Difference between revisions of "Lot's Wife and Her Fate/1/he"
(3 intermediate revisions by one other user not shown) | |||
Line 8: | Line 8: | ||
</figure> | </figure> | ||
<h2>הופעת אורח</h2> | <h2>הופעת אורח</h2> | ||
− | <p>רוב קוראי התנ"ך מכירים את דמותה של אשת לוט, אך אין זה | + | <p>רוב קוראי התנ"ך מכירים את דמותה של אשת לוט, אך אין זה מכיוון שהתנ"ך מרבה בפרטים עליה. בניגוד לשרה אשר מצטיירת כשותפה לאברהם באירוח שלושת האורחים, אשת לוט לא מופיעה בכלל בסיפור המקביל של אירוח המלאכים על ידי לוט. היא מוזכרת רק פעמיים בתורה – בפסוק שמפרט את ההנחיות להימלטות לוט מסדום, ובפסוק שבו היא מפירה את ציווי המלאכים לא להביט אחורה בשעת בריחתם. לאחר מכן, היא נעלמת לחלוטין מהטקסט, ובאופן בולט במיוחד היא נעדרת מסיפור גילוי העריות של לוט ובנותיו. מה קרה לאשת לוט? מה מסביר את הופעתה הקצרה ואת היעלמותה המיידית?<fn>לדיון מקיף בשאלות שהועלו כאן ובגישות האפשריות, עיינו יהודה סרנה, ‎"The Salt Saga: Lot's Wife or Sodom Itself", Nachalah 1 (1999): 75-84.</fn></p> |
<h2>החטא ועונשו<br/></h2> | <h2>החטא ועונשו<br/></h2> | ||
− | <p> | + | <p><a href="Bereshit19-23" data-aht="source">בראשית י״ט:כ״ו</a> הוא קריטי להבנת תפקידה של אשת לוט בסיפור, בשל היותו הפסוק היחיד שמתאר מעשה אקטיבי שלה:</p> |
− | <q class="" | + | <q class="" dir="rtl" lang="he"> |
<p>וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.</p> | <p>וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p>ישנו קושי להבין פסוק זה בשל חוסר הבהירות בנוגע לשאלה למה מתייחסות המילים | + | <p>ישנו קושי להבין פסוק זה בשל חוסר הבהירות בנוגע לשאלה למה מתייחסות המילים "וַתְּהִי" ו"מֵאַחֲרָיו". אף על פי כן, רוב הפרשנים מבינים אותו כך שבעקבות הפרת הצו הא-לוהי על ידי אשת לוט, היא נענשה והפכה לנציב מלח.</p> |
− | <p>אף על | + | <p>אף על פי שפרשנות זו מבהירה בקלות את היעלמותה של אשת לוט מהסיפור, היא מעלה מספר שאלות. ברמה המוסרית, עונש מוות שכזה נראה מעט מוגזם עבור פשע חסר חשיבות כמו זה שאשת לוט ביצעה. מה כל כך חמור בלצפות בסדום הבוערת שמצדיק מוות? אחרי הכל, האין זה טבעי שאשת לוט תדאג לגורל בנותיה אשר נשארו בעיר? ובאופן דומה, מה היה הטעם לאיסור הזה?</p> |
<h2>הנס והלקח<br/></h2> | <h2>הנס והלקח<br/></h2> | ||
− | <p>גם אופן הענישה מעורר פליאה. עד פסוק זה, מלח בכלל לא הוזכר במהלך הסיפור. מדוע ה' החליט להעניש את אשת לוט דווקא באמצעות מלח? | + | <p>גם אופן הענישה מעורר פליאה. עד פסוק זה, מלח בכלל לא הוזכר במהלך הסיפור. מדוע ה' החליט להעניש את אשת לוט דווקא באמצעות מלח? מביכה באותה מידה היא השאלה שמתעוררת בעקבות הדרך שבה נס זה קרה. האם הייתה זו תופעה טבעית או מטאמורפוזה ניסית שהפכה את אשת לוט לנציב מלח? אם אירע נס, מדוע ה' יצא מגדרו בשביל להעניש אותה? באופן כללי, מיתות על-טבעיות כאלה הן די נדירות בתנ"ך. מכיוון שה' יכול היה לבחור בדרך פשוטה הרבה יותר, נשאלת השאלה: מהו המסר שהתורה רוצה ללמד אותנו על ידי תיאור המוות המשונה הזה והסיפור בכללותו?</p> |
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 10:44, 24 July 2019
אשת לוט וגורלה
הקדמה
הופעת אורח
רוב קוראי התנ"ך מכירים את דמותה של אשת לוט, אך אין זה מכיוון שהתנ"ך מרבה בפרטים עליה. בניגוד לשרה אשר מצטיירת כשותפה לאברהם באירוח שלושת האורחים, אשת לוט לא מופיעה בכלל בסיפור המקביל של אירוח המלאכים על ידי לוט. היא מוזכרת רק פעמיים בתורה – בפסוק שמפרט את ההנחיות להימלטות לוט מסדום, ובפסוק שבו היא מפירה את ציווי המלאכים לא להביט אחורה בשעת בריחתם. לאחר מכן, היא נעלמת לחלוטין מהטקסט, ובאופן בולט במיוחד היא נעדרת מסיפור גילוי העריות של לוט ובנותיו. מה קרה לאשת לוט? מה מסביר את הופעתה הקצרה ואת היעלמותה המיידית?1
החטא ועונשו
בראשית י״ט:כ״ו הוא קריטי להבנת תפקידה של אשת לוט בסיפור, בשל היותו הפסוק היחיד שמתאר מעשה אקטיבי שלה:
וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.
ישנו קושי להבין פסוק זה בשל חוסר הבהירות בנוגע לשאלה למה מתייחסות המילים "וַתְּהִי" ו"מֵאַחֲרָיו". אף על פי כן, רוב הפרשנים מבינים אותו כך שבעקבות הפרת הצו הא-לוהי על ידי אשת לוט, היא נענשה והפכה לנציב מלח.
אף על פי שפרשנות זו מבהירה בקלות את היעלמותה של אשת לוט מהסיפור, היא מעלה מספר שאלות. ברמה המוסרית, עונש מוות שכזה נראה מעט מוגזם עבור פשע חסר חשיבות כמו זה שאשת לוט ביצעה. מה כל כך חמור בלצפות בסדום הבוערת שמצדיק מוות? אחרי הכל, האין זה טבעי שאשת לוט תדאג לגורל בנותיה אשר נשארו בעיר? ובאופן דומה, מה היה הטעם לאיסור הזה?
הנס והלקח
גם אופן הענישה מעורר פליאה. עד פסוק זה, מלח בכלל לא הוזכר במהלך הסיפור. מדוע ה' החליט להעניש את אשת לוט דווקא באמצעות מלח? מביכה באותה מידה היא השאלה שמתעוררת בעקבות הדרך שבה נס זה קרה. האם הייתה זו תופעה טבעית או מטאמורפוזה ניסית שהפכה את אשת לוט לנציב מלח? אם אירע נס, מדוע ה' יצא מגדרו בשביל להעניש אותה? באופן כללי, מיתות על-טבעיות כאלה הן די נדירות בתנ"ך. מכיוון שה' יכול היה לבחור בדרך פשוטה הרבה יותר, נשאלת השאלה: מהו המסר שהתורה רוצה ללמד אותנו על ידי תיאור המוות המשונה הזה והסיפור בכללותו?