Difference between revisions of "Lemekh's Monologue/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
Line 9: Line 9:
 
<p>(כג) וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי נְשֵׁי לֶמֶךְ הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. (כד) כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה.</p>
 
<p>(כג) וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי נְשֵׁי לֶמֶךְ הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. (כד) כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>נאום זה מופיע באופן חסר הקשר, ובכך מקשה על פיענוח הטון בו למך משתמש, וכן פיענוח משמעותם של דבריו. מה הוא מנסה לחלוק עם נשותיו? האם מילותיו מהוות הצהרה או שאלה? אילו רגשות עומדות מאחורי הדברים; האם למך עצוב, מנחם, או מתרברב? יתר על כן, כמעט כל ביטוי בנאום זה אינו ברור בקריאה ראשונה:</p>
+
<p>נאום זה מופיע באופן חסר הקשר, ובכך מקשה על פיענוח הטון בו למך משתמש, וכן פיענוח משמעותם של דבריו. באיזה מידע הוא מנסה לשתף את נשותיו? האם מילותיו מהוות הצהרה או שאלה? אילו רגשות עומדות מאחורי הדברים; האם למך עצוב, מנחם, או מתרברב? יתר על כן, כמעט כל ביטוי בנאום זה הוא עמום:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>מיהם ה"אִישׁ" וה"יֶלֶד" המוזכרים? מדוע הם נהרגו? האם למך מתאר המתת ולד, רצח, או גם וגם?</li>
+
<li>מי הם ה"אִישׁ" וה"יֶלֶד" המוזכרים? מדוע הם נהרגו? האם למך מתאר המתת ולד, רצח, או גם וגם?</li>
 
<li>מה המילים&#160;"לְפִצְעִי"&#160;ו"לְחַבֻּרָתִי" באות להסביר? האם הן&#160;מתארות את המניעים לרצח, או את האופן בו הרצח התבצע?</li>
 
<li>מה המילים&#160;"לְפִצְעִי"&#160;ו"לְחַבֻּרָתִי" באות להסביר? האם הן&#160;מתארות את המניעים לרצח, או את האופן בו הרצח התבצע?</li>
 
<li>מה משמעותו של הביטוי&#160;"שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם"? האם למך משווה את עצמו לקין, או שהוא נוקם על מעשיו של קין? האם השוואה זו נועדה להפחית מאשמתו של למך, או להוסיף עליה?</li>
 
<li>מה משמעותו של הביטוי&#160;"שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם"? האם למך משווה את עצמו לקין, או שהוא נוקם על מעשיו של קין? האם השוואה זו נועדה להפחית מאשמתו של למך, או להוסיף עליה?</li>
Line 17: Line 17:
  
 
<h2>מטרה והקשר</h2>
 
<h2>מטרה והקשר</h2>
<p>אחד ההיבטים המטרידים ביותר בנאומו של למך הוא עצם קיומו בתורה. מהי הרלוונטיות של הפסקה הזו לקורא? האם היא שופכת אור על הסיפורים הסובבים אותה, או שאולי הסיפורים הללו יכולים לעזור לפענח את הפסקה הזו? הקשרו הרחב יותר של הנאום הינו סיפור רצח קין את הבל, ולמך עצמו הינו צאצא ישיר של קין ואף מתייחס לעונשו של קין בנאומו.<fn>מילותיו של למך&#160;"כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן" (ד':ט"ו) הינם רמיזה ברורה לפסוק קודם&#160;"כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם".</fn> אך כיצד מעשיו של למך קשורים לאלו של קין?</p>
+
<p>אחד ההיבטים המטרידים ביותר בנאומו של למך הוא עצם קיומו בתורה. מהי הרלוונטיות של הפסקה הזו לקורא? האם היא שופכת אור על הסיפורים הסובבים אותה, או שאולי הסיפורים הללו יכולים לעזור לפענח את הפסקה הזו? הקשרו הרחב יותר של הנאום הינו סיפור רצח קין את הבל, ולמך עצמו הינו צאצא ישיר של קין ואף מתייחס לעונשו של קין בנאומו.<fn>מילותיו של למך&#160;"כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן" הינם רמיזה ברורה לפסוק קודם "כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם" (ד':ט"ו).</fn> אך כיצד מעשיו של למך קשורים לאלו של קין?</p>
 
<p>לחילופין, ההקשר המיידי של הנאום הינו תיאור המצאותיהם החומריות של ילדי למך:</p>
 
<p>לחילופין, ההקשר המיידי של הנאום הינו תיאור המצאותיהם החומריות של ילדי למך:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">

Latest revision as of 22:30, 10 July 2019

נאומו של למך

הקדמה

(הקליקו לנושא זה באמנות)

וידוי?

לאחר רצח קין את הבל, מופיעה בתורה רשימת צאצאיו של קין, הנקטעת בדור השישי על מנת להרחיב על למך. ניתן עליו מידע ביוגרפי, ולאחר מכן, פואמה קצרה וחידתית הרומזת על מעשה רצח אך איננה מרחיבה יותר:

(כג) וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי נְשֵׁי לֶמֶךְ הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. (כד) כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה.

נאום זה מופיע באופן חסר הקשר, ובכך מקשה על פיענוח הטון בו למך משתמש, וכן פיענוח משמעותם של דבריו. באיזה מידע הוא מנסה לשתף את נשותיו? האם מילותיו מהוות הצהרה או שאלה? אילו רגשות עומדות מאחורי הדברים; האם למך עצוב, מנחם, או מתרברב? יתר על כן, כמעט כל ביטוי בנאום זה הוא עמום:

  • מי הם ה"אִישׁ" וה"יֶלֶד" המוזכרים? מדוע הם נהרגו? האם למך מתאר המתת ולד, רצח, או גם וגם?
  • מה המילים "לְפִצְעִי" ו"לְחַבֻּרָתִי" באות להסביר? האם הן מתארות את המניעים לרצח, או את האופן בו הרצח התבצע?
  • מה משמעותו של הביטוי "שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם"? האם למך משווה את עצמו לקין, או שהוא נוקם על מעשיו של קין? האם השוואה זו נועדה להפחית מאשמתו של למך, או להוסיף עליה?

מטרה והקשר

אחד ההיבטים המטרידים ביותר בנאומו של למך הוא עצם קיומו בתורה. מהי הרלוונטיות של הפסקה הזו לקורא? האם היא שופכת אור על הסיפורים הסובבים אותה, או שאולי הסיפורים הללו יכולים לעזור לפענח את הפסקה הזו? הקשרו הרחב יותר של הנאום הינו סיפור רצח קין את הבל, ולמך עצמו הינו צאצא ישיר של קין ואף מתייחס לעונשו של קין בנאומו.1 אך כיצד מעשיו של למך קשורים לאלו של קין?

לחילופין, ההקשר המיידי של הנאום הינו תיאור המצאותיהם החומריות של ילדי למך:

(יט)  וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם הָאַחַת עָדָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה. (כ) וַתֵּלֶד עָדָה אֶת יָבָל הוּא הָיָה אֲבִי יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה. (כא) וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב. (כב) וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה.

האם ההמצאות הללו קשורות בדרך כלשהי למעשיו של למך ולנאומו?

לבסוף, לאחר תום הסיפור הזה, ממשיכה רשימת הצאצאים עד לסיפור המבול. האם ישנו מסר שניתן ללמוד מסמיכות האירועים הזו? כיצד נאומו של למך יכול להוסיף להבנתנו את סיפור המבול?