Difference between revisions of "Lot's Wife and Her Fate/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(10 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 7: Line 7:
 
<figcaption>(<a href="Lot Flees Sedom in Art" data-aht="page">הקליקו לנושא זה באמנות</a>)</figcaption>
 
<figcaption>(<a href="Lot Flees Sedom in Art" data-aht="page">הקליקו לנושא זה באמנות</a>)</figcaption>
 
</figure>
 
</figure>
<h2>A Cameo Appearance</h2>
+
<h2>הופעת אורח</h2>
<p>Most readers of Tanakh are familiar with the character of Lot's wife, but not because Tanakh shares many details about her. In contrast to Sarah who appears as Avraham's partner in hosting the three guests, Mrs. Lot does not appear at all in the parallel story of Lot's hospitality. She is mentioned only twice in Torah, in the verses that detail the instructions to Lot to flee and in her violation of the messengers' command not to look back. Afterwards she vanishes completely from the text and is strikingly absent from the story of Lot's daughters incestuous relations with their father. What happened to Lot's wife? What accounts for her fleeting appearance in the story and her subsequent disappearance?<fn>For a comprehensive analysis of the questions raised here and their various possible solutions, see Yehuda Sarna, "The Salt Saga: Lot's Wife or Sodom Itself", Nachalah 1 (1999): 75-84.</fn></p>
+
<p>רוב קוראי התנ"ך מכירים את דמותה של אשת לוט, אך אין זה&#160;מכיוון שהתנ"ך מרבה בפרטים עליה. בניגוד לשרה אשר מצטיירת כשותפה לאברהם באירוח שלושת האורחים, אשת לוט לא מופיעה בכלל בסיפור המקביל של אירוח המלאכים על ידי לוט. היא מוזכרת רק פעמיים בתורה&#160;– בפסוק שמפרט את ההנחיות להימלטות לוט מסדום, ובפסוק שבו היא מפירה את ציווי המלאכים לא להביט אחורה בשעת בריחתם. לאחר מכן, היא נעלמת לחלוטין מהטקסט, ובאופן בולט במיוחד היא נעדרת מסיפור גילוי העריות של לוט ובנותיו. מה קרה לאשת לוט? מה מסביר את הופעתה הקצרה ואת היעלמותה המיידית?<fn>לדיון מקיף בשאלות שהועלו כאן ובגישות האפשריות, עיינו יהודה סרנה, &#8206;"The Salt Saga: Lot's Wife or Sodom Itself", Nachalah 1 (1999): 75-84.</fn></p>
  
<h2>Crime and Punishment</h2>
+
<h2>החטא ועונשו<br/></h2>
<p>As&#160;<a href="Bereshit19-23" data-aht="source">Bereshit 19:26</a> is the only verse that describes an action of Mrs. Lot, it is crucial for understanding her role in the story:</p>
+
<p><a href="Bereshit19-23" data-aht="source">בראשית י״ט:כ״ו</a>&#160;הוא קריטי להבנת תפקידה של אשת לוט בסיפור, בשל היותו הפסוק היחיד שמתאר מעשה אקטיבי שלה:</p>
<multilang style="overflow: auto; text-align: center;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.</q>
+
<p>וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.</p>
<q xml:lang="en">And his wife looked from behind him, and she became a pillar of salt.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>ישנו קושי להבין פסוק זה בשל חוסר הבהירות בנוגע לשאלה למה מתייחסות המילים "וַתְּהִי" ו"מֵאַחֲרָיו". אף על פי כן, רוב הפרשנים מבינים אותו כך שבעקבות הפרת הצו הא-לוהי על ידי אשת לוט, היא נענשה והפכה לנציב מלח.</p>
<p>The verse is difficult to translate as it contains several textual ambiguities, including both the referent of the verb "וַתְּהִי" and the subject of the word "מֵאַחֲרָיו". Nonetheless, most commentators understand it to mean that after transgressing the prohibition of the Divine messengers and looking back at Sedom, Lot's wife was transformed into a pillar of salt.</p>
+
<p>אף על פי שפרשנות זו מבהירה בקלות את היעלמותה של אשת לוט מהסיפור, היא מעלה מספר שאלות. ברמה המוסרית, עונש מוות שכזה נראה מעט מוגזם עבור פשע חסר חשיבות כמו זה שאשת לוט ביצעה. מה כל כך חמור בלצפות בסדום הבוערת שמצדיק מוות? אחרי הכל, האין זה טבעי שאשת לוט תדאג לגורל בנותיה אשר נשארו בעיר? ובאופן דומה, מה היה הטעם לאיסור הזה?</p>
<p>Though this interpretation readily explains Mrs. Lot's fading from the story, it raises several questions. On the moral level, capital punishment seems somewhat excessive for the petty crime of turning around. What was so terrible about viewing the burning city that it should result in death? After all, is it not natural that Mrs. Lot be concerned about the fate of her daughters who remained in the city? Similarly, what was the reason for the original prohibition?</p>
 
  
<h2>Miracles and Messages</h2>
+
<h2>הנס והלקח<br/></h2>
<p>The mode of punishment is surprising as well. Until this verse, salt has not been mentioned in the narrative at all. Why did Hashem decide to kill Lot's wife specifically with salt? Equally perplexing is the philosophical question which emerges from how this transformation took place. Was this a natural phenomenon or a miraculous metamorphosis of a human into a salt figurine? If the latter, why would Hashem go out of His way to make such a miracle just to punish Mrs. Lot? In general, such supernatural deaths are somewhat rare in Tanakh. As Hashem could have opted to have Mrs. Lot die a much simpler death, the reader wonders what message one is supposed to take away from the bizarre punishment and the story as a whole.</p>
+
<p>גם אופן הענישה מעורר פליאה. עד פסוק זה, מלח בכלל לא הוזכר במהלך הסיפור. מדוע ה' החליט להעניש את אשת לוט דווקא באמצעות מלח? מביכה באותה מידה היא השאלה שמתעוררת בעקבות הדרך שבה נס זה קרה. האם הייתה זו תופעה טבעית או מטאמורפוזה ניסית שהפכה את אשת לוט לנציב מלח? אם אירע נס, מדוע ה' יצא מגדרו בשביל להעניש אותה? באופן כללי, מיתות על-טבעיות כאלה הן די נדירות בתנ"ך. מכיוון שה' יכול היה לבחור בדרך פשוטה הרבה יותר, נשאלת השאלה: מהו המסר שהתורה רוצה ללמד אותנו על ידי תיאור המוות המשונה הזה והסיפור בכללותו?</p>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:44, 24 July 2019

אשת לוט וגורלה

הקדמה

(הקליקו לנושא זה באמנות)

הופעת אורח

רוב קוראי התנ"ך מכירים את דמותה של אשת לוט, אך אין זה מכיוון שהתנ"ך מרבה בפרטים עליה. בניגוד לשרה אשר מצטיירת כשותפה לאברהם באירוח שלושת האורחים, אשת לוט לא מופיעה בכלל בסיפור המקביל של אירוח המלאכים על ידי לוט. היא מוזכרת רק פעמיים בתורה – בפסוק שמפרט את ההנחיות להימלטות לוט מסדום, ובפסוק שבו היא מפירה את ציווי המלאכים לא להביט אחורה בשעת בריחתם. לאחר מכן, היא נעלמת לחלוטין מהטקסט, ובאופן בולט במיוחד היא נעדרת מסיפור גילוי העריות של לוט ובנותיו. מה קרה לאשת לוט? מה מסביר את הופעתה הקצרה ואת היעלמותה המיידית?1

החטא ועונשו

בראשית י״ט:כ״ו הוא קריטי להבנת תפקידה של אשת לוט בסיפור, בשל היותו הפסוק היחיד שמתאר מעשה אקטיבי שלה:

וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.

ישנו קושי להבין פסוק זה בשל חוסר הבהירות בנוגע לשאלה למה מתייחסות המילים "וַתְּהִי" ו"מֵאַחֲרָיו". אף על פי כן, רוב הפרשנים מבינים אותו כך שבעקבות הפרת הצו הא-לוהי על ידי אשת לוט, היא נענשה והפכה לנציב מלח.

אף על פי שפרשנות זו מבהירה בקלות את היעלמותה של אשת לוט מהסיפור, היא מעלה מספר שאלות. ברמה המוסרית, עונש מוות שכזה נראה מעט מוגזם עבור פשע חסר חשיבות כמו זה שאשת לוט ביצעה. מה כל כך חמור בלצפות בסדום הבוערת שמצדיק מוות? אחרי הכל, האין זה טבעי שאשת לוט תדאג לגורל בנותיה אשר נשארו בעיר? ובאופן דומה, מה היה הטעם לאיסור הזה?

הנס והלקח

גם אופן הענישה מעורר פליאה. עד פסוק זה, מלח בכלל לא הוזכר במהלך הסיפור. מדוע ה' החליט להעניש את אשת לוט דווקא באמצעות מלח? מביכה באותה מידה היא השאלה שמתעוררת בעקבות הדרך שבה נס זה קרה. האם הייתה זו תופעה טבעית או מטאמורפוזה ניסית שהפכה את אשת לוט לנציב מלח? אם אירע נס, מדוע ה' יצא מגדרו בשביל להעניש אותה? באופן כללי, מיתות על-טבעיות כאלה הן די נדירות בתנ"ך. מכיוון שה' יכול היה לבחור בדרך פשוטה הרבה יותר, נשאלת השאלה: מהו המסר שהתורה רוצה ללמד אותנו על ידי תיאור המוות המשונה הזה והסיפור בכללותו?