המנהג הנפוץ ההפטרה – "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל" (הושע י״ד:ב׳-י׳ ) - מנהג זה הובא בסדור רש"י , כתב יד מוסקבה של מחזור ויטרי, פירוש המשנה לרמב״ם מגילה ג׳:ו׳ , רמב"ם הלכות תפילה וברכת כהנים י״ג:י״ט , ספר השולחן,1 עץ חיים, מרדכי2 בספרי מנהגי אשכנז3 ; בקטע אחד בגניזה,4 בכמעט כל החומשים הספרדים ובחלק מהחומשים האשכנזים וחומש בוכארי אחד5 בכתב יד. ברוב החומשים בדפוס היא הובאה כהפטרה לספרדים עד לערך שנת תר"כ. אח"כ היא הובאה כהפטרה גם לאשכנזים. סיבת בחירת ההפטרה – פרשת וילך תמיד חלה בין ראש השנה ליום כיפור כשהיא לא מחוברת עם פרשת נצבים. קריאת הפטרה זאת של תשובה מקורה בפסיקתא דרב כהנא כ״ד ואינה קשורה לפרשת השבוע. וריאציות של המנהג הנפוץ מנהג חלק מהתימנים6 – לא להוסיף שום פסוקים. קטעי גניזה,7 מנהג ספרד'8 איטליה,9 תימן (שאמי),10 הרומניוטים,11 דגול מרבבה אורח חיים תכ״ח:א׳ , מנהג בעלזא12 אשכנזים בטריאסטי13 – להוסיף מיכה ז׳:י״ח-כ׳ . מנהג אחד בסידור רש״י ת״ד – מוסיפים יואל ב׳ מנהג אשכנז הנפוץ – להוסיף יואל ב׳:ט״ו-כ״ז . מנהג פראג,14 מנהג חב"ד,15 קהל עדת ישראל ברלין,16 מנהג מגנצא,17 אשכנזים במנטובה18 – להוסיף גם יואל ב׳:ט״ו-כ״ז וגם מיכה ז׳:י״ח-כ׳ . מנהג ישיבת הר עציון,19 כמה חומשי אשכנז בכתב יד20 וחומשים בדפוס – מוסיפים מיואל ב׳:י״א . בית כנסת לדרמן21 – מוסיפים מיואל ב׳:י״א מוסיפים מיכה ז׳:י״ח-כ׳ . כמה חומשי אשכנז בכתב יד22 – מוסיפים מיואל א׳:א׳ . חומש פרבונסלי אחד בכתב יד23 – מוסיפים מיואל ב׳:י״א-י״ד ומדלגים ומוסיפים יואל ב׳:כ״ג-כ״ז המנהג הקדמון בארץ ישראל לשבת שובה24 – ההפטרה מסתיימת בהושע י״ד:ח׳ כמה חומשי אשכנז בכתב יד25 – מוסיפים מיואל ב׳:י״ב . חומש אשכנזי אחד בכתב יד26 – מוסיפים יואל א׳:א׳-י״ב ומדלגים ומוסיפים יואל ב׳:י״א-י״ד . מנהגים אחרים סעדיה גאון ,27 סדור ר' שלמה בן נתן,28 רבי' נסים,29 ר' יוסף טוב עלם,30 סידור רש״י ת״ד , ספר הפרדס31 , מחזור ויטרי תמוז ואב:רס״ב , רבינו תם,32 , סדר טרוייש ה׳ , כל בו , ספר האשכול,33 עץ חיים,34 אורחות חיים,35 המאירי,36 אבורדהם, 37 טור אורח חיים תכ״ח , מנהג אלג'יר,38 רוב חומשי אשכנז בכתב יד, וגם ההפטרה למנהג אשכנז ברוב החומשים בדפוס עד לערך שנת תר"כ – " דִּרְשׁוּ י״י בְּהִמָּצְאוֹ" (ישעיהו נ״ה:ו׳-י״ג – ישעיהו נ״ו:א׳-ח׳ ). הפטרה אחרת של תשובה נמצאת בכמה כתבי יד של הפסיקתא דרב כהנא39 . חומש ספרדי אחד בדפוס44 – "שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ" (ישעיהו ס״א:י׳ –ישעיהו ס״ג:ט׳ ) 2 מגילה ל"א ע"ב (פרק ג' ס' תתל"א) עמ' קיב' במהדורת מכון ירושלים. 3 מהרי"ל (הוצאת מכון ירושלים) הל' עשרת ימי תשובה, הל' ג עמ' שג. מהר"א טירנא (הוצאת מכון ירושלים) מנהג של ראש השנה דף כ"ב ע"א. 6 מצאתי כתב יד תימני אחד (ספרייה לאומית Ms. Heb. 7600=8) עם ההפטרה כמנהג ספרד.7 JTS ENA 2164.32, Lutzki 246.258 בכמעט כל החומשים בכתב יד וכולם בדפוס. 12 לוח דבר יום ביומו לשנת תשמ"ב (קהל מחזיקי הדת) עמ' 23.13 "מנהגי ק"ק א אשכנזים בטריסטי שבאיטליה" נדפס וסודר ע"י י. פורמיגיני במן הגנזים" כרך יץ (תשע"ז) עמ' רזץ 16 מנהגים דקהל עדת ישראל פב בערלין, עמ' 9.17 סידור שפת אמת תרכ"ב עמ' 13. 18 ראה "סדר מנהגי כל השנה לק"ק אשכנזים מנטובה" מודפס ב"מן הגנזים" כרך ו' עמ' קמ"ג. 21 מנהגי בית הכנסת חזון איש לדרמן פרק ו הלכה יח עמ' ע"ו.24 קטע גניזה St. Petersburg RNL Yevr. II B 42 ראה בבלוגפוסט של ע. שבט ב"גלוי מילת א"27 ראה סדור רב סעדיה גאון עמ' תל"א. וראה עוד מקורות ב"השלמות ותיקונים לסידור רב סעדיה גאון" תוך "התגבשות נוסח התפילה במזרח ובמערב" נ. וידר כרך שני עמ' 645, והע' 82 שם. 32 ראה תוספות מגילה ל״א: וראה עוד בהקדמת בובר לסדור רש"י עמ' LIX שבכתב יד אחד כתוב בגליון בשם שלמה בן ר"ת שאביו אכן נהג כמנהג הנפוץ.35 חלק א' הלכות קריאת ספר תורה, הלכה ס"ד38 זה השלחן, סי' ר"ב (דיני הפטרה) עמ' רמ"ז.39 מהדורת בית מדרש לרבנים (עורך ד. מנדלבוים) כרך שני, נספחים, פסקא ז (עמ' 471-472).