Difference between revisions of "Kayin and Hevel in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 5: Line 5:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>סקירה</h2>
 
<h2>סקירה</h2>
<p>סיפור קין והבל, הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.<fn>לסקירה וניתוח מעמיק של האומנות בנושא זה, ראו מאמרם של י. מילגרום וי. דומן, <a href="http://www.tali-virtualmidrash.org.il/SearchResultsEng.aspx?ts=5">"Having Left the Garden: Cain and Abel</a>.</fn> שלושת היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (1430 לספירה),<fn>כתב היד מאיר העיניים הזה, בן 513 העמודים, הינו אחד מהתרגומים המוקדמים ביותר של התנ"ך לקסטיליאנית. הוא הוזמן על ידי איש הכנסייה הבולט דון לואיס דה גוזמן אך נכתב על ידי החוקר היהודי ר' משה ארגל. גוזמן ביקש מר' ארגל לתרגם ולפרש את הטקסט המקראי, כנראה מתוך ניסיון לגשר בין שתי הקהילות. במקור, ר' ארגל חשש לעשות זאת מתוך פחד כי פרשנותו היהודית תיענה בעוינות (ובכך הוא יימצא בסכנה), אך לבסוף הוא נענה לבקשה. הטקסט והפירוש שכתב לוו ב334 מיניאטורות, כולן עבודת ידם של אמנים נוצרים. לפחות בחלק מן המקרים, נראה כי האמנים קיבלו הוראות מר' ארגל, מאחר ונדמה כי היצירות מושפעות מהפירושים הרבניים. לקריאה נוספת בדבר כתב היד, ראו&#160;<a href="http://www.facsimile-editions.com/en/ab/">כאן</a>.</fn>&#160;לוח שנהב מקתדרלת סלרנו (1084 לספירה),<fn>לוח זה הינו חלק מסדרה בת יותר מחמישים לוחות שנהב שנעשו בשביל הקתדרלה על ידי אמן לא ידוע. לוחות אלו נמצאות כיום במוזיאון הלובר שבפריז.</fn> ותחריט העץ של&#160;יוליוס שנור פון קרולספלד (1860 לספירה),<fn>שנור (1872-1794) היה צייר גרמני מתנועת נצרת. התחריט היה אחד מתוך מעל מאתיים תחריטי עץ שהוא הכין בשביל התנ"ך המאויר, Die Bibel in Bildern.</fn> מציגות חלקים שונים מהסיפור, מקורבנותיהם של קין והבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, קורבנותיהם, והרצח עצמו, ומאפשרים&#160;פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.</p></div>
+
<p>סיפור קין והבל, הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.<fn>לסקירה וניתוח מעמיק של האומנות בנושא זה, ראו מאמרם של י. מילגרום וי. דומן, <a href="http://www.tali-virtualmidrash.org.il/SearchResultsEng.aspx?ts=5">"Having Left the Garden: Cain and Abel</a>.</fn> שלושת היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (1430 לספירה),<fn>כתב היד מאיר העיניים הזה, בן 513 העמודים, הינו אחד מהתרגומים המוקדמים ביותר של התנ"ך לקסטיליאנית. הוא הוזמן על ידי איש הכנסייה הבולט דון לואיס דה גוזמן אך נכתב על ידי החוקר היהודי ר' משה ארגל. גוזמן ביקש מר' ארגל לתרגם ולפרש את הטקסט המקראי, כנראה מתוך ניסיון לגשר בין שתי הקהילות. במקור, ר' ארגל חשש לעשות זאת מתוך פחד כי פרשנותו היהודית תיענה בעוינות (ובכך הוא יימצא בסכנה), אך לבסוף הוא נענה לבקשה. הטקסט והפירוש שכתב לוו ב334 מיניאטורות, כולן עבודת ידם של אמנים נוצרים. לפחות בחלק מן המקרים, נראה כי האמנים קיבלו הוראות מר' ארגל, מאחר ונדמה כי היצירות מושפעות מהפירושים הרבניים. לקריאה נוספת בדבר כתב היד, ראו&#160;<a href="http://www.facsimile-editions.com/en/ab/">כאן</a>.</fn>&#160;לוח שנהב מקתדרלת סלרנו (1084 לספירה),<fn>לוח זה הינו חלק מסדרה בת יותר מחמישים לוחות שנהב שנעשו בשביל הקתדרלה על ידי אמן לא ידוע. לוחות אלו נמצאות כיום במוזיאון הלובר שבפריז.</fn> ותחריט העץ של&#160;יוליוס שנור פון קרולספלד (1860 לספירה),<fn>שנור (1872-1794) היה צייר גרמני מתנועת נצרת. התחריט היה אחד מתוך מעל מאתיים תחריטי עץ שהוא הכין בשביל התנ"ך המאויר, Die Bibel in Bildern.</fn> מציגות חלקים שונים מהסיפור, מקורבנותיהם של קין והבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, קורבנותיהם, והרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.</p></div>
 
<category>ציורים מנוגדים
 
<category>ציורים מנוגדים
 
<subcategory>תנ"ך אלבה
 
<subcategory>תנ"ך אלבה

Version as of 03:44, 9 July 2019

קין והבל באמנות

סקירה

סיפור קין והבל, הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.1 שלושת היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (1430 לספירה),2 לוח שנהב מקתדרלת סלרנו (1084 לספירה),3 ותחריט העץ של יוליוס שנור פון קרולספלד (1860 לספירה),4 מציגות חלקים שונים מהסיפור, מקורבנותיהם של קין והבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, קורבנותיהם, והרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.

ציורים מנוגדים

תנ"ך אלבה

המיניאטורה מחולקת לשלושה סצנות, כשהחצי העליון מתאר את קורבנותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע לצד שמאל כסמל לגירושו.

קתדרלת סלרנו

אמן לוח השנהב אף הוא מחלק את יצירתו לשלושה סצנות נפרדות, המסודרות בשורה משמאל לימין. בסצנה הראשונה, קין והבל צעירים מתוארים בתנוחות מקבילות, מרימים את קורבנותיהם אל הרקיע. יד ה' נשלחת לעבר כבשתו של הבל, בעוד צרור תבואה של קין נדחה. בסצנה הבאה, קין דורך על הבל וחונק אותו. ה' פונה לקין בכעס, וקין מתכווץ מפחד.

שנור

בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע הקרבת הקורבנות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד קורבנו מתקבל בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט, נראה קין וקורבנו. כמו הבל, גם הוא כורע ברך, אך בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא לעבר הבל אחיו, במבט כועס. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, עמוד העשן שוקע בצידה.

Relationship to the Biblical Text

The artists' choices reflect certain ambiguities in the Biblical text and different possible interpretive stances:

The Murder

The Alba Bible portrays Kayin biting his brother to death,5 while the Salerno ivory panel shows him choking Hevel. How was Hevel murdered? Sefer Bereshit leaves the method and weapon to the reader's imagination. Nonetheless, commentators and artists have proposed various weapons from stone to stick to sword.6 The choices might be relevant to another question: Did Kayin mean to kill, or just to harm, his brother?7 See Kayin – Intentional or Unintentional Murderer.

Sacrifice Rejected

In the Alba Bible, there is a clear difference in quality between the sacrifices of the two brothers. While Hevel offers two lambs, Kayin presents a somewhat shabby-looking pile of wheat and a smattering of what looks like dried leaves, or perhaps, the outer shells of grain.8 In the Salerno ivory and Schnorr's engraving, on the other hand, the offerings appear much more balanced.9 The different portrayals relate to the question of why Kayin's sacrifice was rejected while Hevel's was accepted. Was the former of lower quality,10 or was the rejection related instead to other deeds or attributes of the brothers?11 See Kayin's Sacrifice Rejected.

How Did They Know?

In both the Alba Bible and the Salerno panel, Hashem reaches out His hand to accept Hevel's offering, while in Schnorr's woodcut Hashem shows His preference / rejection through the rising / collapsing pillars of smoke. Is either of these alluded to in Bereshit? The text does not say how the brothers knew what Hashem thought of their offerings. Many commentators conjecture that fire came down from heaven,12 while others13 propose that the siblings knew of Hashem's preference only based on their subsequent successes and failures in their chosen occupations.14 For further discussion, see Kayin's Sacrifice Rejected.

How Old?

The artist of the Salerno Cathedral panel portrays the brothers as young boys,15 while Schnorr depicts them as young men, and the Alba Bible renders them as mature adults. Should Kayin be viewed as a rash youth, easy prey to jealousy and not fully aware of the implications of his actions, or was he an adult, expected to control his rage and to be fully responsible for his deeds? Had Hevel already had the chance to bear progeny or was he killed before he could bring descendants into the world? The Biblical text is silent on the matter,16 but Kayin's fear that he might be killed by others suggests that either Adam and Chava had other children or that the brothers themselves already had families of their own.17 See Chronology of Bereshit 2-4.

Was There an Altar?

While both the Alba Bible and Schnorr portray the brothers bringing their offerings on an altar, the Salerno ivory depicts them simply raising the gifts to Hashem. Though most readers assume that there was an altar, the chapter makes no mention of one.18 This raises a question regarding the sacrificial tradition. How did it develop over the ages? Was sacrificial worship always performed similarly across time and culture, or were there different modes of offerings in different times and places? See Sacrifices Before Sinai for more.