Difference between revisions of "Mystery at the Malon/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Translation: Elisheva Rabinowitz)
m
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>תעלומת סיפור המלון</h1>
 
<h1>תעלומת סיפור המלון</h1>
 
+
<div><b><center>תרגום זה עדיין לא עבר ביקורת עורך</center></b></div>
 
<h2 name="">מי, מה ומדוע?<br/></h2>
 
<h2 name="">מי, מה ומדוע?<br/></h2>
 
<p>הפרשה המתוארת בשמות ד':כ"ד-כ"ו היא אחד הסיפורים הסתומים ביותר בתורה. כאשר משה נוסע ממדין למצרים בכדי להתחיל את משימתו, משפחתו עוצרת במקום לינה והצרות מתחילות:</p>
 
<p>הפרשה המתוארת בשמות ד':כ"ד-כ"ו היא אחד הסיפורים הסתומים ביותר בתורה. כאשר משה נוסע ממדין למצרים בכדי להתחיל את משימתו, משפחתו עוצרת במקום לינה והצרות מתחילות:</p>

Version as of 20:05, 30 December 2014

תעלומת סיפור המלון

הקדמה

תרגום זה עדיין לא עבר ביקורת עורך

מי, מה ומדוע?

הפרשה המתוארת בשמות ד':כ"ד-כ"ו היא אחד הסיפורים הסתומים ביותר בתורה. כאשר משה נוסע ממדין למצרים בכדי להתחיל את משימתו, משפחתו עוצרת במקום לינה והצרות מתחילות:

(כד) וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ. (כה) וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר וַתִּכְרֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ וַתַּגַּע לְרַגְלָיו וַתֹּאמֶר כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי. (כו) וַיִּרֶף מִמֶּנּוּ אָז אָמְרָה חֲתַן דָּמִים לַמּוּלֹת.

מלאים במושאים דו משמעיים, ביטויים קשים להבנה, ורקע לא ידוע, הפסוקים הללו מסתירים יותר ממה שהם מגלים, ומעלים מקבץ שאלות:

  • מי נמצא בסכנה שייהרג, משה או אחד מבניו (ואם מדובר בבן, איזה מביניהם)?
  • האם הבן שמלים אותו הוא גרשום או אליעזר? מדוע הוא לא נימול עד עכשיו? מדוע ציפורה, ולא משה, היא זו שמבצעת את המילה, איך היא יודעת  לעשות זאת, ומדוע המילה היא הפתרון לבעיה?
  • מה משמעות הביטויים "כי חתן דמים אתה לי" ו"חתן דמים למולת"? למי מתייחסת ציפורה, ולְמה היא מתכוונת בדבריה?
  • ולבסוף, השאלה המטרידה מכל, מדוע שה' ירצה להרוג כל אדם שהוא, שלא לדבר על משרתו הנאמן משה שבידיו הפקיד זה עתה את המשימה החשובה ביותר בתולדות האנושות?

הפסקה נבואית

ההקשר המיידי של סיפורינו מעלה קשיים נוספים. שמות ד':י"ח-כ' מציג את מסעו של משה חזרה למצרים, והפרשה שלנו נראית לכאורה כהמשך הגיוני של פסוקים אלה. אולם, נראה שהפסוקים שבאמצע, ד':כ"א-כ"ג, משנים לפתע הילוך, ומספרים איך ה' דיווח למשה על הקשיית הלב המתקרבת של פרעה וציווה אותו למסור אזהרה לפרעה על מכת בכורות. המיקום של נבואה זו מתמיה מכיוון שה' כבר נתן קודם לכן את רוב המידע הזה למשה, והאזהרה נראית במקצת כמקדימה את זמנה מכיוון שעוד לא פנו לפרעה כלל. קשיים אלה גורמים לקורא להרהר אם לנבואה זו יש משמעות או מטרה אחרת ובאיזו מידה היא קשורה לאירועים המסתוריים במלון.