ניתוח ספרותי – בראשית י"ג
Sources
Biblical Texts
Bereshit 12:5בראשית י״ב:ה׳
Avram took his wife, Sarai, and his brother's son, Lot, and all their possessions which they had acquired, and the people they had purchased in Charan, and they departed to go to the land of Canaan, and they came to the land of Canaan. | וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כׇּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן. |
Bereshit 13:1בראשית י״ג:א׳
Avram ascended from Egypt, he, his wife, and all that was his, and Lot with him, towards the Negev. | וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכׇל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ הַנֶּגְבָּה. |
Bereshit 13:7בראשית י״ג:ז׳
There was strife between the herdsmen of Avram's livestock and the herdsmen of Lot's livestock, and the Canaanites and the Perizzites were then dwelling in the land. | וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ. |
Bereshit 13:13בראשית י״ג:י״ג
Now, the people of Sedom were exceedingly wicked and sinful against Hashem. | וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַי״י מְאֹד. |
Medieval Texts
Rashi Bereshit 13:13רש״י בראשית י״ג:י״ג
ואנשי סדום רעים BUT THE MEN OF SODOM WERE WICKED – and yet Lot did not refrain from living with them. Our Rabbis learned from here how the text (Proverbs 10:11) "and the name of the wicked shall rot" should be applied (Yoma 38b). רעים WICKED – in their persons וחטאים AND SINNERS – with their wealth (Sanhedrin 109a) לה' מאד BEFORE THE LORD, EXCEEDINGLY – They knew their Master and yet intentionally rebelled against Him (Sifra, Bechukotai, Section 2 2). | ואנשי סדם רעים וחטאים – ואף על פי כן לא נמנע לוט מלשכן עמהם, ורבותינו (בבלי יומא ל״ח:) למדו מכאן: שם רשעים לרקבון (משלי י׳:ז׳). [רעים – בגופם, וחטאים – בממונם.] לי״י מאוד – יודעים רבונם ומתכוונין למרוד בו. |
Ramban Bereshit 13:13רמב״ן בראשית י״ג:י״ג
NOW THE MEN OF SODOM WERE WICKED AND SINNERS. The purport thereof, as Rashi wrote, is that Scripture accuses Lot for not restraining himself from dwelling with them and also speaks of the merit of the righteous one [Abraham] whose lot did not fall in a place of wickedness for the rod of wickedness shall not rest upon the lot of the righteous. And all the cities of the Plain were wicked and sinners against the Eternal exceedingly. This was why they alone were overthrown even though all the Canaanites were people of great abominations, for so it is written. | וטעם ואנשי סדום רעים וחטאים – יאשים הכתוב את לוט שלא נמנע מלשכון עמהם כדברי רבינו שלמה. וידבר עוד בזכות הצדיק שלא נפל חבלו במקום אשר שמה הרשע, כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים (תהלים קכ״ה:ג׳), וכל ערי הככר רעים וחטאים לי״י מאד, כי על כן נהפכו, אף על פי שכל בני כנען אנשי תועבות גדולות כי כן כתוב (ויקרא י״ח:כ״ז). |
Abarbanel Bereshit 13:7אברבנאל בראשית י״ג:ז׳
(ז) והנה סמך לזה והכנעני והפריזי אז יושב בארץ להגיד שהיתה המריבה ההיא סכנ׳ לשניהם מפאת הכנעני והפריזי שכבר נתישבו בארץ ההיא. ואולי בהגיע באזניהם רוב עשרם ומקניהם של אברם ולוט ומריבתם על מרעה הארץ אשר לא להם יכום לפי חרב ויגזלו כל אשר להם. |
Modern Texts
Sforno Bereshit 13:7ספורנו בראשית י״ג:ז׳
ויהי ריב בין רועי מקנה אברם ובין רועי מקנה לוט, there was an argument between who would succeed to drive out the other from the available grazing land they would find. והכנעני והפריזי אז יושב בארץ. This is why a quarrel between two brothers who lived side by side was especially embarrassing and harmful to the image of Avram among the surrounding tribes. When those tribes would see the brothers quarrel, they would assume that neither of them was a peace-loving individual and they would reason that they had even more reason to quarrel with either one of those recent immigrants. | ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט – היתה ביניהם מריבה לראות מי נדחה מפני מי מן המרעה שימצאו. והכנעני והפרזי אז ישב בארץ – ולכן היה הריב בין שני אחים גרים מבאיש את ריחם בעיני התושבים, כי בהיות מריבה בין האחים הגרים יחשבו אותם התושבים לאנשי ריב וישאו קל וחומר בעצמם. |