Haggadah:Bekhol Dor VaDor – Echoes of the Egyptian Exilic Experience/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

"בכל דור ודור" – הדים לשעבוד מצרים1

הקדמה

בתנ"ך, סבל בקנה מידה לאומי מגיע בדרך כלל כעונש על מעשים רעים. אולם, במקרה של שיעבוד מצרים, אין אינדיקציה לחטא ספציפי שיכול להצדיק שיעבוד זה.2 כתוצאה מכך, פרשנים לאורך הדורות התקשו להבין את הגורמים לגלות ולשיעבוד במצרים. בעודם עושים זאת, רבים ניסו גם לענות על שאלת ה"בכל דור ודור": מדוע דווקא העם היהודי נרדף ומדוכא דור אחרי דור?3 באופן טבעי, פרשנים אלו משתמשים באירועים שהתרחשו בתקופה שלהם על מנת להאיר את סיפורי גלות מצרים, וכן רואים את הסיפור התנ"כי כמודל דרכו ניתן להבין כל דיכוי עתידי.4 תהליך דו כיווני זה הוביל לכמה תובנות מרתקות.

פרשנים רבים מתמקדים ברעיון שהחיים בגלות היו קריטים להיווצרות הזהות הלאומית של עם ישראל ולמניעת התבוללות. ספורנובראשית מ"ו:ג'אודות ר' עובדיה ספורנו (איטליה, המאה הט"ו-ט"ז) טען כי אילו משפחתו של יעקב נותרה בכנען, בני ישראל היו בהדרגה נטמעים בתרבות ובערכים של שכניהם. רק בהיותם מוגלים מן החברה הסובבת אותם,5 ולאחר מכן גם משועבדים על ידה, בני ישראל יכלו להתפתח לכדי עם.6 רש״ר הירשבראשית מ״ה:י״אאודות ר' שמשון רפאל הירש (גרמניה, המאה הי"ט) מרחיב זאת וטוען שבימי הביניים, הגטאות מילאו את אותה המטרה שמילאה אז ארץ גשן, הבטחת נבדלותם של בני ישראל ומניעת התבוללותם.

 
נצי״בנצי"ב שמות א':ז'נצי"ב במדבר כ"ג:ט'Haggadah Shel Pesach "Vehi Sheamedah"אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין (ליטא, המאה הי"ט) moves in a similar direction, but focuses on the second stage of the narrative, the oppression, and its utility in combatting assimilation.  In contrast to Seforno, he asserts that it was in Egypt that the Children of Israel first began to assimilate, and that it was anti-Semitism which proved to be their salvation.  Netziv adds that, historically, every time the Jews attempted to join surrounding society, the result was non-acceptance and even persecution, the perfect antidote to acculturation.7
 
רש״ר הירשבראשית מ״ה:י״אאודות ר' שמשון רפאל הירש views the tribulations of exile as a vehicle not only for religious growth, but also for societal and interpersonal maturation.   He claims that both the Egyptian and the current exiles resulted from jealousy and class distinctions. Yaakov's preferential treatment of Yosef and the difference in status between the sons of his primary wives and those of his maidservants and led to internecine strife.  Similar sectarian divisions have plagued Judaism ever since.  Anti-Semitism, though, is blind to such divisions, and it serves as the great equalizer, promoting unity and forging common experiential bonds.
 
Finally, ר׳ אליעזר אשכנזימעשי ה', מעשי מצרים א'אודות ר' אליעזר אשכנזי (פולניה, המאה הט"ז) focuses on how the exilic experience affects not merely the nation of Israel, but also the world at large.  The exilic encounter with other nations facilitates the spread of ethical monotheism and Torah values throughout the world, and the miraculous process of redemption from Egypt proclaimed Hashem's existence to all.8  May it be His will that this process be completed speedily and during our lifetime!