Difference between revisions of "Kayin and Hevel in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(30 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>קין והבל באמנות</h1>
 
<h1>קין והבל באמנות</h1>
<category>Contrasting Images
+
<div class="overview">
<subcategory>Alba Bible
+
<h2>הקדמה</h2>
<p>The miniature is divided into three scenes, with the upper half depicting the brothers' sacrifices and the bottom portraying the murder and Hashem's reprimand. In the first scene, Hashem turns towards Hevel to accept his offering of two lambs while ignoring Kayin's gift of vegetation. Kayin then brutally murders his brother by lying on top of him and biting his neck. Hevel's blood seeps into the ground beside him. On the right side of the image, Hashem punishes Kayin, pointing a finger to the left as a sign of banishment.</p>
+
<p>סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.<fn>לסקירה וניתוח מעמיק של האומנות בנושא זה, ראו מאמרם של י. מילגרום וי. דומן, <a href="http://www.tali-virtualmidrash.org.il/SearchResultsEng.aspx?ts=5">Having Left the Garden: Cain and Abel</a>.</fn> שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),<fn>כתב היד מאיר העיניים הזה, בן 513 העמודים, הינו אחד מהתרגומים המוקדמים ביותר של התנ"ך לקסטיליאנית. הוא הוזמן על ידי איש הכנסייה הבולט דון לואיס דה גוזמן אך נכתב על ידי החוקר היהודי ר' משה ארגל. גוזמן ביקש מר' ארגל לתרגם ולפרש את הטקסט המקראי, כנראה מתוך ניסיון לגשר בין שתי הקהילות. בהתחלה, ר' ארגל חשש לעשות זאת מתוך פחד כי פרשנותו היהודית תיענה בעוינות (ובכך הוא יימצא בסכנה), אך לבסוף הוא נענה לבקשה. הטקסט והפירוש שכתב לוו ב334 מיניאטורות, כולן עבודת ידם של אמנים נוצרים. לפחות בחלק מן המקרים, נראה כי האמנים קיבלו הוראות מר' ארגל, מאחר ונדמה כי היצירות מושפעות מפירושים של חז"ל. לקריאה נוספת בדבר כתב היד, ראו&#160;<a href="http://www.facsimile-editions.com/en/ab/">כאן</a>.</fn>&#160;לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),<fn>לוח זה הינו חלק מסדרה בת יותר מחמישים לוחות שנהב שנעשו בשביל הקתדרלה על ידי אמן לא ידוע. לוחות אלו נמצאות כיום במוזיאון הלובר שבפריז.</fn> ותחריט העץ של&#160;יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),<fn>שנור (תקנ"ד-תרל"ב) היה צייר גרמני מתנועת נצרת. התחריט הינו אחד מתוך מעל מאתיים תחריטי עץ שהוא הכין בשביל התנ"ך המאויר, Die Bibel in Bildern.</fn> מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.</p></div>
 +
<category>השוואת התמונות
 +
<subcategory>תנ"ך אלבה
 +
<p>המיניאטורה מחולקת לשלוש סצנות, כשהחצי העליון מתאר את מנחותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע שמאלה כסמל לגירושו.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Salerno Cathedral
+
<subcategory>קתדרלת סלרנו
<p>The artist of the ivory panel also divides his image into three separate scenes, arranged horizontally from left to right. In the first section, a youthful Kayin and Hevel are depicted in parallel poses, lifting their respective offerings to the heavens. God's hand reaches out towards Hevel's lamb, leaving Kayin's bundle of grain rejected. In the next scene, Kayin stomps on Hevel and strangles him. Hashem turns to Kayin in anger, and Kayin cowers in fear.</p>
+
<p>אמן לוח השנהב אף הוא מחלק את יצירתו לשלוש סצנות נפרדות, המסודרות בשורה משמאל לימין. בסצנה הראשונה, קין והבל צעירים מתוארים בתנוחות מקבילות, מרימים את מנחותיהם אל הרקיע. יד ה' נשלחת לעבר כבשתו של הבל, בעוד&#160;צרור תבואה של קין נדחה. בסצנה הבאה, קין דורך על הבל וחונק אותו. בסצנה האחרונה, ה' פונה לקין בכעס, וקין מתכווץ מפחד.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Schnorr
+
<subcategory>שנור
<p>In contrast to the other works, Schnorr's engraving focuses just on the moment of the sacrifice. In the left foreground, Hevel kneels by his altar, a picture of piety. His hands are clasped and he looks up towards Hashem, as his sacrifice is accepted in a pillar of smoke. The right background of the woodcut portrays Kayin and his sacrifice. Like Hevel, he, too, kneels, but in anger rather than devotion. His faced is turned, not upwards, but with hatred to his brother. His hands clench in a fist as his basket of fruit lies untouched by the altar, the column of smoke settling on its sides.</p>
+
<p>בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע העלאת המנחות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד&#160;מנחתו מתקבלת בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט, מוצגים קין ומנחתו. כמו הבל, גם&#160;קין כורע ברך, אך הוא עושה זאת בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא אל עבר הבל אחיו, כשעל פניו מבט של שנאה. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, ועמוד העשן שוקע בצידה.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>
<category>Relationship to the Biblical Text
+
<category>יחס לטקסט המקראי
<p>The artists' choices reflect certain ambiguities in the Biblical text and different possible interpretive stances:</p>
+
<p>בחירותיהם של האמנים&#160;מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
<subcategory>The Murder
+
<subcategory>הרצח
<p>The Alba Bible portrays Kayin biting his brother to death,<fn>This is a unique depiction and is likely based on the <multilink><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">זוהר</a><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">פרשת בראשית (נ״ד:)</a><a href="Zohar" data-aht="parshan">אודות הזוהר</a></multilink>.</fn> while the Salerno ivory panel shows him choking Hevel. How was Hevel murdered? Sefer Bereshit leaves the method and weapon to the reader's imagination. Nonetheless, commentators and artists have proposed various weapons from stone to stick to sword.<fn>See <multilink><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">בראשית ד׳:ח׳</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> who proposes that Kayin used a sword.  Cf. <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ח׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> who cites those who question how Kayin could have killed before the invention of swords. He mocks the questioners by pointing out that there were plenty of other methods available.</fn> The choices might be relevant to another question: Did Kayin mean to kill, or just to harm, his brother?<fn> <multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> raises the possibility that Hashem punished Kayin with exile, the standard punishment for an inadvertent killer, since Kayin had not as yet seen a human die and did not know what harm a stone might cause. Cf. <multilink><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">סנהדרין ל״ז:</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> that suggests that Kayin beat Hevel in every part of his body in order to insure he would die, as he was unsure what would bring about his death.</fn> See <a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">Kayin Intentional or Unintentional Murderer</a>.</p>
+
<p>תנ"ך אלבה מציג את קין נושך את אחיו למוות,<fn>זהו תיאור ייחודי, וסביר שהוא מבוסס על דברי ה<multilink><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">זוהר</a><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">פרשת בראשית (נ״ד:)</a><a href="Zohar" data-aht="parshan">אודות הZohar</a></multilink>.</fn> בעוד בלוח השנהב הוא נראה כחונק את הבל. כיצד הבל נרצח? ספר בראשית מותיר את השיטה ואת כלי הרצח לדמיונם של הקוראים. אף על פי כן, פרשנים ואמנים הציעו כלי רצח שונים מאבנים ומקלות ועד לחרבות.<fn>ראו&#160;<multilink><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">בראשית ד׳:ח׳</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> המציע כי קין השתמש בחרב. השוו ל<multilink><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ח׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> המצטט את אלו השואלים כיצד קין יכל להרוג לפני המצאת החרב. אבן עזרא לועג לאלו בציון העובדה כי ישנן שיטות אחרות רבות לרצוח.</fn> התשובה לשאלת כלי הרצח יכולה להתברר כרלוונטית לשאלה: האם קין התכוון להרוג את הבל, או רק לפצוע אותו?<fn><multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink>&#160;מעלה את האפשרות כי ה' העניש את קין בגלות, העונש הסטנדרטי לרצח בשוגג, מאחר וקין עוד לא ראה אדם מת ולא ידע איזה נזקים יכולה זריקת אבן לעשות לאדם. השוו ל<multilink><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">סנהדרין ל״ז:</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, שם מוצע כי קין היכה את הבל בכל חלק מגופו, מאחר ולא היה בטוח מה יוביל בוודאות למותו.</fn> ראו&#160;<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין רוצח במזיד או בשוגג?</a></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Sacrifice Rejected
+
<subcategory>דחיית המנחה
<p>In the Alba Bible, there is a clear difference in quality between the sacrifices of the two brothers. While Hevel offers two lambs, Kayin presents a somewhat shabby-looking pile of wheat and a smattering of what looks like dried leaves, or perhaps, the outer shells of grain.<fn>Cf. <multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink> which proposes that he brought leftover roasted flax seeds. </fn> In the Salerno ivory and Schnorr's engraving, on the other hand, the offerings appear much more balanced.<fn>Schnorr's Kayin offers a handsome basket of assorted fruit and vegetables, the farmer's equivalent of Hevel's sheep. In the ivory panel, both brothers give an equally small token from their occupations.</fn> The different portrayals relate to the question of why Kayin's sacrifice was rejected while Hevel's was accepted. Was the former of lower quality,<fn>See <multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>, <multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink> and many others. As <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ג׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> points out, this explanation stems from an asymmetry in the description of the two sacrifices. The text says that Hevel brought from the "choicest" of his flock ("מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן"), while no similar adjective can be found in the description of Kayin's offering, implying that, perhaps, he did not bring from the best he had to offer.</fn> or was the rejection related instead to other deeds or attributes of the brothers?<fn>Schnorr's portrayal of a particularly pious-looking Hevel might be his explanation of God's choice. See also <multilink><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">הכתב והקבלה</a><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Yaakov Mecklenburg (HaKetav VeHaKabbalah)" data-aht="parshan">אודות ר' יעקב מקלנבורג</a></multilink> who learns from the fact that the text states "וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ", rather than simply "וַיִּשַׁע ה' אֶל מִנְחָת הֶבֶל", that Hashem was looking at both the person himself and the sacrifice.</fn> See <a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">Kayin's Sacrifice Rejected</a>.</p>
+
<p>בתנ"ך אלבה, ישנו הבדל ברור באיכות בין מנחותיהם של האחים. בעוד הבל מקריב שני כבשים, קין מציע ערימת חיטים עלובה למראה ומה שנראה כמו כמה עלים יבשים, או קליפה חיצונית של דגן כלשהו.<fn>השוו&#160;<multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>&#160;המציע כי קין הביא שאריות של&#160;זרעי פשתן קלויים.</fn> לעומת זאת, בלוח השנהב ובתחריטו של שנור, המנחות נראות שוות הרבה יותר.<fn>בציורו של שנור, קין הציע סלסלה נאה של פירות וירקות, מקבילתה החלקאית של כבשתו של הבל. בלוח השנהב, שני האחים נותנים מנה קטנה יחסית מתוצרת עיסוקיהם.</fn> ההבדל בין ההצגות השונות מעלה את השאלה, מדוע&#160;מנחתו של קין נדחתה בעוד זו של הבל התקבלה? האם&#160;מנחתו של קין הייתה איכותית פחות,<fn>ראו&#160; <multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink>, <multilink><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE21" data-aht="source">כ״א</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>, ועוד רבים אחרים. כפי שמציין <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-3" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ג׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> הסבר זה נובע מהתיאור הבלתי שוויוני של המנחות. הפסוק מציין כי הבל הביא&#160;"מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן", בעוד שאין תיאור מקביל במנחתו של קין, דבר המרמז כי אולי קין לא נתן את המיטב שהיה לו להציע.</fn> או שמא הדחייה קשורה למעשים אחרים או תכונות אופי אחרות של האחים?<fn>תיאורו של שנור את הבל כצדיק במיוחד אולי מהווה את הסברו לכך שה' בחר דווקא במנחה של הבל. ראו גם <multilink><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">הכתב והקבלה</a><a href="HaketavBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Yaakov Mecklenburg (HaKetav VeHaKabbalah)" data-aht="parshan">אודות ר' יעקב מקלנבורג</a></multilink> המסיק מן העובדה שכתוב בפסוק "וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ", ולא&#160;"וַיִּשַׁע ה' אֶל מִנְחָת הֶבֶל", שה' בחן גם את האדם וגם את המנחה, ולא רק את המנחה שהוצעה.</fn> ראו <a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית מנחתו של קין</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>How Did They Know?
+
<subcategory>כיצד הם ידעו?
<p>In both the Alba Bible and the Salerno panel, Hashem reaches out His hand to accept Hevel's offering, while in Schnorr's woodcut Hashem shows His preference / rejection through the rising / collapsing pillars of smoke. Is either of these alluded to in Bereshit? The text does not say how the brothers knew what Hashem thought of their offerings. Many commentators conjecture that fire came down from heaven,<fn>See <multilink><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ד׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> and others. These exegetes might be influenced by the heavenly fire that descended during the dedication of the altar of the Tabernacle to demonstrate Hashem's approval of the project.</fn> while others<fn>See <multilink><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">בראשית ד׳:ה׳</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>, <multilink><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה ד׳:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> and <multilink><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">נצי״ב</a><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink> who take this second approach.</fn> propose that the siblings knew of Hashem's preference only based on their subsequent successes and failures in their chosen occupations.<fn> If so, the rejection was not an instantaneous or obvious sign, and it might have been open to interpretation. This affects how one views the murder. Was it a somewhat immediate and passionate reaction to open rejection, or did it occur months later? For more, see <a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">Kayin Intentional or Unintentional Murderer</a>.</fn> For further discussion, see <a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">Kayin's Sacrifice Rejected</a>.</p>
+
<p>הן בתנ"ך אלבה והן בלוח סלרנו, ה' מושיט את ידו על מנת לקבל את מנחתו של הבל, בעוד בתחריטו של שנור, הוא מראה את העדפתו או דחייתו באמצעות עמודי עשן העולים או נופלים. האם הפסוקים מרמזים על אחת מהאופציות הללו? הטקסט המקראי אינו מציין כיצד האחים ידעו מה ה' חשב על מנחותיהם. פרשנים רבים מציעים כי אש ירדה מן השמיים,<fn>ראו&#160;<multilink><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <multilink><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-4" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ד׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> ואחרים. ייתכן כי פרשנים אלו הושפעו מירידת האש מן השמיים שתוארה בזמן חנוכת המזבח במשכן, על מנת להראות את אישורו של ה' לפרוייקט זה.</fn> בעוד אחרים<fn>ראו&#160;<multilink><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">לקח טוב</a><a href="LekachTovBereshit4-5" data-aht="source">בראשית ד׳:ה׳</a><a href="R. Toviah b. Eliezer (Lekach Tov)" data-aht="parshan">אודות ר' טוביה בן אליעזר</a></multilink>, <multilink><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">רלב״ג</a><a href="RalbagBereshitP4" data-aht="source">בראשית ביאור הפרשה ד׳:ב׳-ה׳</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink>, ו<multilink><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">נצי״ב</a><a href="NetzivBereshit4-4" data-aht="source">בראשית ד׳:ד׳</a><a href="R. Naftali Tzvi Yehuda Berlin (Netziv)" data-aht="parshan">אודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין</a></multilink>&#160;התומכים בגישה זו.</fn> טוענים כי האחים ידעו על בחירתו של ה' בהבל רק בדיעבד, בעקבות הצלחותיהם או כשלונותיהם במשלח ידם.<fn>אם כן, דחיית המנחה לא הייתה מיידית ולא ברורה לחלוטין, וייתכן כי הייתה פתוחה לפרשנות. דבר זה משפיע על האופן בו נתפס הרצח. האם הייתה זו תגובה מיידית ומלאת רגש לדחייה ברורה, או שאולי הרצח בכלל התרחש חודשים לאחר מכן? להרחבה בנושא, ראו&#160;<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין רוצח במזיד או בשוגג?</a></fn> להרחבה בנושא, ראו&#160;<a href="Kayin's Sacrifice Rejected" data-aht="page">דחיית מנחתו של קין</a>.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>How Old?
+
<subcategory>גיל האחים
<p>The artist of the Salerno Cathedral panel portrays the brothers as young boys,<fn>In his depiction they actually look like twins. Though this is not stated in the Biblical text, several midrashim read into the fact that the words "וַתֹּסֶף לָלֶדֶת" are not accompanied by mention of another pregnancy, that the two were indeed twins. See <multilink><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות</a><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות ס״ב.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> and <multilink><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">כ״ב:ג׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn> while Schnorr depicts them as young men, and the Alba Bible renders them as mature adults. Should Kayin be viewed as a rash youth, easy prey to jealousy and not fully aware of the implications of his actions, or was he an adult, expected to control his rage and to be fully responsible for his deeds? Had Hevel already had the chance to bear progeny or was he killed before he could bring descendants into the world? The Biblical text is silent on the matter,<fn>The story opens with the phrase, "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים", but it is unclear how long this implies. <multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink> posits that the siblings were 40 at the time.</fn> but Kayin's fear that he might be killed by others suggests that either Adam and Chava had other children or that the brothers themselves already had families of their own.<fn>Cf. <multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> who proposes that neither Adam nor Kayin had yet born other children, and that to prevent the land from being barren of people, Hashem decided not to punish Kayin with death.</fn> See <a href="Chronology – Bereshit 2–4" data-aht="page">Chronology of Bereshit 2-4</a>.</p>
+
<p>האמן של לוחות קתדרלת סלרנו הציג את האחים&#160;כבנים צעירים,<fn>בציור זה האחים נדמים כתאומים. אף שדבר זה לא הוזכר בתורה, מדרשים רבים מסיקים מכך שהמילים&#160;"וַתֹּסֶף לָלֶדֶת" לא מתלווים בתיאור של הריון נוסף, כי השניים אכן היו תאומים. ראו&#160;<multilink><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות</a><a href="BavliYevamot62a" data-aht="source">בבלי יבמות ס״ב.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>&#160;ו<multilink><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah22-3" data-aht="source">כ״ב:ג׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn> בעוד שנור&#160;הציג אותם כגברים&#160;צעירים, ותנ"ך אלבה הציג אותם כגברים בוגרים. האם יש לראות את קין כנער פזיז, אשר נתון בקלות לקנאה ועוד לא מודע לחלוטין להשלכותיהם של מעשיו, או כמבוגר, ממנו יש לצפות שידע לשלוט בכעסו ולקבל אחריות מלאה על מעשיו? האם להבל הייתה הזדמנות להביא ילדים לעולם, או שהוא מת לפני שזכה לכך? הטקסט המקראי אינו מתייחס לשאלות הללו,<fn>הסיפור נפתח בביטוי, "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים", אך לא ברור על כמה זמן מדובר.&#160;<multilink><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaBereshit9" data-aht="source">בראשית ט׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות התנחומא</a></multilink> טוען כי האחים היו בני ארבעים כאשר האירוע התרחש.</fn> אך מפחדו של קין כי עלול להיהרג בידי אחרים, ניתן להסיק כי לאדם ולחוה היו ילדים נוספים, או שלחלופין, קין והבל הספיקו להקים משפחות משלהם. ראו <a href="Chronology of Bereshit 2-4" data-aht="page">כרונולגיה של בראשית ב'-ד'</a>.<fn>השוו <multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> המציע כי לא אדם ולא קין הביאו עוד ילדים לעולם, וכדי למנוע מצב בו האנושות תיכחד, ה' החליט שלא להרוג את קין.</fn></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
<subcategory>Was There an Altar?
+
<subcategory>האם היה מזבח?
<p>While both the Alba Bible and Schnorr portray the brothers bringing their offerings on an altar, the Salerno ivory depicts them simply raising the gifts to Hashem. Though most readers assume that there was an altar, the chapter makes no mention of one.<fn>The first appearance of an altar is when Noach brings sacrifices after the flood. See, though, <multilink><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">בראשית ח׳:כ׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> and <multilink><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">ל׳</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink> who claim that Adam already brought sacrifices on an altar. According to them, this same altar was subsequently used by Kayin and Hevel, and later by Noach and Avraham.</fn> This raises a question regarding the sacrificial tradition. How did it develop over the ages? Was sacrificial worship always performed similarly across time and culture, or were there different modes of offerings in different times and places? See <a href="$">Sacrifices Before Sinai</a> for more.</p>
+
<p>בעוד גם בתנ"ך אלבה וגם בתחריט העץ של שנור האחים מביאים את מנחותיהם על מזבח, בלוח של סלרנו האחים מרימים את מנחותיהם בידיהם לה'. אף שרוב הקוראים מניחים כי היה מזבח, בפרק לא מופיע מזבח כלל.<fn>ההופעה הראשונה של מזבח היא כאשר נח מקריב קורבן לאחר המבול. אולם, ראו&#160;<multilink><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit8-20" data-aht="source">בראשית ח׳:כ׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> ו<multilink><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE30" data-aht="source">ל׳</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink><span class="aht-chrome-space"> הטוענים כי אדם כבר הקריב מנחה על גבי מזבח. לפיהם, אותו המזבח שימש לאחר מכן את קין והבל, וכן את נח ואת אברהם.</span></fn> דבר זה&#160;מעלה שאלות לגבי&#160;מסורת הקרבת הקורבנות. כיצד&#160;זו התפתחה לאורך הדורות? האם פולחן הקרבת הקורבנות התבצע באופו דומה בכל הזמנים ובכל התרבויות, או שאולי היו אופנים שונים של הקרבת קורנות בזמנים ובמקומות שונים? ראו <a href="Sacrifices Before Sinai" data-aht="page">הקרבת קורבנות לפני הר סיני</a>, להרחבה בנושא.</p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 13:14, 6 August 2019

קין והבל באמנות

הקדמה

סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.1 שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),2 לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),3 ותחריט העץ של יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),4 מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.

השוואת התמונות

תנ"ך אלבה

המיניאטורה מחולקת לשלוש סצנות, כשהחצי העליון מתאר את מנחותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע שמאלה כסמל לגירושו.

קתדרלת סלרנו

אמן לוח השנהב אף הוא מחלק את יצירתו לשלוש סצנות נפרדות, המסודרות בשורה משמאל לימין. בסצנה הראשונה, קין והבל צעירים מתוארים בתנוחות מקבילות, מרימים את מנחותיהם אל הרקיע. יד ה' נשלחת לעבר כבשתו של הבל, בעוד צרור תבואה של קין נדחה. בסצנה הבאה, קין דורך על הבל וחונק אותו. בסצנה האחרונה, ה' פונה לקין בכעס, וקין מתכווץ מפחד.

שנור

בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע העלאת המנחות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד מנחתו מתקבלת בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט, מוצגים קין ומנחתו. כמו הבל, גם קין כורע ברך, אך הוא עושה זאת בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא אל עבר הבל אחיו, כשעל פניו מבט של שנאה. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, ועמוד העשן שוקע בצידה.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

הרצח

תנ"ך אלבה מציג את קין נושך את אחיו למוות,5 בעוד בלוח השנהב הוא נראה כחונק את הבל. כיצד הבל נרצח? ספר בראשית מותיר את השיטה ואת כלי הרצח לדמיונם של הקוראים. אף על פי כן, פרשנים ואמנים הציעו כלי רצח שונים מאבנים ומקלות ועד לחרבות.6 התשובה לשאלת כלי הרצח יכולה להתברר כרלוונטית לשאלה: האם קין התכוון להרוג את הבל, או רק לפצוע אותו?7 ראו קין – רוצח במזיד או בשוגג?

דחיית המנחה

בתנ"ך אלבה, ישנו הבדל ברור באיכות בין מנחותיהם של האחים. בעוד הבל מקריב שני כבשים, קין מציע ערימת חיטים עלובה למראה ומה שנראה כמו כמה עלים יבשים, או קליפה חיצונית של דגן כלשהו.8 לעומת זאת, בלוח השנהב ובתחריטו של שנור, המנחות נראות שוות הרבה יותר.9 ההבדל בין ההצגות השונות מעלה את השאלה, מדוע מנחתו של קין נדחתה בעוד זו של הבל התקבלה? האם מנחתו של קין הייתה איכותית פחות,10 או שמא הדחייה קשורה למעשים אחרים או תכונות אופי אחרות של האחים?11 ראו דחיית מנחתו של קין.

כיצד הם ידעו?

הן בתנ"ך אלבה והן בלוח סלרנו, ה' מושיט את ידו על מנת לקבל את מנחתו של הבל, בעוד בתחריטו של שנור, הוא מראה את העדפתו או דחייתו באמצעות עמודי עשן העולים או נופלים. האם הפסוקים מרמזים על אחת מהאופציות הללו? הטקסט המקראי אינו מציין כיצד האחים ידעו מה ה' חשב על מנחותיהם. פרשנים רבים מציעים כי אש ירדה מן השמיים,12 בעוד אחרים13 טוענים כי האחים ידעו על בחירתו של ה' בהבל רק בדיעבד, בעקבות הצלחותיהם או כשלונותיהם במשלח ידם.14 להרחבה בנושא, ראו דחיית מנחתו של קין.

גיל האחים

האמן של לוחות קתדרלת סלרנו הציג את האחים כבנים צעירים,15 בעוד שנור הציג אותם כגברים צעירים, ותנ"ך אלבה הציג אותם כגברים בוגרים. האם יש לראות את קין כנער פזיז, אשר נתון בקלות לקנאה ועוד לא מודע לחלוטין להשלכותיהם של מעשיו, או כמבוגר, ממנו יש לצפות שידע לשלוט בכעסו ולקבל אחריות מלאה על מעשיו? האם להבל הייתה הזדמנות להביא ילדים לעולם, או שהוא מת לפני שזכה לכך? הטקסט המקראי אינו מתייחס לשאלות הללו,16 אך מפחדו של קין כי עלול להיהרג בידי אחרים, ניתן להסיק כי לאדם ולחוה היו ילדים נוספים, או שלחלופין, קין והבל הספיקו להקים משפחות משלהם. ראו כרונולגיה של בראשית ב'-ד'.17

האם היה מזבח?

בעוד גם בתנ"ך אלבה וגם בתחריט העץ של שנור האחים מביאים את מנחותיהם על מזבח, בלוח של סלרנו האחים מרימים את מנחותיהם בידיהם לה'. אף שרוב הקוראים מניחים כי היה מזבח, בפרק לא מופיע מזבח כלל.18 דבר זה מעלה שאלות לגבי מסורת הקרבת הקורבנות. כיצד זו התפתחה לאורך הדורות? האם פולחן הקרבת הקורבנות התבצע באופו דומה בכל הזמנים ובכל התרבויות, או שאולי היו אופנים שונים של הקרבת קורנות בזמנים ובמקומות שונים? ראו הקרבת קורבנות לפני הר סיני, להרחבה בנושא.