Kayin and Hevel in Art/0/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

קין והבל באמנות

סקירה

סיפור קין והבל, סיפורו של הרצח הראשון בהיסטוריה, עורר את סקרנותם של אמנים לאורך כל הדורות.1 שלושת היצירות המוצגות כאן, המיניאטורה מתנ"ך אלבה (1430 לספירה),2 לוח השנהב מקתדרלת סלרנו (1084 לספירה),3 ותחריט העץ של יוליוס שנור פון קרולספלד (1860 לספירה),4 מציגות חלקים שונים מהסיפור, ממנחותיהם של קין ושל הבל, ועד לגירושו של קין. האמנים מציגים תפיסות שונות של האחים, של מנחותיהם, ושל הרצח עצמו, ומציעים פרשנויות שונות לעמימויות ולפערים בסיפור המקורי.

ציורים מנוגדים

תנ"ך אלבה

המיניאטורה מחולקת לשלושה סצנות, כשהחצי העליון מתאר את מנחותיהם של האחים, והחצי התחתון מתאר את הרצח ואת נזיפתו של ה' בקין. בסצנה הראשונה, ה' פונה לעבר הבל על מנת לקבל את שני הכבשים אותם הוא מקריב, בעודו מתעלם מהצמחים אותם מקריב קין. לאחר מכן, קין רוצח את אחיו באכזריות על ידי כך שהוא נשכב מעליו ונושך אותו בצוואר. דמו של הבל נספג באדמה שתחתיו. בצדו הימני של הציור, ה' מעניש את קין, ומצביע שמאלה כסמל לגירושו.

קתדרלת סלרנו

אמן לוח השנהב אף הוא מחלק את יצירתו לשלושה סצנות נפרדות, המסודרות בשורה משמאל לימין. בסצנה הראשונה, קין והבל צעירים מתוארים בתנוחות מקבילות, מרימים את מנחותיהם אל הרקיע. יד ה' נשלחת לעבר כבשתו של הבל, בעוד צרור תבואה של קין נדחה. בסצנה הבאה, קין דורך על הבל וחונק אותו. בסצנה האחרונה, ה' פונה לקין בכעס, וקין מתכווץ מפחד.

שנור

בניגוד ליצירות האחרות, תחריטו של שנור מתמקד רק ברגע העלאת המנחות. בחזית השמאלית, הבל כורע ברך בפני מזבחו, ונראה כצדיק טהור. כפות ידיו צמודות זו לזו, והוא מביט מעלה אל עבר ה', בעוד מנחתו נלקחת בעמוד עשן. מימין, ברקע התחריט, מוצגים קין ומנחתו. כמו הבל, גם קין כורע ברך, אך הוא עושה זאת בכעס ולא באדיקות. הוא אינו מביט מעלה, אלא אל עבר הבל אחיו, כשעל פניו מבט כועס. כפות ידיו מאוגרפות בעוד סלסלת פירותיו נותרת על יד המזבח, ועמוד העשן שוקע בצידה.

יחס לטקסט המקראי

בחירותיהם של האמנים מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:

הרצח

תנ"ך אלבה מציג את קין נושך את אחיו למוות,5 בעוד בלוח השנהב הוא נראה כחונק את הבל. כיצד הבל נרצח? ספר בראשית מותיר את השיטה ואת כלי הרצח לדמיונם של הקוראים. אף על פי כן, פרשנים ואמנים הציעו כלי רצח שונים מאבנים ומקלות ועד לחרבות.6 התשובה לשאלת כלי הרצח יכולה להתברר כרלוונטית לשאלה: האם קין התכוון להרוג את הבל, או רק לפצוע אותו?7 ראו קין – רוצח במזיד או בשוגג?

דחיית המנחה

בתנ"ך אלבה, ישנו הבדל ברור באיכות בין מנחותיהם של האחים. בעוד הבל מקריב שני כבשים, קין מציע ערימת חיטים עלובה למראה ומה שנראה כמו כמה עלים יבשים, או קליפה חיצונית של דגן כלשהו.8 לעומת זאת, בלוח השנהב ובתחריטו של שנור, המנחות נראות שוות הרבה יותר.9 ההבדל בין ההצגות השונות מעלה את השאלה, מדוע מנחתו של קין נדחתה בעוד זו של הבל התקבלה? האם מנחתו של קין הייתה איכותית פחות,10 או שמא הדחייה קשורה למעשים אחרים או תכונות אופי אחרות של האחים?11 ראו דחיית מנחתו של קין.

How Did They Know?

In both the Alba Bible and the Salerno panel, Hashem reaches out His hand to accept Hevel's offering, while in Schnorr's woodcut Hashem shows His preference / rejection through the rising / collapsing pillars of smoke. Is either of these alluded to in Bereshit? The text does not say how the brothers knew what Hashem thought of their offerings. Many commentators conjecture that fire came down from heaven,12 while others13 propose that the siblings knew of Hashem's preference only based on their subsequent successes and failures in their chosen occupations.14 For further discussion, see Kayin's Sacrifice Rejected.

How Old?

The artist of the Salerno Cathedral panel portrays the brothers as young boys,15 while Schnorr depicts them as young men, and the Alba Bible renders them as mature adults. Should Kayin be viewed as a rash youth, easy prey to jealousy and not fully aware of the implications of his actions, or was he an adult, expected to control his rage and to be fully responsible for his deeds? Had Hevel already had the chance to bear progeny or was he killed before he could bring descendants into the world? The Biblical text is silent on the matter,16 but Kayin's fear that he might be killed by others suggests that either Adam and Chava had other children or that the brothers themselves already had families of their own.17 See Chronology of Bereshit 2-4.

Was There an Altar?

While both the Alba Bible and Schnorr portray the brothers bringing their offerings on an altar, the Salerno ivory depicts them simply raising the gifts to Hashem. Though most readers assume that there was an altar, the chapter makes no mention of one.18 This raises a question regarding the sacrificial tradition. How did it develop over the ages? Was sacrificial worship always performed similarly across time and culture, or were there different modes of offerings in different times and places? See Sacrifices Before Sinai for more.