Literary Devices – Bereshit 20
Sources
Medieval Texts
Abarbanel Bereshit 20:9אברבנאל בראשית כ׳:ט׳
(ט-י) ולכן קרא לאברהם לדעתו מאותו ענין אשתו כי בזה יעמוד על אמתת החלום. ואמר לו מה עשית לנו ומה חטאתי לך וסמוך לזה אמר במאמר שני והוא ויאמר אבימלך אל אברהם מה ראית כי עשית את הדבר הזה וראוי שנתעורר למה היו שני מאמרים ומשתי אמירות ולא הי׳ הדבור ההוא כלו מדובק במאמר אחד. אבל אמתת הענין הוא שאבימלך התחיל להוכיח את אברהם בדברים קשים באמרו שנרא׳ ממה שעשה באמרו על אשתו שהיא אחותו שהיה מכוין להכשילו כדי להנקם ממנו ועל זה אמר מה עשית לנו ומה חטאתי לך ר״ל מה המכשול והרע׳ אשר עשית לנו ומהו החטא שחטאתי לך שבעבורו הסכמת להביא עלי ועל ממלכתי חטאה גדול׳ באיסור אשת איש ואם שאמר זה על עצמו כי להיות המלך נפש כללית לכל עמו כמו שזכר הפלוסוף היתה הרע׳ הבא׳ מגעת לכל מלכותו. ואם מפני שחשב שבפשעו זה תהפך כל מלכותו כמהפכת סדום ועמורה. ואמר לו עם זה מעשים אשר לא יעשו עשית עמדי. להודיע שאברהם ג״כ חטא כנגד כבודו בהיותו סבה שתלקח אשתו כי הוא באמת מכלל המעשים אשר לא יעשו לאנשי שם אוהבי הכבוד. והרלב״ג פירש חטאה גדולה. עונש גדיל דומה לעונש סדום ועמור׳ שהיה בקרוב. והנה אברהם בראותו חמת מלך מלאכי מות נסתתמו טענותיו נשתתק ולא השיב לו דבר ואבימלך הבין שהי׳ אברהם ירא וחרד מתוכחתו הקש׳ ולפי׳ חזר לו לדבר לו בנחת רוח בדבור אחר וזה אמרו ויאמר אבימלך אל אברהם מה ראית כי עשית את הדבר הז׳ ר״ל האם ראית שר וגדול בארצי שהיה לוקח הנשים בחזקה או שמעת עלי כי עשיתי כן פעם אחרת כי הנ׳ בלי ספק סבה מה הערותך לעשות זה. והי׳ אם כן המאמר הראשון מאבימלך תוכח׳ והמאמר השני שאלת הסב׳. |
Modern Texts
Shadal Bereshit 20:10שד״ל בראשית כ׳:י׳
What motive did you have. After saying, “Acts that ought not to be done,” etc., Abimelech amended his words by way of respect and said, “I know that you are not a wicked man who leads people astray in order to harm them, but please let me know what motive you had,” etc. In other words, “What was the thing that brought you to do this? What was your intention?” | מה ראית – אחר שאמר לו מעשים אשר לא יעשו וגו׳ תיקן דברו דרך כבוד ואמר לו ידעתי כי לא איש רע אתה המטעה את הבריות בכוונה להזיק, אבל הודיעני נא מה ראית וגו׳ כלומר מה היה הדבר שהביאך לעשות כן, ומה היתה כוונתך בזה. |
Netziv Bereshit 20:9-10נצי״ב בראשית כ׳:ט׳-י׳
(ט) ויאמר לו מה עשית לנו וגו׳ מעשים אשר לא יעשו וגו׳ – מתחילה היסב אבימלך על אברהם חטא גדול להפחידו מעונש מות, כי ״חמת מלך מלאכי מות״ (משלי טז,יד), וחשב אבימלך שיבקש אברהם אבינו מחילה ממנו, ובזה יתנה אבימלך שיתפלל אל ה׳, ואם לא — ימות. אבל אברהם לא השיב אחר רוגז של אבימלך לא דבר ולא חצי דבר, וא״כ ראה אבימלך כי ברע הוא, והרי אין יכול להרגו שהרי יודע כמה הקב״ה מזהיר עליו, על כן חזר והיטיב לו פנים. (י) ויאמר אבימלך אל אברהם – באמירה בפני עצמה, ובלא נשיאת חטא ואשם, כי אם בדברי פיוס ושאלה. מה ראית כי עשית וגו׳ – מסתמא יראת ממני, אמור לי מה ראית לירא ממני, והלא באמת פלשתים בכלל היו בעלי דרך ארץ ולא גזלו מעולם אשה. |