in Art
Sources
Biblical Texts
Yeshayahu 51:17-23ישעיהו נ"א:י"ז-כ"ג
(יז) הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי קוּמִי יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר שָׁתִית מִיַּד י"י אֶת כּוֹס חֲמָתוֹ אֶת קֻבַּעַת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה שָׁתִית מָצִית. (יח) אֵין מְנַהֵל לָהּ מִכׇּל בָּנִים יָלָדָה וְאֵין מַחֲזִיק בְּיָדָהּ מִכׇּל בָּנִים גִּדֵּלָה. (יט) שְׁתַּיִם הֵנָּה קֹרְאֹתַיִךְ מִי יָנוּד לָךְ הַשֹּׁד וְהַשֶּׁבֶר וְהָרָעָב וְהַחֶרֶב מִי אֲנַחֲמֵךְ. (כ) בָּנַיִךְ עֻלְּפוּ שָׁכְבוּ בְּרֹאשׁ כׇּל חוּצוֹת כְּתוֹא מִכְמָר הַמְלֵאִים חֲמַת י"י גַּעֲרַת אֱלֹהָיִךְ. (כא) לָכֵן שִׁמְעִי נָא זֹאת עֲנִיָּה וּשְׁכֻרַת וְלֹא מִיָּיִן. (כב) כֹּה אָמַר אֲדֹנַיִךְ י"י וֵאלֹהַיִךְ יָרִיב עַמּוֹ הִנֵּה לָקַחְתִּי מִיָּדֵךְ אֶת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה אֶת קֻבַּעַת כּוֹס חֲמָתִי לֹא תוֹסִיפִי לִשְׁתּוֹתָהּ עוֹד. (כג) וְשַׂמְתִּיהָ בְּיַד מוֹגַיִךְ אֲשֶׁר אָמְרוּ לְנַפְשֵׁךְ שְׁחִי וְנַעֲבֹרָה וַתָּשִׂימִי כָאָרֶץ גֵּוֵךְ וְכַחוּץ לַעֹבְרִים. |
Yirmeyahu 10:25ירמיהו י':כ"ה
שְׁפֹךְ חֲמָתְךָ עַל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ וְעַל מִשְׁפָּחוֹת אֲשֶׁר בְּשִׁמְךָ לֹא קָרָאוּ כִּי אָכְלוּ אֶת יַעֲקֹב וַאֲכָלֻהוּ וַיְכַלֻּהוּ וְאֶת נָוֵהוּ הֵשַׁמּוּ. |
Yirmeyahu 25:15-28ירמיהו כ"ה:ט"ו-כ"ח
(טו) כִּי כֹה אָמַר י"י אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֵלַי קַח אֶת כּוֹס הַיַּיִן הַחֵמָה הַזֹּאת מִיָּדִי וְהִשְׁקִיתָה אֹתוֹ אֶת כׇּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁלֵחַ אוֹתְךָ אֲלֵיהֶם. (טז) וְשָׁתוּ וְהִתְגֹּעֲשׁוּ וְהִתְהֹלָלוּ מִפְּנֵי הַחֶרֶב אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁלֵחַ בֵּינֹתָם. (יז) וָאֶקַּח אֶת הַכּוֹס מִיַּד י"י וָאַשְׁקֶה אֶת כׇּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי י"י אֲלֵיהֶם. (יח) אֶת יְרוּשָׁלִַם וְאֶת עָרֵי יְהוּדָה וְאֶת מְלָכֶיהָ אֶת שָׂרֶיהָ לָתֵת אֹתָם לְחׇרְבָּה לְשַׁמָּה לִשְׁרֵקָה וְלִקְלָלָה כַּיּוֹם הַזֶּה. (יט) אֶת פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְאֶת עֲבָדָיו וְאֶת שָׂרָיו וְאֶת כׇּל עַמּוֹ. (כ) וְאֵת כׇּל הָעֶרֶב וְאֵת כׇּל מַלְכֵי אֶרֶץ הָעוּץ וְאֵת כׇּל מַלְכֵי אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת עַזָּה וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֵת שְׁאֵרִית אַשְׁדּוֹד. (כא) אֶת אֱדוֹם וְאֶת מוֹאָב וְאֶת בְּנֵי עַמּוֹן. (כב) וְאֵת כׇּל מַלְכֵי צֹר וְאֵת כׇּל מַלְכֵי צִידוֹן וְאֵת מַלְכֵי הָאִי אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיָּם. (כג) וְאֶת דְּדָן וְאֶת תֵּימָא וְאֶת בּוּז וְאֵת כׇּל קְצוּצֵי פֵאָה. (כד) וְאֵת כׇּל מַלְכֵי עֲרָב וְאֵת כׇּל מַלְכֵי הָעֶרֶב הַשֹּׁכְנִים בַּמִּדְבָּר. (כה) וְאֵת כׇּל מַלְכֵי זִמְרִי וְאֵת כׇּל מַלְכֵי עֵילָם וְאֵת כׇּל מַלְכֵי מָדָי. (כו) וְאֵת כׇּל מַלְכֵי הַצָּפוֹן הַקְּרֹבִים וְהָרְחֹקִים אִישׁ אֶל אָחִיו וְאֵת כׇּל הַמַּמְלְכוֹת הָאָרֶץ אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּמֶלֶךְ שֵׁשַׁךְ יִשְׁתֶּה אַחֲרֵיהֶם. (כז) וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר י"י צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ וּקְיוּ וְנִפְלוּ וְלֹא תָקוּמוּ מִפְּנֵי הַחֶרֶב אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁלֵחַ בֵּינֵיכֶם. (כח) וְהָיָה כִּי יְמָאֲנוּ לָקַחַת הַכּוֹס מִיָּדְךָ לִשְׁתּוֹת וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר י"י צְבָאוֹת שָׁתוֹ תִשְׁתּוּ. |
Yirmeyahu 51:7ירמיהו נ"א:ז'
כּוֹס זָהָב בָּבֶל בְּיַד י"י מְשַׁכֶּרֶת כׇּל הָאָרֶץ מִיֵּינָהּ שָׁתוּ גוֹיִם עַל כֵּן יִתְהֹלְלוּ גוֹיִם. |
Tehillim 35:6תהלים ל"ה:ו'
יְהִי דַרְכָּם חֹשֶׁךְ וַחֲלַקְלַקֹּת וּמַלְאַךְ י"י רֹדְפָם. |
Tehillim 69:23תהלים ס"ט:כ"ג
יְהִי שֻׁלְחָנָם לִפְנֵיהֶם לְפָח וְלִשְׁלוֹמִים לְמוֹקֵשׁ. |
Tehillim 69:25תהלים ס"ט:כ"ה
שְׁפׇךְ עֲלֵיהֶם זַעְמֶךָ וַחֲרוֹן אַפְּךָ יַשִּׂיגֵם. |
Tehillim 75:9תהלים ע"ה:ט'
כִּי כוֹס בְּיַד י"י וְיַיִן חָמַר מָלֵא מֶסֶךְ וַיַּגֵּר מִזֶּה אַךְ שְׁמָרֶיהָ יִמְצוּ יִשְׁתּוּ כֹּל רִשְׁעֵי אָרֶץ. |
Tehillim 79:6-7תהלים ע"ט:ו'-ז'
(ו) שְׁפֹךְ חֲמָתְךָ אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בְּשִׁמְךָ לֹא קָרָאוּ. (ז) כִּי אָכַל אֶת יַעֲקֹב וְאֶת נָוֵהוּ הֵשַׁמּוּ. |
Eikhah 3:66איכה ג':ס"ו
תִּרְדֹּף בְּאַף וְתַשְׁמִידֵם מִתַּחַת שְׁמֵי י"י. |
Eikhah 4:21איכה ד':כ"א
שִׂישִׂי וְשִׂמְחִי בַּת אֱדוֹם יוֹשֶׁבֶת (יושבתי) בְּאֶרֶץ עוּץ גַּם עָלַיִךְ תַּעֲבׇר כּוֹס תִּשְׁכְּרִי וְתִתְעָרִי. |
Classical Texts
Yerushalmi Pesachim 10:1ירושלמי פסחים י':א'
מניין לארבעה כוסות רבי יוחנן בשם ר' ר' בנייה כנגד ארבע גאולות (שמות ו ו) לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם וגו' ולקחתי אתכם לי לעם וגומר והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי רבי יהושע בן לוי אמר כנגד ארבעה כוסות של פרעה (בראשית מ יא יג) וכוס פרעה בידי ואשחט אותם אל כוס פרעה ואתן את הכוס על כף פרעה ונתת כוס פרעה בידו וגו'. רבי לוי אמר כנגד ארבעה מלכיות ורבנן אמרי כנגד ד' כוסות של פורענות שהקב"ה עתיד להשקות את אומות העולם (ירמי' כה טו) כי כה אמר ה' אלהי ישראל אלי קח את כוס היין החימה וגו' (שם נא ז) כוס זהב בבל ביד ה' (תהילים עה ט) כי כוס ביד ה' (שם יא ו) ימטר על רשעים פחים אש וגפרית ורוח זלעפות מנת כוסם מהו מנת כוסם רבי אבין אמר דיפלי פוטירין כדיפלי פוטירין אחר המרחץ וכנגדן עתיד הקדוש ברוך הוא להשקות את ישראל ארבעה כוסות של נחמות (תהילים טז ה) ה' מנת חלקי וכוסי (שם כג ה) דשנת בשמן ראשי כוסי רויה והדין (שם קטז יג) כוס ישועות אשא תריין. |
Medieval Texts
R. Mattityah Gaon (Otzar HaGeonim Pesachim 109b)ר' מתתיה גאון (אוצר הגאונים פסחים קט:)
מה שנהגו לומר כל דכפין ייתי ויכול כך היה מנהג אבות שהיו מגביהין שלחנותיהם ולא היו סוגרים דלתותיהם והיו אומרים ככה כדי שיבואו ישראל העניים שכניהם לאכול. |
R. Nissim Gaon, cited in Maaseh Rokeach 94:19ר' נסים גאון, מובא במעשה רוקח צ"ד:י"ט
מצאתי במגילת סתרים ראיתי מרבנא אלוף אבא לא היה סוגר דלתי הבית אשר אנו יושבין בו כלל. מעידנא ועד עתה כך מנהגינו (שלנו) ודלתות הבית פתוחות כשיבא אליהו נצא לקראתו במהרה בלא עיכוב ואמרינן בפסח עתידין ליגאל שנ' ליל שימורים הוא לה' ליל המשומר [ובא] מששת ימי בראשית... מזהיר שלא ינעלו הבית בשביל אמנה שדבר הקב"ה ובשכר האמונה עתידין ליגאל. |
R. Yehuda b. Yakar Haggadah Shel Pesachר' יהודה בר יקר הגדה של פסח
שפוך חמתך – ולפי שהיו המצרים מחרפים ומגדפים להב"ה כמו שכתבנו מן המכילתא, לכך אנו מתחילין לומר "שפוך חמתך אל הגוים אשר לא ידעוך". |
Orchot Chayyim Seder Leil Pesachאורחות חיים סדר ליל פסח
ומתחיל בפסוק שפוך חמתך וגו' לא לנו וגו' וכתב הר' אהרן הלוי ז"ל וז"ל הרי שנהגו כל ישראל בכוס רביעי קוד' שיתחיל ובהלל קורין שפוך חמתך וכו' וטעמו של דבר לפי שמדרש חכמים בד' כוסות שהם כנגד ד' כוסות של פורענות שעתיד הקדוש ברוך הוא להשקות לעכו"ם ולפיכך בכוס ד' שנשלמה המצוה אנו מזכירין לפני הקדוש ברוך הוא לשפוך להם חמתו ולהשקותם ד' כוסות ולרחם עלינו ולגאול אותנו עכ"ל. וי"א טעם אחר לפי שעשינו כמה מצות קדוש וברכה דכרפס ומצה ומרור ובאלו המצות ידענו הש"ית וקראנו בשמו לפיכך אנו פותחין בפסוק זה. |
Ritva Haggadah Shel Pesachריטב"א הגדה של פסח
ומה שתיקנו לומר על כוס רביעי פסוק שפוך חמתך על הגוים, הוא מפני כי לפי שקיימנו מצות ד' כוסות כנגד ד' כוסות של פורענות שעתיד הקדוש ברוך הוא להשקות לאומות העולם, אנו אומרים על כוס האחרון שיגיע אותו הזמן שישקה אותם ה' כוס חמתו הוא כוס התרעלה כדכתיב (איכה ד') שישי ושמחי בת אדום וכו' גם עליך תעבור כוס, ולא עוד אלא שעיקר גאולתינו תלויה בחורבן קרן מלכותם כדאמרינן בבראשית רבה (פרשה כ"א) עד ערב בוקר אלפים ושלש מאות ונצדק קדש (דניאל ח'), אמר רבי יצחק כשיעשה ערב בקרן של אומות העולם אז ונצדק קדש, וכן הנביא אומר (ישעיה ס') כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה במהרה בימינו אכי"ר. |
Avudraham Haggadah Shel Pesachאבודרהם הגדה של פסח
והטעם שנהגו לומר בתחלה פסוק שפוך חמתך אל הגוים אשר לא וגו' מפני שארבע כוסות אלו הם כנגד ארבע כוסות של פורענות שעתיד הקדוש ברוך הוא להשקות את העכו"ם כמו שאמרנו למעלה. ואנו אומרים על כוס רביעי לפני הקדוש ברוך הוא בזה הכוס אנו משלימין המצוה מעתה עשה מה שהבטחתנו לשפוך אותם ד' כוסות של פורענות על העכו"ם. |
Modern Texts
R. Zeligman Benga Pesachim 1:11ר' זליגמן בינגא חידושים וביאורים פסחים א':י"א
והנה ראיתי יש בני אדם בלילי פסח שמוזגין כוס מיוחד ומעמידין על השולחן ואומרים שזה הכוס לאליהו הנביא, ולא ידעתי מאין זה הטעם. ונראה דהטעם יוצא מהכא, שאם יבא אליהו הנביא בליל פסח כאשר אנו מקוים ומחכים לו בזה הלילה, וצריך גם הוא לכוס, דאפילו עני שבישראל לא יפחתו לו מד' כוסות, ואי לא הוי כוס מוכן לשם, א"כ צריכים אנו להתעסק לו בכוס, ודילמא ימנע מסדר של פסח, ומה מאד חשו על זה כדאשכחן מעשה בר' אליעזר ור' עקיבא כו' שהיו מסובין בבני ברק והיו מספרים ביציאת מצרים כל אותה הלילה, וכל המאריך לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח. |
Haggahot HaRamah Orach Chayyim 480הגהות הרמ"א אורח חיים ת"פ
הגה: וי"א שיש לומר שפוך חמתך וכו' קודם לא לנו (ר"ן פרק ע"פ) ולפתוח הפתח, כדי לזכור שהוא ליל שמורים ובזכות אמונה זו יבא משיח וישפוך חמתו על המכחשים בה' (מהרי"ב), וכן נוהגין. |
R. Chaim Benveniste Pesach Meuvin 182ר' חיים בנבנישתי פסח מעובין קפ"ב
לא יהיה הכוס פגום ואם ישאר איזה דבר משתיתו יזהר מלהרי' אותו הנשאר אל הקנקן... ויראה שזהו המנהג שראיתי לקצת אשכנזי' להניח בשלחן כוס אחר ריקן חוץ מן הכוסו' הצריכים למסובים בשלחן להריק כל הנשאר מכוסות המסובין שם וקורין אותו כוס של אליהו הנביא זכור לטוב והנאני המנהג הזה וכן אני נוהג ומשיורי הכוסות הללו הניתנין בתוך הכוס הזה אני שותה בתוך הסעודה. |