Literary Devices – Bereshit 27
Sources
Medieval Texts
R. Yosef Bekhor Shor Bereshit 27:4ר׳ יוסף בכור שור בראשית כ״ז:ד׳
בעבור תברכך נפשי בטרם אמות – SO THAT I MAY BLESS YOU BEFORE DIE – Because with the gift that I will give you, he will not be able to dispute anything, since the law of the birthright is not relevant regarding a gift. And I will give you all of the authority, as it says: “May nations serve you and may peoples bow down to you” (Bereshit 27:29), for the law of birthright is only relevant to inheritance. And here too our Rabbis said (Mishna Bava Batra 8:5): One who divides his property verbally, increasing [the portion] of one and decreasing [the portion] of another, or equating their portion with that of the firstborn, his words stand. And because of this he told him he would bless him before he died, so that he would not lose out for having sold his birthright. And therefore he said to him: Make me a feast, because you gave your birthright for one meal, and I will restore it to you for a feast, and thereby I will make you the ruler. And also because it is the way of ministers to make a feast when they accept authority, and thus it says: “He slaughtered oxen and fatlings etc.” (Melakhim I 1:19). | בעבור תברכך נפשי בטרם אמות – כי במתנה שאתן לך אינו יכול לערער כלום, דדין בכורה לא שייך גבי מתנה. ואני אתן לך כל השררה, כמו שאמר: יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים (בראשית כ״ז:כ״ט), דדין בכורה לא שייך אלא בירושה. והכי נמי אמרו רבותינו (משנה ב״ב ח׳:ה׳): המחלק נכסיו על פיו, ריבה לאחד ומיעט לאחד והשוו להם את הבכור, דבריו קיימין. ומשום {הכי} אמר לו לברכו לפני מותו, שלא יפסיד במה שמכר בכורתו. ולפיכך אמר לו: עשה לי סעודה, שהרי נתת בכורתך בשביל אכילה אחת, ואני אשיבנה לך בשביל סעודה, ושם אמשולך. ועוד כי דרך השרים לעשות סעודה כשמקבלין שררה, וכן הוא אומר: ויזבח שור ומריא וגו׳ (מלכים א א׳:י״ט). |
R. Avraham b. HaRambam Bereshit 27:4ר׳ אברהם בן הרמב״ם בראשית כ״ז:ד׳
ועשה לי מטעמים – קשר הברכה במטעמים (יש) לי בו טעם (והוא) כתוב ב(ספר) ״אלכפאיה״ בפרק הפרישות ותמציתו שנתכוין (יצחק) לתקן את נפשו הכבודה ולשמח אותה ולתקן את מזגו במאכל ערב ונעים ושיהיה זה על ידי עשו כדי שתהיה הברכה יותר ראויה לו וכבר הזכיר זה גם כן אבי אבא ז״ל. |
Modern Texts
R. David Zvi Hoffmann Bereshit 27:4ר׳ דוד צבי הופמן בראשית כ״ז:ד׳
ועשה־לי מטעמים – יצחק מבקש להתכונן למתן הברכה על ידי אכילת המטעמים האהובים עליו, כפי שגם מאוחר יותר הנביאים מבקשים להגיע להתלהבות על ידי נגינה ושיר וכיו״ב. ועוד, היה עליו על עשו לרכוש את לב אביו על ידי מעשה החסד שנדרש לעשות, כדי שהברכה תבוא מלב טוב ושמח. תברכך נפשי – הברכה צריך שתבוא מן הנפש, מתוך פנימיותו של האדם. |