הפטרת וישלח

המנהג הנפוץ

  • ההפטרה1 – "חֲזוֹן עֹבַדְיָה" (עבדיה א׳) היא ההפטרה בכל המקורות קודם עידן הדפוס. היום היא ההפטרה של רוב האשכנזים וכל העדות האחרות.
  • סיבת בחירת ההפטרה – נבואה על אדום, מעין הפרשה שעוסק בתולדותיו.
  • וריאציה של המנהג הנפוץ 
    • יוצרות ר' יוסף אבן אביתור,2 חומש ספרדי אחד בכתב יד3 – מדלגים ומוסיפים זכריה י״ד:ט׳

מנהגים אחרים

  • ההפטרה – "וְעַמִּי תְלוּאִים" (הושע י״א:ז׳ – הושע י״ב:י״ב), נמצא כמנהג אשכנז בחומש פרופס-אמסטרדם משנת תקכ"ב וברוב בחומשים בדפוס בין שנות תק"ס-תר"כ, נוהג כצאן יוסף, באר יצחק על ההפטרות,4  שערי אפרים,5 מנהג פיורדא6 לוחות וורשא7 וגאלזעקס,8  וכמה קהלות אשכנזיות בבריטניה היום.9 
    • סיבת בחירת ההפטרה10 – הפסוק "וַיָּשַׂר אֶל מַלְאָךְ וַיֻּכָל" מענין המאבק בין יעקב והאיש בפרשתינו.
    • וריאציות של מנהג זה
  • ההפטרה – "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב" (הושע י״ב:י״ג – הושע י״ד:י׳) נמצא כמנהג אשכנז ברוב החומשים בדפוס בין ש"ס - תק"ס, לוח פּרשעווארסק12 
    • סיבת בחירת ההפטרה – טעות בדפוסים13 
×