הפטרת ט' באב מנחה
מנהג רוב הקהלות לא אשכנזיות
- ההפטרה – "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל" (הושע י״ד:ב׳-י׳ ומדלגים ומוסיפים מיכה ז׳:י״ח-כ׳) המנהג הובא בשם רב פלטוי גאון1 בספר האשכול2 אורחות חיים,3 אבודרהם (ומשמעות הבית יוסף אורח חיים תקנ״ט:כ״ב שפוסק כמוהו), והטור אורח חיים תקנ״ט בשם הרב האי גאון כך נוהגים רוב הספרדים,4 תימנים, ואיטלקים
- סיבת בחירת ההפטרה -
- וריאציה אחרת של מנהג זה
- שבלי הלקט5 ומנהג תימן (בלדי)6 – ההפטרה מסתיימת בהושע י״ד:י׳ בלי דילוגים.
מנהג אשכנז והרומניוטים7
- ההפטרה – "דִּרְשׁוּ י״י בְּהִמָּצְאוֹ" (ישעיהו נ״ה:ו׳ – ישעיהו נ״ו:ח׳) ההפטרה הובא בסידור רש"י,8 אורחות חיים, ספר האשכול,9 כל בו כ׳, טור אורח חיים תקנ״ט בית יוסף אורח חיים תקנ״ט:כ״ב'' ועוד, וכל זאת מעבר למקורות באשכנז לשאר תעניות.
- סיבת בחירת ההפטרה– הפטרה של תשובה בדומה לשאר תעניות
סידור רב סעדיה גאון10
- ההפטרה11 – "אָסֹף אֲסִיפֵם" (ירמיהו ח׳:י״ג – ירמיהו ט׳:כ״ג)