Long Lines of Litigants
Sources
Biblical Texts
Shemot 18:13-14שמות י״ח:י״ג-י״ד
(יג) וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת הָעָם וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל מֹשֶׁה מִן הַבֹּקֶר עַד הָעָרֶב. (יד) וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב. |
Classical Texts
Mekhilta DeRabbi Yishmael Yitro Amalek 2מכילתא יתרו עמלק ב׳
ויהי ממחרת וישב משה לשפוט את העם, ממחרת יום הכפורים. |
Medieval Texts
R. Saadia Shemot 18:13רס״ג פירוש הארוך שמות י״ח:י״ג
אשר לדיבור ויהי ממחרת, הרי זה מוכיח שהיו לשליח ימים קבועים שהיה יושב ודן בהם בין הבריות, ולא היה עושה זאת כל יום. כי אם היה מנהגו לדון בכל יום למה נעדר מהם ביום הראשון שנכנס בו יתרו אל המחנה, לפי שלא אמר הכתוב ביום ההוא אבל אמר ויהי ממחרת. |
Lekach Tov Shemot 18:13לקח טוב שמות י״ח:י״ג
וישב משה לשפוט את העם. מה משפטים היה להם, אלא בני ערב רב היו תובעים שלל המצריים. |
Seikhel Tov Shemot 18:13שכל טוב שמות י״ח:י״ג
וישב משה לשפוט את העם. אותו היום באו ערב רב, דהיינו האספסוף, והיו תובעין לישראל שללה של מצרים, והיו ישראל מתרעמין זה על זה. |
Rashi Shemot 18:13רש״י שמות י״ח:י״ג
ויהי ממחרת - מוצאי יום הכיפורים היה, כך שנינו בספרי, ומהו ממחרת, למחרת רדתו מן ההר. ועל כרחך אי אפשר לומר אלא ממחרת יום הכיפורים, שהרי קודם מתן תורה אי אפשר לומר (פסוק טז) והודעתי את חקי וגו', ומשנתנה תורה עד יום הכיפורים לא ישב משה לשפוט את העם, שהרי בשבעה עשר בתמוז ירד ושבר את הלוחות, ולמחר עלה בהשכמה ושהה שמונים יום וירד ביום הכיפורים. ואין פרשה זו כתובה כסדר, שלא נאמר ויהי ממחרת עד שנה שניה, אף לדברי האומר יתרו קודם מתן תורה בא, שילוחו אל ארצו לא היה אלא עד שנה שניה, שהרי נאמר כאן (פסוק כז) וישלח משה את חותנו ומצינו במסע הדגלים שאמר לו משה (במדבר י כט) נוסעים אנחנו אל המקום וגו', (שם לא) אל נא תעזוב אותנו, ואם זו קודם מתן תורה, מששלחו והלך היכן מצינו שחזר ואם תאמר שם לא נאמר יתרו אלא חובב, ובנו של יתרו היה, הוא חובב הוא יתרו, שהרי כתיב (שופטים ד יא) מבני חובב חותן משה. |
Rashbam Shemot 18:13רשב״ם שמות י״ח:י״ג
מן הבקר עד הערב - לפי שהוא לבדו שופט את כל העם ואין לו מסייעים. |
Chizkuni Shemot 18:13חזקוני שמות י״ח:י״ג
ויהי ממחרת - לפי הפשט ממחרת יום הסעודה כי ביום הסעודה היה טרוד לכבוד חותנו ולא היה לו פנאי לישב בדין עד למחרתו.... לשפט את העם - יש מפרשים מן ערב רב שהיו תובעים מהם את שלל קרוביהם, אבל אינו מיושב על הסדר. |
Paneach Raza Shemot 18:13פענח רזא שמות י״ח:י״ג
וישב משה לשפוט - שהיו מדיינים הרבה בביזת הים שהראשונים לקחו המשובח והרוב והאחרונים טענו לחלוק עמהם וכיוצא. |
Ralbag Shemot Toalot 18:14רלב״ג שמות תועלות י״ח:י״ד
התועלת הארבעה עשר הוא להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה' יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו. ולזה בא זה הסיפור בזה המקום, לא לפחות מעלת משה, כי זה הוא הפך מה שכיונה אליו התורה, כי התורה פירסמה במקומות רבים עוצם מדרגת משה; והיה ראוי להיות כן כדי שיאמינו דבריו יותר. |
Akeidat Yitzchak Shemot #43עקידת יצחק שמות שער מ״ג
אמנם סבת עמידת העם עליו מבקר עד ערב, וצורך העצה ההיא של יתרו, לדעתי היה להיות זה קודם מתן תורה, שעדין לא נתן להם סדר המשפטים אשר ישפטו בהם, שאם אמרו (סנהדרין נ"ו ע"ב) שבת ודינין במרה איפקוד, ודאי על דיני השבת עצמו אמרו, או קצת דינים חלקיים, שעליהם אמר והודעתי את חקי האלהים ואת תורותיו, אבל דיני ממונות וחבלות בכלל אחר כך נתנו להם, שנאמר (שמות כ"א) ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם וגו', כל הפרשה כלה וכן בשאר פרשיות התורה. |
Abarbanel Shemot 18אברבנאל שמות י״ח
ואומר כי בהיות שיתרו בא קודם מתן תורה היה יושב משה לשפוט את העם מן הבקר עד הערב ולא היה ממנה אנשים אחרים לשופטם לפי שעדיין לא נתן להם תורה ונימוס שישפטו בו כי מה שניתן במרה מעיקרי הדינים למשה איפקוד ועדין לא צוהו השם שיתן הדינין ההם לישראל עד פרשת ואלה המשפטים כמו שביארתי. |
Modern Texts
Minchah Belulah Shemot 18:13מנחה בלולה שמות י״ח:י״ג
לשפוט את העם. באולי היו מריבים על עסקי ביזת הים. |
Cassuto Shemot 18:13קאסוטו שמות י״ח:י״ג
"וישב משה לשפוט את העם", אין הכוונה שעשה כן בכל יום ויום, אלא שדווקא אותו יום היה מן הימים המיועדים לקבלת העם... |