Hatred of the Heart
Sources
Biblical Texts
Shemot 23:5שמות כ״ג:ה׳
כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ. |
Vayikra 19:15-18ויקרא י״ט:ט״ו-י״ח
(טו) לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ. (טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי י"י. (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי י"י. |
Classical Texts
Community Rule 5:24-6:1סרך היחד 5:24-6:1
5:24: ... להוכיח |
Damascus Document 9:2-8ברית דמשק ט׳:ב׳-ח׳
ואשר אמר לא תקום ולא תטור את בני עמך וכל איש מבאי הברית אשר יביא על רעהו דבר אשר לא בהוכח לפני עדים והביאו בחרון אפו או ספר לזקניו להבזותו נוקם הוא ונוטר ואין כתוב כי אם נוקם הוא לצריו ונוטר הוא לאויביו אם החריש לו מיום ליום ובחרון אפו בו דבר בו בדבר מות ענה בו יען אשר לא הקים את מצות אל אשר אמר לו הוכח תוכיח את רעיך ולא תשא עליו חטא. |
Testament of Gad 6צוואת גד ו׳
(א) ועתה בני הזהרתי אתכם אהבו איש את-אחיו והשמידו שנאה מלבבכם ואהבו איש את-רעהו במעשיכם ובדבריכם ובכל יצר לבבכם. (ב) כי בפני אבי דברתי את-יוסף לשלום וכאשר יצאתי מאת פניו ותחשך השנאה את-תבונתי ותרגז את-נפשי להמיתו. (ג) ואתם אהבו איש את-רעהו בלבבכם וכי יחטא לך איש ודברת אליו לשלום וזרית הלאה את-חמת השנאה ולא תשכין בנפשך ערמה. (ד) וכי יתודה וישוב מדרכו וסלחת לו ואם-יכחש אל-תרב אתו כי ישבע וחטאת חטא משנה. (ה) ואם תריב באיש אל-תגל לזר סודכם פן ישנאך ונהפך לך לאויב וחטא לך חטא גדול כי רבות בערמה ידבר אליך או יחרש עליך רעה וממך יקח חמתו. (ו) ואם יכחד ויבוש כי תגלה רעתו נשקט ואל-תגל חרפתו כי אשר יכחד עוד ישוב מדרכו ולא יוסיף לחטא לך כי כבד יכבדך ויירא ממך וישלים עמך. (ז) ואם לא-ידע בשת וברעתו יעמד וסלחת לו בלבבך ואת-המשפט לאלהים תעזב. |
Sifra Vayikra 19:16-17ספרא ויקרא י״ט:ט״ז-י״ז
תלמוד לומר: לא תעמוד על דם רעך ולא תשנא את אחיך. יכול לא תקללהו לא תכנו ולא תסטרנו? תלמוד לומר: בלבבך, לא אמרתי כי אם בשנאה שבלב. |
Bavli Pesachim 113bבבלי פסחים קי״ג:
שלשה הקדוש ברוך הוא אוהבן: מי שאינו כועס ומי שאינו משתכר, ומי שאינו מעמיד על מדותיו. שלשה הקדוש ברוך הוא שונאן, המדבר אחד בפה ואחד בלב, והיודע עדות בחבירו ואינו מעיד לו, והרואה דבר ערוה בחבירו ומעיד בו יחידי. כי הא דטוביה חטא ואתא זיגוד לחודיה ואסהיד ביה קמיה דרב פפא. נגדיה לזיגוד. אמר ליה: טוביה חטא וזיגוד מינגד? אמר ליה: אין, דכתיב (דברים יט) לא יקום עד אחד באיש ואת לחודך אסהדת ביה - שם רע בעלמא קא מפקת ביה. אמר רבי שמואל בר רב יצחק אמר רב: מותר לשנאתו. שנאמר (שמות כג) כי תראה חמור שנאך רבץ תחת משאו מאי שונא? אילימא שונא נכרי - והא תניא: שונא שאמרו - שונא ישראל, ולא שונא נכרי. אלא פשיטא - שונא ישראל. ומי שריא למסניה? והכתיב (ויקרא יט) לא תשנא את אחיך בלבבך - אלא: דאיכא סהדי דעביד איסורא - כולי עלמא נמי מיסני סני ליה, מאי שנא האי? אלא לאו כי האי גוונא, דחזיא ביה איהו דבר ערוה. רב נחמן בר יצחק אמר: מצוה לשנאתו, שנאמר (משלי ח) יראת ה' (שונאי) [שנאת] רע. אמר רב אחא בריה דרבא לרב אשי: מהו למימרא ליה לרביה למשנייה? אמר ליה: אי ידע דמהימן לרביה כבי תרי - לימא ליה, ואי לא - לא לימא ליה. |
Bavli Arakhin 16bבבלי ערכין ט״ז:
תנו רבנן: (ויקרא י"ט) לא תשנא את אחיך בלבבך – יכול לא יכנו, לא יסטרנו, ולא יקלקלנו? ת"ל: בלבבך, שנאה שבלב הכתוב מדבר. |
Targum Yerushalmi (Yonatan) Vayikra 19:17תרגום ירושלמי (יונתן) ויקרא י״ט:י״ז
Speak not bland words with your lips, having hatred to your brother in your hearts; but reproving you shall reprove your neighbour; and though it make you ashamed, you shall not contract sin on account of him. | לא תמללון שעיעא בפומכון למיסני ית אחוכון בליבכון אוכחא תוכחון ית חבריכון ברם אין מיבהית לא תקבלון מטולתיה חובא. |
Medieval Texts
Rashbam Vayikra 19:17רשב״ם ויקרא י״ט:י״ז
לא תשנא את אחיך בלבבך YOU SHALL NOT HATE YOUR BROTHER IN YOUR HEART: If he did something wrong to you, do not try to appear to him as if you are still his friend, [like a person who "speaks to his fellow in friendship,] but lays an ambush for him in his heart." "The thing you are doing is not right." Do not hate him in your heart; rather הוכח תוכיח REPROVE him for what he did to you. The result will be that you will have peace with him ולא תשא עליו חטא, AND YOU WILL NOT BEAR A GRUDGE AGAINST HIM in your heart. | לא תשנא את אחיך בלבבך – אם גמלך רעה לא תתראה לפניו כאוהב, ובקרבו ישים ארבו (ירמיהו ט':ז'). לא טוב – אל תשנאהו בלבך, אלא הוכיח תוכיחהו על מה שעשה, ומתוך כך יהיה שלום. ולא תשא עליו חטא – בלבבך. |
Ibn Ezra Vayikra 19:17אבן עזרא ויקרא י״ט:י״ז
לא תשנא את אחיך – הפך ואהבת לרעך (ויקרא י"ט:י"ח). והנה אלה המצות כולם נטועות בלב, ובהשמרם ישבו בארץ, כי על שנאת חנם נחרבה בית שני. הוכח תוכיח – שמא תחשדהו בדבר ולא היה כן. טעם ולא תשא עליו חטא – כי עונש יהיה לך בעבורו. |
Ibn Ezra Shemot Second Commentary 20:2אבן עזרא שמות פירוש שני כ׳:ב׳
ומצות הלב על שני דרכים, מצות עשה ומצות לא תעשה. והנה מצות עשה ואהבת את י"י אלהיך (דברים י"א:א') ולדבקה בו, וליראה אותו (דברים כ"ח:נ"ח), ואהבת לרעך כמוך (ויקרא י"ט:י"ח). ומצות לא תעשה כגון לא תשנא את אחיך בלבבך, ולא תקום ולא תטור (ויקרא י"ט:י"ח). גם מצות הלשון מצות עשה ולא תעשה. מצות עשה כמו קרית שמע וברכת המזון, וברכת כהנים, גם ווידוי מעשר ורבים ככה. ומצות לא תעשה, לא תענה ברעך (שמות כ':י"ב), לא תקלל חרש (ויקרא י"ט:י"ד), אלהים לא תקלל (שמות כ"ב:כ"ז). ומצות עשה ולא תעשה במעשה הם רבים, ואין צורך להזכירם. |
R. Yosef Bekhor Shor Vayikra 19:17ר׳ יוסף בכור שור ויקרא י״ט:י״ז
לא תשנא {את} אחיך בלבבך – שאם יעשה לך אחיך דבר שקשה בעיניך, לא תשנאנו בתוך לבבך, אלא הוכיחנו ואמור לו: למה עשית לי כזאת, דשמא לא נתכוון למה שאתה סבור, או נאנס, או שום טעם יש בדבר שיאמר לך, ומתוך כך תדע שלא עשה עמך שלא כהוגן. ולא תשא עליו חטא – לשנאותו בחנם. ומצ': הוכח תוכיח את עמיתך – אם תראה בו דבר ערוה. ולא תשא עליו חטא – אם הוכחתו ואינו רוצה להניח בשבילך. אבל אם לא תוכיחנו, יש לך חטא, כדכתיב ביחזקאל: ולא הזהרתו {ולא דברת להזהיר} רשע מדרכו הרשעה {לחיתו} הוא רשע בעונו ימות ודמו מידך אבקש (יחזקאל ג':י"ח). |
Yereim 195יראים קצ״ה
לא תשנא את אחיך בלבבך. ויראת מאלהיך צוה בפ' קדושים לא תשנא את אחיך בלבבך הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא. ותניא בת"כ ומייתינן לה בערכין פ' יש בערכין (ט"ז ב') לא תשנא את אחיך בלבבך יכול לא יכנו ולא יסרנו ולא יקלננו ת"ל בלבבך בשנאה שבלב הכתוב מדבר. מנין (המדבר) [לרואה] בחבירו דבר מגונה שחייב להוכיחו ת"ל הוכח תוכיח את עמיתך. ואם [לא] קבלו מנין שיחזור ויוכיחנו ת"ל הוכיח תוכיח את עמיתך מכל מקום. והא דאמרינן בב"מ בסוף אלו מציאות (ל"א א') הוכח אפילו ק' פעמים משמע. הוכח באומר לקבלו וחוזר בו אבל כשאינו מקבל לא הוצרך מתוכיח הוכיח. ואף על גב דמרבינן הוכח מתוכיח בתלמיד לרב במקבלו מרבי' נמי לחברו בשאינו מקבלו והוכחת תלמיד לרב במקבלו ולחברו בשאינו מקבלו שקולים הם ויבאו שניהם. נחזור אל הברייתות. יכול אפילו פניו משתנות. פי' שיש לו בשת בתוכחתו ת"ל לא תשא עליו חטא פי' תוכיחנו בצינעה שלא תתבייש ולא תשא עליו חטא להוכיח ברבים ולביישו. וזה הוא פשוטו של מקרא. לא תשנא אינך רשאי לשנוא את אחיך בלבבך שתאמר בלבבך כך עשה פלוני שלא כהוגן אלא הוכיח תוכיח. [לו] ותאמר כך שמעתי אם אמר שקר אמרו לא חשדתו בחנם. אם אינך יודע ששקר אומר אינך רשאי לשנאותו ואם מבין תוכיחנו שחטא לשמים או נגדך בדבר שהוא ראוי להשנא רשאי את לשנאתו אז ואינה שנאת לב אלא שנאה הנראית לעינים. כדתניא כי תראה חמור שונאך רובץ שונא ישראל ולא שונא ע"א ומוקמינן לה בפסחים פ' ע"פ (קי"ג ב') כגון דחזא ביה איהו דבר ערוה ואחרים לא ראו איהו רשאי לשנאתו ואחרים אינם רשאים לשנאותו לכך נאמר שונאך ולא לאחרים ולא עוד שמצוה לשנאותו דכתיב יראת ה' שנאת רע. ומנלן שבאדם שאינו הגון לא הזהירה התורה דכתיב לא תשנא את אחיך ואחוה במצות בעינן כדאמרינן בהחובל (פ"ח א') דקם בריה רבנ' יש לעבדים בשת וקרוי ביה כי ינצו אנשים יחדיו איש ואחיו דאחיו במצות בעינן כאשר פירשתי למעלה בהחייאת את אחיך. ואשר אמרנו למעלה שאינו רשאי להוכיחו במקום שמתבייש [כ]שהוכיחו וקבלו קאי אבל הוכיחו ולא קבלו רשע הוא ואינך מוזהר שלא לביישו כאשר פירשנו למעלה שרשאי אתה לבזותו בג' וש' וצריך להזהר בשנאת חנם שבעון שנאת חנם אמרינן בגיטין שחרב הבית בשניה. ומלאו דלא תשא עליו חטא למדנו אזהרה למבייש חבירו וילפינן אפילו במקום מצות תוכחה אמרה תורה להזהר להוכיחו באותו ענין שלא יתבייש ק"ו שיזהר אדם שלא לבייש את חבירו חנם. |
Rambam Sefer HaMitzvot 302רמב״ם ספר המצוות ש״ב
והמצוה הש"ב היא שהזהירנו משנוא קצתנו לקצתנו והוא אמרו (קדושים יט) לא תשנא את אחיך בלבבך. ולשון ספרא לא אמרתי אלא שנאה שהיא בלב. אמנם כשהראה לו השנאה והודיע שהוא שונאו אינו עובר על זה הלאו אבל הוא עובר על לא תקום ולא תטור ועובר על עשה גם כן והוא אמרו ואהבת לרעך כמוך, אבל שנאת הלב הוא חטא יותר חזק מן הכל. |
Rambam Hilchot Deiot 6:5רמב״ם הלכות דעות ו׳:ה׳
כל השונא אחד מישראל בלבו עובר בלא תעשה שנאמר לא תשנא את אחיך בלבבך, ואין לוקין על לאו זה לפי שאין בו מעשה, ולא הזהירה תורה אלא על שנאה שבלב, אבל המכה את חבירו והמחרפו אף על פי שאינו רשאי אינו עובר משום לא תשנא. |
Rambam Hilchot Rotzeach UShemirat HaNefesh 13:14רמב״ם הלכות רוצח ושמירת הנפש י״ג:י״ד
השונא שנאמר בתורה הוא מישראל, לא מאומות העולם, והיאך יהיה לישראל שונא מישראל והכתוב אומר (ויקרא י"ט י"ז) לא תשנא את אחיך בלבבך, אמרו חכמים כגון שראהו לבדו שעבר עבירה והתרה בו ולא חזר הרי זה מצוה לשנאו עד שיעשה תשובה ויחזור מרשעו, ואף על פי שעדיין לא עשה תשובה, אם מצאו נבהל במשאו מצוה לפרוק ולטעון עמו ולא יניחנו נוטה למות שמא ישתהה בשביל ממונו ויבא לידי סכנה, והתורה הקפידה על נפשות ישראל בין רשעים בין צדיקים מאחר שהם נלוים אל ה' ומאמינים בעיקר הדת, שנאמר (יחזקאל ל"ג י"א) אמור אליהם חי אני נאם ה' אלהים אם אחפוץ במות הרשע כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה. |
Ramban Vayikra 19:17רמב״ן ויקרא י״ט:י״ז
לא תשנא את אחיך בלבבך – בעבור שדרך השונאים לכסות את שנאתם בלבם כמו שאמר (משלי כו כד) בשפתיו ינכר שונא הזכיר הכתוב בהווה ואמר הוכח תוכיח את עמיתך מצוה אחרת ללמדו תוכחת מוסר "ולא תשא עליו חטא" שיהיה עליך אשם כאשר יחטא ולא הוכחת אותו ולזה יטה לשון אונקלוס שאמר ולא תקבל על דיליה חובא שלא תקבל אתה עונש בחטא שלו ואחרי כן צוה שתאהוב אותו והנה השונא את רעהו עובר בלאו והאוהב לו מקיים עשה. והנכון בעיני כי "הוכח תוכיח" כמו והוכיח אברהם את אבימלך (בראשית כא כה) ויאמר הכתוב אל תשנא את אחיך בלבבך בעשותו לך שלא כרצונך אבל תוכיחנו מדוע ככה עשית עמדי ולא תשא עליו חטא לכסות שנאתו בלבך ולא תגיד לו כי בהוכיחך אותו יתנצל לך או ישוב ויתודה על חטאו ותכפר לו ואחרי כן יזהיר שלא תנקום ממנו ולא תטור בלבבך מה שעשה לך כי יתכן שלא ישנא אותו אבל יזכור החטא בלבו ולפיכך יזהירנו שימחה פשע אחיו וחטאתו מלבו ואחרי כן יצוה שיאהב לו כמוהו וטעם ואהבת לרעך כמוך הפלגה כי לא יקבל לב האדם שיאהוב את חבירו כאהבתו את נפשו ועוד שכבר בא רבי עקיבא ולמד חייך קודמין לחיי חבירך (ב"מ סב) אלא מצות התורה שיאהב חבירו בכל ענין כאשר יאהב את נפשו בכל הטוב ויתכן בעבור שלא אמר "ואהבת את רעך כמוך" והשוה אותם במלת "לרעך" וכן ואהבת לו כמוך (פסוק לד) דגר שיהיה פירושו להשוות אהבת שניהם בדעתו כי פעמים שיאהב אדם את רעהו בדברים ידועים להטיבו בעושר ולא בחכמה וכיוצא בזה ואם יהיה אוהבו בכל יחפוץ שיזכה רעהו האהוב לו בעושר ובנכסים וכבוד ובדעת ובחכמה ולא שישוה אליו אבל יהיה חפץ בלבו לעולם שיהיה הוא יותר ממנו בכל טובה ויצוה הכתוב שלא תהיה פחיתות הקנאה הזאת בלבו אבל יאהב ברבות הטובה לחבירו כאשר אדם עושה לנפשו ולא יתן שיעורין באהבה ועל כן אמר ביהונתן (שמואל א כ יז) כי אהבת נפשו אהבו בעבור שהסיר מדת הקנאה מלבו ואמר (שם כג יז) ואתה תמלוך על ישראל וגו' וענין הנקימה והנטירה כבר פירשוהו רבותינו (תו"כ קדושים ד י יא) שהוא בדבר שאין בו חיוב ממון השאילני מגלך השאילני קרדומך כי בדבר שנתחייב לו חברו ממון כגון בנזיקין וכיוצא בהן אינו מחוייב להניח לו אבל יתבענו בב"ד וישולם ממנו מפסוק כאשר עשה כן יעשה לו (להלן כד יט) והוא מעצמו חייב לשלם כאשר ישלם מה שלוה או מה שגזל וכל שכן בענין נפש שיהיה נוקם ונוטר לו עד שיגאל דמי אחיו מידו על פי בית דין המורים במשפטי התורה. |
R. Yosef ibn Kaspi Vayikra 19:17ר׳ יוסף אבן כספי ויקרא י״ט:י״ז
לא תשנא את אחיך בלבבך – זה כולל, כי אע"פ שיעבור עברות, אין ראוי לשנאו בלב רק לשנוא מעשיו וליסרו, כי השופט אע"פ שיאסור או יכה או ימית הנשפט, לא יעשה זה בעבור שישנאהו בלב, אבל שישנא מעשיו ולא יחפוץ במותו רק להציל ממנו הטובים, וכל שכן בין איש ובין אחיו ולכן סמך לו הוכח תוכיח את עמיתך, שזה כולל, אם שיעשה חטאים נגד השם או נגדו, אם גזל ממון או מוסר רע, איך שיהיה מכל הענינים שאפשר שיהיה שומה על פינו או בלבבנו, ולכן אמר ולא תשא עליו חטא, כי טעם עליו כמשמעו, לא בעבורו כמ"ש המפרשים, ולשון תשא בכל מקום כמו שקדם לנו מלשון משא וחרמה, כי כל משא ינשא ויורם, והטעם כי אם חטא ולא תוכיחנו אתה נושא עליו החטא כלומר עוזבו במשאו, וגם מטעינו יותר ויתחזק בחטאו, לכן תוכיח ותסיר משא החטא מעליו הפך ההשאה עליו, א"כ תשא בזה יוצא, ואין כן טעם ולא ישאו עליו חטא (ויקרא כ"ב':ט'). |
Ralbag Vayikra 19:17רלב״ג ויקרא י״ט:י״ז
לא תשנא את אחיך בלבבך – רוצה לומר אף על פי שלא יזיק לו כלל, כיון ששונא אותו בלבו עובר על זאת האזהרה. והנה התועלת בזאת האזהרה מבואר, כי השנאה אפשר שתביאהו להמנע מהשתדלות בהצלתו; ולזה סמך ענין זאת האזהרה לאזהרה הקודמת. וכן אפשר שתביאהו השנאה להמנע מהוכיחו כשיעשה דברים בלתי ראויים; ולזה סמך לזה הציווי הנמשך לו. הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא – רוצה לומר כשיעשה דבר כנגדך, או כנגד ה' יתעלה, תוכיחנו, כדי להשיבו אל הדרך הטובה. והנה יש בהוכחתו תועלת אם עשה דבר כנגדו, כי אולי יתקן את אשר עיותוֹ, או יַראהו שלא עשה דבר כנגדו; או אם עשה כנגד ה' יתעלה יש בהוכחתו תועלת להשיבו מדרכו הרעה. ולזה ראוי שתהיה הוכחתו אותו באופן שיתכן שיגיע מהתוכחת זה התכלית; וזה יהיה כשיאמר לו בינו לבין עצמו דברים מושכים לבבו לעבודת ה' יתעלה, ומרחיקים אותו מכמו אלו הפעולות המגונות; לא כשיאמר לו זה בקנטוריא ושיספר בגנותו בפני בני אדם, כי בזה התוכחת ישא עליו חטא, המוכיח, רוצה לומר שכבר יהיה המוכיח חוטא בזה בביישו אותו בפני בני אדם. ולזה הזהירה התורה שיהיה זה התוכחת באופן שלא ישא עליו המוכיח חטא. |
Abarbanel Vayikra 19:17אברבנאל ויקרא י״ט:י״ז
ואמר לא תשנא את אחיך רוצה לומר אף שהאדם יהיה עובר עבירה אין ראוי לשנא אותו בלב רק לשנא מעשיו ולהוכיחו כדי שיחזור למוטב. ובפרט תהיה המצוה ענינה אם תלך רכיל והגיד לאדם שחבירו דבר רע ממנו. לא ישנא בלבו את החבר ההוא. אבל הוכח יוכיח אותו כיון שהוא עמיתו כאחיו. ולא ישא עליו חטא לחשוב בלבו שהוא חטא כנגדו כי אולי לא היה כן ולכן הטוב שבדברים הוא שיוכיחהו עליו ואולי בשמעו יצדיק עצמו באופן שלא ישא עליו חטא. |
Modern Texts
Hoil Moshe Vayikra 19:17הואיל משה ויקרא י״ט:י״ז
הוכח תוכיח – עצה ולא ציווי; אם הזיקך אחיך או ציערך, אם חפצת לשמור מצותי לבלתי שנאו בלבבך, התוכח עמו בדברים והוכח רעהו על פניו, ובזה תתקרר חמתך ושנאתך תשוב אחור, ובכן לא תשא בעבורו חטא. |