Difference between revisions of "Kayin's Sacrifice Rejected/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 5: Line 5:
 
<h2>דחייה בלתי מוסברת</h2>
 
<h2>דחייה בלתי מוסברת</h2>
 
<p>ב<a href="Bereshit4-1" data-aht="source">בראשית ד'</a>, מתוארים הרצח הראשון בהיסטוריה, האירועים שהובילו לרצח זה, ותוצאות האירוע. הסיפור נפתח בלידתם של קין והבל ובבחירת המקצועות שלהם. הוא ממשיך בתיאור קורבנותיהם, ותיאור קבלת קורבנו של הבל על ידי ה', תוך כדי דחיית קורבנו של קין. אולם, התורה אינה מספקת הסבר מפורש להעדפתו של ה' את קורבנו של הבל, ומותירה את הקורא&#160;תוהה על מה שנדמה כבחירה אקראית. למעשה,&#160;<multilink><a href="PsJBereshit4-3" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit4-3" data-aht="source">בראשית ד׳:ג׳</a><a href="PsJBereshit4-8" data-aht="source">בראשית ד׳:ח׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> מציג את קין כנעלב מעניין זה בדיוק:</p>
 
<p>ב<a href="Bereshit4-1" data-aht="source">בראשית ד'</a>, מתוארים הרצח הראשון בהיסטוריה, האירועים שהובילו לרצח זה, ותוצאות האירוע. הסיפור נפתח בלידתם של קין והבל ובבחירת המקצועות שלהם. הוא ממשיך בתיאור קורבנותיהם, ותיאור קבלת קורבנו של הבל על ידי ה', תוך כדי דחיית קורבנו של קין. אולם, התורה אינה מספקת הסבר מפורש להעדפתו של ה' את קורבנו של הבל, ומותירה את הקורא&#160;תוהה על מה שנדמה כבחירה אקראית. למעשה,&#160;<multilink><a href="PsJBereshit4-3" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit4-3" data-aht="source">בראשית ד׳:ג׳</a><a href="PsJBereshit4-8" data-aht="source">בראשית ד׳:ח׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> מציג את קין כנעלב מעניין זה בדיוק:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>עני קין ואמר להבל: מסתכל אנא דברחמין אתברי עלמא, אבל לא כפירי עובדין טבין הוא מידבר, ומסב אפין אית בדינא. מן בגלל מה אתקבל קרבנך ברעוא וקרבני מני לא איתקבל ברעוא?</p>
 
<p>עני קין ואמר להבל: מסתכל אנא דברחמין אתברי עלמא, אבל לא כפירי עובדין טבין הוא מידבר, ומסב אפין אית בדינא. מן בגלל מה אתקבל קרבנך ברעוא וקרבני מני לא איתקבל ברעוא?</p>
 
</q>
 
</q>
 
<p>כתוצאה מכך, קין מסכם:</p>
 
<p>כתוצאה מכך, קין מסכם:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>לית דין ולית דיין, ולית עלם אחרן, ולית למיתן אגר טב לצדיקיא, ולית למתפרעא מן רשיעיא</p>
 
<p>לית דין ולית דיין, ולית עלם אחרן, ולית למיתן אגר טב לצדיקיא, ולית למתפרעא מן רשיעיא</p>
 
</q>
 
</q>
Line 15: Line 15:
 
<h2>תוכחה?</h2>
 
<h2>תוכחה?</h2>
 
<p>בהמשך סיפור זה, נדמה כי ה' מוכיח את קין, ומציע כי יש לו במה להשתפר:</p>
 
<p>בהמשך סיפור זה, נדמה כי ה' מוכיח את קין, ומציע כי יש לו במה להשתפר:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(ו) וַיֹּאמֶר י״י אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. (ז) הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשׇׁל בּוֹ.</p>
 
<p>(ו) וַיֹּאמֶר י״י אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. (ז) הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשׇׁל בּוֹ.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>אולם, תוכחה זו גדושה בעמימויות בלשניות ותחביריות, והמסר הא-לוהי נותר לא ברור. היכן החלקים השונים בפסוק ז' מתחילים והיכן הם מסתיימים? מה משמעותה של המילה&#160;"שְׂאֵת"? כיצד יש להבין את הביטוי&#160;"לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ"? האם ה' אומר לקין שעליו לשפר את התנהגותו או את קורבנותיו? כיצד המילים הללו של ה' מתקשרות לדחיית הקורבן שארעה קודם לכן?</p>
+
<p>אולם, תוכחה זו גדושה בעמימויות בלשניות ותחביריות, והמסר הא-לוהי נותר לא ברור. היכן המרכיבים השונים של פסוק ז' מתחילים והיכן הם מסתיימים? איזה סימני קריאה יש לשים ואיפה? מה משמעותה של המילה&#160;"שְׂאֵת"? כיצד יש להבין את הביטוי&#160;"לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ"? האם ה' אומר לקין שעליו לשפר את התנהגותו או את קורבנותיו? כיצד המילים הללו של ה' מתקשרות לדחיית הקורבן שאירעה קודם לכן?</p>
  
 
<h2></h2>
 
<h2></h2>

Version as of 03:53, 8 July 2019

דחיית קרבנו של קין

הקדמה

דחייה בלתי מוסברת

בבראשית ד', מתוארים הרצח הראשון בהיסטוריה, האירועים שהובילו לרצח זה, ותוצאות האירוע. הסיפור נפתח בלידתם של קין והבל ובבחירת המקצועות שלהם. הוא ממשיך בתיאור קורבנותיהם, ותיאור קבלת קורבנו של הבל על ידי ה', תוך כדי דחיית קורבנו של קין. אולם, התורה אינה מספקת הסבר מפורש להעדפתו של ה' את קורבנו של הבל, ומותירה את הקורא תוהה על מה שנדמה כבחירה אקראית. למעשה, תרגום ירושלמי (יונתן)בראשית ד׳:ג׳בראשית ד׳:ח׳אודות תרגום ירושלמי (יונתן) מציג את קין כנעלב מעניין זה בדיוק:

עני קין ואמר להבל: מסתכל אנא דברחמין אתברי עלמא, אבל לא כפירי עובדין טבין הוא מידבר, ומסב אפין אית בדינא. מן בגלל מה אתקבל קרבנך ברעוא וקרבני מני לא איתקבל ברעוא?

כתוצאה מכך, קין מסכם:

לית דין ולית דיין, ולית עלם אחרן, ולית למיתן אגר טב לצדיקיא, ולית למתפרעא מן רשיעיא

תוכחה?

בהמשך סיפור זה, נדמה כי ה' מוכיח את קין, ומציע כי יש לו במה להשתפר:

(ו) וַיֹּאמֶר י״י אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. (ז) הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשׇׁל בּוֹ.

אולם, תוכחה זו גדושה בעמימויות בלשניות ותחביריות, והמסר הא-לוהי נותר לא ברור. היכן המרכיבים השונים של פסוק ז' מתחילים והיכן הם מסתיימים? איזה סימני קריאה יש לשים ואיפה? מה משמעותה של המילה "שְׂאֵת"? כיצד יש להבין את הביטוי "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ"? האם ה' אומר לקין שעליו לשפר את התנהגותו או את קורבנותיו? כיצד המילים הללו של ה' מתקשרות לדחיית הקורבן שאירעה קודם לכן?