Difference between revisions of "Lemekh's Monologue/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 15: Line 15:
 
</ul>
 
</ul>
  
<h2>Context and Purpose</h2>
+
<h2>מטרה והקשר</h2>
 
<p>One of the troubling aspects of Lemekh's speech is its very presence in the Torah.&#160; What is the relevance of this episode to the reader?&#160; Does it shed light on the narratives surrounding it or might they help elucidate it?&#160; Its broader context is the story of Kayin killing Hevel, and Lemekh himself is a direct descendant of Kayin and makes reference to Kayin's punishment.<fn>Lemekh's words "כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן" are a clear allusion to the earlier verse (4:15) "כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם".</fn>&#160; But how are Lemekh's actions related to Kayin's?</p>
 
<p>One of the troubling aspects of Lemekh's speech is its very presence in the Torah.&#160; What is the relevance of this episode to the reader?&#160; Does it shed light on the narratives surrounding it or might they help elucidate it?&#160; Its broader context is the story of Kayin killing Hevel, and Lemekh himself is a direct descendant of Kayin and makes reference to Kayin's punishment.<fn>Lemekh's words "כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן" are a clear allusion to the earlier verse (4:15) "כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם".</fn>&#160; But how are Lemekh's actions related to Kayin's?</p>
 
<p>Alternatively, its immediate context is a description of the material inventions of Lemekh's children:</p>
 
<p>Alternatively, its immediate context is a description of the material inventions of Lemekh's children:</p>
<q class="" dir="rtl" lang="he">
+
<q class="" lang="he" dir="rtl">
 
<p>(יט)&#160; וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם הָאַחַת עָדָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה. (כ) וַתֵּלֶד עָדָה אֶת יָבָל הוּא הָיָה אֲבִי יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה. (כא) וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב. (כב) וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה.</p>
 
<p>(יט)&#160; וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם הָאַחַת עָדָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה. (כ) וַתֵּלֶד עָדָה אֶת יָבָל הוּא הָיָה אֲבִי יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה. (כא) וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב. (כב) וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה.</p>
 
</q>
 
</q>

Version as of 05:56, 7 July 2019

נאומו של למך

הקדמה

וידוי?

לאחר רצח קין את הבל, מופיעה בתורה רשימת צאצאיו של קין, הפוסקת בדור השישי על מנת להרחיב על למך. ניתן עליו מידע ביוגרפי, ולאחריו, פואמה קצרה וחידתית הרומזת על מעשה רצח אך איננה מרחיבה יותר:

(כג) וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי נְשֵׁי לֶמֶךְ הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. (כד) כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה.

נאום זה מופיע חסר הקשר, ובכך מקשה על פיענוח הטון בו למך משתמש, ומשמעותם של דבריו. מה הוא מנסה לחלוק עם נשותיו? האם מילותיו מהוות הצהרה או שאלה? אילו רגשות עומדות מאחורי הדברים; האם למך עצוב, מנחם, או מתרברב? יתר על כן, כמעט כל ביטוי בנאום זה אינו ברור בקריאה ראשונה:

  • מיהם "אִישׁ" ו"יֶלֶד" המוזכרים? מדוע הם נהרגו? האם למך מתאר המתת ולד, רצח, או גם וגם?
  • מה המילים "לְפִצְעִי" ו"לְחַבֻּרָתִי" באות להסביר? האם הן משקפות את המניעים לרצח, או את האופן בו הרצח התבצע?
  • מה משמעותו של הביטוי "שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם"? האם למך משווה את עצמו לקין, או לנוקם על מעשיו של קין? האם השוואה זו נועדה להפחית מאשמתו של למך, או להוסיף עליה?

מטרה והקשר

One of the troubling aspects of Lemekh's speech is its very presence in the Torah.  What is the relevance of this episode to the reader?  Does it shed light on the narratives surrounding it or might they help elucidate it?  Its broader context is the story of Kayin killing Hevel, and Lemekh himself is a direct descendant of Kayin and makes reference to Kayin's punishment.1  But how are Lemekh's actions related to Kayin's?

Alternatively, its immediate context is a description of the material inventions of Lemekh's children:

(יט)  וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם הָאַחַת עָדָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה. (כ) וַתֵּלֶד עָדָה אֶת יָבָל הוּא הָיָה אֲבִי יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה. (כא) וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב. (כב) וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה.

Could these advances in civilization be in some way connected to Lemekh's deeds and words?

Finally, the story is followed by the genealogical list which leads into the story of the Flood.  Is there a message in the juxtaposition of these events? What might Lemekh's oration add to our understanding of the Flood narrative?