בבקשת עם ישראל למלך שהיא מן המצוות במובאות בפרשה. גם הפסוק שמואל א ח׳:ה׳ מקבילה לדברים י״ז:י״ד בפרשה.
- וריאציות להפטרה
- פיוט רבי יהודה בירבי בנימין18 –ההפטרה מסתיימת בשמואל א ח׳:י״ח
- קטעי גניזה19 – ההפטרה מתחילה ב"וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ " (שמואל א ז׳:י״ז) פסוק אחד קודם.
- קטע גניזה,20 פיוט ר' סעדיה גאון – ההפטרה מתחילה ב"וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל" (שמואל א ז׳:ט״ו)