Losing the Kingship Twice/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

שאול מאבד את הממלכה פעמיים

הקדמה

עוד הפעם?

זמן לא רב לאחר ששאול עולה לשלטון, הוא חוטא, ותוך שלושה פרקים שאול מספיק להגיד לו פעמיים שהמלוכה תילקח ממנו. בשמואל א' י"ג, במקום לחכות לשמואל בגלגל כפי שצווה, הוא מביא קרבן בעצמו. שמואל נוזף בו:

(יג) וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל נִסְכָּלְתָּ לֹא שָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוַת י"י אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר צִוָּךְ כִּי עַתָּה הֵכִין י"י אֶת מַמְלַכְתְּךָ אֶל יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם. (יד) וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם בִּקֵּשׁ י"י לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ וַיְצַוֵּהוּ י"י לְנָגִיד עַל עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ אֵת אֲשֶׁר צִוְּךָ י"י.

כעבור שני פרקים, שאול שוב חוטא. הוא מרחם על עמלק, אותו ציווה ה' להשמיד. שוב שמואל נוזף בו:

(כו)...כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַר י"י וַיִּמְאָסְךָ י"י מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל. (כז) וַיִּסֹּב שְׁמוּאֵל לָלֶכֶת וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף מְעִילוֹ וַיִּקָּרַע. (כח) וַיֹּאמֶר אֵלָיו שְׁמוּאֵל קָרַע י"י אֶת מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ הַיּוֹם וּנְתָנָהּ לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ.

דבריו של שמואל מעוררים תמיהה. אם שאול כבר איבד את המלוכה בפרק י"ג, איך הוא יכול לאבד אותה שוב? מה הקשר בין שני העונשים?

הפניות אחרות לעונש

בשני מקומות אחרים בתנ"ך מתייחסים לחטא ועונשו של שאול. 1 הוא מספר לשאול על מותו הקרב וכי דוד ירש בקרוב את המלוכה:

(יז) וַיַּעַשׂ יֵי לוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיָדִי וַיִּקְרַע יַי אֶת הַמַּמְלָכָה מִיָּדֶךָ וַיִּתְּנָהּ לְרֵעֲךָ לְדָוִד. (יח) כַּאֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל י"י וְלֹא עָשִׂיתָ חֲרוֹן אַפּוֹ בַּעֲמָלֵק עַל כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה עָשָׂה לְךָ יַי הַיּוֹם הַזֶּה.

כאן שמואל מייחס את העונש רק למעשיו של שאול בקרב נגד עמלק, ולא מזכיר את מעשיו בגלגל בכלל. למה לא? האם הם לא היו גם סיבה לאובדן המלוכה?

In two other places in Tanakh, reference is made to Shaul's sin and punishment.  כשבעלת האוב מחייה את שמואל (שמואל א' כ"ח),1 he tells Shaul of his imminent death and that David will soon inherit the monarchy:

(יז) וַיַּעַשׂ י"י לוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיָדִי וַיִּקְרַע י"י אֶת הַמַּמְלָכָה מִיָּדֶךָ וַיִּתְּנָהּ לְרֵעֲךָ לְדָוִד. (יח) כַּאֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל י"י וְלֹא עָשִׂיתָ חֲרוֹן אַפּוֹ בַּעֲמָלֵק עַל כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה עָשָׂה לְךָ י"י הַיּוֹם הַזֶּה.

Here, Shemuel attributes the punishment only to Shaul's actions in the battle against Amalek, not mentioning his deeds at Gilgal at all. Why not? Were not they too a cause of the loss of the monarchy?

גם דברי הימים א' י', speaks of the reason for Shaul's death and loss of kingship:

(יג) וַיָּמׇת שָׁאוּל בְּמַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י עַל דְּבַר י"י אֲשֶׁר לֹא שָׁמָר וְגַם לִשְׁאוֹל בָּאוֹב לִדְרוֹשׁ. (יד) וְלֹא דָרַשׁ בַּי"י וַיְמִיתֵהוּ וַיַּסֵּב אֶת הַמְּלוּכָה לְדָוִיד בֶּן יִשָׁי.

הפסוקים הללו אינם דו משמעיים. מה זה "מַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י? איזו הנחיית השם האמירה שאול - המתינה לשמואל בגלגל, השמיד את עמלק, שניהם או פקודה אחרת לגמרי? כאשר הפסוק קובע כי אחת הסיבות לכך ששאול נהרג היה בגלל "וְלֹא דָרַשׁ בַּי יֵי", הכוונה היא לביקורו בנמקומנסר או לעברה כללית יותר? 2 אילו מעשיו של שאול מאמין המספר שהיה הגורם האמיתי על אובדן המלכות?

These verses are ambiguous.  What is "מַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּי"י?  Which directive of Hashem did Shaul defy – waiting for Shemuel in Gilgal, destroying Amalek, both, or a different command altogether? When the verse states that one of the reasons that Shaul was killed היה מפני "וְלֹא דָרַשׁ בַּי"י" is this referring to his visiting the necromancer or to a more general transgression?2 Which of Shaul's deeds does the narrator believe was the real cause of the loss of kingship?