Difference between revisions of "Migdal Bavel in Art/0/he"
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
Miriam.Havin (talk | contribs) m |
||
Line 11: | Line 11: | ||
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>פיטר ברויגל | <subcategory>פיטר ברויגל | ||
− | <p>גם בציורו של ברויגל, המגדל תופס מקום מרכזי ביצירה, אך המגדל עצמו שונה מאוד. כאן נראה מגדל ענקי, הבנוי כספירלה של אדומים וצהובים, עצום ברוחבו ובגובהו.<fn | + | <p>גם בציורו של ברויגל, המגדל תופס מקום מרכזי ביצירה, אך המגדל עצמו שונה מאוד. כאן נראה מגדל ענקי, הבנוי כספירלה של אדומים וצהובים, עצום ברוחבו ובגובהו.<fn>דבר זה מתאים לתיאורו של יוספוס, אנטיוכוס א':ד'-ב':ג', "אך המגדל היה כה עבה, ובנוי באופן כה חזק, עד כדי שגובהו נראה היה, במבט מבחוץ, פחות משהוא באמת."</fn> שדות ירוקים וקצה של עיר נפרסים מאחוריו, בעוד הים מבצבץ מימין. בצדו השמאלי של הציור, קבוצת גברים נאספת. חלקם עובדים, בעוד אחרים עומדים חמושים מאחורי דמות עטויית גלימה, כנראה מלך, המפקח על הבנייה.</p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>ג'וסטו דה מנבאוי | <subcategory>ג'וסטו דה מנבאוי | ||
Line 21: | Line 21: | ||
<subcategory>אופיו של המגדל | <subcategory>אופיו של המגדל | ||
<p>בעוד שלום מצפת תיאר את המגדל כבניין צנוע בצבעי פחם, המזכיר מגדל שמירה או מגדלור, ברויגל צייר מגדל זה כקולוסאום מפותל, מלא בקשתות ובחלונות. ג'וסטו דה מנבאוי</p> | <p>בעוד שלום מצפת תיאר את המגדל כבניין צנוע בצבעי פחם, המזכיר מגדל שמירה או מגדלור, ברויגל צייר מגדל זה כקולוסאום מפותל, מלא בקשתות ובחלונות. ג'וסטו דה מנבאוי</p> | ||
− | <p>מציע אפשרות שלישית ומתאר את המגדל כפררמידה לבנה הבנוייה ממדרגות. איזה מהציורים דומה ביותר לתיאור המקראי? כל שידוע לנו מבראשית זה שהמגדל היה עשוי לבנים וראשו אמור היה להגיע עד השמיים. בחירותיהם של האמנים יכולות לשקף עמימות מסויימת בפסוקים לגבי מטרת המבנה. האם הוא אמור היה להוות מגדל שמירה "פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ", או הישג אדריכלי אדיר בכדי לעשות "שֵׁם"? לחלופין, העובדה שהסיפור מתרחש כולו בבבל יכולה להעיד על האפשרות כי המגדל הוא ביסודו זיקורת, תכונה שכיחה של מקדשים בבליים, מעין "גרם מדרגות" המוביל לאלוהים.<fn> | + | <p>מציע אפשרות שלישית ומתאר את המגדל כפררמידה לבנה הבנוייה ממדרגות. איזה מהציורים דומה ביותר לתיאור המקראי? כל שידוע לנו מבראשית זה שהמגדל היה עשוי לבנים וראשו אמור היה להגיע עד השמיים. בחירותיהם של האמנים יכולות לשקף עמימות מסויימת בפסוקים לגבי מטרת המבנה. האם הוא אמור היה להוות מגדל שמירה "פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ", או הישג אדריכלי אדיר בכדי לעשות "שֵׁם"? לחלופין, העובדה שהסיפור מתרחש כולו בבבל יכולה להעיד על האפשרות כי המגדל הוא ביסודו זיקורת, תכונה שכיחה של מקדשים בבליים, מעין "גרם מדרגות" המוביל לאלוהים.<fn>ראו <multilink><a href="UCassutoBereshit11-1-9" data-aht="source">מ״ד קאסוטו</a><a href="UCassutoBereshit11-1-9" data-aht="source">בראשית י״א:א'-ט'</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink> בפרק המבין את הסיפור שלנו כסאטירה, הלועגת על הגאווה של הבבלים במקדשיהם.</fn></p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>האם היה מנהיג? | <subcategory>האם היה מנהיג? | ||
− | <p>הן ברויגל והן גואסטו מכלילים הציורם דמות המפקחת על בניית המגדל. ברויגל מתאר דמות זו כמלך, העוטה כתר ובגדי מלכות, בעוד דה מנבאוי מבדיל אותו בכך שמגדיל את מימדיו ביחס לשאר הדמויות בציורו, ומצייר אותו לבוש בגדים עשירים יותר למראה. אף שאין דמות מקבילה בביצועו של שלום מצפת, גם הוא מצייר דמות אחת המצויה בנפרד מן השאר, מובחנת במיקומה בראש המגדל ובחרב אותו היא מניפה. האם ישנו סימן כלשהו למנהיג שכזה מן הכתוב בפסוקים? מבחינת תשעת הפסוקים המתארים את הסיפור נמצא כי התשובה לשאלה זו שלילית, אך נדמה כי ברויגל ודה מנבאוי שואבים את השראתם מן המסורת המדרשית על פיה נמרוד (המוזכר בפרק הקודם כמלך בבל ושנור) היה יוזם המגדל ועמד בראש פרוייקט הבנייה.<fn>See <multilink><a href="Josephus1-4" data-aht="source">Josephus Antiquities</a><a href="Josephus1-4" data-aht="source">פלביוס, קדמוניות היהודים א׳:ד׳:ב׳-ג׳</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">אודות יוספוס</a></multilink> and <multilink><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">(היגר) פרק כ״ד</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>. See also <multilink><a href="BavliEruvin53a" data-aht="source">Bavli Eruvin</a><a href="BavliEruvin53a" data-aht="source">בבלי עירובין נ״ג.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> which depicts Nimrod as a rebel but makes no explicit connection to the tower. In contrast, see <multilink><a href="PsJBereshit10-11" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit10-11" data-aht="source">בראשית י׳:י״א</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> who says that Nimrod purposefully left to Assyria so as not to participate in the building. The gargantuan Nimrod of de' Menabuoi might derive from the Septuagint and other translations which transform the Biblical description of Nimrod as "a hero in the land" into "a giant".</fn> ייתכן כי דמותו של שלום מצפת אמורה אף היא לייצג את נמרוד, או לחילופין, ייתכן כי הוא מרמז למסורת נוספת על פיה האנשים הציבו פסל בפסגת המגדל על מנת לפתוח במלחמה כנגד ה'.<fn>See <multilink><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין ק״ט.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, <multilink><a href="PsJBereshit11-4" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit11-4" data-aht="source">בראשית י״א:ד׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>, and <multilink><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">ל״ח:ו׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></p> | + | <p>הן ברויגל והן גואסטו מכלילים הציורם דמות המפקחת על בניית המגדל. ברויגל מתאר דמות זו כמלך, העוטה כתר ובגדי מלכות, בעוד דה מנבאוי מבדיל אותו בכך שמגדיל את מימדיו ביחס לשאר הדמויות בציורו, ומצייר אותו לבוש בגדים עשירים יותר למראה. אף שאין דמות מקבילה בביצועו של שלום מצפת, גם הוא מצייר דמות אחת המצויה בנפרד מן השאר, מובחנת במיקומה בראש המגדל ובחרב אותו היא מניפה. האם ישנו סימן כלשהו למנהיג שכזה מן הכתוב בפסוקים? מבחינת תשעת הפסוקים המתארים את הסיפור נמצא כי התשובה לשאלה זו שלילית, אך נדמה כי ברויגל ודה מנבאוי שואבים את השראתם מן המסורת המדרשית על פיה נמרוד (המוזכר בפרק הקודם כמלך בבל ושנור) היה יוזם המגדל ועמד בראש פרוייקט הבנייה.<fn>See <multilink><a href="Josephus1-4" data-aht="source">Josephus Antiquities</a><a href="Josephus1-4" data-aht="source">פלביוס, קדמוניות היהודים א׳:ד׳:ב׳-ג׳</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">אודות יוספוס</a></multilink> and <multilink><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">(היגר) פרק כ״ד</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>. See also <multilink><a href="BavliEruvin53a" data-aht="source">Bavli Eruvin</a><a href="BavliEruvin53a" data-aht="source">בבלי עירובין נ״ג.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink> which depicts Nimrod as a rebel but makes no explicit connection to the tower. In contrast, see <multilink><a href="PsJBereshit10-11" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit10-11" data-aht="source">בראשית י׳:י״א</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink> who says that Nimrod purposefully left to Assyria so as not to participate in the building. The gargantuan Nimrod of de' Menabuoi might derive from the Septuagint and other translations which transform the Biblical description of Nimrod as "a hero in the land" into "a giant".<br/>ראו <multilink><a href="#" data-aht="source">יוספוס אנטיוכוס</a></multilink> ו<multilink><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">פרקי דרבי אליעזר</a><a href="PirkeiDRE24" data-aht="source">(היגר) פרק כ״ד</a><a href="Pirkei DeRabbi Eliezer" data-aht="parshan">אודות פרקי דרבי אליעזר</a></multilink>. ראו גם בבלי עירובין</fn> ייתכן כי דמותו של שלום מצפת אמורה אף היא לייצג את נמרוד, או לחילופין, ייתכן כי הוא מרמז למסורת נוספת על פיה האנשים הציבו פסל בפסגת המגדל על מנת לפתוח במלחמה כנגד ה'.<fn>See <multilink><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין</a><a href="BavliSanhedrin109a" data-aht="source">בבלי סנהדרין ק״ט.</a><a href="Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>, <multilink><a href="PsJBereshit11-4" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit11-4" data-aht="source">בראשית י״א:ד׳</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>, and <multilink><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah38-6" data-aht="source">ל״ח:ו׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>.</fn></p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>המשתתפים | <subcategory>המשתתפים |
Version as of 08:32, 14 July 2019
מגדל בבל באמנות
הקדמה
סיפור מגדל בבל המתואר בבראשית י"א:א'-ט', הוא אחד הסיפורים האהובים ביותר על ידי אמנים, וצוייר מאות פעמים לאורך הדורות.1 שלושת היצירות המופיעות כאן, ביצועו של שלום מצפת (תשכ"ג),2 ציור השמן של פיטר ברויגל האב (שכ"ג),3 והתמשיח של ג'וסטו דה מנבאוי
(קל"ו-קל"ח),4 כולם מתארים כמעט ורק את המגדל, אך הדימיון ביניהם קלוש לכל היותר. כל צייר רואה בעיני רוחו את המגדל, את השותפים לבנייה, ואת הרקע לסיפור, באופן ייחודי, ומציע קריאה שונה לחלוטין בסיפור המקראי המקורי.
ציורים מנוגדים
שלום מצפת
הציור הפשוט ביותר מבין הציורים המובאים כאן, הינו ציורו של שלום מצפת, זאת בשל היותו שטוח, סטטי וצבוע באופן לוקאלי. מגדל הלבנים החד גוני מצוי במרכז היצירה, מתנשא מעל גגותיו האדומים של העיר. במעלה המגדל ישנה דמות בודדת בעלת שיער ארוך ואסוף, אוחזת בידה בחרב. היישר מתחת למגדל, בתחתית הקומפוזיציה, נראית קבוצה של אנשים כמעט זהים למראה, מסודרים בשורות חומות ואדומות לסירוגין.
פיטר ברויגל
גם בציורו של ברויגל, המגדל תופס מקום מרכזי ביצירה, אך המגדל עצמו שונה מאוד. כאן נראה מגדל ענקי, הבנוי כספירלה של אדומים וצהובים, עצום ברוחבו ובגובהו.5 שדות ירוקים וקצה של עיר נפרסים מאחוריו, בעוד הים מבצבץ מימין. בצדו השמאלי של הציור, קבוצת גברים נאספת. חלקם עובדים, בעוד אחרים עומדים חמושים מאחורי דמות עטויית גלימה, כנראה מלך, המפקח על הבנייה.
ג'וסטו דה מנבאוי
בניגוד לציורים האחרים, בציור זה המגדל, מבנה לבן מדורג, מצוי בצדו של הציור. במרכז נראית דמות עצומת ממדים, לבושה בחום ואוחזת בלפיד. מסביבה, בנאים אחדים חורטים בלבנים, בעוד אחרים עובדים על המגדל עצמו. ככל שמתקדמים במעלה המגדל, הדמויות נראות יותר ויותר צעירות. שניים נפלו מן הפסגה, ונוספים רבים ביניהם או פצועים. ברקע הימני, הרים חומים מתנשאים אל תוך שמיים כתומים, בהם ניתן להבחין במלאך הבוחן את התקדמותם של בני האדם.
יחס לטקסט המקראי
בחירותיהם של האמנים מעידות על עמימות מסויימת בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:
אופיו של המגדל
בעוד שלום מצפת תיאר את המגדל כבניין צנוע בצבעי פחם, המזכיר מגדל שמירה או מגדלור, ברויגל צייר מגדל זה כקולוסאום מפותל, מלא בקשתות ובחלונות. ג'וסטו דה מנבאוי
מציע אפשרות שלישית ומתאר את המגדל כפררמידה לבנה הבנוייה ממדרגות. איזה מהציורים דומה ביותר לתיאור המקראי? כל שידוע לנו מבראשית זה שהמגדל היה עשוי לבנים וראשו אמור היה להגיע עד השמיים. בחירותיהם של האמנים יכולות לשקף עמימות מסויימת בפסוקים לגבי מטרת המבנה. האם הוא אמור היה להוות מגדל שמירה "פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ", או הישג אדריכלי אדיר בכדי לעשות "שֵׁם"? לחלופין, העובדה שהסיפור מתרחש כולו בבבל יכולה להעיד על האפשרות כי המגדל הוא ביסודו זיקורת, תכונה שכיחה של מקדשים בבליים, מעין "גרם מדרגות" המוביל לאלוהים.6
האם היה מנהיג?
הן ברויגל והן גואסטו מכלילים הציורם דמות המפקחת על בניית המגדל. ברויגל מתאר דמות זו כמלך, העוטה כתר ובגדי מלכות, בעוד דה מנבאוי מבדיל אותו בכך שמגדיל את מימדיו ביחס לשאר הדמויות בציורו, ומצייר אותו לבוש בגדים עשירים יותר למראה. אף שאין דמות מקבילה בביצועו של שלום מצפת, גם הוא מצייר דמות אחת המצויה בנפרד מן השאר, מובחנת במיקומה בראש המגדל ובחרב אותו היא מניפה. האם ישנו סימן כלשהו למנהיג שכזה מן הכתוב בפסוקים? מבחינת תשעת הפסוקים המתארים את הסיפור נמצא כי התשובה לשאלה זו שלילית, אך נדמה כי ברויגל ודה מנבאוי שואבים את השראתם מן המסורת המדרשית על פיה נמרוד (המוזכר בפרק הקודם כמלך בבל ושנור) היה יוזם המגדל ועמד בראש פרוייקט הבנייה.7 ייתכן כי דמותו של שלום מצפת אמורה אף היא לייצג את נמרוד, או לחילופין, ייתכן כי הוא מרמז למסורת נוספת על פיה האנשים הציבו פסל בפסגת המגדל על מנת לפתוח במלחמה כנגד ה'.8
המשתתפים
שלום מצפת ממקם את תושבי העיר יחדיו בקבוצה אחת, תחת המגדל, אולי על מנת לסמל את אחדותם במעשיהם. לעומת זאת, נראה כי הפועלים בציורו של ג'וסטו דה מנבאוי, רבים זה עם זה ופוצעים זה את זה, ושניים מהם אפילו נופלים למותם.9 איזה ציור קרוב ביותר למתואר בפסוקים? התשובה לשאלה זו תלויה בפתרון לכמה פערים בפסוקים. מה משמעות הביטוי "וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים"? האם יש להבין את הפסוק על דרך הפשט, כמתייחס לשפה ממשי אותה חלקו כל בני האדם, או שאולי יש להסיק מכאן ששררה אחדות כלשהי ביניהם?10 בדומה לכך, כאשר ה' אמר "וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם", מה בדיוק קרה שם? האם היווצרותן של שפות רבות הוביל באופן טבעי לפיזור לא אלים, או שאולי קדמו לפיזור זה חוסר הבנות ומריבות רבות?11
מה הייתה הבעיה?
מה היה חטאו של דור מגדל בבל, אשר כתוצאה ממנו הם פוזרו על פני הארץ? מבין שלוש האמנים, רק שלום מצפת מתייחס לשאלה זו ישירות, ומציע כי המגדל היווה מעשה של מרד כנגד ה'.12 בציורו של דה מנבאוי ייתכן כי הוויכוחים במתוארים בין הפועלים מצביעים על תשובה הפוכה, ומדגישים כי הייתה בעיה דווקא ביחסים הבין-אישיים ביניהם.13 אולם, מציורו של ברויגל נדמה כי לא אירע חטא כלל. בדומה לכך, הטקסט בבראשית אינו מציין אף חטא באופן מפורש, והפרשנים מציעים מגוון רחב של פירושים למעשי בני האדם, החל מתמימות גמורה14 ועד לעבודת אלילים. ראו סיפור מגדל בבל לדיון מורחב בנושא זה.
רקע הסיפור
ג'וסטו דה מנבאוי מצייר את המגדל על רקע עמק והרים, בעוד ברויגל מצייר אותו על יד הים. בניגוד לשניהם שלום מצפת ממקם את המגדל באמצע העיר. האם ישנה משמעות לבחירות הללו?
- סביר כי דה מנבאוי מתבסס בציורו על קריאת פשט בפסוקים ממנה ניתן להסיק כי בוני המגדל חיו בעמק שינר. אולם, בכך שהוא מכליל גם את ההרים בציורו, הוא מדגיש את האירוניה שבמטרת בני האדם – הם שואפים אל עבר השמיים, אך ייתכן ולא יצליחו להגיע אפילו עד פסגות ההרים הקרובים אליהם.
- ייתכן כי שלום מצפת מתבסס על פסוקים אחרים המזכירים תכופות את "העיר והמגדל". מה הקשר בין השניים? האם לה' הייתה בעיה עם המגדל בפרט, או שאולי הייתה לו בעיה עם העיר כולה?15
- הים בציורו של ברויגל פחות מבוסס בפסוקים. ג'ו מילגרום ויואל דומן מציעים כי החלטתם של רבים מן האמנים להכליל את הים בציוריהם יכולה להתפרש כתגובה לסמיכות שבין הסיפור שלנו לסיפור המבול.16 למעשה, יוספוס מציע כי אחת מן הסיבות המרכזיות שהאנשים בנו את המגדל, היתה פחדם מפני מבול נוסף.
האם המשימה הושלמה?
בעוד שלום מצפת מצייר את המגדל כעבודה גמורה, ברויגל ודה מנבאוי מציירים את המגדל בעודו עדיין בבנייה. על פי ספר בראשית, האם האנשים הצליחו לסיים את המגדל לפני שפוזרו או לא? הפסוקים אינם חד משמעיים. מצד אחד, בפסוק ה' כתוב "וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם", מכאן ניתן אולי להסיק כי הן העיר והן המגדל הושלמו.17 לעומת זאת, בפסוק מיד לאחר מכן ה' אומר "וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת", ומכאן ניתן לפרש כי הם רק החלו בבנייה.18 מאוחר יותר, נאמר לנו כי בעקבות פיזור בני האדם, הבנייה בעיר הופסקה, אך אין התייחסות למגדל. זה מאפשר קריאה שלישית בפסוקים, על פיה האחד הושלם אך השני לא.19