Difference between revisions of "Kayin and Hevel in Art/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(2 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 5: Line 5:
 
<div class="overview">
 
<div class="overview">
 
<h2>הקדמה</h2>
 
<h2>הקדמה</h2>
<p>סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.<fn>לסקירה וניתוח מעמיק של האומנות בנושא זה, ראו מאמרם של י. מילגרום וי. דומן, <a href="http://www.tali-virtualmidrash.org.il/SearchResultsEng.aspx?ts=5">Having Left the Garden: Cain and Abel</a>.</fn> שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),<fn>כתב היד מאיר העיניים הזה, בן 513 העמודים, הינו אחד מהתרגומים המוקדמים ביותר של התנ"ך לקסטיליאנית. הוא הוזמן על ידי איש הכנסייה הבולט דון לואיס דה גוזמן אך נכתב על ידי החוקר היהודי ר' משה ארגל. גוזמן ביקש מר' ארגל לתרגם ולפרש את הטקסט המקראי, כנראה מתוך ניסיון לגשר בין שתי הקהילות. בהתחלה, ר' ארגל חשש לעשות זאת מתוך פחד כי פרשנותו היהודית תיענה בעוינות (ובכך הוא יימצא בסכנה), אך לבסוף הוא נענה לבקשה. הטקסט והפירוש שכתב לוו ב334 מיניאטורות, כולן עבודת ידם של אמנים נוצרים. לפחות בחלק מן המקרים, נראה כי האמנים קיבלו הוראות מר' ארגל, מאחר ונדמה כי היצירות מושפעות מהפירושים הרבניים. לקריאה נוספת בדבר כתב היד, ראו&#160;<a href="http://www.facsimile-editions.com/en/ab/">כאן</a>.</fn>&#160;לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),<fn>לוח זה הינו חלק מסדרה בת יותר מחמישים לוחות שנהב שנעשו בשביל הקתדרלה על ידי אמן לא ידוע. לוחות אלו נמצאות כיום במוזיאון הלובר שבפריז.</fn> ותחריט העץ של&#160;יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),<fn>שנור (תקנ"ד-תרל"ב) היה צייר גרמני מתנועת נצרת. התחריט הינו אחד מתוך מעל מאתיים תחריטי עץ שהוא הכין בשביל התנ"ך המאויר, Die Bibel in Bildern.</fn> מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.</p></div>
+
<p>סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.<fn>לסקירה וניתוח מעמיק של האומנות בנושא זה, ראו מאמרם של י. מילגרום וי. דומן, <a href="http://www.tali-virtualmidrash.org.il/SearchResultsEng.aspx?ts=5">Having Left the Garden: Cain and Abel</a>.</fn> שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),<fn>כתב היד מאיר העיניים הזה, בן 513 העמודים, הינו אחד מהתרגומים המוקדמים ביותר של התנ"ך לקסטיליאנית. הוא הוזמן על ידי איש הכנסייה הבולט דון לואיס דה גוזמן אך נכתב על ידי החוקר היהודי ר' משה ארגל. גוזמן ביקש מר' ארגל לתרגם ולפרש את הטקסט המקראי, כנראה מתוך ניסיון לגשר בין שתי הקהילות. בהתחלה, ר' ארגל חשש לעשות זאת מתוך פחד כי פרשנותו היהודית תיענה בעוינות (ובכך הוא יימצא בסכנה), אך לבסוף הוא נענה לבקשה. הטקסט והפירוש שכתב לוו ב334 מיניאטורות, כולן עבודת ידם של אמנים נוצרים. לפחות בחלק מן המקרים, נראה כי האמנים קיבלו הוראות מר' ארגל, מאחר ונדמה כי היצירות מושפעות מפירושים של חז"ל. לקריאה נוספת בדבר כתב היד, ראו&#160;<a href="http://www.facsimile-editions.com/en/ab/">כאן</a>.</fn>&#160;לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),<fn>לוח זה הינו חלק מסדרה בת יותר מחמישים לוחות שנהב שנעשו בשביל הקתדרלה על ידי אמן לא ידוע. לוחות אלו נמצאות כיום במוזיאון הלובר שבפריז.</fn> ותחריט העץ של&#160;יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),<fn>שנור (תקנ"ד-תרל"ב) היה צייר גרמני מתנועת נצרת. התחריט הינו אחד מתוך מעל מאתיים תחריטי עץ שהוא הכין בשביל התנ"ך המאויר, Die Bibel in Bildern.</fn> מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.</p></div>
 
<category>השוואת התמונות
 
<category>השוואת התמונות
 
<subcategory>תנ"ך אלבה
 
<subcategory>תנ"ך אלבה
Line 20: Line 20:
 
<p>בחירותיהם של האמנים&#160;מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<p>בחירותיהם של האמנים&#160;מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:</p>
 
<subcategory>הרצח
 
<subcategory>הרצח
<p>תנ"ך אלבה מציג את קין נושך את אחיו למוות,<fn><multilink><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">ז</a><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">פרשת בראשית (נ״ד:)</a><a href="Zohar" data-aht="parshan">אודות הזוהר</a></multilink>זהו תיאור ייחודי, וסביר שהוא מבוסס על&#160;<multilink><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">זוהר</a>.<a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">פרשת בראשית (נ״ד:)</a><a href="Zohar" data-aht="parshan">אודות הZohar</a></multilink></fn> בעוד בלוח השנהב הוא נראה כחונק את הבל. כיצד הבל נרצח? ספר בראשית מותיר את השיטה ואת כלי הרצח לדמיונם של הקוראים. אף על פי כן, פרשנים ואמנים הציעו כלי רצח שונים מאבנים ומקלות ועד לחרבות.<fn>ראו&#160;<multilink><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">בראשית ד׳:ח׳</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> המציע כי קין השתמש בחרב. השוו ל<multilink><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ח׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> המצטט את אלו השואלים כיצד קין יכל להרוג לפני המצאת החרב. אבן עזרא לועג לאלו בציון העובדה כי ישנן שיטות אחרות רבות לרצוח.</fn> התשובה לשאלת כלי הרצח יכולה להתברר כרלוונטית לשאלה: האם קין התכוון להרוג את הבל, או רק לפצוע אותו?<fn><multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink>&#160;מעלה את האפשרות כי ה' העניש את קין בגלות, העונש הסטנדרטי לרצח בשוגג, מאחר וקין עוד לא ראה אדם מת ולא ידע איזה נזקים יכולה זריקת אבן לעשות לאדם. השוו ל<multilink><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">סנהדרין ל״ז:</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, שם מוצע כי קין היכה את הבל בכל חלק מגופו, מאחר ולא היה בטוח מה יוביל בוודאות למותו.</fn> ראו&#160;<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין – רוצח במזיד או בשוגג?</a></p>
+
<p>תנ"ך אלבה מציג את קין נושך את אחיו למוות,<fn>זהו תיאור ייחודי, וסביר שהוא מבוסס על דברי ה<multilink><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">זוהר</a><a href="ZoharBereshit54b" data-aht="source">פרשת בראשית (נ״ד:)</a><a href="Zohar" data-aht="parshan">אודות הZohar</a></multilink>.</fn> בעוד בלוח השנהב הוא נראה כחונק את הבל. כיצד הבל נרצח? ספר בראשית מותיר את השיטה ואת כלי הרצח לדמיונם של הקוראים. אף על פי כן, פרשנים ואמנים הציעו כלי רצח שונים מאבנים ומקלות ועד לחרבות.<fn>ראו&#160;<multilink><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="RYBSBereshit4-8" data-aht="source">בראשית ד׳:ח׳</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> המציע כי קין השתמש בחרב. השוו ל<multilink><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshit4-8" data-aht="source">בראשית פירוש ראשון ד׳:ח׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> המצטט את אלו השואלים כיצד קין יכל להרוג לפני המצאת החרב. אבן עזרא לועג לאלו בציון העובדה כי ישנן שיטות אחרות רבות לרצוח.</fn> התשובה לשאלת כלי הרצח יכולה להתברר כרלוונטית לשאלה: האם קין התכוון להרוג את הבל, או רק לפצוע אותו?<fn><multilink><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit4-12" data-aht="source">בראשית ד׳:י״ב</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink>&#160;מעלה את האפשרות כי ה' העניש את קין בגלות, העונש הסטנדרטי לרצח בשוגג, מאחר וקין עוד לא ראה אדם מת ולא ידע איזה נזקים יכולה זריקת אבן לעשות לאדם. השוו ל<multilink><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin37b" data-aht="source">סנהדרין ל״ז:</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, שם מוצע כי קין היכה את הבל בכל חלק מגופו, מאחר ולא היה בטוח מה יוביל בוודאות למותו.</fn> ראו&#160;<a href="Kayin – Intentional or Unintentional Murderer" data-aht="page">קין – רוצח במזיד או בשוגג?</a></p>
 
</subcategory>
 
</subcategory>
 
<subcategory>דחיית המנחה
 
<subcategory>דחיית המנחה

Latest revision as of 13:14, 6 August 2019

קין והבל באמנות

הקדמה

סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.1 שלוש היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (שנת ק"צ),2 לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (שנת ד'תתמ"ד),3 ותחריט העץ של יוליוס שנור פון קרולספלד (שנת תר"ך),4 מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.

השוואת התמונות

תנ"ך אלבה

המיניאטורה מחולקת לשלוש סצנות, כשהחצי העליון מתאר את מנחותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע שמאלה כסמל לגירושו.

קתדרלת סלרנו

אמן לוח השנהב אף הוא מחלק את יצירתו לשלוש סצנות נפרדות, המסודרות בשורה משמאל לימין. בסצנה הראשונה, קין והבל צעירים מתוארים בתנוחות מקבילות, מרימים את מנחותיהם אל הרקיע. יד ה' נשלחת לעבר כבשתו של הבל, בעוד צרור תבואה של קין נדחה. בסצנה הבאה, קין דורך על הבל וחונק אותו. בסצנה האחרונה, ה' פונה לקין בכעס, וקין מתכווץ מפחד.

שנור

בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע העלאת המנחות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד מנחתו מתקבלת בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט, מוצגים קין ומנחתו. כמו הבל, גם קין כורע ברך, אך הוא עושה זאת בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא אל עבר הבל אחיו, כשעל פניו מבט של שנאה. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, ועמוד העשן שוקע בצידה.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

הרצח

תנ"ך אלבה מציג את קין נושך את אחיו למוות,5 בעוד בלוח השנהב הוא נראה כחונק את הבל. כיצד הבל נרצח? ספר בראשית מותיר את השיטה ואת כלי הרצח לדמיונם של הקוראים. אף על פי כן, פרשנים ואמנים הציעו כלי רצח שונים מאבנים ומקלות ועד לחרבות.6 התשובה לשאלת כלי הרצח יכולה להתברר כרלוונטית לשאלה: האם קין התכוון להרוג את הבל, או רק לפצוע אותו?7 ראו קין – רוצח במזיד או בשוגג?

דחיית המנחה

בתנ"ך אלבה, ישנו הבדל ברור באיכות בין מנחותיהם של האחים. בעוד הבל מקריב שני כבשים, קין מציע ערימת חיטים עלובה למראה ומה שנראה כמו כמה עלים יבשים, או קליפה חיצונית של דגן כלשהו.8 לעומת זאת, בלוח השנהב ובתחריטו של שנור, המנחות נראות שוות הרבה יותר.9 ההבדל בין ההצגות השונות מעלה את השאלה, מדוע מנחתו של קין נדחתה בעוד זו של הבל התקבלה? האם מנחתו של קין הייתה איכותית פחות,10 או שמא הדחייה קשורה למעשים אחרים או תכונות אופי אחרות של האחים?11 ראו דחיית מנחתו של קין.

כיצד הם ידעו?

הן בתנ"ך אלבה והן בלוח סלרנו, ה' מושיט את ידו על מנת לקבל את מנחתו של הבל, בעוד בתחריטו של שנור, הוא מראה את העדפתו או דחייתו באמצעות עמודי עשן העולים או נופלים. האם הפסוקים מרמזים על אחת מהאופציות הללו? הטקסט המקראי אינו מציין כיצד האחים ידעו מה ה' חשב על מנחותיהם. פרשנים רבים מציעים כי אש ירדה מן השמיים,12 בעוד אחרים13 טוענים כי האחים ידעו על בחירתו של ה' בהבל רק בדיעבד, בעקבות הצלחותיהם או כשלונותיהם במשלח ידם.14 להרחבה בנושא, ראו דחיית מנחתו של קין.

גיל האחים

האמן של לוחות קתדרלת סלרנו הציג את האחים כבנים צעירים,15 בעוד שנור הציג אותם כגברים צעירים, ותנ"ך אלבה הציג אותם כגברים בוגרים. האם יש לראות את קין כנער פזיז, אשר נתון בקלות לקנאה ועוד לא מודע לחלוטין להשלכותיהם של מעשיו, או כמבוגר, ממנו יש לצפות שידע לשלוט בכעסו ולקבל אחריות מלאה על מעשיו? האם להבל הייתה הזדמנות להביא ילדים לעולם, או שהוא מת לפני שזכה לכך? הטקסט המקראי אינו מתייחס לשאלות הללו,16 אך מפחדו של קין כי עלול להיהרג בידי אחרים, ניתן להסיק כי לאדם ולחוה היו ילדים נוספים, או שלחלופין, קין והבל הספיקו להקים משפחות משלהם. ראו כרונולגיה של בראשית ב'-ד'.17

האם היה מזבח?

בעוד גם בתנ"ך אלבה וגם בתחריט העץ של שנור האחים מביאים את מנחותיהם על מזבח, בלוח של סלרנו האחים מרימים את מנחותיהם בידיהם לה'. אף שרוב הקוראים מניחים כי היה מזבח, בפרק לא מופיע מזבח כלל.18 דבר זה מעלה שאלות לגבי מסורת הקרבת הקורבנות. כיצד זו התפתחה לאורך הדורות? האם פולחן הקרבת הקורבנות התבצע באופו דומה בכל הזמנים ובכל התרבויות, או שאולי היו אופנים שונים של הקרבת קורנות בזמנים ובמקומות שונים? ראו הקרבת קורבנות לפני הר סיני, להרחבה בנושא.