Difference between revisions of "Kayin and Hevel in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 5: Line 5:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p>סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.<fn>לסקירה וניתוח מעמיק של האומנות בנושא זה, ראו מאמרם של י. מילגרום וי. דומן, <a href="http://www.tali-virtualmidrash.org.il/SearchResultsEng.aspx?ts=5">Having Left the Garden: Cain and Abel</a>.</fn> שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),<fn>כתב היד מאיר העיניים הזה, בן 513 העמודים, הינו אחד מהתרגומים המוקדמים ביותר של התנ"ך לקסטיליאנית. הוא הוזמן על ידי איש הכנסייה הבולט דון לואיס דה גוזמן אך נכתב על ידי החוקר היהודי ר' משה ארגל. גוזמן ביקש מר' ארגל לתרגם ולפרש את הטקסט המקראי, כנראה מתוך ניסיון לגשר בין שתי הקהילות. במקור, ר' ארגל חשש לעשות זאת מתוך פחד כי פרשנותו היהודית תיענה בעוינות (ובכך הוא יימצא בסכנה), אך לבסוף הוא נענה לבקשה. הטקסט והפירוש שכתב לוו ב334 מיניאטורות, כולן עבודת ידם של אמנים נוצרים. לפחות בחלק מן המקרים, נראה כי האמנים קיבלו הוראות מר' ארגל, מאחר ונדמה כי היצירות מושפעות מהפירושים הרבניים. לקריאה נוספת בדבר כתב היד, ראו&#160;<a href="http://www.facsimile-editions.com/en/ab/">כאן</a>.</fn>&#160;לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),<fn>לוח זה הינו חלק מסדרה בת יותר מחמישים לוחות שנהב שנעשו בשביל הקתדרלה על ידי אמן לא ידוע. לוחות אלו נמצאות כיום במוזיאון הלובר שבפריז.</fn> ותחריט העץ של&#160;יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),<fn>שנור (תקנ"ד-תרל"ב) היה צייר גרמני מתנועת נצרת. התחריט היה אחד מתוך מעל מאתיים תחריטי עץ שהוא הכין בשביל התנ"ך המאויר, Die Bibel in Bildern.</fn> מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.</p></div>
+
<p>סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.<fn>לסקירה וניתוח מעמיק של האומנות בנושא זה, ראו מאמרם של י. מילגרום וי. דומן, <a href="http://www.tali-virtualmidrash.org.il/SearchResultsEng.aspx?ts=5">Having Left the Garden: Cain and Abel</a>.</fn> שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),<fn>כתב היד מאיר העיניים הזה, בן 513 העמודים, הינו אחד מהתרגומים המוקדמים ביותר של התנ"ך לקסטיליאנית. הוא הוזמן על ידי איש הכנסייה הבולט דון לואיס דה גוזמן אך נכתב על ידי החוקר היהודי ר' משה ארגל. גוזמן ביקש מר' ארגל לתרגם ולפרש את הטקסט המקראי, כנראה מתוך ניסיון לגשר בין שתי הקהילות. בהתחלה, ר' ארגל חשש לעשות זאת מתוך פחד כי פרשנותו היהודית תיענה בעוינות (ובכך הוא יימצא בסכנה), אך לבסוף הוא נענה לבקשה. הטקסט והפירוש שכתב לוו ב334 מיניאטורות, כולן עבודת ידם של אמנים נוצרים. לפחות בחלק מן המקרים, נראה כי האמנים קיבלו הוראות מר' ארגל, מאחר ונדמה כי היצירות מושפעות מהפירושים הרבניים. לקריאה נוספת בדבר כתב היד, ראו&#160;<a href="http://www.facsimile-editions.com/en/ab/">כאן</a>.</fn>&#160;לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),<fn>לוח זה הינו חלק מסדרה בת יותר מחמישים לוחות שנהב שנעשו בשביל הקתדרלה על ידי אמן לא ידוע. לוחות אלו נמצאות כיום במוזיאון הלובר שבפריז.</fn> ותחריט העץ של&#160;יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),<fn>שנור (תקנ"ד-תרל"ב) היה צייר גרמני מתנועת נצרת. התחריט הינו אחד מתוך מעל מאתיים תחריטי עץ שהוא הכין בשביל התנ"ך המאויר, Die Bibel in Bildern.</fn> מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.</p></div>
 
<category>השוואת התמונות
 
<category>השוואת התמונות
 
<subcategory>תנ"ך אלבה
 
<subcategory>תנ"ך אלבה
<p>המיניאטורה מחולקת לשלוש סצנות, כשהחצי העליון מתאר את&#160;מנחותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע שמאלה כסמל לגירושו.</p>
+
<p>המיניאטורה מחולקת לשלוש סצנות, כשהחצי העליון מתאר את מנחותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע שמאלה כסמל לגירושו.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>קתדרלת סלרנו
 
<subcategory>קתדרלת סלרנו
Line 14: Line 14:
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>שנור
 
<subcategory>שנור
<p>בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע&#160;העלאת המנחות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד&#160;מנחתו נלקחת בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט,&#160;מוצגים קין ומנחתו. כמו הבל, גם&#160;קין כורע ברך, אך הוא עושה זאת בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא אל עבר הבל אחיו, כשעל פניו מבט כועס. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, ועמוד העשן שוקע בצידה.</p>
+
<p>בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע העלאת המנחות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד&#160;מנחתו מתקבלת בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט, מוצגים קין ומנחתו. כמו הבל, גם&#160;קין כורע ברך, אך הוא עושה זאת בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא אל עבר הבל אחיו, כשעל פניו מבט של שנאה. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, ועמוד העשן שוקע בצידה.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>
Line 23: Line 23:
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>דחיית המנחה
 
<subcategory>דחיית המנחה
<p>בתנ"ך אלבה, ישנו הבדל ברור באיכות בין מנחותיהם של האחים. בעוד הבל מקריב שני כבשים, קין מציע ערימת חיטים עלובה למראה ומה שנראה כמו כמה עלים יבשים, או קליפה חיצונית של דגן כלשהו.<fn>השוו&#160;<multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>&#160;המציע כי קין הביא שאריות של&#160;זרעי פשתן קלויים.</fn> לעומת זאת, בלוח השנהב ובתחריטו של שנור, המנחות נראות שוות הרבה יותר.<fn>בציורו של שנור, קין הציע סלסלה נאה של פירות וירקות, מקבילתה החלקאית של כבשתו של הבל. בלוח השנהב, שני האחים נותנים מנה קטנה יחסית מתוצרת עיסוקיהם.</fn> ההבדל בין ההצגות השונות מעלה את השאלה, מדוע&#160;מנחתו של קין נדחתה בעוד זו של הבל התקבלה? האם&#160;מנחתו של קין הייתה איכותית פחות,<fn>ראו&#160; <multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>, <multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink> ועוד רבים אחרים. כפי שמציין <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ג׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> הסבר זה נובע מהתיאור הלא שוויוני של המנחות. הפסוק מציין כי הבל הביא&#160;"מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן", בעוד לא ניתן לראות תיאור שכזה למנחתו של קין, דבר המרמז כי אולי קין לא נתן את המיטב שהיה לו להציע.</fn> או שמא הדחייה קשורה למעשים אחרים או תכונות אופי אחרות של האחים?<fn>תיאורי של שנור את הבל כצדיק במיוחד יכולים להוות הסבר לכך שה' בחר דווקא במנחה שלו. ראו גם <multilink><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">הכתב והקבלה</a><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Yaakov Mecklenburg (HaKetav VeHaKabbalah)" data-aht="parshan">אודות ר' יעקב מקלנבורג</a></multilink> המסיק מן העובדה שכתוב בפסוקים&#160;"וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ", ולא&#160;"וַיִּשַׁע ה' אֶל מִנְחָת הֶבֶל", שה' בחן גם את האדם וגם את המנחה, ולא רק את המנחה שהוצעה.</fn> ראו <a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית מנחתו של קין</a>.</p>
+
<p>בתנ"ך אלבה, ישנו הבדל ברור באיכות בין מנחותיהם של האחים. בעוד הבל מקריב שני כבשים, קין מציע ערימת חיטים עלובה למראה ומה שנראה כמו כמה עלים יבשים, או קליפה חיצונית של דגן כלשהו.<fn>השוו&#160;<multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>&#160;המציע כי קין הביא שאריות של&#160;זרעי פשתן קלויים.</fn> לעומת זאת, בלוח השנהב ובתחריטו של שנור, המנחות נראות שוות הרבה יותר.<fn>בציורו של שנור, קין הציע סלסלה נאה של פירות וירקות, מקבילתה החלקאית של כבשתו של הבל. בלוח השנהב, שני האחים נותנים מנה קטנה יחסית מתוצרת עיסוקיהם.</fn> ההבדל בין ההצגות השונות מעלה את השאלה, מדוע&#160;מנחתו של קין נדחתה בעוד זו של הבל התקבלה? האם&#160;מנחתו של קין הייתה איכותית פחות,<fn>ראו&#160; <multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>, <multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>, ועוד רבים אחרים. כפי שמציין <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ג׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> הסבר זה נובע מהתיאור הבלתי שוויוני של המנחות. הפסוק מציין כי הבל הביא&#160;"מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן", בעוד שאין תיאור מקביל במנחתו של קין, דבר המרמז כי אולי קין לא נתן את המיטב שהיה לו להציע.</fn> או שמא הדחייה קשורה למעשים אחרים או תכונות אופי אחרות של האחים?<fn>תיאורו של שנור את הבל כצדיק במיוחד אולי מהווה את הסברו לכך שה' בחר דווקא במנחה של הבל. ראו גם <multilink><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">הכתב והקבלה</a><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Yaakov Mecklenburg (HaKetav VeHaKabbalah)" data-aht="parshan">אודות ר' יעקב מקלנבורג</a></multilink> המסיק מן העובדה שכתוב בפסוק "וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ", ולא&#160;"וַיִּשַׁע ה' אֶל מִנְחָת הֶבֶל", שה' בחן גם את האדם וגם את המנחה, ולא רק את המנחה שהוצעה.</fn> ראו <a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית מנחתו של קין</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>כיצד הם ידעו?
 
<subcategory>כיצד הם ידעו?
<p>הן בתנ"ך אלבה והן בלוח סלרנו, ה' מושיט את ידו על מנת לקבל את מנחתו של הבל, בעוד בתחריטו של שנור, הוא מראה את העדפתו/ דחייתו באמצעות עמודי עשן העולים/ נופלים. האם הפסוקים מרמזים על אחת מהאופציות הללו? הטקסט המקראי אינו מציין כיצד האחים ידעו מה ה' חשב על מנחותיהם. פרשנים רבים מציעים כי אש ירדה מן השמיים,<fn>ראו&#160;<multilink><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ד׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> ואחרים. ייתכן כי פרשנים אלו הושפעו מירידת האש מן השמיים שתוארה בזמן חנוכת המזבח במשכן, על מנת להראות את אישורו של ה' לפרוייקט זה.</fn> בעוד אחרים<fn>ראו&#160;<multilink><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">בראשית ד׳:ה׳</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>, <multilink><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה ד׳:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>&#160;ו<multilink><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">נצי״ב</a><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>&#160;התומכים בגישה זו.</fn> טוענים כי האחים ידעו על בחירתו של ה' בהבל רק בדיעבד, בעקבות הצלחותיהם או כשלונותיהם במשלח ידם.<fn>אם כן, דחיית המנחה לא הייתה מיידית ולא ברורה לחלוטין, וייתכן כי הייתה פתוחה לפרשנות. דבר זה משפיע על האופן בו נתפס הרצח. האם הייתה זו תגובה מיידית ומלאת רגש לדחייה ברורה, או שאולי הרצח בכלל התרחש חודשים לאחר מכן? להרחבה בנושא, ראו&#160;<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין – רוצח במזיד או בשוגג?</a></fn> להרחבה בנושא, ראו&#160;<a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית מנחתו של קין</a>.</p>
+
<p>הן בתנ"ך אלבה והן בלוח סלרנו, ה' מושיט את ידו על מנת לקבל את מנחתו של הבל, בעוד בתחריטו של שנור, הוא מראה את העדפתו או דחייתו באמצעות עמודי עשן העולים או נופלים. האם הפסוקים מרמזים על אחת מהאופציות הללו? הטקסט המקראי אינו מציין כיצד האחים ידעו מה ה' חשב על מנחותיהם. פרשנים רבים מציעים כי אש ירדה מן השמיים,<fn>ראו&#160;<multilink><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ד׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> ואחרים. ייתכן כי פרשנים אלו הושפעו מירידת האש מן השמיים שתוארה בזמן חנוכת המזבח במשכן, על מנת להראות את אישורו של ה' לפרוייקט זה.</fn> בעוד אחרים<fn>ראו&#160;<multilink><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">בראשית ד׳:ה׳</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>, <multilink><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה ד׳:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, ו<multilink><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">נצי״ב</a><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>&#160;התומכים בגישה זו.</fn> טוענים כי האחים ידעו על בחירתו של ה' בהבל רק בדיעבד, בעקבות הצלחותיהם או כשלונותיהם במשלח ידם.<fn>אם כן, דחיית המנחה לא הייתה מיידית ולא ברורה לחלוטין, וייתכן כי הייתה פתוחה לפרשנות. דבר זה משפיע על האופן בו נתפס הרצח. האם הייתה זו תגובה מיידית ומלאת רגש לדחייה ברורה, או שאולי הרצח בכלל התרחש חודשים לאחר מכן? להרחבה בנושא, ראו&#160;<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין – רוצח במזיד או בשוגג?</a></fn> להרחבה בנושא, ראו&#160;<a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית מנחתו של קין</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>בני כמה האחים?
+
<subcategory>גיל האחים
<p>האמן של לוחות קתדרלת סלרנו הציג את האחים&#160;כבנים צעירים,<fn>בציור זה האחים נדמים כתאומים. אף שדבר זה לא הוזכר בתורה, מדרשים רבים מבינים מכך שהמילים&#160;"וַתֹּסֶף לָלֶדֶת" לא באות יחד עם תיאור של הריון נוסף, כי השניים אכן היו תאומים. ראו&#160;<multilink><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות</a><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות ס״ב.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>&#160;ו<multilink><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">כ״ב:ג׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn> בעוד שנור&#160;הציג אותם כגברים&#160;צעירים, ותנ"ך אלבה הציג אותם כגברים בוגרים. האם יש לראות את קין כילד פזיז, אשר נתון בקלות לקנאה ועוד לא מודע לחלוטין להשלכותיהם של מעשיו, או כמבוגר, ממנו יש לצפות שידע לשלוט בכעסו ולקבל אחריות מלאה על מעשיו? האם להבל הייתה הזדמנות להביא ילדים לעולם, או שהוא מת לפני שזכה לכך? הטקסט המקראי אינו מתייחס לשאלות הללו,<fn>הסיפור נפתח בביטוי, "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים", אך לא ברור על כמה זמן מדובר.&#160;<multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink> טוען כי האחים היו בני ארבעים כאשר האירוע התרחש.</fn> אך מפחדו של קין כי עלול להיהרג בידי אחרים, ניתן להסיק כי לאדם ולחווה היו ילדים נוספים, או שלחלופין, קין והבל הספיקו להקים משפחות משלהם. ראו כרונולגיית בראשית ב'-ד'.<fn>השוו <multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> המציע כי לא אדם ולא קין הביאו עוד ילדים לעולם, וכדי למנוע מצב בו האנושות תיכחד, ה' החליט שלא להרוג את קין.</fn></p>
+
<p>האמן של לוחות קתדרלת סלרנו הציג את האחים&#160;כבנים צעירים,<fn>בציור זה האחים נדמים כתאומים. אף שדבר זה לא הוזכר בתורה, מדרשים רבים מסיקים מכך שהמילים&#160;"וַתֹּסֶף לָלֶדֶת" לא מתלווים בתיאור של הריון נוסף, כי השניים אכן היו תאומים. ראו&#160;<multilink><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות</a><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות ס״ב.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>&#160;ו<multilink><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">כ״ב:ג׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn> בעוד שנור&#160;הציג אותם כגברים&#160;צעירים, ותנ"ך אלבה הציג אותם כגברים בוגרים. האם יש לראות את קין כנער פזיז, אשר נתון בקלות לקנאה ועוד לא מודע לחלוטין להשלכותיהם של מעשיו, או כמבוגר, ממנו יש לצפות שידע לשלוט בכעסו ולקבל אחריות מלאה על מעשיו? האם להבל הייתה הזדמנות להביא ילדים לעולם, או שהוא מת לפני שזכה לכך? הטקסט המקראי אינו מתייחס לשאלות הללו,<fn>הסיפור נפתח בביטוי, "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים", אך לא ברור על כמה זמן מדובר.&#160;<multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink> טוען כי האחים היו בני ארבעים כאשר האירוע התרחש.</fn> אך מפחדו של קין כי עלול להיהרג בידי אחרים, ניתן להסיק כי לאדם ולחוה היו ילדים נוספים, או שלחלופין, קין והבל הספיקו להקים משפחות משלהם. ראו <a href="Chronology of Bereshit 2-4" data-aht="page">כרונולגיה של בראשית ב'-ד'</a>.<fn>השוו <multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> המציע כי לא אדם ולא קין הביאו עוד ילדים לעולם, וכדי למנוע מצב בו האנושות תיכחד, ה' החליט שלא להרוג את קין.</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>האם היה מזבח?
 
<subcategory>האם היה מזבח?
<p>בעוד גם בתנ"ך אלבה וגם בתחריט העץ של שנור האחים מביאים את מנחותיהם על מזבח, בלוח של סלרנו האחים מרימים את מנחותיהם בידיהם לה'. אף שרוב הקוראים מניחים כי היה מזבח, בפרק לא מופיע מזבח כלל.<fn>ההופעה הראשונה של מזבח היא כאשר נח מקריב קורבן לאחר המבול. אולם, ראו&#160;<multilink><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">בראשית ח׳:כ׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> ו<multilink><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">ל׳</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink><span class="aht-chrome-space"> הטוענים כי אדם כבר נתן מנחה על פני מזבח. לפיהם, אותו המזבח שימש לאחר מכן את קין והבל, וכן את נח ואת אברהם.</span></fn> דבר זה&#160;מעלה שאלות לגבי&#160;מסורת הקרבת הקורבנות. כיצד&#160;זו התפתחה לאורך הדורות? האם פולחן הקרבת הקורבנות התבצע באופו דומה בכל הזמנים ובכל התרבויות, או שאולי היו אופנים שונים של הקרבת קורנות בזמנים ובמקומות שונים? ראו הקרבת קורבנות לפני סיני, להרחבה בנושא.</p>
+
<p>בעוד גם בתנ"ך אלבה וגם בתחריט העץ של שנור האחים מביאים את מנחותיהם על מזבח, בלוח של סלרנו האחים מרימים את מנחותיהם בידיהם לה'. אף שרוב הקוראים מניחים כי היה מזבח, בפרק לא מופיע מזבח כלל.<fn>ההופעה הראשונה של מזבח היא כאשר נח מקריב קורבן לאחר המבול. אולם, ראו&#160;<multilink><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">בראשית ח׳:כ׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> ו<multilink><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">ל׳</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink><span class="aht-chrome-space"> הטוענים כי אדם כבר הקריב מנחה על גבי מזבח. לפיהם, אותו המזבח שימש לאחר מכן את קין והבל, וכן את נח ואת אברהם.</span></fn> דבר זה&#160;מעלה שאלות לגבי&#160;מסורת הקרבת הקורבנות. כיצד&#160;זו התפתחה לאורך הדורות? האם פולחן הקרבת הקורבנות התבצע באופו דומה בכל הזמנים ובכל התרבויות, או שאולי היו אופנים שונים של הקרבת קורנות בזמנים ובמקומות שונים? ראו <a href="Sacrifices Before Sinai" data-aht="page">הקרבת קורבנות לפני הר סיני</a>, להרחבה בנושא.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Version as of 11:51, 30 July 2019

קין והבל באמנות

הקדמה

סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.1 שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),2 לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),3 ותחריט העץ של יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),4 מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.

השוואת התמונות

תנ"ך אלבה

המיניאטורה מחולקת לשלוש סצנות, כשהחצי העליון מתאר את מנחותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע שמאלה כסמל לגירושו.

קתדרלת סלרנו

אמן לוח השנהב אף הוא מחלק את יצירתו לשלוש סצנות נפרדות, המסודרות בשורה משמאל לימין. בסצנה הראשונה, קין והבל צעירים מתוארים בתנוחות מקבילות, מרימים את מנחותיהם אל הרקיע. יד ה' נשלחת לעבר כבשתו של הבל, בעוד צרור תבואה של קין נדחה. בסצנה הבאה, קין דורך על הבל וחונק אותו. בסצנה האחרונה, ה' פונה לקין בכעס, וקין מתכווץ מפחד.

שנור

בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע העלאת המנחות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד מנחתו מתקבלת בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט, מוצגים קין ומנחתו. כמו הבל, גם קין כורע ברך, אך הוא עושה זאת בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא אל עבר הבל אחיו, כשעל פניו מבט של שנאה. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, ועמוד העשן שוקע בצידה.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

הרצח

תנ"ך אלבה מציג את קין נושך את אחיו למוות,5 בעוד בלוח השנהב הוא נראה כחונק את הבל. כיצד הבל נרצח? ספר בראשית מותיר את השיטה ואת כלי הרצח לדמיונם של הקוראים. אף על פי כן, פרשנים ואמנים הציעו כלי רצח שונים מאבנים ומקלות ועד לחרבות.6 התשובה לשאלת כלי הרצח יכולה להתברר כרלוונטית לשאלה: האם קין התכוון להרוג את הבל, או רק לפצוע אותו?7 ראו קין – רוצח במזיד או בשוגג?

דחיית המנחה

בתנ"ך אלבה, ישנו הבדל ברור באיכות בין מנחותיהם של האחים. בעוד הבל מקריב שני כבשים, קין מציע ערימת חיטים עלובה למראה ומה שנראה כמו כמה עלים יבשים, או קליפה חיצונית של דגן כלשהו.8 לעומת זאת, בלוח השנהב ובתחריטו של שנור, המנחות נראות שוות הרבה יותר.9 ההבדל בין ההצגות השונות מעלה את השאלה, מדוע מנחתו של קין נדחתה בעוד זו של הבל התקבלה? האם מנחתו של קין הייתה איכותית פחות,10 או שמא הדחייה קשורה למעשים אחרים או תכונות אופי אחרות של האחים?11 ראו דחיית מנחתו של קין.

כיצד הם ידעו?

הן בתנ"ך אלבה והן בלוח סלרנו, ה' מושיט את ידו על מנת לקבל את מנחתו של הבל, בעוד בתחריטו של שנור, הוא מראה את העדפתו או דחייתו באמצעות עמודי עשן העולים או נופלים. האם הפסוקים מרמזים על אחת מהאופציות הללו? הטקסט המקראי אינו מציין כיצד האחים ידעו מה ה' חשב על מנחותיהם. פרשנים רבים מציעים כי אש ירדה מן השמיים,12 בעוד אחרים13 טוענים כי האחים ידעו על בחירתו של ה' בהבל רק בדיעבד, בעקבות הצלחותיהם או כשלונותיהם במשלח ידם.14 להרחבה בנושא, ראו דחיית מנחתו של קין.

גיל האחים

האמן של לוחות קתדרלת סלרנו הציג את האחים כבנים צעירים,15 בעוד שנור הציג אותם כגברים צעירים, ותנ"ך אלבה הציג אותם כגברים בוגרים. האם יש לראות את קין כנער פזיז, אשר נתון בקלות לקנאה ועוד לא מודע לחלוטין להשלכותיהם של מעשיו, או כמבוגר, ממנו יש לצפות שידע לשלוט בכעסו ולקבל אחריות מלאה על מעשיו? האם להבל הייתה הזדמנות להביא ילדים לעולם, או שהוא מת לפני שזכה לכך? הטקסט המקראי אינו מתייחס לשאלות הללו,16 אך מפחדו של קין כי עלול להיהרג בידי אחרים, ניתן להסיק כי לאדם ולחוה היו ילדים נוספים, או שלחלופין, קין והבל הספיקו להקים משפחות משלהם. ראו כרונולגיה של בראשית ב'-ד'.17

האם היה מזבח?

בעוד גם בתנ"ך אלבה וגם בתחריט העץ של שנור האחים מביאים את מנחותיהם על מזבח, בלוח של סלרנו האחים מרימים את מנחותיהם בידיהם לה'. אף שרוב הקוראים מניחים כי היה מזבח, בפרק לא מופיע מזבח כלל.18 דבר זה מעלה שאלות לגבי מסורת הקרבת הקורבנות. כיצד זו התפתחה לאורך הדורות? האם פולחן הקרבת הקורבנות התבצע באופו דומה בכל הזמנים ובכל התרבויות, או שאולי היו אופנים שונים של הקרבת קורנות בזמנים ובמקומות שונים? ראו הקרבת קורבנות לפני הר סיני, להרחבה בנושא.