Difference between revisions of "Losing the Kingship Twice/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(2 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>שאול מאבד את הממלכה פעמיים</h1>
 
<h1>שאול מאבד את הממלכה פעמיים</h1>
 
<h2>עוד הפעם?</h2>
 
<h2>עוד הפעם?</h2>
<p>זמן לא רב לאחר ששאול עולה לשלטון,&#160;הוא חוטא, ותוך שלושה פרקים שאול מספיק להגיד לו פעמיים שהמלוכה תילקח ממנו. ב<a href="ShemuelI13-1-14" data-aht="source">שמואל א' י"ג</a>, במקום לחכות לשמואל בגלגל כפי שצווה, הוא מביא קרבן בעצמו. שמואל נוזף בו:</p>
+
<p>זמן לא רב לאחר ששאול עולה לשלטון,&#160;הוא חוטא, ותוך שלושה פרקים נאמר לו פעמיים שהמלוכה תילקח ממנו. ב<a href="ShemuelI13-1-14" data-aht="source">שמואל א' י"ג</a>, במקום לחכות לשמואל בגלגל כפי שצווה, שאול מביא קרבן בעצמו. שמואל נוזף בו:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוַת י"י אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין י"י אֶת מַמְלַכְתְּךָ אֶל יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם. (יד) וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם בִּקֵּשׁ י"י לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ י"י לְנָגִיד עַל עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר צִוְּךָ י"י.</p>
 
<p>(יג) וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוַת י"י אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין י"י אֶת מַמְלַכְתְּךָ אֶל יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם. (יד) וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם בִּקֵּשׁ י"י לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ י"י לְנָגִיד עַל עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר צִוְּךָ י"י.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>כעבור שני פרקים, שאול שוב חוטא. הוא מרחם על עמלק, אותו ציווה ה' להשמיד. שוב שמואל נוזף בו:</p>
+
<p>כעבור רק שני פרקים, שאול שוב חוטא, ואינו משמיד לגמרי את עמלק כפי שנצטווה. שוב שמואל נוזף בו:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(כו)...כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַר י"י וַיִּמְאָסְךָ י"י מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל. (כז) וַיִּסֹּב שְׁמוּאֵל לָלֶכֶת וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף מְעִילוֹ וַיִּקָּרַע. (כח) וַיֹּאמֶר אֵלָיו שְׁמוּאֵל קָרַע י"י אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ.</p>
 
<p>(כו)...כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַר י"י וַיִּמְאָסְךָ י"י מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל. (כז) וַיִּסֹּב שְׁמוּאֵל לָלֶכֶת וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף מְעִילוֹ וַיִּקָּרַע. (כח) וַיֹּאמֶר אֵלָיו שְׁמוּאֵל קָרַע י"י אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ.</p>
 
</q>
 
</q>
Line 15: Line 15:
  
 
<h2>הפניות אחרות לעונש</h2>
 
<h2>הפניות אחרות לעונש</h2>
<p>בשני מקומות אחרים בתנמתייחסים לחטא שאול ולעונשו. כשבעלת האוב מחייה את שמואל (<a href="ShemuelI28-15-20" data-aht="source">שמואל א' כ"ח</a>),<fn>לא כולם מסכימים כי בעלת האוב החזירה את שמואל לחיים. ראו <a href="Did Shemuel Come Back to Life" data-aht="page">האם בעלת האב החייתה את שמואל?</a> לקשת של דעות בנושא.</fn>&#160;הוא מספר לשאול על מותו הקרב ושדוד יירש בקרוב את המלוכה:</p>
+
<p>התנמתייחס לחטא שאול ולעונשו בשני מקומות נוספים. כשבעלת האוב מחייה את שמואל (<a href="ShemuelI28-15-20" data-aht="source">שמואל א' כ"ח</a>),<fn>לא כולם מסכימים כי בעלת האוב החזירה את שמואל לחיים. ראו <a href="Did Shemuel Come Back to Life" data-aht="page">האם בעלת האב החייתה את שמואל?</a> לקשת של דעות בנושא.</fn>&#160;הוא מספר לשאול על מותו הקרב ועל כך שדוד יירש בקרוב את המלוכה:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יז) וַיַּעַשׂ י"י לוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיָדִי וַיִּקְרַע י"י אֶת הַמַּמְלָכָה מִיָּדֶךָ וַיִּתְּנָהּ לְרֵעֲךָ לְדָוִד. (יח) כַּאֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל י"י וְלֹא עָשִׂיתָ חֲרוֹן אַפּוֹ בַּעֲמָלֵק עַל כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה עָשָׂה לְךָ י"י הַיּוֹם הַזֶּה.</p>
 
<p>(יז) וַיַּעַשׂ י"י לוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיָדִי וַיִּקְרַע י"י אֶת הַמַּמְלָכָה מִיָּדֶךָ וַיִּתְּנָהּ לְרֵעֲךָ לְדָוִד. (יח) כַּאֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל י"י וְלֹא עָשִׂיתָ חֲרוֹן אַפּוֹ בַּעֲמָלֵק עַל כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה עָשָׂה לְךָ י"י הַיּוֹם הַזֶּה.</p>
 
</q>
 
</q>
 
<p>כאן שמואל מייחס את העונש רק למעשים של שאול בקרב נגד עמלק וכלל לא מזכיר את מעשיו בגלגל. למה? האם&#160;הסיפור בגלגל לא תרם לאובדן המלוכה?</p>
 
<p>כאן שמואל מייחס את העונש רק למעשים של שאול בקרב נגד עמלק וכלל לא מזכיר את מעשיו בגלגל. למה? האם&#160;הסיפור בגלגל לא תרם לאובדן המלוכה?</p>
 
<p>גם <a href="DivreiHaYamimI10-13-14" data-aht="source">דברי הימים א' י'</a>&#160;מתייחס לסיבות למות שאול ואובדן המלוכה:</p>
 
<p>גם <a href="DivreiHaYamimI10-13-14" data-aht="source">דברי הימים א' י'</a>&#160;מתייחס לסיבות למות שאול ואובדן המלוכה:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(יג) וַיָּמׇת שָׁאוּל בְּמַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י עַל דְּבַר י"י אֲשֶׁר לֹא שָׁמָר וְגַם לִשְׁאוֹל בָּאוֹב לִדְרוֹשׁ. (יד) וְלֹא דָרַשׁ בַּי"י וַיְמִיתֵהוּ וַיַּסֵּב אֶת הַמְּלוּכָה לְדָוִיד בֶּן יִשָׁי.</p>
 
<p>(יג) וַיָּמׇת שָׁאוּל בְּמַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י עַל דְּבַר י"י אֲשֶׁר לֹא שָׁמָר וְגַם לִשְׁאוֹל בָּאוֹב לִדְרוֹשׁ. (יד) וְלֹא דָרַשׁ בַּי"י וַיְמִיתֵהוּ וַיַּסֵּב אֶת הַמְּלוּכָה לְדָוִיד בֶּן יִשָׁי.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>משמעות הפסוקים אינה ברורה. מהו "מַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י?&#160;את איזה ציווי א-לוהי הפר שאול&#160;– הציווי להמתין לשמואל בגלגל, להשמיד את עמלק, את שניהם או ציווי אחר לגמרי? כאשר הפסוק קובע ששאול נהרג בין היתר כי&#160;"לֹא דָרַשׁ בַּי"י", האם הכוונה היא לפנייה לבעלת האוב או לעבירה כללית יותר?<fn>ב<a href="ShemuelI28-15-20" data-aht="source">שמואל א' כ"ח</a>, שאול אכן מנסה לקבל תקשורת א-לוהית בשיטות לגיטימיות לפני שהוא מגייס את עזרת בעלת האוב, כך יתכן שהפסוק מתייחס לאירוע אחר.</fn>&#160;לפי הפסוקים, אילו מעשים של שאול היו הגורם האמיתי לאובדן המלוכה?</p>
+
<p>משמעות הפסוקים אינה ברורה. מהו "מַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י?&#160;את איזה ציווי א-לוהי הפר שאול&#160;– הציווי להמתין לשמואל בגלגל, להשמיד את עמלק, את שניהם, או ציווי אחר לגמרי? כאשר הפסוק קובע ששאול נהרג בין היתר כי&#160;"לֹא דָרַשׁ בַּי"י", האם הכוונה היא לפנייה לבעלת האוב או לעבירה כללית יותר?<fn>ב<a href="ShemuelI28-15-20" data-aht="source">שמואל א' כ"ח</a>, שאול אכן מנסה לקבל תקשורת א-לוהית בשיטות לגיטימיות לפני שהוא מגייס את עזרת בעלת האוב, כך יתכן שהפסוק מתייחס לאירוע אחר.</fn>&#160;לפי הפסוקים, אילו מעשים של שאול היו הגורם האמיתי לאובדן המלוכה?</p>
<p>These verses are ambiguous.&#160; What is&#160; Which directive of Hashem did Shaul defy&#160;– waiting for Shemuel in Gilgal, destroying Amalek, both, or a different command altogether? When the verse states that one of the reasons that Shaul was killed היה מפני "וְלֹא דָרַשׁ בַּי"י" is this referring to his visiting the necromancer or to a more general transgressionWhich of Shaul's deeds does the narrator believe was the real cause of the loss of kingship?</p>
 
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 22:20, 3 October 2019

שאול מאבד את הממלכה פעמיים

הקדמה

עוד הפעם?

זמן לא רב לאחר ששאול עולה לשלטון, הוא חוטא, ותוך שלושה פרקים נאמר לו פעמיים שהמלוכה תילקח ממנו. בשמואל א' י"ג, במקום לחכות לשמואל בגלגל כפי שצווה, שאול מביא קרבן בעצמו. שמואל נוזף בו:

(יג) וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוַת י"י אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין י"י אֶת מַמְלַכְתְּךָ אֶל יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם. (יד) וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם בִּקֵּשׁ י"י לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ י"י לְנָגִיד עַל עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר צִוְּךָ י"י.

כעבור רק שני פרקים, שאול שוב חוטא, ואינו משמיד לגמרי את עמלק כפי שנצטווה. שוב שמואל נוזף בו:

(כו)...כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַר י"י וַיִּמְאָסְךָ י"י מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל. (כז) וַיִּסֹּב שְׁמוּאֵל לָלֶכֶת וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף מְעִילוֹ וַיִּקָּרַע. (כח) וַיֹּאמֶר אֵלָיו שְׁמוּאֵל קָרַע י"י אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ.

דבריו של שמואל מעוררים תמיהה. אם שאול כבר איבד את המלוכה בפרק י"ג, איך הוא יכול לאבד אותה שוב? מה הקשר בין שני העונשים?

הפניות אחרות לעונש

התנ"ך מתייחס לחטא שאול ולעונשו בשני מקומות נוספים. כשבעלת האוב מחייה את שמואל (שמואל א' כ"ח),1 הוא מספר לשאול על מותו הקרב ועל כך שדוד יירש בקרוב את המלוכה:

(יז) וַיַּעַשׂ י"י לוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיָדִי וַיִּקְרַע י"י אֶת הַמַּמְלָכָה מִיָּדֶךָ וַיִּתְּנָהּ לְרֵעֲךָ לְדָוִד. (יח) כַּאֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל י"י וְלֹא עָשִׂיתָ חֲרוֹן אַפּוֹ בַּעֲמָלֵק עַל כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה עָשָׂה לְךָ י"י הַיּוֹם הַזֶּה.

כאן שמואל מייחס את העונש רק למעשים של שאול בקרב נגד עמלק וכלל לא מזכיר את מעשיו בגלגל. למה? האם הסיפור בגלגל לא תרם לאובדן המלוכה?

גם דברי הימים א' י' מתייחס לסיבות למות שאול ואובדן המלוכה:

(יג) וַיָּמׇת שָׁאוּל בְּמַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י עַל דְּבַר י"י אֲשֶׁר לֹא שָׁמָר וְגַם לִשְׁאוֹל בָּאוֹב לִדְרוֹשׁ. (יד) וְלֹא דָרַשׁ בַּי"י וַיְמִיתֵהוּ וַיַּסֵּב אֶת הַמְּלוּכָה לְדָוִיד בֶּן יִשָׁי.

משמעות הפסוקים אינה ברורה. מהו "מַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י? את איזה ציווי א-לוהי הפר שאול – הציווי להמתין לשמואל בגלגל, להשמיד את עמלק, את שניהם, או ציווי אחר לגמרי? כאשר הפסוק קובע ששאול נהרג בין היתר כי "לֹא דָרַשׁ בַּי"י", האם הכוונה היא לפנייה לבעלת האוב או לעבירה כללית יותר?2 לפי הפסוקים, אילו מעשים של שאול היו הגורם האמיתי לאובדן המלוכה?