הפטרת תולדת
המנהג הנפוץ
- ההפטרה – " מַשָּׂא דְבַר י״י אֶל יִשְׂרָאֵל בְּיַד מַלְאָכִי." (מלאכי א׳ – מלאכי ב׳:א׳-ז׳)1
- סיבת בחירת ההפטרה – המאבק בין יעקב ועשיו בתחילת ההפטרה.
- וריאציות של המנהג הנפוץ
- רמב"ם משנה תורה סדר תפילות ז׳, מנהג תימן, פיוט רבי יהודה בירבי בנימין2 רוב קטעי גניזה3 – ההפטרה מסתיימת במלאכי ג׳:ד׳
- קטע אחד בגניזה4 – קוראים עד מלאכי א׳:י״ג ומדלגים ומוסיפים מלאכי ג׳:ד׳
- חומש אחד בכתב יד 5– ההפטרה בסתיימת במלאכי ב׳:ד׳
- חומש בוכארי אחד בכתב יד6 – קוראים עד מלאכי ב׳:א׳ ומדלגים ומוסיפים מלאכי ג׳:ד׳
- ספר הפטרות בוכארי אחד בכתב יד7 – קוראים עד מלאכי ב׳:א׳ ומדלגים ומוסיפים מלאכי ג׳:ג׳-ד׳
- פיוט ר' שמואל השלישי8, כמה חומשי אשכנז9 וספרד10 בכתב יד – ההפטרה מסתיימת במלאכי א׳:י״א
- יוצרות ר' יוסף אבן אביתור11 – קוראים עד מלאכי א׳:י״ד, ומדלגים ומוסיפים מלאכי ב׳:י״ד-ט״ז ושוב מדלגים ומוסיפים מלאכי ג׳:כ״ג
מנהגים אחרים
- מנהג הרומוניוטים12 – " לֹא יִיגְעוּ לָרִיק וְלֹא יֵלְדוּ לַבֶּהָלָה" (ישעיהו ס״ה:כ״ג-כ״ה – ישעיהו ס״ו:א׳-י״ח)
- סיבת בחירת ההפטרה – כנראה מאגדת בראשית ל״ז:ג׳ "ד״א אלה תולדות יצחק. זש״ה לא יגעו לריק ולא ילדו לבהלה"