הפטרת שמחת תורה
המנהג הנפוץ1
- ההפטרה – "וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה" - מקורו בכמה גירסאות של התלמוד בבלי בכתב יד2 ובאחד בדפוס3 ורב סעדיה גאון4 ורב האי גאון,5 ספר האורה,6 חכמי אשכנז הקדומונים,7 רי״ף מגילה י״א.8 פירוש המשנה לרמב״ם מגילה ג׳:ה׳, רמב"ם הלכות תפילה וברכת כהנים י״ג:י״ב,9 האגודה,10 הלכות שמחות,11, כלבו12 ספר השולחן,13 והראשונים המאוחרים14, ובשלחן ערוך15 בכל החומשים מספרד ורוב החומשים האשכנזים בכתב יד, ובכמעט כל החומשים בדפוס
- מנהג אשכנז, איטליה, – יהושע א׳
- מנהג ספרד, אבודרהם, חומש אשכזי אחד בכתב יד16 – יהושע א׳:א׳-ט׳
- סיבת בחירת ההפטרה17 – מעין קריאת התורה על מות משה
- וריאציות אחרות של המנהג הנפוץ
- מנהג תימן18 – יהושע א׳:א׳-ט׳ ומדלגים ומוסיפים יהושע ו׳:כ״ז
- עץ חיים19 – מתחילים במלכים א ח׳:כ״ב-כ״ד ואח"כ ממשיכים ביהושע.
- חומש אשכנזי - צרפתי אחד בכתב יד – יהושע א׳ ומדלגים ומוסיפים מלכים א ח׳:כ״ב-ל״ב20
מנהג אחר
- ההפטרה – "וַיַּעֲמֹד שְׁלֹמֹה" (מלכים א ח׳:כ״ב-נ״ג) מקור הפטרה זאת בדפוס וילנא בבלי מגילה ל״א. דפוס ונציה, ובכמה כתבי יד.21 הוא גם השיטה העיקרית ברי״ף מגילה י״א. וברמב"ם הלכות תפילה וברכת כהנים י״ג:י״ב. היא גם ההפטרה בסדור רש"י, מחזור ויטרי, תוספות מגילה ל״א., סדר טרויש, כלבו כמה חומשי אשכנז בכתב יד וסידור רומניא רפ"ג22
- סיבת בחירת ההפטרה – "כל אותו הסדר שעשה שלמה בבית המקדש היה בסוכות ראוי להפטירו בסוכות"23
- וריאציות שונות של מנהג זה
- ר' יהודאי גאון כפי שהובא בסדור רש"י, אורחות חיים,24 כל בו בשם ר' נתן,25 סדר טרויש בשם רבינו פרץ, ספר המחכים, – מוסיפים יהושע א׳:א׳-ג׳ בתחילת ההפטרה
- ספר המנהיג26 – קוראים עד מלכים א ח׳:ל׳ ומדלגים למפרע ומוסיפים יהושע א׳
- חומש אשכנזי -צרפתי אחד בכתב יד – קוראים עד מלכים א ח׳:ל״ו ומדלגים למפרע ומוסיפים יהושע א׳
- חומש אשכנז - צרפת בכתב יד – ההפטרה מסתיימת במלכים א ח׳:מ״ג
- הפטרה אחרת
- מנהג רומניא לפי חומש איסטנבול רפ"ב27 – "וַתִּשְׁלַם כׇּל הַמְּלָאכָה" (מלכים א ז׳:נ״א – מלכים א ח׳:א׳-כ״א)